تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۰۸۳۳۸

واقعیت آمریکا و یک آمریکایی واقعی

پایگاه بصیرت / رضا مشتاقی

(روزنامه وطن امروز – 1395/07/26 – شماره 2004 – صفحه 1)

1- «من بی‌اختیار جذب زنان زیبا می‌شوم. برای من مثل یک آهنربا می‌مانند و وقتی تو یک ستاره هستی، آنها به تو اجازه می‌دهند هر کاری انجام بدهی؛ هر کاری...». بخشی از فایل صوتی صحبت‌های وقیحانه «دونالد ترامپ» درباره زنان در سال 2005 که چند روزی است توسط واشنگتن‌پست منتشر شده است، این روزها نقل محافل انتخاباتی آمریکاست. دموکرات‌ها بهترین فرصت را به دست آورده‌اند تا ترامپ را بیش از پیش دیونمایی کنند و آرای هواداران او بویژه هواداران مونث او را به دست آورند. هیلاری کلینتون بلافاصله بعد از انتشار این فایل صوتی توئیت کرد: «وحشتناک است. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این مرد رئیس‌جمهورمان شود». در مناظره دوم کاندیداهای ریاست‌جمهوری هم بار دیگر سخنان او و دیدگاه سخیفش نسبت به زنان را به رخ او کشید.

پنجشنبه هم میشل اوباما در یک سخنرانی در تجمع انتخاباتی دموکرات‌ها در حالی که صدایش می‌لرزید، گفت: «دیگر بس است! این ماجراها باید متوقف شود. او به تهاجم‌های جنسی‌اش به بانوان افتخار می‌کند. بدن من از این اتفاق به لرزه افتاد...». بانوی اول ایالات متحده حتی حاضر نشد نام ترامپ را به زبان بیاورد و به او با عناوینی مانند «کاندیدای ریاست‌جمهوری» یا «رقیب هیلاری» اشاره می‌کرد. جو بایدن هم اخیرا مصاحبه کرده و گفته است «آنچه ترامپ درباره زنان تعریف کرده است مصداق بارز تهاجم جنسی است». سلبریتی‌های هوادار هیلاری هم به میدان آمده‌اند و در دفاع از حقوق زنان و انزجار از مرام و مسلک ترامپ پیام‌های صوتی و تصویری به هواداران‌شان می‌دهند. حتی برخی از سیاستمداران جمهوری‌خواه هم در مخالفت با ترامپ سخن گفته‌اند.

2- می‌خواهند بگویند «این تلقی از زن، مورد پذیرش ما نیست. ما با این صحبت‌ها مخالفیم. این نگاه نازل به زن، این تلقی مشمئزکننده که زن چون کالایی در دسترس ثروتمندان، قدرتمندان و سلبریتی‌هاست را نمی‌پسندیم. ترامپ یک نفر است و آمریکا مثل او نیست». اما پاسخ ترامپ به هیلاری در مناظره اخیر چیزی خلاف این ادعاها را ثابت می‌کند: «آنچه من گفته‌ام از جنس صحبت‌های خصوصی‌ای است که مردان در خلوت به هم می‌زنند.

من صرفا حرفش را زده‌ام ولی بیل کلینتون این کار‌ها را انجام داده است». اشاره‌ای صریح به رسوایی جنسی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در ماجرای «مونیکا لوینسکی» که در تایید همین حرف او در جای دیگری گفته است «اغلب ثروتمندان آمریکا روابط پنهان جنسی خارج از خانواده دارند...».

3- ترامپ در درجه اول چهره بی‌نقاب سیاستمداران آمریکایی است و در رتبه بعد آینه تمام‌نمایی از ایالات متحده. او واقعیت آمریکا را نشان می‌دهد، در حالی که رقبایش اغلب سعی می‌کنند چهره‌ای بزک‌شده را به نمایش بگذارند. بعد از انتشار صحبت‌های ترامپ، بسیاری از زنان آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی گفتند این صحبت‌ها آنها را یاد برخوردی که با آنها در خیابان‌ها و محل کار و... شده، انداخته است. مدتی پیش، «کلی آکسفورد» که از فعالان شبکه‌های اجتماعی است پستی را در توئیترش گذاشت با این مضمون: «خانم‌ها! درباره اولین حمله جنسی که به شما شده برای من توئیت بفرستید.

خود من اولین بار در 12 سالگی، در یک اتوبوس شهری و توسط یک پیرمرد، مورد تعرض قرار گرفتم.» نتیجه برای خود کلی آکسفورد هم حیرت‌آور بود. 2 روز پس از ارسال این توئیت، تعداد پاسخ‌هایی که به او داده شد به 50 توئیت در دقیقه رسید، در نهایت نزدیک به 27 میلیون نفر تجربه‌های مورد تهاجم جنسی قرار گرفتن‌شان را برای او فرستادند یا از صفحه او در توئیتر بازدید کردند. یک تحقیق انجام شده در سال 2015 نشان می‌دهد از هر 3 زن آمریکایی یک زن در محل کارش مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرد. طبق آمار وزارت دادگستری آمریکا، در هر 120ثانیه یک نفر در این کشور مورد تجاوز قرار می‌گیرد. نتایج یک نظرسنجی از میان دختران 10 تا 19 ساله آمریکایی نشان می‌دهد 86 درصد آنها در خیابان مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند و 60 درصد از آنها از راه رفتن در خیابان احساس ناامنی می‌کنند. این در حالی است که بنا به همین گزارش، 95درصد تجاوزهای درون دانشگاه و 60 درصد تجاوز‌های در جامعه گزارش نمی‌شود و مخفی می‌ماند.

مستندی در سال 2012 در آمریکا ساخته شد با نام «جنگ نامرئی» که به موضوع تجاوز جنسی به زنان شاغل در قوای نظامی آمریکا می‌پرداخت. علاوه بر تصاویر و روایت‌های تکان‌دهنده این مستند، نکته اعجاب‌آور دیگر این آمار بود که بیش از 20 درصد زنان کهنه‌سرباز آمریکایی در حین خدمت از سوی همکاران‌شان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. از این دست آمار‌ها بسیار است. صنعت پورن در حال تبدیل شدن به مهم‌ترین صادرکننده فرهنگی آمریکاست. صنعتی که بیماری‌های روانی چون سادیسم و مازوخیسم را به عنوان ژانرهای سینمایی خود پذیرفته و رسما در برابر دوربین به اذیت و آزار و گاه شکنجه بازیگران

- که عموما زن هستند- می‌پردازد. استریپ‌کلاب‌ها و نایت‌کلاب‌ها در آمریکا مجموعا درآمدی حدود 3 الی 7 میلیارد دلار در سال دارند و به مردان می‌فهمانند در ازای پول داشتن، می‌شود هر کاری با زنان کرد. سقوط کرامت انسان به طور کلی و کرامت زنان به طور خاص، بعد از انقلاب جنسی در آمریکا چنین وضعیتی را در پی داشته است.

4- ترامپ برآمده از این وضعیت و این جامعه است. بی‌پرده ویژگی‌های جامعه آمریکایی را در رفتار و گفتار خود به نمایش درمی‌آورد. معمولا عامدانه و گاه مانند مورد اخیر سهوا. تعجب برخی ناظران از اقبال مردم آمریکا به چنین شخصی و ناتوانی‌شان از درک علت رای بالای او در رقابت با دیگر رقبای جمهوری‌خواه‌ او، ناشی از نشناختن جامعه آمریکاست. «ترامپ خودِ آمریکاست»، بی‌رتوش‌تر از باقی رقبایش. نژادپرست است و اسلام‌هراس، خشونت‌طلب و دشمن‌انگار، با نگاهی ابزاری به زنان، عملگرا و توده‌پسند و فکر می‌کند تافته‌ای است جدا بافته.

مثل آمریکا. اینکه در ادامه‌ رقابتش با کلینتون چقدر در سیاست‌ورزی موفق باشد مساله‌ای دیگر است. ولی شکی نیست صفاتی که این روزها مخالفانش بر آن دست گذاشته‌اند و سعی دارند با تاکید بر آنها، از میدان رقابت بیرونش کنند، برآمده‌‌ از جامعه آمریکا و تجلی ارزش‌هایی است که بر بخش عمده‌ای از آن جامعه حکمرانی می‌کند. کلینتون این‌روزها سعی می‌کند مردم آمریکا را از خود آمریکا بترساند. مادر النصره و داعش، این روزها سخت در تلاش است وانمود کند هیولای ترامپ ربطی به آمریکا ندارد اما هیولای خود را پشت همان نقاب زیبا پنهان کرده است.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2004/1/166105/0

ش.د9504786

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات