تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۰۵۱

نشاط سیاسی در روزهای بهاری دانشگاه

(روزنامه ايران ـ 1396/09/16 ـ شماره 6660 ـ صفحه 13)

مراسم 16 آذر امسال هم به طور گسترده و با حضور تمام سلایق سیاسی در دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شد. شاید مجموعه مراسم امسال را بتوان کم حاشیه‌ترین مراسم روز دانشجو در یک دهه اخیر نامید که نه در جایی سخنرانی و مراسمی لغو شد و نه اینکه در هیچ مراسمی تشنج و درگیری دیده شد. در همین حال به شکل مشهودی از تمام علایق و گرایش‌های سیاسیی، چهره‌ها و افرادی در دانشگاه‌های مختلف کشور به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. در مجموع این سخنرانی‌ها طیف‌های هوادار دولت و اصلاح‌طلبان بر لزوم بالابردن قدرت تحمل بیشتر در جامعه تأکید کردند و سخنرانان جریان اصولگرا نیز نسبت به تلاش برای انحراف انقلاب به ابراز نگرانی پرداختند.

پزشکیان: دانشگاهیان اهل گفت و گو باشند

نایب رئیس اول مجلس گفت: ملتی می‌تواند سرپا بایستد که با هم متحد باشد و نگاه و زبان مشترک داشته باشد و با منطق، گفت‌ و گو کند و الا دعوا کردن و هو کردن موجب پادگان درست کردن از سوی افرادی است که قدرت دارند.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان که روز سه‌شنبه به مناسبت 16 آذر روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافته بود، بیشتر وقت جلسه پرسش و پاسخ خود را به این اختصاص داد تا به دانشجویان تفهیم کند که با گفت‌ و گو و منطق نظرات‌شان را بیان کنند. وی در این برنامه تأکید کرد: وقتی بحث دعوا و هو کردن در میان باشد، کسی که زورش بیشتر است، حرفش پیش می‌رود؛ چه دانشگاه باشد، چه خارج از دانشگاه و اصلاً در جامعه توسعه نیافته است که طرفین به یکدیگر فحش می‌دهند. شماها که خیلی سطح بالا هستید، شما باید اهل گفت‌ و گو باشید نه هو کردن یک نماینده در دانشگاه. پزشکیان با انتقاد از اجرا نشدن برخی از مفاد قانون اساسی گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی سخنانی بیان شد که مواردی از آنها هنوز اجرایی نشده است. این در حالی است که قرآن می‌فرماید چرا حرفی می‌زنید که عمل نمی‌کنید؟ خداوند ناراحت می‌شود که پایبند به حرف‌تان نباشید. البته زورهایی می‌زنیم تا یک کارهایی انجام دهیم اما موفق نبوده‌ایم. پزشکیان در واکنش به شعار «مجلس بی کفایت» تعدادی از دانشجویان حاضر در جلسه گفت: اگر مجلس بی کفایت است و نمایندگان بی کفایت به آن راه پیدا کرده‌اند، افرادی مثل شما چنین مجلسی را به وجود آوردند، پس در حقیقت مشکل خود شما هستید. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی رفع حصر را از دغدغه‌های نمایندگان مجلس دانست و افزود: حصر دغدغه نمایندگان است اما از جایگاه مجلس نمی‌توان آن را حل کرد.

علی مطهری: ستاره‌دار کردن دانشجویان باید منتفی شود

دیگر نایب رئیس مجلس هم گفت: ستاره‌دار کردن دانشجویان عمل منسوخ‌ شده‌ای است که باید در دانشگاه‌های کشور منتفی شود. علی مطهری در همایش جنبش دانشجویی که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی در اردبیل برگزار شد، افزود: ما حتی در سیره امیرالمؤمنین(ع) نیز مشاهده می‌کنیم که ایشان هیچ‌گاه خود را بی‌نیاز از نقد و هشدار ندیده‌اند و همین امر جایگاه نقد را در جامعه مشخص می‌کند.

مطهری اجازه دادن به ایجاد فضای نقد بویژه در دانشگاه‌ها را سبب تشکیل شخصیت اجتماعی دانشجویان دانست و گفت: برخورد امیرالمؤمنین(ع) با خوارج که یکی از بزرگ‌ترین دشمنان ایشان بودند، مبین این حقیقت است که انبیا و اولیای ما نیز همواره در برابر نقد منعطف بوده‌اند، حتی اگر آن نقد از سر ستیزه‌جویی باشد. وی با تأکید بر اینکه «نقد سازنده و منصفانه حق دانشجوست و سکوت دانشجو در فضای دانشگاهی پسندیده نیست»، اظهار کرد: وقتی فردی احساس می‌کند هسته اصلی جامعه از بین رفته و تنها پوسته و ظاهری نامناسب از آن جامعه باقی مانده است، وظیفه دارد تا با اعتراض به وضعیت حاکم بر جامعه ظلمت مطلق را بزداید. مطهری در ادامه گفت: دانشجویی که قدرت نقد و بحث و جدل نداشته باشد عملاً به موجودی منفعل در جامعه تبدیل خواهد شد و استادان وظیفه دارند با آموزش درست فرق میان نقد سازنده، تملق و چاپلوسی و تخریب را به درستی نشان دهند.

علیرضا بهشتی: باید با همه تفاوت‌هایی که داریم، در کنار هم راه برویم

یک استاد دانشگاه گفت: ما باید بتوانیم با همه تفاوت‌هایی که داریم کنار هم راه برویم و ایران نسبت به هر زمان دیگری نیازمند همبستگی است. به گزارش ایرنا، سیدعلیرضا بهشتی عصر سه‌شنبه با حضور در دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم روز دانشجوی این دانشگاه که به همت انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش برگزار شد، طی سخنانی با محوریت «جنش دانشجویی، آرمانگرایی یا آرمان‌زدایی؟» اظهار کرد: امروزه کسب علم و دانش اگر در دانشگاه وجود داشته باشد در اولویت سوم و چهارم قرار دارد و دانشگاه تشکیل شده تا افراد مدرک تحصیلی بگیرند و بعد از آن به دنبال رزق و روزی باشند. بهشتی همچنین با بیان اینکه مسأله اصلی در هر حکومت این است که چگونه باید با الگوهای متعدد کنار آمد، افزود: اگر فکر شود کسانی که مثل ما فکر می‌کنند خودی هستند و دیگران ناخودی محسوب شوند این راهش نیست و قانون اساسی با تمام مشکلاتی که دارد بستری فراهم می‌کند که در آن می‌توانیم به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز و متفاوت باشیم. وی خطاب به دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان باید با گفت‌وگو از خود سؤال کنند که آیا جنبش دانشجویی قرار است آرمان‌زدایی شود یا با عمل‌گرایی و حرکت به سوی حرکت مطلوب پیش روند. من معتقدم آرمانگرایی، تندروی و افراط‌ گرایی نیست چون آرمان‌ها می‌تواند دارای رنگ و بوی مختلف باشد.

محمدرضا خاتمی: دانشگاهی که برایش تعیین تکلیف کنند، پیشرفت نخواهد کرد

نایب رئیس مجلس ششم نیز گفت: دانشگاهی پیشرفت می‌کند که برایش مشخص نکنند استادش که باشد و کدام دانشجو در آن تحصیل کند، دانشگاهی که نیروهای نظامی بخواهند در آن نفوذ کنند و نهادهای بیرون از دانشگاه بخواهند برایش تعیین تکلیف کنند، دانشگاه پیشرفته نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا خاتمی در مراسم ۱۶ آذرماه که به همت انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی دانشگاه تهران در محل سالن فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت دانشگاه مستقل یعنی این‌که دانشگاه‌ها سرنوشت خود را خود به دست گیرند، اگر دانشگاهیان در کیفیت آموزش و پژوهشی نقش داشته باشند. مگر دانشگاهی که افرادی بنشینند و برایش کتاب‌ها و محتوای کتاب‌ها را مشخص کند، می‌تواند پیشرفت کند؟ این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: البته دانشگاه باید از جناح‌ها و جریان‌های سیاسی هم مستقل باشد.

وی با بیان این‌که «ما از دولت روحانی حمایت کرده‌ایم و می‌کنیم و از انتخاب خود پشیمان نیستیم و نخواهیم شد»، گفت: اما وظیفه خود می‌دانیم که انتقاد هم بکنیم و حتی با صدای بلند آن را بیان کنیم و این را تضعیف دولت نمی‌دانیم. وی درباره موضوع ستاره‌دار شدن دانشجویان گفت: بر اساس چه قانونی کدام دادگاه اینها را محکوم کرده است، کدام قانونی وجود دارد که اگر دانشجویی فعالیت سیاسی به نفع جریانی یا علیه جناح دیگر انجام می‌دهد باید ستاره‌دار شود؟ وی با بیان این‌که «ممکن است برخی بگویند دانشجویان ستاره دار قبلاً بیشتر بوده اما الان کمتر شده است»، اظهار کرد: در دولت روحانی حتی یک دانشجوی ستاره‌دار هم قابل قبول نیست. اگر کسی جرمی کرده طبق قانون او را محاکمه کنید.

جلیلی: تأکید امام (ره) در آخرین سال حیات‌شان هشدار درباره اسلام امریکایی بود

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی نیز در مراسم مشابهی گفت: علم مفید علمی است که به وسیله آن بتوان مشکلات کشور را حل کرد.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی در آستانه روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تفاوت‌های بنیادین اندیشه دینی و اندیشه غرب گفت: در همین راستا اندیشه دینی چه در مقام توصیف واقعیات و چه تجویز راه حل برای مشکلات، با اندیشه دینی غرب تفاوت دارد زیرا طبق اندیشه دینی، حقیقتی وجود دارد که باید تمام تجویزها در نهایت ما را به آن حقایق رهنمون کند.

جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: البته اندیشه دینی صحیح نیز همان «اسلام ناب» است و حضرت امام (ره) در پیام‌های یک سال آخر عمر شریف‌شان مکرر بر مفهوم «اسلام ناب» تکیه و تمایز آن را با «اسلام امریکایی» بیان می‌کردند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در فرمایش‌های حضرت امام(ره) «اسلام امریکایی» همان «اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملاهای کثیف درباری، اسلام مقدس ‏نماهای بی شعور حوزه‏ های علمی و دانشگاهی، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت و اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومین و پابرهنه‌‏ها» است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با اشاره به بخش‌هایی از پیام امام راحل در سال 67 به هنرمندان، تشکیل بسیج دانشجو و طلبه و همچنین ساخت مصلای تهران، گفت: ترجیع‌بند تمام این پیام‌ها تأکید ایشان بر دوگانه اسلام ناب و اسلام امریکایی است که این نشان می‌دهد این مسأله چقدر برای امام (ره) اهمیت داشته و لازم است شما دانشجویان یک بار با دقت پیام‌های یک سال آخر امام را بخوانید.

ضرغامی: برخی انتقاد از قوه ‌قضائیه را انتقاد از کل نظام می‌دانند

همچنین یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گاهی انتقادات زیادی به یک مسئول وارد است اما برخی همه این انتقادات را به بوسه زدن بر تابوت هوگو چاوز یا بغل کردن مادر وی خلاصه می‌کنند که این ظلم به منتقدان همان شخص است. به گزارش ایسنا، عزت‌الله ضرغامی در مراسم گرامیداشت سالروز ۱۶ آذرماه که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: متأسفانه در کشور ما وقتی مسئولی بر سر کار می‌آید کارنامه ننگین و سیاه از مسئول قبلی خود ارائه می‌دهد که این کار موجب می‌شود هر کار خوبی که انجام شده، به حاشیه برود. کسانی که کارنامه جمهوری اسلامی را سیاه نشان می‌دهند، قطعاً ضد انقلاب هستند و کاری ضد انقلابی انجام می‌دهند.

وی معتقد است: باندهای بزرگ قدرت و ثروت در حال اداره کشور هستند و آن وقت افرادی که دم از آزادی می‌زنند اگر تعدادی جوان بخواهند یک کار تولیدی انجام دهند به آنها آزادی نمی‌دهند و در اولین جا که بخواهند ورود کنند یکصد مانع جلوی پای‌شان سبز می‌شود. وی افزود: اگر امروز حرف از امر به معروف می‌زنیم لازمه‌اش نظارت عمومی است؛ چراکه هزاران منکر بر زمین مانده و هیچ کس راجع به آنها حرف نمی‌زند و برخی نیز انتقاد از دستگاه قضایی را معادل انتقاد از کل نظام می‌دانند در حالی که اگر کسی حرف‌های نامربوط و خلاف زده باید به وی پاسخ داد. ضرغامی تأکید کرد: ما به کجا می‌رویم؟ اگر دستگاه قضایی ما مشکل دارد، ضمن احترام به همه قضات، اگر عده‌ای به صراحت برخی آسیب‌ها را می‌گویند و انتقادات را مطرح می‌کنند نباید نگران باشند از این که فوراً احضاریه برایشان می‌رود و تا به خود بیایند چند سال برایشان زندان و حبس بریده‌اند. وی تأکید کرد: اگر در دستگاه قضایی ما مشکل وجود دارد، باید راحت بتوانیم آن را به زبان بیاوریم. کسانی که انتقاد از قوه‌ قضائیه را معادل انتقاد از کل نظام می‌دانند حتماً روش و کارشان نادرست است. چه کسی گفته که قوه قضائیه معادل کل نظام است؟

حاجی بابایی: تنها راه مقابله با دشمن، تفکر حججی‌ها و احمدی‌روشن‌هاست

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هم با بیان این‌که «دشمن فقط از دو نقطه ضعف عقب‌نشینی می‌کند»، گفت: این دونقطه ضعف یکی تفکر مقاومت امثال سردار سلیمانی‌ها و شهید حججی‌ها و دیگر تفکر علمی احمدی‌روشن‌هاست. به گزارش ایرنا، حمیدرضا حاجی بابایی در همایش روز دانشجو در دانشگاه قم، اظهار کرد: دلیل قدرتمند شدن داعش، الگو گرفتن و استفاده از فرهنگ شهادت‌طلبی موجود در تشیع بود اما چون این الگو تقلیدی و ریشه نداشت، شکست خورد. وی افزود: ما در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره با امریکا پنجه در پنجه بوده‌ایم، این پیکار عقب‌نشینی ندارد و عقاید ما همیشه با امریکا در هماورد است، در این چند ساله همیشه امریکا در این پیکار شکست خورده است؛ لذا به دنبال این است که با ایجاد جنگ و التهاب در منطقه به اهداف خود دست پیدا کند. وی در ادامه صحبت‌های خود درباره دشمنی امریکا اظهار داشت: امریکا فقط از دو نقطه ضعف عقب‌نشینی می‌کند، این دونقطه ضعف یکی تفکر مقاومت امثال سردار سلیمانی‌ها و شهید حججی‌هاست که امریکا را از پای درمی‌آورد.

صفارهرندی: تجدید نظرطلب‌ها در دوران اصلاحات با روشنگری‌های رهبری زمینگیر شدند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: حاکمیت دوگانه و تجدید نظرطلب در دوران اصلاحات با روشنگری‌های رهبر معظم انقلاب زمینگیر شد و از اواخر دهه ۸۰ موج بازگشت به آرمان‌های انقلاب به وجود آمد.

به گزارش فارس، محمدحسین صفار هرندی در دانشگاه امام صادق (ع) گفت: پیش از انقلاب و زمانی که رهبری امام خمینی(ره) در حال توسعه در میانه‌های مردم بود، در همان زمان تلاش‌هایی صورت گرفت که انشعاب‌هایی را ایجاد کنند و ما نیز در آن زمان این را احساس کردیم که در این ارتباط دارد کارهایی انجام می‌شود. صفار هرندی تأکید کرد: همواره یکی از ترفندهای دشمن این بوده که در برابر رهبری مقتدر رقیب‌تراشی کند یعنی کسی را به عنوان رقیب رهبر معرفی نمایند. صفار هرندی با اشاره به این‌که شعبه زدن در کنار امام(ره) و ولی جامعه یک ترفند است، اظهار کرد: در زمان مرحوم منتظری دست‌اندرکاران لیبرال‌ها و عناصر داخلی کار را به جایی رساندند که امام(ره) تصمیم گرفت تا پیش از پایان عمر خود تکلیف منتظری که از او به عنوان حاصل عمر خود نام برده بود را روشن کند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/242109

ش.د9604036

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات