بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۷۹۵۰
ایران از دیدگاه سند جدید استراتژی امنیت ملی آمریکا

اصرار بر سردرگمی

سند امنیت ملی آمریکا هیچ جایگاهی برای سیاست دفاعی ایران قائل نیست و برنامه های دفاعی ایران را با ارتباط دادن بی اساس به تروریسم، می خواهد به هم بریزد. دشمن سعی دارد دفاع مشروع ایران از مرزها و منافع ملی خود را مساوی با حمایت از تروریسم قلمداد کند و به این ترتیب در صحنه جهانی هر گونه اقدام مشروع ایران در حوزه دفاعی را ناموجه جلوه دهد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
دو هفته قبل سند جدید استراتژی امنیت ملی آمریکا منتشر شد. این سند که اولین سند امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ است، اتهامات زیادی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می کند و در چندین فراز ایران را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا معرفی می کند.
در این سند ایران به عنوان «خطری بزرگ» معرفی شده که پایبندی آن به برجام، به عنوان «پایبند بودن به توافقی غیر موجه و پر از عیب» تعریف شده است. این سند مدعی شده «ایران نه تنها در پی ترویج بی ثباتی و بی نظمی در دنیا بوده، بلکه به دنبال تهدید کردن ایالات متحده و متحدانش می باشد.» سند امنیت ملی آمریکا با ورود به مسائل داخلی ایران، نظام جمهوری اسلامی را نیز مورد اتهام قرار می دهد و در صحنه منطقه ای نیز همان اتهامات گذشته را تکرار می کند و مدعی است:  «ایران با حمایت از گروهای تروریستی و تکفیری به طور آشکار خواستار نابودی ما می باشد.» این سند با فراموش کردن نقش آمریکا و دنباله های منطقه ای آن در تجهیز تروریست ها می نویسد: «منطقه غرب آسیا تبدیل به مکانی مخاطره آمیز برای گروهای تروریستی شده و داعش و القاعده از این بی ثباتی نهایت استفاده را برای انجام فعالیت های تکفیری می برند. همچنین ایران که از آن به عنوان برجسته ترین کشور حامی تروریست یاد می شود از این بی ثباتی در جهت استفاده از منافع خود سود برده و با گسترش نفوذ خود میان هم پیمانانش و ارسال سلاح و تامین منابع مالی شان نقشی مخرب در منطقه را ایفا می کند.»
بخش دیگری از این سند به موضوع موشکی ایران می پردازد و مدعی است: « ایران به پیشرفت خود در تولید موشک های بالستیک ادامه داده و دست به اقدامات سایبری علیه سایر کشور ها می زند. ایران با انجام فعالیت های خشونت آمیز صدمات زیادی را به مردم منطقه وارد کرده است. امروزه با وجود تهدیدات بی شمار از سوی سازمان های جهادی و ایران این نتیجه به عمل می آید که اسرائیل به هیچ عنوان عامل بی ثباتی و بی نظمی در منطقه نمی باشد.»
مشخص است که سند امنیت ملی آمریکا هیچ جایگاهی برای سیاست دفاعی ایران قائل نیست و برنامه های دفاعی ایران را با ارتباط دادن بی اساس به تروریسم، می خواهد به هم بریزد. دشمن سعی دارد دفاع مشروع ایران از مرزها و منافع ملی خود را مساوی با حمایت از تروریسم قلمداد کند و به این ترتیب در صحنه جهانی هر گونه اقدام مشروع ایران در حوزه دفاعی را ناموجه جلوه دهد. این یک اقدام بی اساس است که منطق و حقوق نظام بین الملل آن را نمی پذیرد.
در ادامه این سند، به چگونگی مقابله آمریکا با ایران اشاره شده است و می نویسد: «ایالات متحده در پی به کارگیری سامانه ضد موشکی بوده تا از حملات احتمالی موشکی ایران به خاک خود ممانعت به عمل آورد. ایالات متحده تعامل بسیار خوبی با متحدان و شرکایش در راستای نابودی گروهای تروریستی دارد؛ گروهایی همانند حزب الله که توسط ایران حمایت شده و تنها در پی به خطر انداختن امنیت کشورمان می باشد. کشورهای منطقه منافع مشترکی با اسرائیل در جهت مقابله با این تهدیدات و خطرات را دارند.»
سند امنیت ملی آمریکا به صورتی ناشیانه سعی دارد با ابزار تکرار، واژه تروریسم را بر ایران اطلاق کند، در حالی که حتی کشورهای غربی نیز اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم را تایید می کنند و اگر اقدامات دفاعی ایران در این حوزه نبود، اکنون منطقه غرب آسیا شاهد شکل گیری یک دولت تروریستی-تکفیری وابسته به آمریکا و عربستان بود.
این سند در ادامه سیاست های آمریکا را درباره عراق و سوریه ارائه می دهد و می گوید: ««ما روابط استراتژیک مان را با عراق به عنوان یک کشور مستقل مستحکم خواهیم کرد. ما برای بحران سوریه راه حلی خواهیم یافت تا شرایط برای بازگشت آوارگان و پناهندگان سوری محیا گردد. در این صورت آنان خواهند توانست در امنیت و آرامش کشورشان را از نو بسازند.»
این جملات فریبکارانه و غیرواقعی، در طول سال های اشغال عراق از سوی آمریکا همواره تکرار شد، اما مردم این کشور جز افزایش ناامنی و غارت ثروت های عراق توسط آمریکا چیز دیگری را ندیدند.
یکی از نکات قابل توجه در سند جدید امنیت ملی آمریکا، این است که به صورتی ناخواسته به قدرتمندی ایران اعتراف می کند و هرچند این موضوع را با طرح اتهاماتی مورد خطاب قرار می دهد، اما ایران، روسیه و چین را در قطبی قدرتمند، در مقابل آمریکا تعریف می کند. در این سند آمده است:
«قدرت هایی نظیر ایران چین و روسیه به همراه سازمان های تروریستی علیه منافع ایالات متحده و هم پیمانانش در حال فعالیت اند. ایالات متحده به همراه سایر کشور های اروپایی برای مقابله با اعمال خراب کارانه و خشونت آمیز روسیه و تهدیدهایی که از جانب ایران وجود دارد با هم همکاری خواهند کرد. علاوه بر آن ما و ناتو برای تقویت سامانه مشترک هوایی و افزایش توانایی قدرت موشکی مان به منظور مقابله با تهدید های موشکی سایر کشور ها بخصوص ایران همکاری خواهیم کرد.»
در مجموع سند جدید امنیت ملی آمریکا، با فرافکنی، تصویری غیرواقعی از ایران به نمایش می گذارد و حاضر نیست، اقدامات آمریکا و وابستگانش در غرب آسیا را در تجهیز تروریسم تکفیری بپذیرد. این نگاه غیرواقعی سبب ایجاد دام های گیج کننده برای خود واشنگتن خواهد شد. دولتمردان کاخ سفید چندین سال است که با سردرگمی در قبال تحولات غرب آسیا و سیاست های ایران تصمیم گیری می کنند و رفتار متناقض آنها در منطقه نیز نتیجه همین سردرگمی است. این سردرگمی خود ریشه در مواجهه غیرواقعی با مسائل و نادیده گرفتن واقعیت ها دارد./

ترجمه بخش هایی از سند توسط: مهدی بختیاری
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات