تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۹۲۰۰
رهبر معظم انقلاب در ديداراعضاي مجلس خبرگان با ايشان تاكيد كردند

ماموريت ويژه خبرگان

(روزنامه اعتماد ـ 1396/07/01 ـ شماره 3912 ـ صفحه 1)

مجلس خبرگان باید با تشکیل یک هیات اندیشه‌ورز، میزان پیشرفت‌ها یا پسرفت‌ها را در مسیر حرکت به سمت اهداف انقلاب، ارزیابی و بر اساس آن از دستگاه‌های مسوول، مطالبه کند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح پنجشنبه در ديدار رييس و نمايندگان مجلس خبرگان، با اشاره به جايگاه بي‌نظير و استثنايي اين مجلس در نظام اسلامي، وظيفه‌اي مهم را از مجلس خبرگان درخواست كردند و گفتند: اين مجلس بايد با تشكيل يك هيات انديشه ورز كه داراي نگاه كلان و راهبردي و عميق باشد، به بررسي چگونگي حركت انقلاب اسلامي در ۳۸ سال گذشته به سمت اهداف اصلي خود و پيشرفت‌ها، توقف‌ها و احيانا پسرفت‌ها در اين مسير بپردازد و براساس جمع‌بندي خود از دستگاه‌هاي مختلف مطالبه‌گري كند. رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به سخنان سخيف، زشت، ابلهانه، آشفته و سراسر غيرواقعي رييس‌جمهور امريكا در مجمع عمومي سازمان ملل تاكيد كردند: اين سخنان ناشي از قدرت نبود، بلكه ناشي از عصبانيت، درماندگي و سبك مغزي است زيرا امريكايي‌ها از اينكه نقشه‌هاي چندين ساله آنها در منطقه غرب آسيا، با حضور موثر جمهوري اسلامي ايران، نقش بر آب شده است، به‌شدت ناراحت و عصباني هستند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مجلس خبرگان را مجلسي استثنايي و بي‌نظير از لحاظ تركيب، كاركرد و وظايف خواندند و افزودند: اين مجلس در كنار وظايف كنوني آن، بايد يك نگاه و ارزيابي كلان و راهبردي به مسير و حركت انقلاب اسلامي داشته باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح پنجشنبه در ديدار رييس و نمايندگان مجلس خبرگان، با اشاره به جايگاه بي‌نظير و استثنايي اين مجلس در نظام اسلامي، وظيفه‌اي مهم را از مجلس خبرگان درخواست كردند و گفتند: اين مجلس بايد با تشكيل يك هيات انديشه ورز كه داراي نگاه كلان و راهبردي و عميق باشد، به بررسي چگونگي حركت انقلاب اسلامي در ۳۸ سال گذشته به سمت اهداف اصلي خود و پيشرفت‌ها، توقف‌ها و احيانا پسرفت‌ها در اين مسير بپردازد و براساس جمع‌بندي خود از دستگاه‌هاي مختلف مطالبه‌گري كند. رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به سخنان سخيف، زشت، ابلهانه، آشفته و سراسر غيرواقعي رييس‌جمهور امريكا در مجمع عمومي سازمان ملل تاكيد كردند: اين سخنان ناشي از قدرت نبود، بلكه ناشي از عصبانيت، درماندگي و سبك مغزي است زيرا امريكايي‌ها از اينكه نقشه‌هاي چندين ساله آنها در منطقه غرب آسيا، با حضور موثر جمهوري اسلامي ايران، نقش بر آب شده است، به‌شدت ناراحت و عصباني هستند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مجلس خبرگان را مجلسي استثنايي و بي‌نظير از لحاظ تركيب، كاركرد و وظايف خواندند و افزودند: اين مجلس در كنار وظايف كنوني آن، بايد يك نگاه و ارزيابي كلان و راهبردي به مسير و حركت انقلاب اسلامي داشته باشد. رهبر انقلاب اسلامي در بيان اين وظيفه و سازوكار اجراي آن، خاطرنشان كردند: قواي سه‌گانه مامور اداره كشور هستند و بايد كشور را انقلابي اداره كنند اما مجلس خبرگان بايد با تشكيل يك هيات انديشه‌ورز، ميزان پيشرفت‌ها يا پسرفت‌ها را در مسير حركت به سمت اهداف انقلاب، ارزيابي و بر اساس آن از دستگاه‌هاي مسوول، مطالبه كند. ايشان سپس با بيان چند نمونه، به تبيين وظيفه مطالبه‌گري پرداختند و گفتند: يكي از عناوين انقلاب ما، «نه شرقي نه غربي» بود و امروز اگرچه قطب شرق وجود ندارد اما غرب يعني امريكا و دولت‌هاي اروپايي با قدرت و قوت وجود دارند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: «نه غربي» يعني در سياست، مجذوب و ملحق و مطيع و تحت‌تاثير غرب نباشيم، در مسير خواست آنها نيفتيم و كشور و فرهنگ آن را از آميختگي با فرهنگ منحط غرب پالايش كنيم و مجلس خبرگان بايد در اين خصوص ارزيابي و مطالبه‌گري كند. ايشان، «اقتدار اقتصادي» را از اركان اقتدار كشور خواندند و گفتند: از عناصر اصلي اقتدار اقتصادي، «قدرت پول ملي و قدرت خريد مردم» است، بنابراين اگر بر اثر بي‌مبالاتي و سياست‌هاي غلط، ارزش پول ملي روز بروز تنزل يافت و در اين زمينه عقب‌گرد و پسرفتي داشتيم، خبرگان بايد از دولت، مجلس و دستگاه‌هاي مسوول، مطالبه‌گري كند. مساله «عدالت، مبارزه با فقر و تقسيم صحيح ثروت» سومين مساله‌اي بود كه رهبر انقلاب اسلامي از آن در زمره مسائل اصلي انقلاب و مسائلي كه نيازمند ارزيابي و مطالبه‌گري خبرگان است، نام بردند و افزودند: عدالت و توزيع درست ثروت در كشور، مورد تاكيد اسلام و متفاوت با حرف‌هاي نادرست ماركسيستي است و بايد كشور را به نحوي اداره كرد كه فاصله فقير و غني يا همان چيزي كه امروز در دنيا به عنوان ضريب جيني مطرح است، كاهش يابد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «حفظ و حراست از روحيه و انگيزه‌هاي انقلابي» را شرط تداوم انقلاب اسلامي خواندند و گفتند: بدون روحيه انقلابي، زحمات و فداكاري‌ها و خون‌هايي كه مردم در راه احياي اسلام دادند، از بين خواهد رفت و اگر حكومتي هم بر سر كار باشد، آن حكومت، جمهوري اسلامي نخواهد بود، بنابراين خبرگان بايد از ميزان انگيزه انقلابي در جامعه و عوامل مقابله با آن، ارزيابي داشته باشد و بر اساس آن، مطالبه كند. ايشان تاكيدات مكرر خود بر كمك و حمايت از نيروهاي انقلابي و حزب‌اللهي را نوعي مطالبه‌گري بر اساس نگاه به حركت انقلابي كشور دانستند و افزودند: البته مسلم است كه در اين زمينه كشور پيشرفت داشته و به عقب نرفته است. رهبر انقلاب اسلامي، مساله «تدين مردم» را مساله‌اي مهم برشمردند و با اشاره به تكرار اين حرف از سوي برخي افراد كه «ما نمي‌خواهيم مردم را به زور به بهشت ببريم»، افزودند: اين تعبير، نادرست و مغالطه‌آميز است زيرا هيچ‌كس نمي‌خواهد مردم را به زور به بهشت ببرد اما بايد از راه و به شكل درست، مسير بهشت را به روي مردم باز و آنها را به حركت در آن مسير، تشويق كنيم. ايشان افزودند: فلسفه ارسال پيامبران، هدايت مردم به بهشت و دور كردن آنان از جهنم بوده است، البته اين حرف هم كه در اسلام هيچ اجباري وجود ندارد، حرف درستي نيست و حدود شرعي در برخي موارد وجود دارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنان‌شان، خاطرنشان كردند: هيات انديشه‌ورز مجلس خبرگان بايد موارد فوق و امثال آن را ارزيابي و بر اساس پيشرفت يا عقب‌گرد در خصوص هر يك از آنها از دستگاه‌ها مطالبه كند و اين عناوين مهم را به گفتمان و مطالبه عمومي مردم تبديل كند، زيرا رسيدگي به اين مسائل در شأن مجلس خبرگان است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به برخي مسائل و مشكلات از جمله مشكلات اقتصادي اشاره كردند و گفتند: آحاد مردم و همچنين مسوولان كشور بدانند، حل مشكلات اعم از اقتصادي و فرهنگي، تنها به دست خودِ مردم و اتكا به توان و ظرفيت‌هاي داخلي امكان‌پذير است و نه با اتكا به بيگانه. ايشان خاطرنشان كردند: اين موضوع بايد آن قدر در جامعه تكرار شود تا به صورت يك گفتمان رايج و قطعي درآيد زيرا كشور، جوان‌هاي پرانگيزه و افراد توانا و صاحب فكر و ايده و خلاقيت در بخش‌هاي مختلف توليدي و علمي و آموزشي دارد كه بايد از آنان استفاده شود. رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه بيگانه نمي‌تواند مشكلات كشور را حل كند، افزودند: من نمي‌گويم با دنيا قطع رابطه كنيم و از اول انقلاب تاكنون همواره بر ارتباطات گسترده با دنيا تاكيد داشته‌ام اما مي‌گويم «پاي قدرتمند خود را با عصاي بيگانه عوض نكنيد!»حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خصوص موضوع اتكا به بيگانه، به مذاكرات هسته‌اي اشاره كردند و گفتند: اشكالي كه نسبت به مذاكرات هسته‌اي داشته و داريم و مكرر نيز در جلسات با مسوولان مطرح كرديم اين است كه مذاكره اشكالي نداشت اما بايد در اين مذاكره مراقبت و دقت لازم انجام مي‌گرفت تا اين‌گونه نباشد كه هر غلطي كه طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود اما هر اقدام ايران، نقض برجام محسوب شود. رهبر انقلاب اسلامي گفتند: بايد با دنيا كار كنيم و الزامات آن را هم مي‌پذيريم اما نبايد به بيگانه چشم دوخت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه در مقابل جمهوري اسلامي، جبهه‌اي از دشمنان وجود دارد، خاطرنشان كردند: نظام اسلامي به لطف خداوند، تاكنون به جبهه دشمن ضربه وارد كرده و آنها را عقب رانده است و در آينده نيز به همين صورت خواهد بود اما بايد بدانيم كه در مقابلِ ما يك «نقطه» به عنوان دشمن قرار ندارد بلكه با يك «جبهه» مواجهيم. ايشان يكي از دلايل اصلي عصبانيت بدخواهان ملت ايران را پيشرفت روزافزون نظام اسلامي در مسائل منطقه‌اي و جهاني دانستند و با اشاره به سخنان رييس‌جمهور امريكا در مجمع عمومي سازمان ملل، گفتند: علتِ نطق ابلهانه و بسيار زشت و سخيف و با ادبيات گانگستري و كابويي و سراسر دروغ محض و با آشفتگي رييس‌جمهور امريكا، عصبانيت و درماندگي و سبك مغزي آنهاست.

رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: سخنان رييس‌جمهور امريكا، براي ملت امريكا افتخارآميز نبود و بايد نخبگان امريكا، از اين سخنان و داشتن چنين رييس‌جمهوري احساس شرم كنند كه اين احساس شرم را نيز بيان كرده‌اند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خصوص عصبانيت مقامات امريكايي، گفتند: امريكايي‌ها از سال‌ها قبل براي منطقه غرب آسيا طراحي و نقشه داشتند و نام آن را هم «خاورميانه جديد» يا «خاورميانه بزرگ» گذاشته بودند و سه محور اصلي اين طراحي نيز عراق، سوريه و لبنان بودند اما در هر سه كشور با شكست مواجه شدند. ايشان تاكيد كردند: براساس اين طراحي قرار بود، عراق با آن سابقه كهن تاريخي و تمدني و سوريه به عنوان كانون مقاومت و لبنان با جايگاه ويژه خود، تحت سلطه و نفوذ امريكا و رژيم صهيونيستي باشند. رهبر انقلاب اسلامي گفتند: اما اكنون واقعيات منطقه به گونه‌اي ديگر است زيرا آنها نتوانستند در لبنان كاري از پيش ببرند؛ در عراق، درست بر عكس خواسته آنها محقق شده است و در سوريه با وجود جنايت‌هاي بي‌شمار امريكا و متحدانش و قتل‌عام مردم اين كشور و حمايت‌هاي گسترده از گروه‌هاي تروريستي تكفيري، در حال حاضر داعش به پايان راه خود رسيده و گروه‌هاي تكفيري همچون جبهه‌النصره، منزوي شده‌اند. ايشان افزودند: حضور و تاثير جمهوري اسلامي ايران موجب محقق نشدن طراحي‌ها و خواست‌هاي امريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه شده است و همين، دليلِ عصبانيت آنهاست. رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: برخي در تحليل‌هاي خود اشتباه نكنند زيرا مواضع امريكا به دليل قدرت و توانايي در مقابل ايران نيست بلكه كاملا به دليل ضعف و شكست و عصبانيت اوست.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به حضور موفقيت‌آميز و عزتمندانه جمهوري اسلامي در مسائل منطقه و جهان، تاكيد كردند: بايد اين عزت را با عقل و تدبير و فكر درست و همچنين با اشتباه نكردن در نحوه مراودات و تصميم‌گيري‌ها و موضع‌گيري‌ها، حفظ كرد. ايشان با تاكيد بر اينكه اين عزت به‌واسطه مجاهدت مردم و جوانان و ريخته شدن خون شهدا به دست آمده است، گفتند: شهيد عزيز محسن حُججي يك نمونه بود و ما از اين نمونه‌ها در ميان جوانان بسيار داريم و خداوند متعال اين نمونه را به دلايلي در مقابل ديدگان برجسته كرد تا همه تسليم اين حقيقت شريف شوند كه انگيزه انقلابي در ميان جوانان، به فضل الهي روز‌به‌روز در حال افزايش است. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به درخواست‌هاي بي‌شمار جوانان از طريق نامه و پيغام‌، براي اجازه حضور در جبهه دفاع از حرم و مبارزه با دشمن، خاطرنشان كردند: اين، همان انگيزه‌هاي رو به افزايش انقلابي در ميان جوانان است و چنين انگيزه‌هايي در شرايطي كه عوامل بازدارنده و وسوسه‌گر همچون فضاي مجازي وجود دارد، نشانگر معجزه و لطف الهي است. رهبر انقلاب اسلامي همچنين ماه محرم را ماه امام حسين عليه‌السلام و ماه همه ارزش‌هاي متبلور در وجود مقدس آن حضرت همچون جهاد، شهادت، اخلاص، وفا، گذشت، اهتمام به حفظ دين خدا و ايستادگي در مقابل قدرت‌هاي معارض دين خواندند. ايشان تاكيد كردند: اين حادثه در طول زمان زنده‌تر شده و گراميداشت اين حماسه عظيم، هر سال نسبت به قبل، پرشورتر و گسترده‌تر است كه همين موضوع دربردارنده پيام و معناي خاصي است و به فضل الهي اين جريان به رهبري امام حسين(ع)، در دنيا پيش خواهد رفت.

پيش از سخنان رهبر انقلاب، آيت‌الله جنتي، رييس مجلس خبرگان، مواضع انقلابي رهبر معظم انقلاب اسلامي را مايه دلگرمي مردم خواند و افزود: انقلابي بودن شرط موفقيت است و اگر انقلابي نباشيم، توفيقي حاصل نمي‌شود. رييس مجلس خبرگان با اشاره به فعاليت‌هاي علمي و تحقيقاتي مجلس خبرگان، از برگزاري همايش‌هايي براي طلاب و دانشگاهيان در نقاط مختلف كشور خبر داد و بر لزوم ساماندهي و پاسخگويي به شبهات مطرح شده در فضاي مجازي تاكيد كرد. همچنين آيت‌الله هاشمي شاهرودي، نايب‌رييس مجلس خبرگان، گزارشي از مهم‌ترين محورهاي مباحث مطرح شده در اجلاسيه و نطق‌هاي اعضاي خبرگان بيان كرد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=87129

ش.د9602677

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات