تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۸۲۰۷
در گفتگوي با آفتاب يزد مطرح شد

تحولات فکری بهزاد نبوی به روایت کیانوش‌راد

(روزنامه آفتاب يزد – 1396/06/21 – شماره 4990 – صفحه 15)

هر جا که قدم می‌گذارد، نگاه‌ها متوجه او می‌شود و مردم عادی همپای خبرنگاران و عکاسان به سوی او می‌شتابند بلکه بتوانند کلامی‌با او رد و بدل کنند. «بهزاد نبوی» یا همان جنگجویی که پیش از انقلاب برای پاسداری از آرمان‌هایش تفنگ به دست می‌گرفت و پس از انقلاب هم با اندیشه اش از آن آرمان‌ها محافظت کرده است، بنا به باور کنشگران سیاسی، با وجود نقش آفرینی‌هایش در دولت‌های گوناگون، خصیصه‌های شخصی اش او را نسبت به سایر سیاستمداران متمایز و ممتاز کرده است. او روز یک شنبه نخستین مصاحبه نسبتا تفصیلی خود را بعد از گذشت هشت سال با خبرگزاری ایسنا انجام داد. چریک پیر در آن گفتگو خاطرنشان کرد که این روزها در عصر «سیاست ورزی حاشیه نشینانه» به سر می‌برد و از دور به تماشای کنش‌های سیاسی می‌نشیند.

محمد کیانوش راد، عضو حزب اتحاد ملت و استاد دانشگاه عامل اهمیت بهزاد نبوی را دقت عمل و واقع بینی او در مسائل سیاسی ایران از گذشته‌های دور تا کنون می‌داند. او در اینباره به «آفتاب یزد» گفت: «آقای نبوی با کوله‌باری از دانش و تجربه و رویت تحولات مختلف از نهضت ملی شدن نفت گرفته تاکنون گنجینه‌ای از خاطرات و دانسته‌هایی است که با گذشت زمان این تجربه‌ها شکل واقع بینانه‌تری به خود گرفته است. بدون تردید بهزاد نبوی یک شخصیت مبارز اسلامی‌و چهره‌ای است که به عنوان یک انقلابی در زمان ستم‌شاهی، تا آستانه شهادت پیش رفت اما در نهایت این چهره محبوب و اثرگذار به لطف خدا توانست نسل جوان را از دانش و تجربیاتش بهره‌مند سازد.»

این نماینده مجلس ششم پیرامون لقب «چریک پیر» که گاه بهزاد نبوی با آن مورد خطاب قرار می‌گیرد، اظهار داشت:«اینکه بهزاد نبوی را به عنوان «چریک پیر» مورد خطاب قرار می‌دهند وصف کاملی است از میزان فداکاری‌های ایشان در طول تاریخ زندگی‌اش. امثال بهزاد نبوی در جامعه ما کم هستند و حقیقتا وجود چنین شخصیت‌های ملی برای ما مغتنم است. به همین دلیل دیدگاه‌های ایشان همواره مورد توجه دوستان و دشمنان بوده علاوه بر آن نقشی که بهزاد نبوی در جبهه اصلاحات بدون ادعا تاکنون ایفا کرده، بسیار محوری و اثرگذار بوده است.»

کیانوش راد همچنین در مورد نحوه مبارزه بهزاد نبوی پیش از انقلاب و همراهی‌اش با انقلاب اسلامی‌گفت: «باید خاطرنشان کرد که شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی یک فرد واقع بین را ناگزیر به تغییر کنش‌ها می‌کند، اما آنچه که اهمیت دارد ثابت بودن آرمان‌ها و استراتژی‌هایی است که فرد در طول حیاتش برمی‌گزیند. بهزاد نبوی همواره در جهت آرمان‌های خود چه پیش از انقلاب و چه اکنون به عنوان یک مبارز تمام عیار فعالیت داشته اما باید در نظر داشت که تحولات اجتماعی و دگرگونی در ساختارها شکل رفتارها را تا حدی تعیین می‌کند. بدیهی است که پیش از انقلاب در مواجهه با بن‌بست و انسداد مطلق سیاسی و ظهور حکومتی که به هیچ عنوان قابلیت اصلاح پذیری را در درون خودش نشان نمی‌داد، راهی جز مبارزه تمام عیار به شیوه انقلابی نبوده است اما پس از انقلاب بهزاد نبوی، با تشکیل جمهوری اسلامی‌در جهت تقویت نظام جمهوری اسلامی‌برخوردی کریمانه و صبورانه اتخاذ نمود.»

وی اضافه کرد: «بهزاد نبوی به دلیل آنکه شرایط فعلی را اصلاح پذیر می‌داند، یکی از اصلی‌ترین چهره‌هایی است که به تعامل و گفتگو در درون جامعه ایران معتقد است. شاید نقش کلیدی بهزاد نبوی را تنها در بزنگاه‌های حساس و پیچ‌های تند سیاسی در جامعه ایران می‌توان به صورت بسیار برجسته‌ای شاهد بود. بهزاد نبوی، در تلاش برای تعامل و گفتگو حتی با معتدلین اصولگرا نقشی پیشگام را تاکنون بازی کرده است.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: «اگر بخواهیم از تغییر در بهزاد نبوی سخن بگوییم و تمایزی میان بهزاد نبوی پیش و پس از انقلاب قائل شویم باید بگوییم که او از جمله شخصیت‌های نادری است که به نظم و دقت و عدالت ورزی و مردم‌گرایی و دوری از اشرافیت موصوف است، اما به لحاظ اجتماعی، طبعا بهزاد نبوی که در پیش از انقلاب در چهره یک مبارز انقلابی تا آستانه شهادت پیش رفته بود و عمر خودش را در زندان‌ها سپری کرده بود، پس از انقلاب در چهره یک اصلاح طلب ظاهر شد.»

کیانوش راد خاطرنشان کرد: «اگرچه بهزاد نبوی نگاه عدالت محورانه و مردم‌گرایانه خودش را هم‌چنان حفظ کرده است اما امروز بهزاد نبوی و بسیاری از کسانی که تا پیش از این به عنوان چهره‌های چپ اسلامی‌شناخته می‌شدند، اکنون معتقد به گسترش سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور برای حل مسائل مردم هستند. به عبارت دیگر، امروز بهزاد نبوی با حفظ دیدگاه‌های عدالت محور خویش نسبت به جذب سرمایه خارجی و استفاده از تجربه علمی‌جوامع پیشرفته، بیش از گذشته اهمیت داده و برای حل مشکل بیکاری و رفع مشکل محرومیت به‌طور جدی در حمایت از آقای حسن روحانی گام برداشته است. به اعتقاد او اگر دولت آقای روحانی در دوره فعلی بتواند مشکل سیاست خارجی و مشکل اقتصاد را در جامعه ایران حل کند، کار نهایی خودش را روحانی انجام داده است.»

http://aftabeyazd.ir/?newsid=84037

ش.د9604143

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات