تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۷۵۳۹

عوامل شکست سریع داعش در "تلعفر"

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1396/06/14 ـ شماره 10963 ـ صفحه 6)

ایرنا - بررسی‌ها و پیش بینی‌های به عمل آمده در خصوص آزادسازی شهر تلعفر از گروه تروریستی داعش حکایت از آن داشت که آزادسازی این شهر دستکم سه ماه به طول می‌انجامد که هر چند این مدت براساس محاسبات نظامی زمان زیادی محسوب نمی‌شود، اما عملیات در مجموع طی سه هفته به پایان رسید که از این نظر یک رکورد به شمار می‌رود.

عملیات آزادسازی تلعفر در تاریخ 29 مرداد آغاز شد و پس از گذشت 12 روز سرانجام در پنجشنبه گذشته پایان یافت. تحلیل‌ها و پیش بینی‌ها به طور عمده حکایت از آن داشت که داعشی‌ها در این نبرد مقاومت بیشتری از خود نشان خواهند داد، زیرا تلعفر یکی از آخرین پایگاه‌های داعش در عراق به شمار می‌آمد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و ساختار جمعیتی این شهر از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار بود.

مهم‌ترین این تحلیل‌ها و پیش بینی‌های انجام شده که تا اندازه زیادی بر واقعیت‌ها و نتایج واقع بینانه مبتنی بودند، عبارتند از:

1- بیشتر عناصر داعش که طی نبرد آزادسازی موصل از کشته شدن نجات یافتند، به سمت تلعفر گریختند و به همراه عناصری که در آنجا حضور داشتند، موضع گرفتند تا دیوار نظامی بازدارنده قدرتمندی را تشکیل دهند تا اگر نتوانند به اشغال شهر ادامه دهند، دستکم تا چند ماه مانع از ورود نیروهای عراقی به آن شوند.

2- تلعفر برعکس شهر موصل مرکز استان نینوا دارای جغرافیای بازتری بوده و در شمال غرب استان نینوا واقع شده است و 90 کیلومتر از مرزهای عراق و سوریه و 60 کیلومتر از مرزهای عراق و ترکیه فاصله دارد و شمار جمعیت آن کمتر از 250 هزار نفر است و به عبارت دیگر جمعیت بسیار فشرده در آن وجود ندارد.

3- از آنجا که اکثر ساکنان تلعفر ترکمن‌های شیعه هستند، برخی تصور می‌کردند که آزادسازی شهر توسط نیروهای عراقی به کُندی صورت گیرد.

4– دخالت‌های آمریکا و ترکیه که ظرف چند ماه باعث تعطیل ماندن و به تعویق افتادن آغاز عملیات آزادسازی تلعفر شده بود، همچنان ادامه یافت و واشنگتن و آنکارا تا آخرین لحظات قبل از آغاز عملیات آزادسازی شهر در 29 مرداد سعی داشتند تا در این نبرد کارشکنی کنند.

5- هرکس شرایط قبل از آغاز عملیات آزادسازی تلعفر از جمله نگرانی‌ها و ترس‌های موجود در آنها را مورد ملاحظه قرار دهد، متوجه خواهد شد شرایط قبل از آغاز عملیات آزادسازی بخش شرقی موصل در اول اسفند 95 تفاوت چندانی ندارد. برخی از این نگرانی‌ها و ترس‌ها قابل توجیه بود اما شماری از آنها مبالغه آمیز بود که می‌توان از آن به عنوان جنگ روانی و یا ارزیابی سطحی و عجولانه اوضاع نام برد.

البته بررسی‌ها و پیش بینی‌های دقیق به عمل آمده ازسوی کارشناسان نظامی و سیاسی بعدها باعث شد تا آنها مدت لازم برای آزادسازی تلعفر را از سه ماه به سه هفته کاهش دهند هر چند آمریکا همچنان اصرار داشت که آزادسازی تلعفر دستکم سه ماه به طول خواهد انجامید.

روند تحولات و پیامدهای حاصل از نبرد آزادسازی تلعفر اشتباه بودن بررسی‌ها و پیش بینی‌های شش گانه یاد شده را به اثبات رساند و نشان داد که:

1- داعشی‌های فراری از بخش غربی موصل نه تنها باعث بالا رفتن روحیه همدستانشان در تلعفر و قوی‌تر شدن جبهه آنها نشدند، بلکه سطح ناامیدی و سرخوردگی و نگرانی را در آنها افزایش دادند به طوری که پس از فرار این عده بیشتر عناصر داعشی دارای تابعیت‌های خارجی به سوریه و ترکیه گریختند.

2- جغرافیای باز تلعفر به نیروهای عراقی کمک کرد و حاشیه زیادی برای مانور به آنها بخشید به طوری که آنها توانستند با کمترین تلفات ممکن به جبهه‌های فشار خود تنوع ببخشند و نیروهای الحشد الشعبی بر مرزهای عراق و سوریه تسلط یافتند. پس از توافق بغداد و دمشق حلقه محاصره داعشی‌ها به شدت تنگ و همین امر باعث شد تا فرار آنان از تلعفر بسیار سخت و دشوار شود به گونه‌ای که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در همین رابطه تاکید کرد که داعشی‌ها در تلعفر چاره‌ای جز تسلیم و یا کشته شدن ندارند.

3- تلفات سنگین داعش در تمامی سطوح باعث شد تا سرکرده‌های این گروه تروریستی دریابند که باقی ماندن آنها در این شهر چیزی جز تلفات بیشتر به همراه نخواهد داشت و همین امر ارتش و دولت عراق را به ریشه کن کردن داعش در تلعفر تشویق کرد و به همین دلیل هم‌اکنون اکثر رهبران سیاسی و نظامی عراق خواستار سرعت بخشیدن به عملیات آزادسازی بخش الحویجه در استان کرکوک و همچنین برخی از شهرهای استان الانبار مانند القائم و عانه و راوه از داعشی‌ها هستند.

4- قدرت تصمیم‌گیری در میان رهبران عراق از یک سو و حمایت و پشتیبانی ایران ازسوی دیگر باعث شد تا کارشکنی آمریکا و ترکیه در فرآیند آزادسازی تلعفر ناکام مانده و این شهر ظرف دوازده روز از وجود تروریست‌ها پاک شود.

در همین راستا پهپادهای ایران با همکاری و هماهنگی نیروی هوایی عراق نقش بسیار تاثیرگذار و مهمی در انهدام مواضع داعش و از بین رفتن خطوط دفاعی آنها داشت و همین امر در به پایان رسیدن موفقیت آمیز ماموریت واحدهای ارتش و پلیس فدرال و سازمان مبارزه با تروریسم و الحشد الشعبی در از بین بردن عناصر داعشی در یک مدت زمان رکورددار نقش بسزایی داشت.

تلعفر در تاریخ 25 خرداد 93 به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد و پنجشنبه گذشته پس از گذشت سه سال و بیش از دو ماه از چنگ تروریست‌های داعشی رهایی یافت.

هم‌اکنون با قاطعیت می‌توان گفت که داعش در عراق به زباله‌دان تاریخ پیوسته است و آزادسازی الحویجه و عانه و القائم و راوه مدت زمان زیادی نیاز ندارد هر چند هسته‌های خفته این گروه تروریستی در نقاط مختلف عراق هر از چند گاهی ممکن است در میان غیرنظامیان اقدام به انجام عملیات تروریستی کنند هم چنان که به تازگی در شهرک صدر و الشرطه الرابعه و ابودشیر شاهد بودیم.

در واقع داعش در واکنش به شکست‌های سنگین خود در میدان‌های نبرد در یک اقدام کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی به انجام اقدامات تروریستی در میان غیرنظامیان توسل خواهد جست که این مهم نیز از نظر قوای عراقی به دقت زیر ذره بین قرار دارد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=147298

ش.د9603397

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات