تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۸۱۲
وزیر خارجه عربستان اعلام رسمی کرد

نقشه راه عربستان برای صلح با «تل آویو»

(روزنامه ايران – 1396/09/25 – شماره 6667 – صفحه 20)

جهان هنوز از تکانه‌های تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی متلاطم است اما عربستان سعودی که مدعی حمایت از فلسطینیان است، در ظاهر برای بیت‌المقدس اشک می‌ریزد و پشت پرده مسرور از فراهم شدن زمینه‌های نزدیکی به اسرائیل. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان اما گویا نتوانسته این شور و شعف را پنهان کند. زیرا در مصاحبه با شبکه خبری فرانس24 اعلام کرد ریاض نقشه راهی برای برقراری روابط عادی میان کشورهای عربی و اسلامی با اسرائیل دارد که «ابتکار صلح عربی» نامیده می‌شود.

او در این مصاحبه افزود: بر اساس این نقشه راه، در صورتی که روند صلح منجر به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات [میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی] شود و به صلح دست یابیم، اسرائیل با همه کشورهای عربی و اسلامی رابطه عادی برقرار خواهد کرد که شامل روابط سیاسی، بازرگانی، تجاری و... می‌شود. مجری شبکه تلویزیونی فرانس 24 از عادل الجبیر پرسید، گزارش‌های زیادی در باره روابط عربستان سعودی با اسرائیل با هدف هم افزایی برای فشار به ایران وجود دارد. مانند این مورد که وزیر اطلاعات (امنیت) اسرائیل، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی را دعوت کرده است، در این باره توضیح دهید. الجبیر در پاسخ، به گفتن این جمله اکتفا کرد که ما روابطی با اسرائیل نداریم.

این نخستین بار نیست که عربستان سعودی به داشتن روابط پنهانی با رژیم صهیونیستی متهم می‌شود و البته اتهام‌ها هم بی اساس نیستند اما عربستان با رد این ادعاها، می‌کوشد از در افتادن با جهان اسلام پرهیز کند. هر چند که این کار را با ناپختگی ملموسی انجام می‌دهد و در نهایت میل و رغبت خود به‌نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی، آن هم تنها به خاطر داشتن یک رقیب مشترک به نام ایران را آشکار می‌کند. در تازه‌ترین مورد نیز مصاحبه عادل الجبیر با فرانس 24 است که در بحبوحه جریحه‌دار شدن احساسات جهان اسلام بر سر اقدام ضدفلسطینی ترامپ، از داشتن نقشه راه برای داشتن روابط دیپلماتیک کامل با رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد.

به گزارش ایرنا، او هنگامی که مجری سؤال کرد درباره همکاری اطلاعاتی عربستان با اسرائیل علیه ایران چه توضیحی دارید، مجدداً تأکید کرد، ریاض هیچ گونه رابطه‌ای با اسرائیل ندارد. الجبیر در باره این پرسش که آیا هیچ امکانی برای گرم شدن روابط عربستان با ایران وجود دارد، گفت: این امر [گرم شدن روابط دوجانبه] به ایرانیان بستگی دارد. وزیر خارجه عربستان بار دیگر اتهامات بی پایه و اساس خود را تکرار کرد و مدعی شد: علت اینکه ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم جهانی شناخته شده، این است که واقعاً چنین هست و به این علت تحت تحریم قرار گرفته است.

الجبیر در ادامه گفت: ترامپ هنوز به راه حل دو کشور متعهد است و تأکید کرد، ریاض تصمیم ترامپ را برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل محکوم کرده است. او حمایت سعودی از این اقدام را تکذیب کرد. پیش‌تر نیز ملک سلمان، پادشاه عربستان در یک سخنرانی ادعا کرده بود، ریاض به دنبال شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین است.

تعرض به مسجدالاقصی

این ادعاها از سوی عربستان در حالی مطرح است که به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، حدود 240شهرک نشین صهیونیست روز پنجشنبه به صحن مبارک مسجدالاقصی تعرض کردند. مسئول اطلاع رسانی اداره اوقاف اسلامی قدس گفت: این شهرک نشینان صهیونیست در قالب سه گروه تحت حراست نظامیان رژیم صهیونیستی از باب المغاربه وارد مسجدالاقصی شدند. وی افزود: این تجاوز در دومین روز عید یهودی «حانوکا» صورت گرفت. از آغاز سال 2017 تاکنون نیز بیش از 24 هزار شهرک نشین صهیونیست به مسجد مبارک الاقصی تعرض کرده‌اند.

در همین حال نظامیان رژیم صهیونیستی به بخش‌های مختلف کرانه باختری از جمله الخلیل و نابلس حمله و دست‌کم هشت فلسطینی را بازداشت کردند. این نظامیان با یورش به خانه تعدادی از اسرای آزاد شده فلسطینی و بازرسی خانه‌های آنها، احضاریه مراجعه به دفاتر سرویس‌های امنیتی اسرائیل تحویل‌شان دادند. نیروهای ارتش رژیم اشغالگر قدس همچنین به چندین خوابگاه دانشجویی و چاپخانه یورش بردند. پس از تصمیم ششم دسامبر ترامپ مبنی بر معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، حملات نظامیان صهیونیست به فلسطینیان افزایش یافته است.

بویژه روز پنجشنبه که سی‌امین سالگرد تأسیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بود و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی حماس به مناسبت این روز همایش باشکوهی را با شعار «مقاومت تصمیم ما و وحدت گزینه ما» در میدان الکتیبه واقع در غرب شهر غزه برگزار کرده بود و صدها نفر از شهروندان فلسطینی از نخستین ساعات بامداد پنجشنبه با حمل برچم‌های فلسطینی و بیرق حماس پای پیاده راهی این میدان شدند. حماس در این همایش تأکید کرد، شهر قدس، فلسطینی، عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و تمامی تلاش‌ها برای ربودن آن از دست فلسطینی‌ها و یهودی سازی آن به شکست خواهد انجامید.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/243146

ش.د9603891

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات