تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۹۸۴۶
حسن روحانی در دیدار با رئیس مجلس سنای پاکستان:

توسعه و تقویت روابط با همسایگان از اولویتهای سیاست خارجی ایران است

(روزنامه مردم‌سالاري - 1396/05/17 - شماره 4383 - صفحه 2)

گروه سیاسی: دیروز رئیس جمهور چهار دیدار دیپلماتیک مهم با رئیس مجلس سنای پاکستان،رئیس جمهور زیمبابوه، وزیر فرهنگ و ارتباطات سنگال و وزیر دادگستری بولیوی داشت.حسن روحانی در دیدار رییس مجلس سنای پاکستان ،مناسبات تهران – اسلام آباد را برادرانه دانست و گفت: پیوستگی تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و پاکستان، پایه محکمی‌برای توسعه و ارتقاء سطح همکاری‌ها با هدف تامین منافع مشترک است.رییس‌ جمهور، امنیت را مهم‌ترین مسأله در شرایط کنونی منطقه عنوان کرد و با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی‌ایران، امنیت پاکستان را در راستای امنیت خود قلمداد می‌کند، بر ضرورت افزایش مشارکت و همکاری‌های دو کشور در راستای افزایش سطح امنیت در منطقه و بویژه در مرزهای مشترک، تأکید کرد. روحانی تروریسم را بزرگترین معضل منطقه برشمرد و با بیان اینکه همه کشورهای منطقه باید برای مبارزه و از بین بردن تروریسم با هم همکاری کنند، افزود: ایران و پاکستان می‌توانند در زمینه مبارزه با تروریسم و توسعه امنیت منطقه‌ای همفکری، رایزنی و همکاری‌های خوبی داشته باشند.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه ایران و پاکستان عمق استراتژیک برای یکدیگر بشمار می‌آیند، توسعه و پیشرفت دو کشور را حائز اهمیت دانست و آن را عاملی مهم در راستای افزایش امنیت منطقه عنوان کرد. روحانی گفت: اراده جمهوری اسلامی‌ایران بر توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ها با پاکستان در بخش‌های مختلف از جمله علم و فناوری، مناسبات فرهنگی و دانشگاهی و انرژی است. رییس‌ جمهور با اشاره به ضرورت اجرای کامل توافقات و قراردادها میان دو کشور، گفت: توسعه روابط بانکی، می‌تواند به افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان کمک کند.روحانی افزود: ایران منبع مطمئنی برای تأمین انرژی پاکستان است و توسعه، احیاء و اتصال دو بندر چابهار و گوادر می‌تواند موجب پیشرفت و توسعه روزافزون منطقه شود.

«رضا ربانی» رییس مجلس سنای پاکستان نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب مجدد دکتر روحانی به عنوان رییس جمهور کشورمان، اظهار داشت: مردم پاکستان به شما به عنوان دوستی اندیشمند و قابل اتکاء می‌نگرند. رییس مجلس سنای پاکستان خاطر نشان کرد: مناسبات ایران و پاکستان نه تنها بر پایه اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی استوار است، بلکه دو کشور در سایر مسایل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نظرات نزدیک و مشترکی دارند. ربانی با تأکید بر ضرورت توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه روابط و همکاری‌ها براساس منافع مشترک میان دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، امنیتی، پارلمانی، انرژی و مقابله و مبارزه با تروریسم، افزود: پاکستان از هیچ اقدامی‌در راستای توسعه و ارتقاء سطح مناسبات تهران – اسلام‌آباد دریغ نخواهد کرد. رییس مجلس سنای پاکستان همچنین با اشاره به اینکه پاکستان در مسیر مبارزه با تروریسم، تلاش می‌کند، افزود: مدیریت بهتر برای ارتقای سطح امنیت در مرزهای مشترک را ضروری می‌دانیم که در این راستا کمیسیون عالی مرزی ایران و پاکستان در آینده‌ای نزدیک تشکیل خواهد شد.

ربانی با تقدیر از کمک‌ها و حمایت‌های دولت و ملت ایران در شرایط دشواری که مردم پاکستان در آن قرار داشتند، گفت: پاکستان نسبت به اجرای کامل توافقات و تعهدات خود با ایران ، پایبند است. همچنین دکتر حسن روحانی در دیدار رابرت موگابه رییس جمهور زیمبابوه با تشکر از حضور وی در مراسم تحلیف گفت: مردم زیمبابوه همواره برای ما ملتی مبارز، مقاوم و دوست به حساب می‌آیند.رییس‌ جمهور اضافه کرد: ملت زیمبابوه همچون ملت ایران برای استقلال خود مبارزه کرده و می‌کند و ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی‌همواره روابط خوبی با زیمبابوه داشته‌ایم. رییس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه کشورش همواره دوست ایران بوده است، گفت: مراسم تحلیف دور دوم ریاست جمهوری جنابعالی، بسیار خوب و موفق برگزار شد و زیمبابوه خواهان روابط گسترده و همکاری نزدیک با ایران است.رابرت موگابه اظهارداشت: زیمبابوه ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه در عرصه‌های محصولات کشاورزی، فناوری ارتباطات، معادن و منابع زیرزمینی قوی و نیروی انسانی دارد که می‌تواند بستر مناسبی برای انتقال تجربیات و گسترش تعاملات و همکاری‌ با ایران باشد.

همچنین دکتر حسن روحانی در این دیدار سنگال را کشوری مهم در غرب آفریقا و دوست جمهوری اسلامی‌توصیف کرد و گفت: در سال‌های گذشته ملاقات‌های مفید و سازنده‌ای با رییس جمهور سنگال انجام شده و روابط ما همواره خوب بوده است. روحانی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم می‌تواند هدفی مشترک بین تهران و داکار باشد، اظهار داشت: اینکه می‌بینیم تروریسم در منطقه ما و در آفریقا فعال است و حتی توانسته افکار برخی جوانان را جذب کند، نشانه این است که در کار فرهنگی کوتاهی شده است. کشورهایی مثل ایران و سنگال با برخورداری از سابقه طولانی فرهنگی و اسلامی‌می‌توانند در ترویج اسلام رحمانی و مقابله با تفکرات افراطی که نسبت واقعی با اسلام نداشته اما همواره در طول تاریخ برای مسلمانان مشکل‌آفرینی کرده، اقدامات مؤثری انجام دهند. رییس‌ جمهور تصریح کرد: ایران و سنگال با توجه به نزدیکی نظراتشان در موضوعات بین‌المللی می‌توانند در مجامع بین‌المللی همفکری و همکاری بیشتری داشته باشند.

روحانی توسعه مناسبات فرهنگی و هنری و همچنین همکاری در حوزه کتاب و حفظ نسخ تاریخی را از جمله محورهای همکاری دو کشور اعلام کرد. «انجای» وزیر فرهنگ و ارتباطات سنگال نیز در این دیدار با ابلاغ پیام تبریک رییس جمهور کشورش، گفت که سنگال اهمیت خاصی برای روابط خود با ایران قایل است و علاقمندیم روابط‌مان را در همه عرصه‌ها بویژه در زمینه‌های فرهنگی و هنری با ایران گسترش دهیم. وزیر فرهنگ و ارتباطات سنگال اظهار داشت: جنابعالی در مراسم تحلیف سخنرانی بسیار خوبی داشتید و نکات کلیدی را درباره اهمیت امنیت و مبارزه با افراط‌گرایی بیان کردید. وی تصریح کرد: سنگال دروازه ورود اسلام به غرب آفریقاست و آثار ارزشمند اسلامی‌مثل مساجد کهن و نسخ خطی قدیمی‌در این کشور، می‌تواند زمینه‌ای برای تعاملات فرهنگی و هنری بین ایران و سنگال باشد.

شرکت‌های بزرگ ایرانی آماده صدور خدمات فنی و مهندسی به بولیوی هستند

همچنین دکتر حسن روحانی در دیدار «هکتور انریکه آرسه زاکونتا» وزیر دادگستری بولیوی، گفت که دو کشور در مسایل مختلف دوجانبه و بین‌المللی با هم اشتراک نظر دارند. رییس‌ جمهور، بولیوی را کشوری انقلابی در منطقه آمریکای لاتین دانست و با اشاره به ضرورت توقف مداخله قدرت‌های خارجی در امور دیگر کشورها، افزود: کشورهای مستقل باید متحد و کنار یکدیگر باشند و حضور بیش از یکصد هیأت خارجی از کشورهای دوست در مراسم تحلیف رییس جمهور ایران ثابت کرد که کشورهای مستقل و انقلابی منزوی نیستند. رییس‌ جمهور اظهار امیدواری کرد با افزایش روزافزون وحدت و انسجام میان کشورهای مستقل مانند ایران و بولیوی شاهد ارتقای سطح همکاری‌ها و رایزنی‌ها در مسایل مختلف بین‌المللی میان دو کشور باشیم.

روحانی با اشاره به وجود منابع فراوان گازی در ایران و بولیوی و میزبانی بولیوی از اجلاس سران اوپک گازی، خاطر نشان کرد: این اجلاس می‌تواند عامل وحدت تولیدکنندگان و تعیین قیمت متعادل در بازار باشد.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه ایران و بولیوی می‌توانند در زمینه‌های مختلف مرتبط با گاز از جمله در اکتشاف میادین گازی و صنایع وابسته به آن همکاری‌های خوبی را ساماندهی کنند، گفت:‌ متخصصان ایرانی تجارب ارزنده‌ای را در زمینه اکتشاف میادین گازی، استخراج ، ایجاد پالایشگاه و خطوط انتقال گازی دارند که در این راستا جمهوری اسلامی‌ایران آماده انتقال تجربیات خود به بولیوی است.

روحانی همچنین بر آمادگی شرکت‌ها و متخصصان کشورمان برای همکاری، مشارکت و انتقال خدمات فنی و مهندسی در زمینه احداث جاده، سد، نیروگاه و ساخت مسکن تأکید کرد و گفت: توسعه روزافزون کشورهای آمریکای لاتین و ارتقای سطح رفاه مردم این مناطق برای ما حائز اهمیت است. رییس‌ جمهور با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای هدایت و آماده‌سازی جوانان کشورهای مستقل در مسیر آرمان‌های ملت‌ها، اظهارداشت: همانگونه که هنر و علم، مرزی ندارند، اندیشه و فرهنگ هم بدون مرز هستند و از این‌رو ایران و بولیوی می‌توانند در زمینه‌های گوناگون روابط و همکاری‌های بسیار خوبی با هم داشته باشند.

هکتور انریکه آرسه زاکونتا وزیر دادگستری بولیوی نیز در این دیدار با تقدیم دعوت‌نامه رسمی‌رییس جمهور بولیوی از دکتر روحانی برای شرکت در اجلاس سران اوپک گازی در این کشور، گفت: روابط ایران و بولیوی در طول سال‌های گذشته خوب و دوستانه بوده است. وزیر دادگستری بولیوی با اشاره به جایگاه ویژه ایران در میان کشورهای صادرکننده گاز، گفت: جمهوری اسلامی‌ایران توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف دارد و ما همواره ایران را به لحاظ استقلال و اتکاء به خود، تحسین کرده‌ایم.

http://www.mardomsalari.net/4383/page/2/19232

ش.د9601825

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات