تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۱۸۷
3 هزار ‌و ٧٠٠ بازداشتي در سراسر ايران

آمار کل بازداشتي‌هاي اخير مشخص شد

پایگاه بصیرت / آمنه شيرافکن

(روزنامه شرق – 1396/10/20 – شماره 3057 – صفحه 3)

نمايندگان فراکسيون اميد روزه سکوت گرفته‌اند. گويا بنا دارند به دلايلي که خودشان «مصحلت» عنوان مي‌کنند، به جزئيات پيگيري‌ها اشاره نداشته باشند. پروانه سلحشوري که از اين جلسه به آن جلسه است تا بتواند وضعيت بازداشتي‌ها را سروسامان دهد، جزئيات خاصي به «شرق» ارائه نمي‌دهد.

مي‌گويد: «حاضريم فحش بخوريم، اما تا چند روز ديگر مسئله بازداشتي‌ها حل شود. خانواده‌ها خيلي نگران‌اند و هدف ما اين است که بتوانيم با همکاري همه نهادها، هرچه زودتر برای آزادشدن بازداشتي‌ها اقدام کنيم». فاطمه سعيدي، عضو کميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي، نيز خبر داده: «دنبال آزادي همه دانشجويان هستيم و مذاکره کرده‌ايم که آزادي دختران دانشجو در اولويت باشد».عليرضا رحيمي، ديگر عضو فراکسيون اميد، نیز اعلام کرده: صبح امروز نشست مجمع نمايندگان تهران براي بررسي ناآرامي‌هاي اخير برگزار خواهد شد. قاسم ميرزايي‌نيکو هم به اعتمادآنلاين خبر داده: «تنها از فوت يکي از بازداشت‌شدگان خبر دارم» و تأکيد دارد: «اميدواريم موضوع بازداشتي‌ها زودتر حل شود و افرادي که مشکل خاصي ندارند، به‌ويژه دانشجويان دختر، آزاد شوند. براي دختران دانشجوي بازداشت‌شده نگران هستيم».

محمود صادقي در اين ميان آمار کل بازداشتي‌هاي اخير را حدود سه‌هزارو ۷۰۰ بازداشتي در سراسر کشور عنوان مي‌کند. به گفته او: «با توجه به اينکه بازداشت اين افراد از سوی نهادهاي مختلف انتظامي و امنيتي بوده است، نمي‌توان آمار دقيق دانشجويان را اعلام کرد».

او همچنين درباره آمار تقريبي دانشجويان بازداشت‌شده نيز به خانه ملت خبر داده: «بر اساس آمار دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف و مراجعه مردمي، تعداد دانشجويان بازداشتي حدود ۴۰ تا ۶۸ نفر تخمين زده مي‌شود که با توجه به آزادي بسياري از اين افراد، اين آمارها در حال کاهش است».

نمي‌دانم برخي افراد را چه نهادي دستگير کرده

در اين ميان، کماکان مرجع دستگيري برخي افراد مشخص نيست. بعضي اسامي بلاتکليف باقي مانده و خانواده‌ها نمي‌دانند نيروي انتظامي فرد مدنظر را دستگير کرده يا وزارت اطلاعات يا نهادي ديگر. صادقي در همين زمينه مي‌گويد: «مشخصات برخي از افرادي که مشخص نيست چه نهادي آنها را دستگير کرده، در قالب فهرستی به وزارتخانه‌هاي اطلاعات، کشور و علوم ارائه شده تا مشخص شود اين افراد را کدام‌يک از نهادهاي امنيتي يا انتظامي دستگير کرده‌اند و خانواده‌ آنان از بلاتکليفي خارج شوند». دادستان تهران در همين حال از آزادي ٧٠ نفر ديگر از متهمان آشوب‌هاي اخير و تشکيل پرونده قضائي درباره خودکشي يکي از متهمان در قرنطينه زندان اوين خبر داده است.

جعفري‌دولت‌آبادي، دادستان تهران، به ميزان گفته: «٧٠ نفر ديگر از متهمان پس از تکميل تحقيقات مقدماتي و با اخذ ضمانت آزاد شده‌اند».

اردشير نوريان، عضو کميسيون امنيت ملي مجلس، نيز با اشاره به بررسي وضعيت بازداشتي‌هاي اخير در جلسه روز گذشته کميسيون مي‌گويد: «اصل، برخورد با رأفت و آزادي بي‌گناهان است. شرايط آزادي افراد بدون سابقه‌اي که نقشي در تخريب‌ها نداشته‌اند، بايد فراهم شود. اولويت کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، برقراري آرامش در جامعه است؛ بنابراين ضمن بررسي پرونده، بر نکات لازم تأکيد خواهيم کرد».

نامه فراکسيون حقوق شهروندي به وزير دادگستري

در همين حال، فراکسيون حقوق شهروندي در نامه به وزير دادگستري خواهان بازديد هرچه سريع‌تر از زندان اوين و ساير زندان‌هاي سراسر کشور شده است. خبر خودکشي يک جوان ٢٢ساله در زندان اوين، روز گذشته موجي از نگراني را در ميان خانواده بازداشتي‌هاي اخير ناآرامي‌هاي ايران به وجود آورد. روز گذشته طيبه سياوشي، نماينده عضو فراکسيون اميد، از خودکشي جوانی ٢٢ساله خبر داد.

سياوشي اعلام کرد پس از پيگيري از مراجع مربوطه، به او اعلام شده علت فوت جوان ۲۲ساله در زندان اوين، ‌خودکشي بوده است. او به ايلنا گفته بود: «اين موضوع را از وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي پيگيري کردم که اعلام شد اين فرد جوان ۲۲ساله ديپلمه‌اي بوده است که از سوی نيروي انتظامي بازداشت شده و به دستگاه قضائي تحويل داده شده‌ است. طبق اطلاعي که به من داده شده، اين فرد در زندان خودکشي کرده است». دادستان تهران درباره خودکشي يکي از متهمان در قرنطينه زندان اوين، به ميزان گفته: «پس از اين حادثه، با حضور فوري بازپرس دادسراي جنايي در محل وقوع، پرونده قضائي تشکيل شد، از مأموران زندان و مطلعان تحقيقات لازم به عمل آمد و موضوع در دست بررسي است؛ ضمن آنکه مراتب به خانواده متوفي اعلام شده است».

تکذيب مرگ‌هاي مرتبط به ناآرامي‌هاي اخير

بعدتر در شبکه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي خارجي خبر آمد که محسن عادلي در بازداشتگاه دزفول فوت کرده است. با‌اين‌حال، ارسلان جعفري‌شهني، فرماندار دزفول، مرگ محسن عادلي در زمان بازداشت را تکذيب کرد و گفت: «در حوادث اخير هيچ فردي در شهرستان دزفول در هنگام بازداشت فوت نشده و بنده اين خبر را تکذيب مي‌کنم». در اين رابطه سرهنگ علي الهامي، فرمانده انتظامي دزفول، نيز به ايلنا گفته: «طبق بررسي‌هاي انجام‌شده، فردي به نام محسن عادلي در ايام ناآرامي‌هاي اخير در دزفول بازداشت نشده است. مرگ اين فرد اصلا ربطي به حوادث اخير نداشته است».

در همين زمينه، روز گذشته در خبرها آمده بود که متهم بازداشتي در کلانتري ۱۲ اراک خودکشي کرده است.

رئيس کل دادگستري استان مرکزي در همين زمينه به ايسنا خبر داده که «فرد بازداشت‌شده ارتباطي با حوادث و اغتشاشات اخير در اراک نداشته و در حين فروش مواد مخدر دستگير شده است. اين متهم با استفاده از لباس خود اقدام به خودکشي کرده، البته علت اصلي مرگ بايد از سوی پزشکي‌قانوني اعلام شود».

چکيده سخنان وزير اطلاعات در نشست اخيرش با نمايندگان مجلس نشان داد که گويا جرقه ناآرامي‌هاي اخير در مشهد کليد خورده است. حالا محمود صادقي به ايلنا گفته: «اخبار متواتري از نقش مخالفان دولت در تحريک معترضان در مشهد گزارش شده». او همچنين پيشنهاد کرده تا ميدان بهارستان محلي براي تجمعات مردمي شود.

صادقي معتقد است که «شکل اين شعارها و درخواست‌ها پديده جديدي بود که نوعي نااميدي در آن ديده مي‌شد.

متأسفانه اين احساس نااميدي از اصلاح برخي فرايندها، حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي را فراگرفته است». به باور اين عضو فراکسیون اميد مجلس؛ «در اين ميان رگه‌هايي از تلاش براي به‌حاشيه‌بردن جريان اصلاح‌طلبي نيز وجود دارد که از سوي اصولگرايان ديده مي‌شود. آنها با استفاده از شعارهاي هدفمند سعي مي‌کنند موضع‌گيري اصلاح‌طلبان را نقد کنند».

ماجراي بازداشتي‌ها و آزادي‌شان داستانی طولاني است. جلسه‌هاي متعددي در گوشه‌وکنار شهرها در حال برگزاري است. نمايندگان آن‌طور که به رسانه‌ها مي‌گويند در حال پيگيري‌اند و روند آزادي بازداشتي‌ها کند است. انتشار اخبار ضد‌ونقيضي از مرگ يا خودکشي افراد – اگرچه گاهي تکذيب مي‌شود- موجي از نگراني را براي نزديکان افراد بازداشت‌شده به وجود آورده است.

http://www.sharghdaily.ir/News/150050

ش.د9604541

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات