تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۹۸۲۸

سيدمحسن حکيم: دلايل کناره‌گيري حکيم از مجلس اعلاي عراق را گفت

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1396/05/05 - شماره 462 - صفحه 5)

سيد‌محسن حکيم، ديپلمات عراقي در نشستی خبري که چهارشنبه در تهران برگزار شد، با اشاره به وضعيت عراق پس از داعش گفت: در بخش‌هاي نظامي و امنيتي در عراق تغييرات قابل‌توجهي رخ داده و با آزادسازي تل‌عفر، حويجه و قائم، شاهد آزادسازي کل عراق خواهيم بود که اين يک پيروزي بزرگ براي عراق و هم‌پيمانان آن و مرجعيت اين کشور است. نقش مهم جمهوري‌اسلامي ايران در اين پروسه زبانزد است و همراهي مقام معظم رهبري و مقامات ايراني در اين پروسه قابل‌توجه و مهم است. وي افزود: بايد چارچوب و ساختار بعد از اين آزادسازي را مشخص کنيم تا از شيريني آن بهره‌ ببریم.

اولويت اول ما، امنيتي و مقابله با فعاليت‌هاي داعش است که روزبه‌روز تلاش مي‌کند تا وارد شهرهاي امن شود تا امنيت عراق را بر هم زده و ناکارآمدي دولت در بخش امنيتي را نشان دهد. ما روزانه شاهد کشف و خنثي‌سازي ماشين‌هاي بمب‌گذاري و نفوذها هستيم که بيشتر اين نفوذها کشف و خنثي مي‌شوند. حکيم، موضوع ديگر را بازگرداندن آوارگان خواند و گفت: آنها الان در اردوگاه زندگي مي‌کنند که بايد هرچه زودتر به خانه‌هاي خود بازگردند که البته دولت تلاش زيادي داشته و در بخش شرقي موصل به سرعت مردم بازگشته و شهر رونق گرفته است اما بخش غربي تا حدود 90 درصد تخريب شده و نيازمند بازسازي است. حکيم با اشاره به ارتباطات فراملي عراق گفت: با شرق و غرب روابط را توسعه مي‌دهيم که سفر مقامات کشورمان به روسيه، ايران و اتحاديه اروپا نشانگر آن است و اميدواريم اين روابط با توجه به روابطي که هر يک از سياستمداران عراقي دارند، دنبال شود و شاهد پيشرفت اين روند باشيم.

وي مسئله ديگر را وحدت عراق خواند و گفت: مقامات عراقي تلاش دارند اين وحدت حفظ شود و اگر اختلاف‌نظرها و مشکلاتي وجود دارد، (بايد) در چارچوب قانون اساسي عراق حل شود. اگر هر بخش و استاني مشکلي دارد، اميدواريم در چارچوب گفت‌وگوي ملي باشيم که اقليم کرستان هم جزء آن است. حکيم با بيان اينکه حشد‌الشعبي يکي از موارد مهم ديگر است، گفت: با رأي پارلمان عراق ما يک نهاد چهارم در منظومه امنيتي خواهيم اشت که حشد‌الشعبي است. اين موضوع به قانون تبديل شده و در پارلمان به تصويب رسيده و کميته‌اي از سوي فرمانده کل قوا تشکيل شده و آيين‌نامه جديد شکل گرفته است. مشکلاتي درباره بودجه بود که تلاش شد آنها نيز حل شوند و اين يک پيروزي بزرگ ديگر است.

وي با اشاره به جدايي سيد عمار حکيم از مجلس اعلاي عراق گفت: نظام ما در عراق پارلماني است که در آن نهادها و احزاب حضوري فعال دارند. از ساليان سال و بعد از فوت سيد‌عبدالعزيز حکيم، مشي سيد عمار اين بود که مجلس اعلا بايد به‌عنوان يک نهاد کارآمد و سازمان‌يافته باشد که با همه نهادها و طيف‌ها فعاليت و مشارکت داشته باشد و به قشر جوان نيز يک توجه ويژه شود زيرا بيش از 60 درصد جمعيت عراق را تشکيل مي‌دهند.

حکيم با اشاره به اختلافي که بين سيد‌عمار حکيم با برخي اعضاي مجلس اعلاي عراق درباره استفاده از اين توان شکل گرفته بود، گفت: اين اختلاف‌نظر و ديدگاه که در شکل کار و نحوه مديريت و جايگاه جوانان وجود داشت و تلاش زيادي بود تا به جمع‌بندي برسيم اما نشد و سيد عمار حکيم بعد از اين حرف و حديث‌ها و نبود مشکل شخصي به اين جمع‌بندي رسيد که ممکن است در آينده اختلاف‌هايي به وجود ‌آيد که با نزديک‌شدن به انتخابات اين اختلافات بيشتر مي‌شد؛ بر‌اين‌اساس تصميم به ايجاد يک حزب گرفت. وي با اشاره به ارتباط بيت حکيم با مجلس اعلا که تاريخي بوده، گفت: ايشان تصميم گرفتند با توجه به يافت‌نشدن راه‌حل ميانه خارج شوند اما همان ايدئولوژي و شيوه سابق ادامه خواهد يافت؛ همان‌طور که در بيانيه اعلام اين حزب وجود داشت، ما اختلافي نداريم به‌جز بحث جوانان که البته طبيعي است.

حکيم يادآور شد: نسبت به نحوه مديريت اختلاف بود و درباره چارت، ماهيت و عقيده اختلافي وجود نداشت. مبناي ما همکاري گسترده و عميق با مجلس اعلا و ساير جريان‌ها و گروه‌هاست. حکيم درباره تأثير اين اتفاق بر «فراکسيون ائتلاف ملي» گفت: فراکسيون ائتلاف ملي شامل بسياري از ديگر گروه‌ها مي‌شود که الان هيچ تأثيري بر آن ندارند و سيد عمار درحال‌حاضر رياست آن را برعهده دارد. وي با بيان اينکه همه الان در حال ايجاد يک چارچوب ملي براي خواسته‌هاي خود هستند تا جلوي فعاليت دشمن گرفته شود و بر طبل اختلافات کوبيده نشود، گفت: براي جلوگيري از اختلافات نيازمند آن هستيم که چتري فراتر از قوميت و مذاهب را بر عراق بگسترانيم.

حکيم درباره اعلام تشکيل حزب گفت: يک تيم ويژه مکلف شده تا اساسنامه را تدوين کند تا در کميسيون احزاب ثبت شود. بيانيه سيد عمار حکيم، مانيفست حزب بود که در آن به ارتباط با ايران و مقامات اين کشور و مقام معظم رهبري اشاره داشت. مشي و رفتار سيدعمار حکيم در راستاي پدر و عمو و بزرگان بيت (حکيم) خواهد بود. محسن حکيم درباره ديدار سيدعمار حکيم با مقامات کشورمان طي سه هفته گذشته گفت: در‌اين‌زمينه رايزني انجام شده و سيدعمار نظرات مقامات جمهوري‌اسلامي ايران را مدنظر قرار مي‌دهد.

وي درباره ائتلاف حزب حکمت ملي با ساير احزاب گفت: اين بسته به قانون انتخابات است که چگونه باشد. قانون مطرح کنوني تجميع‌کننده ليست‌هاي بزرگ نيست و شايد احزاب چندان مايل نباشند با يکديگر ائتلاف کنند. حکيم درباره رويکرد ملي‌گرايانه حزب حکمت ملي عراق گفت: ملی‌گرايي ما دو معنا دارد؛ يکي اينکه همه طيف‌ها در يک ليست وارد شوند اما سيد عمار حکيم در راستاي رفتار پدر و عمويشان حرکت خواهند کرد.

وي درباره انشقاق احتمالي شکل‌گرفته در جريان شيعه و تضعيف آن گفت: طبعا کار سياسي اين بوده که گفتمان است يا موضع‌گيري. اين جريان همان مانيفست قبلي را دارد با چهره‌هاي جديد و جوان براي جذب حداکثري از جامعه و اين به معناي تغيير ايدئولوژيک نيست. وي درباره آينده مجلس اعلاي عراق گفت: ما همان‌طور که قبلا در خدمت مجلس اعلا بوديم، از اين پس همچنين است، مانند برادران‌ «سازمان بدر» که چند سال پيش جدا شدند و ما هنوز روابط خوبي داريم؛ هر آنچه متعلق به مجلس اعلاست و ان‌شاءالله تحويل داده خواهد شد.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/76857

ش.د9601834

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات