تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۴۶

روایت نوری مالکی از چگونگی سقوط و آزادسازی موصل از خیانت بارزانی تا جان‌فشانی حشدالشعبی

(روزنامه كيهان ـ 1396/04/31 ـ شماره 21676 ـ صفحه 12)

نوری المالکی نخست‌وزیر سابق عراق در گفت‌و‌گو با یک خبرگزاری روسی با بیان این واقعیت که «پیروزی در موصل نهایی نیست و عناصر داعش همچنان وجود دارند»، تاکید کرد که اولویت ادامه فعالیت در پاکسازی، بازسازی ساختار ارتش، پلیس و الحشد‌الشعبی خواهد بود. وی در عین حال از پشت پرده سقوط موصل هم گفت.

«نوری المالکی»، معاون رئیس‌جمهور عراق در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه و با بیان اینکه «پیروزی در موصل نهایی» نیست خاطرنشان کرد: «اولویت ما ادامه پاکسازی و بازسازی ساختار ارتش، پلیس، الحشد‌الشعبی بر اساس پایه‌های ملی مسالمت‌آمیز است.» وی برای‌ نشان دادن جایگاه و نقش حشدالشعبی در آزادسازی موصل هم اینگونه گفت که اگر آنها نبودند، بغداد سقوط می‌کرد. مالکی اتهام‌ها علیه نیروهای داوطلب مردمی را بی‌اساس دانست و با رد این گونه مسائل جان‌فشانی‌های آنان را ارج نهاد. به گزارش فارس، نخست وزیر سابق عراق همچنین تاکید کرد که موصل شهری است که جنگ با داعش در آن تقریبا به پایان رسید، اما برخی از عناصر داعش همچنان در این شهر مستقر هستند و ما جنگ «تلعفر» را که شهر مهمی است، پیش روی داریم. علاوه بر آن، منطقه «الحویجه» باقی مانده که آزادسازی آن سخت و مشکل است و در شمال آن کردها مستقر هستند که نیروهای الحشد‌الشعبی اجازه ورود به آنها را نمی‌دهند که این مسئله خود بر مشکلات می‌افزاید. وی به مسئله بحران طایفه‌گری و انتشار آن در عراق هم اشاره کرد و گفت: «ما نمی‌خواهیم نه با ایران و نه با کشورهای عربی همسنگر و در یک خندق باشیم، ما صداقت و دوستی ایران و کشورهای عربی را می‌خواهیم و همچنین خواستار پاکسازی اراضی عراقی از لوث وجود تروریست‌ها و نابودی کامل آنها هستیم.» نوری‌المالکی در بخش پایانی مصاحبه خود از نقش مخرب و مضر حزب بعث و مسعود بارزانی گفت و خاطرنشان کرد: «در حقیقت آنچه در صلاح‌الدین و الانبار و موصل رخ داد به دلیل داعش نبود، بلکه برخی اهالی موصل این شهر را با همدستی بقایای حزب بعث، استانداری، دولت محلی، مسعود بارزانی و برخی عشایر تحویل داعش داده بودند.» وی در نهایت این را هم گفت که آمریکایی‌ها می‌خواهند پیروزی‌های عراق را به نام خود ثبت کنند.

حمله بارزانی به دولت عراق

مسعود بارزانی رئیس ‌اقلیم کردستان عراق اما به دولت این کشور به شدت حمله کرد و با وجود مخالفت‌های شدید داخلی و خارجی، بار دیگر بر طبل جدایی‌طلبی کوبید. مسعود بارزانی به تازه‌ترین اظهارات حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق مبنی بر «مغایرت» برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق با «قانون اساسی» این کشور هم واکنش نشان داد. العبادی روز سه‌شنبه همه‌پرسی جدایی‌طلبی در اقلیم کردستان عراق را مغایر با قانون اساسی عراق دانسته و گفته بود منفعت کردها در باقی ماندن با عراق است و دولت عراق خواهان هیچ‌گونه تنشی با کشوری همسایه نیست.

http://kayhan.ir/fa/news/109207

ش.د9604447

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات