تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۸۱۶۲

وال استریت ژورنال: راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران/ باید بر پایه حمایت از مخالفان داخلی و تشدید تحریم ها طراحی شود

(روزنامه كيهان – 1396/04/15 – شماره 21664 – صفحه 2)

روزنامه آمریکایی در گزارشی تاکید کرد که باید همزمان با حمایت از مخالفان داخلی ایران، به فکر توافقی سختگیرانه‌تر بعد از برجام و اعمال فشار گسترده به سپاه و تحریم شدید ایران بود و مدلی را دنبال کرد که ریگان در قبال شوروی در پیش گرفت.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در یادداشتی به قلم «مارک دوبوویتز» مدیر «بنیاد دفاع از دموکراسی» تأکید کرد که می‌بایست، به شیوه «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با ایران مقابله کرد.

این گزارش سپس توضیح داد، در سال 1983، ریگان، سیاست «مهار» را رها کرد و طرحی را برای پس زدن توسعه طلبی اتحاد جماهیر شوروی اتخاذ کرد.

دوبوویتز به یکی از پیام‌های ترامپ در خصوص ایران که همپیمانان آمریکا در خلیج ‌فارس از آن استقبال می‌کنند اشاره کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران امپریالیست و سرکوبگر است و تا زمانیکه راهبرد جدیدی در قبال این کشور اتخاذ نکنیم، در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قرار دارد.

این گزارش پیشنهاد داد که ترامپ باید رویکرد مشابه آنچه که ریگان در قبال جماهیر شوروی به کار گرفت را در قبال ایران در پیش بگیرد.

بر اساس این گزارش، ریگان، خواستار استفاده از تمامی قدرت‌های نهان و آشکار آمریکا شد و طرح وی شامل یک ساختار دفاعی گسترده، جنگ اقتصادی، حمایت از نیروهای نیابتی ضد شوروی و مخالفان با اتحاد جماهیر شوروی و همچنین جنگ تمام‌عیار علیه مشروعیت ایدئولوژیکی نظام شوروی می‌شد.

رئیس شورای دفاع از دموکراسی سپس توصیه کرد که ترامپ می‌بایست نسخه جدید طرح ریگان (NSDD-75) را در پیش بگیرد و به حمله علیه نظام ایران ادامه دهد.

این گزارش ادامه داد، عاقلانه است که دولت آمریکا تمامی جنبه‌های تهدیدات ایران و نه تنها تهدید برنامه هسته‌ای این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

حمله به سپاه و قدرت منطقه‌ای ایران

دوبوویتز سپس توصیه کرد که دستورالعمل جدید امنیت ملی آمریکا باید به طور سیستماتیک، قدرت ایران را در تمامی کشورهای خاورمیانه از بین ببرد.

وی ادامه داد که واشنگتن می‌بایست نفوذ ایران را از بین ببرد.

این گزارش همچنین به سپاه پاسداران ایران اشاره کرد و به دولت آمریکا پیشنهاد کرد که در سیاست جدید خود، سپاه را هدف قرار دهد.

دوبوویتز تاکید کرد که سنا اخیراً لایحه‌ای را با 98 رأی موافق در مقابل 2 رأی مخالف علیه ایران تصویب کرد و بیش از 40 تحریم‌ مرتبط با ایران در سال جاری میلادی وضع شد که البته نیاز به اقدامات بیشتر علیه ایران است.

رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا به حمایت از جریان مخالفان در ایران اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های فشار آوردن به ایران، می‌بایست از طریق مخالفان داخل ایران باشد.

به گزارش فارس، وی توصیه کرد که دولت آمریکا می‌بایست در حالیکه برجام را اجرا می‌کند، شروط اصلاح شده‌ای را برای یک توافق بعدی ارائه کند و نقص‌های اساسی برجام را مورد رسیدگی قرار دهد و به ایران گزینه پذیرش یک توافق جدید یا کمپین بی‌رحمانه اعمال فشار آمریکا به تهران را پیشنهاد دهد و در عین حال به ایران این سیگنال را بدهد که آمادگی دارد در صورتی که تهران خواسته آمریکا را قبول نکند، به صورت یکجانبه توافق کنونی هسته‌ای را لغو کند.

از اعتبار ساقط کردن برجام در عين تظاهر به حفظ آن

بلومبرگ در گزارشی نوشت: مواضع دولت ترامپ در بسياري از موارد چندپهلوست، ولي در خصوص لزوم اتخاذ رویکردی شديدتر عليه ايران، موضع واحدي را اتخاذ کرده و سخنانش در اين زمينه با عمل نيز همراه بوده است.

بلومبرگ افزود: يک مقام سابق دولت آمريکا که از نزديک در جريان انعقاد توافق هسته‌اي(برجام) قرار داشته، می‌گوید که اين خطر جدي نيز وجود دارد که برجام فرو بپاشد.

«مرگ دردناک و تدريجي» اصطلاحي است که «ويليام جي. برنز» (معاون وزير خارجه سابق آمريکا) براي سرنوشت اين توافق به‌کار برده که خود نيز در انعقاد آن نقش داشته است. برنز که رياست گروه آمريکا در مذاکرات محرمانه مقدماتي را بر عهده داشته است، مي‌گويد نگران از بين رفتن اعتماد ميان طرف‌هاي حاضر در اين توافق است. به‌گفته او، فضا به اندازه کافي متشنج است و به‌آساني امکان بروز هرگونه اختلاف و مناقشه وجود دارد.

بلومبرگ ادامه داد: «آمريکا در سال جاري دو رشته تحريم تازه مرتبط با برنامه موشک بالستيک و اين ادعا که ايران از تروريسم حمايت مي‌کند عليه اين کشور برقرار کرده است. بسياري از محدوديت‌هاي آمريکا به‌ويژه در خصوص نقل و انتقال مالي، همچنان باقي است. بانک‌هاي بزرگ که نگران نقض سياست آمريکا هستند، از دادوستد با ايران اجتناب مي‌کنند. چندين شرکت غربي همچنان در انتظارند که اقدام بعدي دولت آمريکا چه خواهد بود؟

«عليرضا نادر» تحليلگر ارشد مؤسسه رند (Rand) مي‌گويد: به‌نظر مي‌رسد که نگاه غالب در واشنگتن چنين است که بگذاريد توافق بر جاي خود بماند، ولي بر ايران چنان فشار آوريد که نتواند منافع تجاري قابل انتظار خود را به‌دست آورد.

صنعت هوافضا نمونه خوبي در اين خصوص به‌شمار مي‌رود. پيشنهاد فروش ٨٠ فروند هواپيماي مسافربري از سوي شرکت بوئينگ به شرکت هواپيمايي ملي ايران، در اصل به موجب برجام امکان‌پذير شده و شرکت ايرباس نيز به توافق مشابهي با ايران دست يافته است. ولي هردو شرکت همچنان به لطف وزارت خزانه‌داري آمريکا چشم دوخته‌اند که در ميانه انتقادات مبنی بر اینکه هواپيماهاي تازه ممکن است براي کمک به گروه‌هاي تروريستي به‌کار گرفته شوند، اعلام کرد در حال بررسي مجوزهاي مربوطه است.

«استيون منوچين» وزير خزانه‌داري آمريکا، خطاب به نمايندگان کنگره گفت که دولت از هرچه که در اختيار دارد استفاده خواهد کرد تا تحريم‌هاي بيشتري بر ايران اعمال کند.

در پایان این گزارش می‌خوانیم: نزدیکی هرچه بيشتر ترامپ به رهبران جدید سعودي و عدم تمايل او به ايجاد رابطه با ايران، این گمانه را تقویت می‌کند که راهبرد دولت او «از اعتبار ساقط کردن برجام در عين تظاهر به حفظ آن» است.

http://kayhan.ir/fa/news/108041

ش.د9604163

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات