تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۷۵۰۰
آيين شكوهمند تجليل هنرمندان از خدمات فرهنگي- هنري دكتر قاليباف برگزار شد

يادگار گرامي امام: تجربه مستقيم دردها، رمز موفقيت دكتر قاليباف بود

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/06/04 ـ شماره 26802 ـ صفحه 3)

مراسم تجليل از خدمات فرهنگي، هنري دكتر محمدباقر قاليباف، شهردار اسبق تهران، ديروز از سوي شوراي عالي خانه هنرمندان ايران در تالار ايوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، در آغاز اين برنامه رجبي معمار، مديرعامل خانه هنرمندان، به ايراد سخن پرداخت و اين برنامه را در جهت تشكر و قدرداني از دكتر قاليباف توصيف و از برگزاركنندگان و مدعوين اين برنامه تشكر كرد.

دكتر سرير، رياست شوراي عالي خانه هنرمندان، نيز گفت: حوزه فرهنگ و هنر بسيار گسترده است و ما در قياس با ملل ديگر هنوز قدرشناس مديران هستيم. به عنوان عضوي از جامعه هنري از خدمات دكتر قاليباف به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر قدرداني مي‌كنم.

وي گفت: فرهنگ و هنر ايران امروز جايگاه رفيعي در دنيا دارد و بايد در انتقال آن به آيندگان تلاش و به ظرفيت‌هاي اجتماعي و فرهنگي توجه كنيم.

استاد علي نصيريان نيز در اين مراسم ضمن قدرداني از خانه هنرمندان كه بسيار زودتر از ديگر نهادها از خدمات دكتر قاليباف تجليل مي‌كند، گفت: من در طي 6 دهه‌اي كه در حوزه فرهنگ و هنر بودم شهرداري نديدم كه به بعد معنوي فرهنگي و هنري توجه داشته باشد و در حوزه تئاتر فقط ايشان را ديدم كه به اين مقوله از هنر توجه داشت. دكتر قاليباف دغدغه فرهنگ و هنر داشتند. اكنون ده‌ها نمايش هر شب در تهران اجرا مي‌شود و اين خدمت فرهنگي قابل تقدير است و نشان دهنده توسعه فرهنگي و هنري است. نصيريان از منزل عزت‌الله انتظامي ياد كرد و گفت: دكتر قاليباف باعث شد كه اين خانه اكنون به مركز فرهنگي و برگزاري تئاتر تبديل شود و ما خدمات ايشان را ارج مي‌گذاريم.

علي مرادخاني، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، قدرداني از مردي را كه سال‌ها عنايت ويژه‌اي به مقوله فرهنگ داشت را امري مهم دانست و گفت: فعاليت‌هاي فرهنگي كه ايشان انجام دادند باعث شد امنيتي در حوزه فرهنگ و هنر ايجاد شود كه اكنون فعاليت‌هاي گسترده‌اي در عرصه فرهنگ و هنر صورت مي‌گيرد. در دوره‌اي كه فترت فرهنگ بود و كسي سراغي از اصحاب فرهنگ نمي‌گرفت اين دكتر قاليباف بود كه اصحاب فرهنگ را ارج نهاد. در دوره قاليباف به طور مثال موزه موسيقي راه اندازي شد كه ويترين خوبي براي نظام جمهوري اسلامي است.

دكتر دُره ميرحيدر، استاد دانشگاه تهران، كه استاد قاليباف در رشته دكتري جغرافياي سياسي بود خاطره‌اي از حضور قاليباف در فعاليتهاي دانشگاهي ارائه كرد. اين استاد دانشگاه قاليباف را نمونه كسي دانست كه فعاليت علمي و عملي را با هم داشت.

محمدمهدي عسگرپور كارگردان سينما و مديرعامل سابق خانه سينما نيز در اين مراسم فعاليتهاي دكتر قاليباف در عرصه فرهنگ و هنر را در سه دهه گذشته بي‌نظير دانست و گفت: در دوره‌اي كه فعاليتم را با دكتر قاليباف آغاز كردم به طور مثال راه‌اندازي سالن‌هاي سينمايي آزادي موجب آغاز نهضت سالن‌سازي در عرصه سينما شد.

من در طي اين مدت با روحيه‌اي آشنا شدم كه به دنبال ديده شدن و چهره شدن در ميان اصحاب فرهنگ و هنر نبود.

اما متأسفم كه تندبادهاي سياسي باعث شده كه فعاليتهاي ايشان را نبينيم اما هنرمندان قدر اين خدمات را مي‌دانند.

دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي نيز در مراسم تجليل از دكتر قاليباف گفت: اهل فرهنگ و هنر معمولاً اهل اجرا نيستند. آنان موفقيتشان را مديون مجرياني هستند كه راه را براي آنها هموار مي‌كنند و آقاي قاليباف از كساني بودند كه اين مسير را براي اهل فرهنگ و هنر هموار كردند.

وي افزود: من از كساني بودم كه از نزديك شاهد فعاليتها و تلاشهاي ايشان بودم. آقاي قاليباف در دوران شهرداري تهران تصوير جديدي از شهرداري ارائه كردند. ايشان معناي نوين و جهاني شهرداري را كه خدماتي بيش از خدمات متعارف بود، ارائه كردند. دكتر حداد عادل گفت: قدرشناسي نشانه انسان بودن و فضيلت است و قدرنشناسي نشانه رذيلت.

اصغر همت، مدير خانه تئاتر نيز در سخناني كوتاه خطاب به دكتر قاليباف با اشاره به اين نكته كه بسيار سخت است كه اين همه تلاش را در چند دقيقه شرح داد،‌ گفت: اصحاب تئاتر قدردان خدمات شما به خصوص در حوزه تئاتر هستند.

سيف‌الله صمديان، رياست انجمن عكاسان ايران، نيز در اين مراسم خطاب به دكتر قاليباف گفت: من بودنم را در 14 دوره حضورم در خانه هنرمندان و جشن تصوير سال كه بارها در آن‌ حضور داشتيد و از آن حمايت كرديد مديون شما مي‌دانم. شما در خانه هنرمندان و در توسعه آن نقش داشتيد. شما در موقعيت‌هاي مختلف به كشوري كه فاقد جذابيت تصويري است كمك كرديد و در شهر تهران به فضاهاي تصويري توجه داشتيد.

ايران درودي هنرمند نقاش نيز در اين مراسم خود را مديون دكتر قاليباف دانست و گفت: ايشان كسي بود كه آرزوي 47 ساله‌ام را برآورده كرد و توانستم ساختماني براي نمايش و نگهداري نقاشي‌هايم تهيه كنم.

وي خطاب به قاليباف گفت: شما سرباز ملت ايران هستيد و تلاش شما ادامه خواهد داشت. حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقي نيز با اشاره به اين نكته كه گاهي مواقع ضعف حافظه تاريخي ما باعث مي‌شود كه قدردان نباشيم گفت: خانه موسيقي كه اكنون وجود دارد و توسعه يافته به همت دكتر قاليباف است و ما قدردان تلاش وي هستيم. دكتر قاليباف با روحيه باز هيچ وقت اجازه نداد اين خانه تعطيل شود.

روح‌الله شمسي‌زاده، دبير انجمن مجسمه‌سازان، از ارتباط جامعه مجسمه‌سازان و شهرداري و دستاوردهاي آن صحبت كرد و از خدمات دكتر قاليباف و حمايتهاي وي تشكر كرد.

نادر مشايخي، موسيقيدان نيز در اين مراسم از نتايج و دستاوردهاي فعاليت‌هاي دكتر قاليباف در عرصه فرهنگي سخن گفت و از خدمات وي قدرداني كرد.

سيدمحمود دعايي،‌ مديرمسئول روزنامه اطلاعات، نيز در اين مراسم گفت:‌امروز از همه گروه‌ها و طيف‌هاي ‌هنري در مراسم تجليل از خدمات دکتر قاليباف حضور پيدا کرده اند.

آقاي قاليباف حق بزرگي به گردن انقلاب دارند چرا که ايشان هر جا بودند، منشا اثر بودند و تحول ايجاد کردند. ايشان نيروي هوايي سپاه را به اوج رساندند، نيروي انتظامي از دست رفته ما که اعتباري نداشت به نيروي انتظامي شکوهمند و با قدرت تبديل کردند.

حضور ايشان در شهرداري تهران همه دغدغه‌ها را برطرف کرد و نشان دادند خيلي بهتر و زيباتر مي توانند اميدها را شکوفا کنند.

دكتر قاليباف پناه بزرگاني بود که نقش ارزنده اي در اين کشور داشتند و گاهي به دلايل مختلف مثل بيماري و کهولت از صحنه خارج مي شدند‌. سرآمد آنها مرحوم دکتر حسن حبيبي بود که دکتر قاليباف اميد او را نا اميد نکرد و آرزوي ايشان را محقق ساخت.

ايشان خانه‌هاي بسياري از شخصيت‌هاي ارجمند مثل شهيدان بهشتي و مطهري، جلال آل احمد، دكتر علي شريعتي، عزت الله انتظامي و ... را با سخاوت کامل به صورت يک موزه در آوردند و منشا اثرات ارزشمندي شدند. همه اين‌ها واقعيت‌هايي بود که در کشور ما ثبت شد و مردم نيز حق شناس هستند.

آقاي قاليباف در هر کجا باشند منشا خدمت و يکي از افتخارات بزرگ علمي کشور خواهند بود.

استاد داوود گنجه‌اي نيز از خدمات دكتر قاليباف به اصحاب موسيقي قدرداني كرد و گفت: قاليباف به موسيقي خدمت کرد، چون هنري است که از دل برمي ‌خيزد.

دكتر علي مطهري، نماينده مجلس، نيز در اين مراسم گفت: يكي از نكات مهم خدمات دكتر قاليباف در دوره 12 ساله شهرداري اين است كه همه دولتها با ايشان همراه نبودند و گاه كارشكني مي‌كردند و به رغم اين سختي‌ها وي اين خدمات را در تهران داشت.

وي در ادامه به برخي از فعاليت‌هاي شهري قاليباف از جمله احداث بزرگراه‌ها، خانه‌موزه‌ها، پاركها، پل طبيعت، پارك ويژه بانوان و... اشاره كرد و گفت: تجليل از مديران موفق، امري مهم است و بايد بين گروه‌هاي سياسي همكاري وجود داشته باشد.

علي سرتيپي، تهيه كننده سينما نيز به خدمات شهرداري و راه‌اندازي پرديس‌ها و سالن‌هاي سينمايي اشاره و از دكتر قاليباف تشكر كرد. در ادامه اين مراسم و بعد از صحبت‌هاي اصحاب فرهنگ و هنر، دكتر قاليباف به ايراد سخن پرداخت و از اصحاب علم و فرهنگ و هنر تشكر و قدرداني كرد و گفت: طبيعتاً هر مديري در هر مجموعه‌اي هم فرصت و هم خطا دارد انشاءالله خدمات من گره‌اي از كار مردم باز كرده باشد. كوتاهي‌هايم را هم خداوند ببخشد و مطمئنم شهروندان و به ويژه اصحاب علم و فرهيختگان و نخبگان بنده را خواهند بخشيد.

وي افزود: در اين مدت 12 ساله در جلسات مقام معظم‌رهبري، حاضر بودم ايشان هميشه روي چند موضوع تأكيد مي‌كردند. اولين نكته ضرورت غفلت نكردن از محرومين و محروميت زدايي بود.

ايشان روي موضوع اعتلاي فرهنگ و هنر در اين شهر تأكيد داشتند . دستور مستقيم ايشان بود كه از فرهنگ و هنر در شهر غفلت نشود. نكته سوم بحث محيط‌زيست و توسعه فضاي سبز و جلوگيري از گسترش تهران بود. در اين دوره دو هزار هكتار زمين با دستور مستقيم ايشان از دستگاه‌ها گرفته و در اختيار مردم و فضاي شهري قرار داديم.

وي در پايان از صحبت‌هاي اصحاب فرهنگ و هنر تشكر كرد و گفت: اين خدمات و مسئوليت‌ها را مديون شهداء و مردم هستيم و هرگز از فعالان عرصه فرهنگ و هنر استفاده ابزاري نكردم و من همه شما را فارغ از گرايش‌هاي سياسي سرمايه اين مردم مي‌دانم من به عنوان يك شهروند به دوستان در شهرداري كمك مي‌كنم.

پايان بخش برنامه تجليل از دكتر قاليباف سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيد حسن خميني بود. وي در آغاز سخن با اشاره به اين‌ نكته كه اين، جلسه ارزشمندي است، گفت‌:‌ من به نوبه خودم از تلاش‌هاي مديران موفق جامعه تشكر مي‌كنم. در ابتدا ياد امام و شهدا و برادر شهيد دكتر قاليباف را گرامي بداريم.

يادگار گرامي امام گفت: در جمع دوستداران حاضر شايد من از آشناترين‌ها با دكتر قاليباف باشم در منزل ايشان در طرقبه مهمان پدر و مادر ايشان بودم. او جوان 17 ساله‌اي بود كه وقتي انقلاب پيروز شد در آن سال‌ها تابستان‌ها كار مي‌كرد تا زندگي را بگرداند.

او در ايام تحصيل دست‌فروشي مي‌كرد و اين جوان امروز شهردار موفق ماست. رمز موفقيت امثال قاليباف در اين است كه درد را نخواندند بلكه چشيدند و من و ايشان شب‌هاي متعددي با لباس‌هاي مبدل به دره فرحزاد رفتيم. جايي كه معتادان بودند و با آنها صحبت مي‌كرديم. آشنايي با اين مشكلات به شهردار براي حل معضلات شهر كمك مي‌كند. دكتر قاليباف دردها را حس كرده است. تجربه مستقيم دردها‌، رمز موفقيت دكتر قاليباف بود. نكته دوم اين است كه دكتر قاليباف ثمره انقلاب است.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني افزود: براي پيشبرد كشور احتياج به همدلي داريم. لازمه پيشرفت يك نظام دموكراسي و جمهوريت است. لازمه جمهوريت تغيير و تبدل مديران است و هر جا كه تغيير نيست زمينه‌هاي فساد مهيا مي‌شود و هر جا كه درها را به روي آحاد مردم باز كنيم پيشرفت حاصل مي‌شود و اين به معناي آن نيست كه به ستيز با هم بلند شويم.

اين جلسات اداي دين به يك دوره مديريتي طي شده است. در اين شهر، شهرداران بزرگي بودند از كرباسچي تا امروز همه بودند. اميدواريم شهردار جديد هم موفق باشد.

نبايد دوره مديريت دكتر قاليباف را دوراني فرو ريخته تلقي كنيم. جمهوري اسلامي به عزم متحد نيازمند است.

وي همچنين گفت: توجه به آسيب‌هاي اجتماعي نكته مهمي است. فقر تنها آسيب اجتماعي نيست. بيكاري و اعتياد و زنان بي‌سرپرست هست و شهرداري به اين مسائل توجه دارد و قوام شهرداري به مردم و سلامت روح و روان شهرش است.

وي در پايان گفت: ما امروز نيامده‌ايم كه با آقاي قاليباف خداحافظي كنيم. ايشان را مديري متعهد و پركار با عزمي جزم مي‌شناسيم و اميدواريم جامعه ما از ايشان در هرجا كه هستند بهره ببرد تعبير امام(ره) در اوايل انقلاب «همه با هم» بود كه براي دوران ماست و اگر ما همه با هم براي اعتلاي كشور تلاش كنيم، در آينده شاهد شهري بهتر خواهيم بود.

در پايان اين مراسم با اهداي لوح تقدير از دكتر قاليباف قدرداني شد. و انجمن مجسمه‌سازان از تنديس وي رونمايي كرد و كيك تولد دكتر قاليباف كه از سوي خانه هنرمندان تهيه شده بود، بريده شد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\08\08-25\23-16-36.htm&storytitle=%ED%C7%CF%90%C7%D1%20%90%D1%C7%E3%ED%20%C7%E3%C7%E3:%20%CA%CC%D1%C8%E5%20%E3%D3%CA%DE%ED%E3%20%CF%D1%CF%E5%C7%A1%20%D1%E3%D2%20%E3%E6%DD%DE%ED%CA%20%CF%DF%CA%D1%20%DE%C7%E1%ED%C8%C7%DD%20%C8%E6%CF

ش.د9603378

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات