صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۸۹۸۷

حرف روز/ قصه‌ مطول برجام

آمریکا از هفته گذشته دور تازه‌ای از تلاش‌های دیپلماتیک را برای متقاعد کردن متحدان اروپایی خود به منظور افزودن الزامات سختگیرانه جدید به برجام آغاز کرد؛ اما به نظر می‌رسد این تلاش‌ها نتایج چندان مثبتی نداشته است[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: آمریکا از هفته گذشته دور تازه‌ای از تلاش‌های دیپلماتیک را برای متقاعد کردن متحدان اروپایی خود به منظور افزودن الزامات سختگیرانه جدید به برجام آغاز کرد؛ اما به نظر می‌رسد این تلاش‌ها نتایج چندان مثبتی نداشته است. برای نمونه، یکی از مقامات وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با رسانه‌ها در این باره ابراز ناراحتی کرده و گفته است، آمریکا، اتحادیه اروپا را به شدت تحت فشار قرار داده تا یا این معاهده را دوباره طراحی کند یا قید حضور آمریکا در ادامه مذاکرات را بزند.
در بررسی و تحلیل تلاش‌های ضدبرجامی آمریکا و موضع اتحادیه اروپا در مقابل این تلاش باید به چند نکته اشاره کرد:
1ـ همانگونه که موضع‌گیری‌های مقامات اروپایی و آمریکایی تاکنون نشان داده است، هدف‌گذاری و نوع نگاه آنها با ایران همخوان بوده و اختلاف چندانی میان آنها مشاهده نمی‌شود. عمده‌ اختلاف تنها در بیان کلمات و چگونگی مواجهه با ایران است، وگرنه آنها در اصلِ راهبرد مقابله با ایران اتفاق نظر دارند. واقعیت آن است که اروپایی‌ها برجام را یک معاهده‌ خوب می‌دانند که توانسته است اهداف مورد نظر آنها درباره برنامه هسته‌ای ایران را تأمین کند؛ از این رو خواهان تعمیم مدل آن به موضوعات دیگر هستند؛ اما در این میان، آمریکا برجام را یک معاهده بد دانسته و خواستار اصلاح و تغییر آن، با افزایش محدودیت‌های ایران و افزودن مباحث غیر هسته‌ای به برجام است. بنابراین، در اصل نوع نگاه اروپا و آمریکا هیچ تفاوتی ندارد و آنها خواهان مذاکره با ایران در زمینه موضوعات غیر هسته‌ای هستند.
2ـ تحلیل محتوای سخنان مقامات اروپایی که در واکنش به خواسته‌ آمریکا برای تغییر برجام بیان شده است، نشان می‌دهد اروپایی‌ها درصدد هستند با ایجاد هراس درباره خروج آمریکا از برجام، بتوانند از ایران امتیازات بیشتری بگیرند و باب مذاکره درباره‌ موضوعات غیر هسته‌ای را نیز باز کنند.
3ـ برای مقابله با این طرح طرف مقابل، باید به طور جدی به آنها گوشزد شود که ایران دیگر بیش از این بدعهدی‌ها و بهانه‌تراشی‌های آنها در اجرای برجام را تحمل نمی‌کند و با هرگونه خواسته‌ غیرمنطقی مخالفت خواهد کرد و چنانچه معادله در برجام بیش از این به ضرر ایران تغییر کند، دیگر حاضر به انجام تعهدات خود در برجام نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات