تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۷۳۴

با قلب‌ها بجنگید نه با میزها!

(روزنامه آرمان ـ 1396/04/24 ـ شماره 3367 ـ صفحه 3)

دانشگاه آزاد در این روزها چندان شباهتی با آن روزهایی ندارد که آیت‌ا... هاشمی بر عملکرد بخش‌های مختلف آن نظارت داشت؛ دانشگاه آزاد امروز از آنچه که قرار بود باشد، فاصله گرفته و برخی درصدد حذف اندیشه و آرمان‌های آیت‌ا... هاشمی از آن هستند. تغییرات صورت‌گرفته در این دانشگاه آن‌چنان است که سخت بتوان آن را طبیعی و بر اساس روال مشخص ارزیابی کرد. پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی نگاه برخی به سمت ریاست این دانشگاه و میرزاده رفت که باید برنامه‌ای برای حذف او اندیشیده می‌شد. این کار چندان سخت نبود و علی اکبر ولایتی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد، طی جلسه‌ای حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد را برکنار کرد. پس از تغییر میرزاده، علی‌محمد نوریان سرپرست موقت دانشگاه آزاد شد. انتخاب پیش از آن خبر داده بود که با فشار رسانه‌ای و لابی‌های جریان‌های نواصولگرا، هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی جلسه‌ای به منظور تغيير ميرزاده تشکیل می‌دهد. نکته قابل توجه آن بود که وزرای علوم و بهداشت، به عنوان دو تن از اعضای حقوقی هیات امنای دانشگاه آزاد پس از اظهار نظرات خود در این جلسه برای شرکت در جلسه هیات دولت از جلسه خارج شدند. با این حال جلسه با حضور هفت نفر ادامه یافت. پس از میرزاده نوبت به یاسر هاشمی رسید که او هم از سمت رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد برکنار شد. یاسر پس از برکناری گفت: «با توجه به همه علاقه،‌ انگیزه و وظیفه‌ای که نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی احساس می‌کردم، علاقه‌مند بودم که کارم را در این دانشگاه ادامه دهم، چرا که این دانشگاه را میراث آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برای مردم می‌دانم. خوشحال هستم که حداقل در این مورد اقدام قانونی انجام شده است.» انگار دستی از پشت پرده هرازچندگاهی یکی از یاران آیت‌ا... را از دانشگاه برکنار می‌کند. تعجب‌آور است، دانشگاهی که هاشمی بنا کرد، رفته‌رفته از یاران او خالی می‌شود.

یاران، مخالفان!

هاشمی‌زدایی از دانشگاه آزاد مسیر خود را طی کرد، اما برخی اظهارات از سوی مسئولان آن دانشگاه چنان است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد، مانند اظهارات اخیر معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد که تصریح کرد: حتما شما جنگ تن‌به‌تن را شنیده‌اید، اما حالا ما در دانشگاه آزاد که نیمی از آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده، با جنگ میزبه‌میز روبه‌رو هستیم. حجت‌الاسلام کلانتری با تاکید بر اینکه نه دکتر ولایتی و نه بنده نیازی به این میزها و صندلی‌ها نداریم، اضافه کرد: این مسئولیت برای دکتر ولایتی هیچ ارزش افزوده مادی ندارد و برای من هم همین‌طور است، اما برای ما از ثواب و ارزش معنوی زیادی برخوردار است. برای دوستانی هم که وارد این تیم مدیریتی شده‌اند، همین‌گونه است، اما چون امر ولی است، تمام جریانات از این وضعیت استقبال می‌کنند. معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد گفت: این جنگ میزبه‌میزی که در دانشگاه آزاد به راه افتاده، از طرف کسانی است که در این دانشگاه مناصبی داشته‌اند. به‌فرموده رهبر معظم انقلاب باید تلاش کنیم که دانشگاه آزاد به دامن انقلاب برگردد و به یک دانشگاه الگو و تراز انقلاب اسلامی تبدیل شود. البته معظم‌له گفته‌اند که این کار چند سالی طول می‌کشد. پس من خطاب به شما دانشجویان می‌گویم که خیلی عجله نکنید.

پاسخ یاسر

یاسر هاشمی به این اظهارات واکنش نشان داد و در پاسخ به سخنانی که از «جنگ میزبه‌میز» در این دانشگاه برای اعمال تغییرات فرهنگی سخن به میان آورده بود، گفت: واقعا شنیدن این جملات از زبان یک مسئول فرهنگی جای تاسف فراوان دارد و نشان‌دهنده فاصله عمیق فکری این فرد از فضای دانشگاهی است. رئیس سابق دفتر هیات‌امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه امروز تفکر آیت‌ا... هاشمی در بین آحاد مردم و بالاخص دانشگاهیان نهادینه شده است، به انتخاب توضیح داد: اگر منظور این مسئول فرهنگی از اعمال تغییرات حذف تفکر آیت‌ا... هاشمی از دانشگاه آزاد است باید به ایشان توصیه کنم به‌جای «جنگ میزبه‌میز» به دنبال «جنگ با قلب‌ها» برود، چون اندیشه اعتدال در دل میلیون‌ها دانشگاهی آگاه جای دارد.‏ فرزند آیت‌ا... هاشمی همچنین به‌شدت از بخش دیگری از سخنان مسئول فرهنگی دانشگاه آزاد انتقاد کرد و گفت: به چه حقی از رهبری نقل قول می‌کنید که دانشگاه آزاد اسلامی باید به دامان انقلاب برگردد؟ این بزرگ‌ترین جفا به رهبری است. ‏وی با بیان اینکه آيت‌ا... خامنه‌اي از دوران رياست‌جمهوري ايشان تاكنون، همواره حامي و موید دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌اند، تاکید کرد: سیره مدیریتی آیت‌ا... هاشمی همواره مشورت حداکثری با رهبری بوده است و بدون حمايت‌هاي امام خميني و رهبر انقلاب، توسعه بي‌بديل دانشگاه آزاد اسلامي ممكن نبود. ‏یاسر هاشمی رفسنجانی ادامه داد: هدف اصلی از زیر سوال بردن کارنامه ۳۵ساله دانشگاه آزاد اسلامی، سياه‌نمايي نسبت به نظام و ناکارآمد نشان دادن جمهوري اسلامي است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برخی‌ها دانسته یا نادانسته در دام دشمنان ایران اسلامی نیفتند و به تضعيف و تخريب اين دستاورد بزرگ و بي‌نظير انقلاب در حوزه آموزش عالي دست نزنند.»

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/191312

ش.د9603592

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات