تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۷۱۴
برخورد با دو دیکتاتور با دو شیوه متناقض

خشونت سبسی؛ مرحمت سیسی

پایگاه بصیرت / اميد شهيديان ـ int.sobheno@gmail.com

(روزنامه صبح نو ـ 1395/12/15 ـ شماره 198 ـ صفحه 5)

در حالی شوک زدگی افکار عمومی جهان عرب به دلیل تبرئه حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر ادامه دارد که اخبار رسیده از تونس، دیگر کشور واقع در شمال آفریقا، با برگزاری جلسات پیاپی دادگاه «زین‌العابدین بن علی» دیکتاتور سابق این کشور را به اتهامات مختلف در معرض محکومیت قرار می‌دهد.

عصر پنجشنبه گذشته بود که خبر رسید دادگاه استیناف مصر با صدور حکمی حسنی مبارک، رییس‌جمهور مخلوع این کشور را از اتهام مشارکت در کشتار معترضان در انقلاب سال 2011 تبرئه و اعلام کرده که حسنی مبارک در قضیه کشتار معترضان، بی‌گناه بوده است. این حکم دادگاه فرجام مصر نهایی بوده و امکان فرجام‌خواهی یا بازبینی در این پرونده وجود ندارد. مبارک در سال 2012 به حبس ابد محکوم شده بود اما دادگاه استیناف دستور محاکمه مجدد را صادر کرد و دو سال بعد اتهامات وارده به وی لغو شد.

رییس‌جمهور مخلوع مصر متهم شده بود که در جریان انقلاب 18 روزه حدود 850 معترض به خاطر دستورات وی کشته شده‌اند. مبارک 88 ساله از زمان دستگیر شدنش در سال 2011 در بیمارستان‌های ارتش به سر برده است.

با گذشت شش سال از سرنگونی حسنی مبارک، دادگاه‌های مصر اکثر اتهاماتی را که علیه اعضای کابینه او مطرح شد، ناوارد خوانده و رد کرده است.

اما در مقابل، منابع خبری دیروز شنبه گزارش دادند که دستگاه قضایی تونس زین‌العابدین بن علی، دیکتاتور سابق این کشور را به اتهام فساد به ۶ سال حبس محکوم کرده است.

«سفیان السلیطی» سخنگوی دادستانی کل تونس اعلام کرد که دایره جنایی دادگاه بدوی تونس احکامی را علیه 8 متهم از جمله بن علی و «عماد الطرابلسی» داماد وی در قضیه معروف به «حفلات ماریا کاری» صادر کرد.

بنابر این گزارش تخلفاتی در دو کنسرتی که خواننده مشهور آمریکایی در سال 2006 در تونس برگزار کرد، صورت گرفته است و به جای آنکه پول‌های جمع شده از این کنسرت به حساب صندوق همبستگی ملی واریز شود به حساب دیگری واریز شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی دادستانی کل تونس گزارش داد که دادگاه برای همه متهمان این پرونده حبس 6 ساله صادر کرده و داماد بن علی را به 5 سال حبس اضافی (در مجموع 11 سال حبس) محکوم کرد. زین‌العابدین بن علی دیکتاتور سابق تونس به دنبال انقلاب سال 2011 که به انقلاب یاسمین معروف شد از کشور خارج و به عربستان متواری شد و تا کنون در این کشور باقی مانده است.

وی در پرونده سرکوب خونین انقلابیون که به کشته شدن بیش از 300 نفر منجر شد به شکل غیابی به حبس ابد محکوم شده است.

فاصله شدید میان ماهیت انقلاب‌های مصر و تونس

پس از انقلاب سال 2011 در مصر، حسنی مبارک به زندان افتاد و طی انتخابات، محمد مرسی که وابسته به جریان فکری- سیاسی اخوان المسلمین است به ریاست جمهوری رسید؛ اما در سال 2014 در انقلابی کودتا مانند، مرسی دستگیر شد و به زندان افتاد و تا کنون به اتهام‌های گوناگون توسط دادگاه محکوم شده است.

عبدالفتاح سیسی، از ژنرال‌های ارتش مصر به جای مرسی به کاخ ریاست جمهوری مصر راه یافت و تا کنون در این منصب بر این کشور حکمرانی می‌کند؛ واضح است که تفکرات و مشی سیاسی سیسی کاملاً با مبارک هماهنگ بوده و طی این سال‌ها، در دادگاه‌های فرمایشی دیکتاتور سابق مصر از تمام جنایاتی که طی ده‌ها سال انجام داده و واضح‌ترین آنها کشتار مردم در جریان انقلاب سال 2011 بوده، تبرئه شده است.

در مقابل، بن علی، دیکتاتور سابق تونس در دادگاه‌های این کشور که اکنون ریاست جمهوری آن را قائد باجی سبسی بر عهده دارد، محکومیت‌های بسیار زیادی را در خصوص کارنامه دیکتاتوری خود بر این کشور پذیرا شده است؛ اما نباید دور از ذهن داشت که بن علی از زمان انقلاب این کشور که به انقلاب یاسمین شهرت یافته، در تونس حضور ندارد و با سفر به عربستان، تحت الحمایه خاندان آل سعود در امنیت کامل به زندگی خود ادامه می‌دهد.

به هر حال مماشات در روند رسیدگی به پرونده های دیکتاتورهای سابق مصر و تونس به چشم می‌خورد، اما وضعیت در مصر بسیار اسفبارتر بوده، چرا که حداقل در تونس شاهد صدور حکم‌هایی ولو صوری علیه زین العابدین بن علی هستیم.

اردن ۱۰ تروریست را اعدام کرد

از دیگر سو، منابع خبری دیروز شنبه گزارش دادند که دولت اردن حکم اعدام 15 نفر از جمله ۱۰ متهم در ارتباط با تروریسم و اعضای «باند اربد» را اجرا کرد.

به گزارش فارس سخنگوی دولت اردن اجرای حکم اعدام ۱۵ نفر از جمله ۱۰ تروریست را تأیید کرد.

برخی از این افراد به حمله به دفتر دستگاه اطلاعاتی در البقعه و ترور «ناهض حتر» نویسنده مشهور اردنی متهم بودند.

«محمد المؤمنی» وزیر مشاور در امور رسانه و سخنگوی دولت اردن گفت که بامداد امروز شنبه حکم اعدام با چوبه دار ۱۰ نفر در ارتباط با جرایم تروریستی اجرا شد.

وی افزود که جرایم تروریستی که این افراد مرتکب شدند مرتبط با «باند إربد» و حمله تروریستی به دفاتر دستگاه اطلاعات عمومی در البقعه، حمله تروریستی به نیروهای امنیتی در صما ، ترور «ناهض حتر» ، انفجار تروریستی در مقابل سفارت اردن در بغداد در سال ۲۰۰۳ و حمله تروریستی به یک گروه توریستی بود.

خبرگزاری عمون اردن گزارش داد که حکم اعدام اشرف حسین علی بشتاوی، فادی حسین علی بشتاوی، عماد سعود حسن دلکی، فرج انیس عبداللطیف الشریف و محمد احمد حسین دلکی از اعضای باند تروریستی إربد، در زندان سواقه اجرا شد.

همچنین حکم اعدام محمود حسین محمود مشارفه مجری عملیات تروریستی در دفتر دستگاه اطلاعات عمومی در البقعه و حکم اعدام ریاض اسماعیل احمد عبدالله عامل ترور ناهض حتر نویسنده اردنی، اجرا شد.

از دیگر محکومان به اعدام که حکم آنها بامداد شنبه اجرا شد، عبارتند از؛ علی مصطفی محمد مقابله به جرم اجرای عملیات تروریستی علیه نیروهای امنیتی، معمر احمد یوسف الجغبیر به جرم دست داشتن در انفجار تروریستی مقابل سفارت اردن در بغداد و نبیل احمد عیسی الجاعوره به دلیل دست داشتن در حمله تروریستی به یک گروه توریستی که به کشته شدن یک گردشگر انگلیسی منجر شد.

المؤمنی همچنین اظهار داشت که حکم اعدام ۵ مجرم دیگر که در ارتباط با جرایم جنایی بزرگ از جمله تجاوز جنسی محکوم شده بودند، اجرا شد.

http://sobhe-no.ir/newspaper/198/5/7342

ش.د9504847

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات