صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۸۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 3 بهمن

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در حادثه‌ کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد... عامل این پیروزی، حضرت زینب بود... حادثه‌ نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری.(1389/2/1) *** میلاد اسوه صبر و مهربانی و روز پرستار مبارک باد ***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها  word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
مردم منتظر اقدام هستند
رئیس‌جمهور دیشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی از شبکه اول سیما با مردم سخن گفت. این نشست پس از آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی آقای روحانی که به عنوان گزارش صد روزه دولت دوازدهم برگزار شد و به دلیل کلی‌گویی‌ها و اقناع نشدن افکار عمومی انتقادات فراوانی را حتی از سوی طیف‌های نزدیک به دولت به همراه داشت، برگزار می‌شد. برخی منتقدان گفت‌وگوی پیشین بر این باور بودند که رئیس‌جمهور آنچنان که احساس می‌شود، اوضاع وخیم اقتصادی کشور و مردم را جدی نمی‌گیرد.
گفت‌و‌گوی دیشب در حالی برگزار می‌شد که کمتر از یک ماه پیش با برخی تجمعات اعتراضی قشرهایی از مردم به شرایط نامناسب اقتصادی مواجه بودیم که البته با سوء‌استفاده جریان‌های ضد انقلاب و مزدوران دشمن و هدایت‌های خارجی به اغتشاش کشیده شد و مطالبات واقعی مردم در گرد و غبار ناشی از این حوادث گم شد.
در چنین وضعیتی که رهبر معظم انقلاب هم بر وجود مشکلاتی که بسترساز بهره‌برداری دشمنان شد، تأکید کردند و با تعبیر «مگس روی زخم می‌نشیند؛ زخم را خوب کنید، زخم را نگذارید به وجود بیاید.» نارسایی‌ها و مشکلات را به مسئولان یادآور شدند و به صراحت گفتند که در جلسات متعدد با مسئولان کشور به آنها تذکر داده و حتی اوقات تلخی کرده‌اند، انتظار مردم و افکار عمومی از این گفت‌وگو این بود که به دور از تکرار سخنانی با رنگ‌ و بوی انتخاباتی باشد و از اقدامات عملی دولت برای حل مشکلات مردم گفته شود.
مصاحبه دیشب رئیس‌جمهور از یک سو از حیث سبک اجرا و تلاش برای ارائه گفت‌وگویی جذاب‌تر با عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، قدری متفاوت‌تر از همه مصاحبه‌هایی بود که با رؤسای‌جمهور در طول سه، چهار دوره گذشته صورت گرفته بود و از سوی دیگر اگرچه انتظارات عمومی را برای «گزارش اقدام» تأمین نکرد، اما روح کلی حاکم بر آن برخلاف سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای پیشین، از وحدت و همدلی مردم و مسئولان نظام برای رسیدگی به مردم و حفظ آرامش عمومی جامعه حکایت داشت که به نوبه خود گامی مثبت و رو به جلو برای پرهیز از بگومگوهای سیاسی و تلاش برای حل مشکلات مردم بود، اما مردم همچنان منتظر گام‌های عملی دولت برای حل مسائل و مشکلات به ویژه در حوزه اقتصادی هستند.

▼ گزارش روز 
مثال روشن
در حالی که در تهران رسانه‌های اصلاح‌طلب و چهره‌های حامی دولت اعتدال در مواجهه با بدعهدی آمریکا در برجام و احتمال خروج از آن، از پروژه نزدیک شدن به اروپا برای منزوی کردن آمریکا و تأمین منافع کشورمان سخن به میان می‌آورند، در فاصله چند ساعت اخباری که به روشنی از میزان موفقیت و عملیاتی بودن این پیشنهاد خبر می‌دهد، منتشر می‌شود؛ «ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه اواخر سال جاری برای رایزنی با مقامات ایران به تهران می‌آید»؛ «فرانسه ایران را به علت موشک‌های بالستیک به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم کرد»؛ «لودریان در مصاحبه‌ای در خصوص برنامه سفر خود به تهران گفت، با ایران در خصوص مسئله موشک‌های بالستیک و مسائل منطقه‌ای مذاکراتی داشته‌ایم؛ تمایل داریم که در خصوص نفوذ مخرب نظامی ایران در منطقه، حمایت مالی آنها از حزب‌الله و حوثی‌های یمن هم با آنها مذاکره کنیم؛ به همین دلیل است که پنجم ماه مارس به ایران می‌روم.» البته این اخبار زمانی مهم‌تر و پرمعنا‌تر خواهد بود که بدانیم کشور فرانسه و شرکت‌های بزرگ و کوچک فرانسوی از میان کشورهای اروپایی بیشترین سهم را از بازار ایران در دوران پسابرجام داشتند. امضای قراردادهایی میان کشورمان با برندهای پژو و رنو در خودروسازی، شرکت توتال در پتروشیمی، شرکت ایرباس در صنعت هوایی و... تنها بخشی از منافع سرشار برجام برای دولت فرانسه است. به علاوه فرانسه تنها کشور اروپایی حاضر در توافق است که حسن روحانی به آن سفر کرد و اکنون نیز مقدمات سفر مکرون، رئیس‌جمهور آن برای سفر به تهران در حال فراهم شدن است. وقتی فرانسه با این حجم از سود بردن از برجام بر فشار به کشورمان مصر است، شنیدن خبر تلاش دولت آلمان برای راضی کردن پارلمان اروپا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران دیگر عجیب نیست و سرنوشت نظریه و راهکار تحلیلگران اصلاح‌طلب و دولتی نیز مشخص است.

▼ اخبار ویژه
شکایت ناجا از شهردار تهران
نیروی انتظامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «با استناد به گزارش شهردار تهران در جلسه علنی شورای اسلامی شهر و ارائه گزارش غیر واقعی مبنی بر عقد قرارداد میلیاردی شهرداری با یکی از واحدهای نیروی انتظامی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری که روزنامه‌ها با تیتر اختلاس جدید شهرداری و ناجا در زمان انتخابات نام بردند، معاونت حقوقی ناجا از شهرداری تهران برای ارائه گزارش بدون مستندات قانونی شکایت کرد.» در بیانیه‌ ناجا آمده است: «انتظار می‌رود، شهردار تهران به صرف شنیده‌ها و گزارش‌ها تصمیم نگیرد و تا دلیل و مدرک متقنی در دست ندارد، نسبت به اعلام موضوع اقدام ننموده و موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم نیاورد.»

بورس کالا به گرانی دامن می‌زند!
تعدادی از اعضای اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی طی امضای نامه‌ای خطاب به وزرای اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون اقتصادی مجلس از شفاف نبودن بورس کالا انتقاد کردند. بنا بر این گزارش، در بخشی از این نامه خطاب به مسئولان اقتصادی آمده است: «بورس کالا از موقعیت خود برای منافع شرکتی و هیئت مدیره بورس کالا از اشراف‌شان بر عرضه‌های کالا استفاده کرده و با تضاد منافع در جهت تأمین حداکثری سود خود و ایجاد گرانی تلاش می‌کند.» در ادامه این نامه آمده است: «متأسفانه اين شرکت از هدف خود خارج شده است و هم‌اکنون به ابزار قیمت‌سازی و گران کردن کالای تبدیل شده است.»   

▼ اخبار
1ـ در کنار اسرائیل مقابل ایران ایستاده‌ایم

«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا که برای دیدار با مقامات صهیونیست، به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده، با حضور در «کنست» رژیم صهیونیستی سخنرانی کرد و با ادعای اینکه ایران یک حکومت دیکتاتوری است، گفت: آمریکا با اسرائیل همکاری خواهد کرد تا با ایران مقابله کند. وی در ادامه ادعاهای بی‌پایه و اساسش درباره ایران اظهار داشت: ایران در تلاش است جهان عرب را به دست بگیرد. ایران برنامه هسته‌ای مخفی داشت و اکنون نیز در حال توسعه برنامه موشکی بالستیک است. معاون رئیس‌جمهور آمریکا با «فاجعه» نامیدن توافق هسته‌ای ایران، گفت: آمریکا دیگر این توافق را تأیید نخواهد کرد. پنس افزود: با رهبری ترامپ، تلاش می‌کنیم محدودیت‌های مؤثر و بادوامی را بر برنامه موشکی ایران اعمال کنیم. وی تأکید کرد: اگر توافق به سرعت اصلاح نشود، آمریکا از آن خارج می‌شود. وی خطاب به رژیم صهیونیستی تأیید کرد: آمریکا اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. همچنین به جز توافق هسته‌ای، دیگر اقدامات ثبات‌زدای ایران را هم تحمل نمی‌کنیم.

2ـ طفره موگرینی از پاسخ درباره «کارگروه اصلاح برجام»
فدریکا موگرینی پس از دیدار با «محمود عباس»، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین در بروکسل، در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران حاضر شد. خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال پس از سؤال اول خود که به مذاکرات اسرائیل ـ فلسطین مربوط بود، پرسید: «سؤال دوم من به ایران مربوط می‌شود. تیلرسون در لندن با بوریس جانسون دیدار کرد. او گفت کارگروهی راه انداخته تا در چارچوب آن مباحثات لازم درباره ‌آنچه او و ترامپ به آن توافقات جانبی می‌گویند را پیگیری کند. آیا صحبت کردن درباره یک توافق جانبی ـ نه مذاکره مجدد بر سر برجام ـ برای شما واقع‌بینانه است؟» موگرینی گفت: «قانون من این است که وقتی دو سؤال مطرح می‌شود خودم انتخاب می‌کنم کدام یکی را جواب بدهم. امروز هم استثنایی وجود ندارد، بابت این متأسفم. به پرسش اول‌ شما (درباره مذاکرات سازش) که به جلسه امروز هم مربوط می‌شود، پاسخ می‌دهم.»

3ـ دستاوردتراشی برای برجام!
روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «الگوی ماندگار و مشکل‌گشای برجام»، نوشت: «تیم مذاکره‌کننده ظریف در ابتدای دولت یازدهم با مخابره پیامی جدید به دنیا، موجبات تغییر سیاست دیپلماتیک روسیه، چین، ترکیه و اتحادیه اروپا و... را فراهم آورد. این رویکرد جدید، ضمن خروج دولت از انزوای دیپلماتیک، شرایط ایران در دفاع از ملت مظلوم سوریه و عراق و حمایت از جبهه مقاومت را به ‌شکل چشمگیری بهبود بخشید و همه معادلات دولت اوباما را در منطقه به ‌نفع ایران تغییر داد.»(!) گفتنی است، چندی پیش هم روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «برجام و پیروزی بر داعش» نوشته بود: «پیروزی بر داعش در بخش مهمی حاصل گشایش‌های اقتصادی و سیاسی ناشی از برجام بوده است. اگر برجام نبود، داعش بود.»(!)

4ـ مسئولیت‌پذیر باشید
روزنامه اصلاح‌طلب بهار در گزارشی با عنوان «پرواز دلار» با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه ارز نوشت: «رئیس بانک مرکزی در اظهارنظری افزایش نرخ دلار را در این روزها طبیعی عنوان کرده است! «طبیعی» نامیدن افزایش نگران‌کننده نرخ ارز در این روزها، یا سکوت و بی‌عملی موجود در تیم اقتصادی به طور طبیعی نخواهد توانست سبب تغییری در این وضعیت شود. به نظر می‌آید که لازم است رئیس کل بانک مرکزی و دیگر مسئولان اقتصادی دولت رفتاری مسئولیت‌پذیرانه از خود نشان داده و به جای مخفی شدن از رسانه‌ها یا دادن پاسخ‌هایی از سر رفع تکلیف، برنامه‌های خود برای حل‌وفصل این مسئله و همچنین دلایل این بی‌ثباتی ارزی را برای مردم تشریح کنند.»

▼ اخبار کوتاه
در حالی شرکت ترکیه‌ای کوزو به دلیل اختلافات مالی با شرکت عمران پردیس واحدهای مسکن مهر را گروگان گرفته بود که خبرها حاکی است این شرکت در ازای دریافت ۵ میلیارد تومان حاضر به تحویل بخشی از واحدها شده است. گفته می‌شود، شرکت ترکیه‌ای کوزو در فاز 11 پردیس بیش از 30 هزار واحد را در دست ساخت دارد.
بانک مرکزی روسیه اعلام کرد تا سال ۲۰۳۵ میلادی استفاده از روبل روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان بیشتر خواهد شد. اکنون میزان استفاده از روبل روسیه در معاملات تجاری این اتحادیه معادل ۶۹ میلیارد دلار بوده و سهم دلار تنها ۱۸ میلیارد و یورو معادل ۵ میلیارد است.
احمد حکیمی‌پور، عضو شورای تهران درباره پرداخت عوارض بزرگراهی در تهران گفت: مردم به اشکال مختلف برای تردد عوارض پرداخت می‌کنند. آنها در حالی که عوارض یک سال را پرداخت می‌کنند؛ اما تنها نیمی از سال امکان تردد در شهر را دارند. در واقع، پرداخت عوارض بزرگراهی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
رئیس قوه‌ قضائیه با بیان اینکه؛ «توصیه کردیم دادستان‌ها میان فریب‌خوردگان و آشوبگران تفکیک قائل شوند»، تأکید کرد: منتها مسئله نباید به این سمت سوق داده شود که به اصل برخورد با افراد شرور، تخریبگران و مرتبطان با بیگانه اشکال بگیرند.
«میدری»، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: با بررسی دهک‌های درآمدی بالا مشخص شد 300 هزار خانوار ثروتمند بدون سابقه مالیاتی در کشور وجود دارند که به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ما با هیچ کشوری درباره مسائل موشکی خود نه مذاکره کردیم، نه می‌کنیم و نه خواهیم کرد. حتی در حال حاضر درباره موضوعات منطقه‌ای هم با کسی مذاکره‌ای نداریم.
وزارت دفاع یمن اعلام کرد که در پی حمله موشکی به پادگان الخیامی در تعز، 42 مزدور عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن به هلاکت رسیده و 50 نفر نیز زخمی شدند.
نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای بی‌پایه علیه ایران گفت که اسرائیل تمام تلاش خود را برای متوقف کردن ایران انجام داده و اجازه نمی‌دهد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به تازگی در جلسه شورای شهر پیشنهاد کرده است که کارگروه دلجویی از آسیب‌دیدگان حوادث دی ماه تهران ایجاد شود!
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات