تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۷۹۳۱
هدف، جلسه سران سعودي بوده است

حمله موشکی به کاخ ملک‌سلمان

(روزنامه آرمان – 1396/09/29 – شماره 3495 – صفحه 13)

منابع خبری یمن از شلیک یک فروند موشک بالستیک «برکان اچ۲» به سمت کاخ «الیمامه»، مقر اصلی دیوان سلطنتی و دربار شاه عربستان سعودی در پایتخت این کشور خبر دادند. به گزارش فارس، شبکه «المسیره» یمن سه‌شنبه گزارش داد که یگان موشکی یمن دیروز یک فروند موشک بالستیک «برکان اچ2» را به سمت کاخ «الیمامه» در ریاض پایتخت عربستان شلیک کرده است. کاخ الیمامه در ریاض، مقر رسمی و دفتر شاه عربستان سعودی است که در حومه غربی شهر ریاض واقع شده و مقر دیوان سلطنتی نیز در همین کاخ است. «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارا... ضمن تایید خبر شلیک موشک، اعلام کرد که این موشک به سمت کاخ الیمامه در ریاض شلیک شده است. یگان موشکی یمن نیز اعلام کرد که هدف موشک، جلسه سران سعودی در کاخ الیمامه بوده است. شبکه العربیه نیز گزارش داد که سامانه دفاعی موشکی عربستان، موشک بالستیک برکان اچ-2 را رهگیری و منهدم کرده است. ملک سلمان در این کاخ با «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دیدار داشته است. شبکه خبری «الاخباریه» عربستان سعودی نیز با اعلام مقابله پدافند هوایی عربستان، اعلام کرد که «هیچ‌گونه خبری از خسارت در پی منهدم‌شدن موشک بالستیک گزارش نشده است.»

اهمیت کاخ المیامه

کاخ الیمامه در حومه غربی ریاض واقع شده است. این کاخ میزبان دیدارها و سمینارهای عربی و بین‌المللی دولت عربستان سعودی است که سه دهه پیش بنا شده و شامل دیوان سلطنتی، مقر نخست‌وزیری، ریاست گارد ملی، کاخ شاه، کاخ مراسم‌ها و میهمانی‌ها و کاخ‌های کوچکی برای اقامت شاهزادگان و مسئولان دربار و همچنین ساختمان‌های متعدد اداری و امنیتی است. این کاخ، همچنین میزبان دیدارهای رسمی شاه و مسئولان سعودی و محل برگزاری جلسات هیات‌دولت و محل استقبال شاه از مسئولان در ریاض است.

شلیک 80 موشک به عربستان

یمنی‌ها در طول جنگ عربستان، در واکنش به بمباران‌های سعودی، تاکنون بارها ده‌ها نقطه مثل مقرهای نظامی یا فرودگاه نظامی در عربستان را هدف موشک قرار داده‌اند. در نامه محرمانه یک ماه و نیم پیش سفیر عربستان در واشنگتن به سناتورهای آمریکایی درباره شلیک موشک‌ از یمن به عربستان، آمده است تاکنون نیروهای مسلح یمن در پاسخ به حملات بی‌وقفه عربستان، نزدیک به 80 موشک به خاک این کشور شلیک کرده‌اند.»

الحوثی: امارات و عربستان، مهره آمریکا هستند

رهبر انصارا... یمن به مناسبت هزارمین روز تجاوز ائتلاف تحت سرکردگی سعودی به یمن، به جنایات این ائتلاف در هدف‌قراردادن مناطق مسکونی و بازارها اشاره کرد. به گزارش مهر، عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارا... یمن بیان کرد: دشمن به هیچ ‌اصل شرعی و انسانی پایبند نبوده است. دشمن طی ۱۰۰۰ روز تلاش کرد که ملت مسلمان و آزاده را سرکوب و کشور مستقل را اشغال کند. وی افزود: دشمن بازارها، مساجد و مناطق مسکونی را هدف قرار داد و تلاش کرد که گذشته، حال و آینده را نابود کند. رهبر انصارا... یمن بیان کرد: جنایات دشمن به مثابه آزمونی برای همه بود و واقعیت امور را آشکار کرد و اینکه حق پیروز است. عبدالملک الحوثی تاکید کرد: ائتلاف سعودی از آغاز جنگ ضد یمن همه‌چیز را اعم از انسان و سنگ هدف قرار داد. ائتلاف سعودی استان‌های یمن را با سلاح‌های آمریکایی و انگلیسی هدف قرار داد.

هدف ائتلاف سعودی شکستن اراده ملت یمن و نیز کینه‌های دفن‌شده آن در قبال یمنی‌ها بود. وی گفت: سازمان ملل با آنکه با متجاوزان همسو بود اما اخیرا به جنایات مرتکب‌شده ضدیمنی‌ها اعتراف کرد. اقدامات جنایتکارانه ائتلاف سعودی در یمن به مثابه آزمونی برای بسیاری از کشورها بود. عبدالملک الحوثی گفت: جنگ ضد یمن ماهیت رژیم سعودی و میزان مزدوری آن برای آمریکا و اسرائیل را ثابت کرد. عربستان و امارات طرحی ندارند و تجاوز ثابت کرد که آنها به نفع آمریکا و اسرائیل کار می‌کنند. وی افزود: شاهد بودیم که رژیم سعودی چگونه ضد قدس و موضوع مهم جهان اسلام یعنی فلسطین توطئه می‌کند. رژیم سعودی امروز خارج از امت اسلامی است و علیه آن توطئه می‌کند. این رژیم مهره آمریکاست.

ملت یمن با همه درد و رنج‌های خود تصمیم به پایداری در برابر دشمن و مقابله با آن گرفت. الحوثی اظهار داشت: ملت ما که از این تجاوز رنج می‌برد، تصمیم به حمایت از اصول و ارزش‌هایش گرفت. گزینه ملت درباره پایداری، گزینه‌ای مسئولانه و برحق بود و اگر تصمیم به تسلیم می‌گرفت، به‌مثابه لکه ننگی بود. رهبر انصارا... یمن بیان کرد: مناطق مسکونی با سلاح‌های آمریکایی و انگلیسی هدف قرار می‌گیرد. وی افزود: احدی نخواهد توانست ملت یمن را به بندگی بکشد، هر اندازه که حجم قربانی‌ها زیاد باشد. ما تصمیم به مقابله گرفته‌ایم. مصمم بر ادامه گزینه مقابله با متجاوزان هستیم. نمی‌پذیریم که یمن خوار شود و به محلی برای حضور زباله‌های جنایتکار تبدیل شود.‌ هزار روز پایداری در مقابل ‌هزار روز جنایت است. ملت یمن طی ‌هزار روز در راه دفاع از کشورش شهیدانی تقدیم کرد. با وجود همه مشکلات، ملت یمن تسلیم و نا امید نمی‌شود و به مقابله با متجاوزان ادامه می‌دهد.

درخواست برای توقف «تشدید آتش جنگ»

بیش از ۳۵۰ شخصیت برجسته از جمله شش تن از برندگان جایزه صلح نوبل، ژنرال‌های سابق ارتش، سیاستمداران، دیپلمات‌ها و هنرمندان، در هزارمین روز جنگ داخلی یمن، از رهبران فرانسه، آمریکا و انگلیس درخواست کردند که «تشدید آتش جنگ» در این کشور را متوقف کنند و به‌جای آن از کرسی‌های خود در شورای امنیت سازمان ملل در مسیر صلح استفاده کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از گاردین، در این بیانیه امضای هنرمندانی همچون ژولیت بینوش و شارلوت رمپلینگ، بازیگران سینما و پیتر گابریل، خواننده گروه جنسیس و نیز رهبران مذهبی و روسای تعداد زیادی از نهادهای امدادرسانی برجسته انگلیس به چشم می‌خورد.

در بیانیه‌ آنها به رهبران این سه کشور غربی آمده است: اگر نمی‌خواهید مسئولیت جان هزاران کودک یمنی دیگر به دوش شما بیفتد، اکنون باید کاری کنید. یمن نمی‌تواند بیش از این منتظر بماند. یمن برای جلوگیری از فاجعه و قحطی بیشتر، به آتش‌بسی فوری نیاز دارد؛ آتش‌بسی که به منع دسترسی به مواد غذایی، سوخت و ملزومات درمانی پایان دهد و برای فرایند صلح جامع سرمایه‌گذاری کند. این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که پنی موردانت، وزیر امور توسعه بین‌الملل دولت انگلیس متعهد شد، بر تضمین‌هایی که شخصا از جانب رهبران عربستان به وی داده شده و به منع دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و تجاری پایان می‌دهند، نظارت می‌کند.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/207556

ش.د9603985

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات