تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۸۳۴۰
گام جدی برای فاصله‌گیری اصلاحات از دولت دوازدهم

تَکرار دستور جدایی

پایگاه بصیرت / مسعود پورسيدي

(روزنامه صبح نو ـ 1396/09/18 ـ شماره 372 ـ صفحه 3)

نقطه عزیمت برای اجرای راهبرد جدید مراسم گرامیداشت روز دانشجو بود. روز دانشجو از منظر اصلاحات ترجمان اجرای پروژه‌های سیاسی است؛ روزگاری علیه رییس دولت اصلاحات برای پذیرش پروژه اصلاحات ساختاری و در زمانه ما نواخت آهنگین رحیل اصلاحات از اردوگاه حامیان دولت دوازدهم و برکشیدن تیغ تیز انتقاد بر فراز پاستور است.

دستور نهایی از اردیبهشت‌ماه در کوران جشن پیروزی صادر شد. فاصله‌گیری از دولت دوازدهم در فرایندی گام به گام اصلی‌ترین برآیند جلسات حلقه کنش‌گران تصمیم‌ساز اصلاحات بود. آنان گام اول را با گلایه از ترکیب غیراصلاح‌طلبانه کابینه دولت دوازدهم آغاز کردند و دولت جدید را ماحصل بده بستان با راست مدرن دانستند و حتی زمزمه چرخش به راست دکترحسن روحانی را مطرح کردند. گام دوم با مخالفت پیرامون انزواگرایی آقای اسحاق جهانگیری و ارتقای جایگاه آقای محمود واعظی در روند تصمیم سازی نهاد ریاست جمهوری آغاز شد، اصلاح طلبان فقدان اثرگذار نماینده اصلاحات در مناسبات حاکم در مجموعه دولت را «حراج» سرمایه اجتماعی دولت تلقی کردند و آقای حمیدرضا جلایی‌پور خواهان واکنش جدی شد و اظهار داشت:‌ «آقایان واعظی، نهاوندیان، ابوطالبی و آشنا افراد محترمی هستند. خیلی هم برای دولت آقای روحانی مغتنم هستند، ولی هیچ کدام یک دهم کار و نقش کلیدی‌ای که آقای جهانگیری می‌تواند بازی کند، بازی نمی‌کنند. این‌ها چیزهایی است که باید به آن توجه کرد و نباید ساده از آن گذشت.» گام سوم با دستور رأس اردوگاه اصلاحات در روز دانشجو برداشته شد. هرچند در طول زیست سیاسی اصلاحات، آنان جنبش دانشجویی را به تشکلی موسمی تقلیل داده بودند ولی این دستور جدید آغاز مطالبه‌گری متناسب با اهداف اصلاحات از سوی تشکل‌های فصلی وابسته به اردوگاه چپ‌نشینان سیاست کشور پیرامون وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی است.

روز جدایی

آقای محمدرضا عارف، سیاستمدار کتوم اصلاحات، در نشست «جبهه اصلاح‌طلبان ایران و جبهه اعتدال‌گرایان» اهداف دو جبهه سیاسی را جدا از هم دانست؛ رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات، اعتدال را فاقد مؤلفه‌های گفتمان برای نشر در سپهر سیاست کشور دانست و در همین راستا اظهار داشت: «شخصاً «اعتدال» را یک گفتمان نمی‌دانم و شرایط زمانی ما را به مسیری برد که واژه «اعتدال» را به «اصلاحات» الصاق کردیم در حالی که الزاماً نیازی به این کار نبود چرا که در دل گفتمان اصلاحات، اعتدال نهفته است.»

گام بعدی را برادر رییس دولت اصلاحات برداشت؛ آقای محمدرضا خاتمی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران از انتقاد با صدای بلند نسبت به عملکرد دولت به مثابه وظیفه کارکردی اصلاحات سخن گفت و در همین راستا اظهار داشت:‌ « آقای رییس جمهور، ستاره‌دارها چطور! مگر جز وزارت اطلاعات شما دانشجویان را ستاره‌دار می‌کند؟

بر اساس کدام قانون و دادگاه دانشجویان را محکوم کرده‌اید؟» خاتمی که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در برابر انتقادات پیرامون عدم انجام وعده‌های انتخاباتی سال 92، خواهان فرصت به مجموعه دولت بود؛ خطاب به حسن روحانی اظهار داشت: «آقای روحانی خلاف قانون و قول و قرارهایی که مردم با شما گذاشتند، عمل‌نکنید.»

آقای علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت، مجری پروژه‌های سیاسی حزب منحله مشارکت، ضربه نهایی به دولت دوازدهم را زد. او در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: «روحانی کاندیدای مطلوب من نیست کاندیدای مطلوب من در حصر است. کاندیدای مطلوب من ممنوع التصویر است، ولی انتظارات ما باید براساس واقعیات باشد.»

او همچنین اجرای تصمیم فاصله گزینی اصلاحات از دولت دوازدهم را بر دوش دانشجویان قرار داد و در همین راستا اظهار داشت: « شما دانشجویان باید رساتر از من از روحانی انتقاد کنید ولی فکر نکنید لزوماً فردا هم همینطور فکر می‌کنید.»

چشم‌انداز راهبردی اصلاحات

اصلاح‌طلبان گام‌های جدی در فرآیند تغییر راهبرد در مناسبات خود با دولت دوازدهم از «اتحاد، انتقاد» به فقط «انتقاد» را آغاز کردند. تغییر راهبرد برآیند تحلیلی از چشم‌انداز اصلاحات است؛ آنان فرسایش سرمایه اجتماعی و سرخوردگی بدنه اجتماعی اصلاحات را ماحصل نابودی هویت اصلاح‌طلبی زیر ضربات جدی قدرت‌گرایی تمام عیار چند سال اخیر اصلاحات تلقی می‌کنند و در همین راستا فصل جدایی از دولت ائتلافی دوازدهم را در دو محور، فقدان مؤلفه‌های گفتمان ساز اعتدال برای استمرار هویتی و از سوی دیگر حمایت مشروط مبتنی بر مقتضیات زمان اصلاحات از دولت یازدهم و دوازدهم برای عدم مسوولیت‌پذیری سیاسی در قبال عملکرد نامناسب اقتصادی دولت، پیگیری‌می‌کنند.

http://sobhe-no.ir/newspaper/372/3/14598

ش.د9604190

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات