تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۰۹۹۸۸

دکتر ظریف: آمریکا واقع‌بین باشد، سیاست تحریم و تغییر حکومت برای ایران جواب نمی‌دهد

(روزنامه جمهوري‌ اسلامي - 1396/04/28 - شماره 10923 - صفحه 3)

وزیرخارجه کشورمان درنشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا باتاکید براینکه سیاست تحریم وتغییر حکومت در ایران جواب نمی‌دهد، خواستار واقع بینی واشنگتن و اتمام اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های آمریکایی شد.

دکتر محمدجواد ظریف ادامه داد: طرح این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا از گذشته درس نگرفته است. شما نتایج پیاده سازی این سیاست در سال 1953 را دیدید.

ظریف افزود:آمریکا از زمان انقلاب اسلامی ایران به دنبال تغییر حکومت بوده است. در دولت اوباما به طور رسمی گفته شد که چنین سیاستی کنار گذاشته شده؛ اما باور نداریم که در حقیقت چنین بوده باشد.

وی ادامه داد: ما مشروعیت و قدرت خود را از مردم می‌گیریم. این تفاوت عمده ما با کشورهای هم‌ پیمان آمریکا در منطقه است.

ظریف افزود: همه کشورهای منطقه به نحوی زیر چتر حمایت خارجی هستند؛ اما ایران اینگونه نیست.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: همه می‌خواهند فراموش کنند که به مدت هشت سال، جنگی به ما تحمیل شد که در آن از شوروی تا آمریکا و همه اعضای دائمی شورای امنیت از طرف مقابل حمایت و میلیون‌ها دلار خرج کردند.

وزیر خارجه کشورمان افزود: تغییر حکومت در ایران جواب نمی‌دهد چرا که ایران کشوری نیست که مشروعیت خود را از آمریکا بگیرد. ما به مردم خود متکی هستیم.

ظریف دربخش دیگری ازصحبت‌های خود بااشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران گفت: مردم ما دو ماه پیش نزدیک به 10 ساعت در صف‌های رای گیری ایستادند تا نظرات خود را بیان کنند. این موضوع کاملا در دیگر کشورهای منطقه غایب است.

وی ادامه داد:سرخوردگی و خشم ناشی از آن به خود حکومت‌هایشان باز می‌گردد. متاسفانه سعی می‌کنند آن را به سمت یک دشمن خارجی هدایت کنند که بر حسب اتفاق، ما آن دشمن خارجی هستیم.

ظریف افزود: حمایت از نیروهای تندرو حتی به این وسیله، مشکل را برطرف نخواهد کرد؛ چرا که پیکان آن در نهایت به سمت خود آنها نشانه خواهد رفت.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات اخیر مقام‌های سعودی که گفته بودند می‌خواهند درگیری را به داخل ایران بکشانند، با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در تهران گفت: آنها از سازمان‌های تروریستی فعال در پاکستان حمایت می‌‌کنند و سرانجام توانستند برخی از آنها را به پارلمان ما برسانند؛ آنجا مکانی است که بیش از همه از آن تنفر دارند، چرا که خود چنین نهادی ندارند.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بحران یمن گفت: رئیس‌جمهور روحانی بلافاصله بعد از آغاز درگیری‌ها در یمن، طرحی را در نشست با رئیس جمهوری ترکیه مطرح کرده بود که شامل آتش بس و کمک‌های فوری بشردوستانه به مردم این کشور می‌شد.

وی افزود: بحران یمن احتمالا بدترین کابوس حقوق بشری است که می‌توان متصور شد.

ظریف ادامه داد: این (طرح آتش‌بس) می‌تواند بنیان همکاری بین ایران و عربستان سعودی باشد. لزومی ندارد که ما با یکدیگر در جنگ باشیم. نیازی نیست که تلاش کنیم تا یکدیگر را از عرصه سیاسی منطقه حذف کنیم چرا که چنین چیزی برای هیچ یک از دو طرف ممکن نخواهد بود.

دکتر ظریف دراین نشست همچنین پاسخگوی برخی سئوالات خبرنگاران در خصوص سوریه بود.

وی با تاکید براینکه ایران خود قربانی سلاح شیمیایی است و این سلاح را به عنوان خط قرمز می‌داند، گفت: ولی ما معتقدیم که اتهام استفاده از این نوع تسلیحات در سوریه باید مورد تحقیق قرار بگیرد و مکانیزم‌های مشخصی برای این کار وجود دارد.

ظریف افزود: ما عمیقا تردید داریم که اتهام‌های اخیر آمریکا درباره استفاده (دولت سوریه) از تسلیحات شیمایی در شهر خان شیخون (در استان ادلب) قابل اثبات باشد.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم که یک تیم تحقیقاتی به منطقه و پایگاه هوایی الشعیرات برود و آثاری که قطعا باید از این تسلیحات شیمیایی به جا مانده باشد را بررسی کند. با این حال آن را نپذیرفتند.

ظریف افزود: ما می‌گوییم که استفاده از سلاح شیمیایی غیر قابل پذیرش است؛اما نمی‌پذیریم که آنها خود هم قاضی، هم دادستان و هم جلاد باشند. وزیر خارجه کشورمان درباره توافق هسته‌ای و اتهام‌های اخیر مقام‌های آمریکایی در خصوص نقض توافق از جانب تهران گفت:آژانس در تمامی گزارش‌های خود پایبندی ایران به توافق را مورد تایید قرار داده است. آمریکا اما همواره حفظ تحریم‌های باقی مانده را مهم‌تر از برداشتن تحریم‌های لغو شده دانسته است.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: نکته جالب اینکه آمریکا، ایران را به بهانه‌های حقوق بشری هدف تحریم‌هایی قرار داده اما کشورهایی که تا به حال اسم انتخابات به گوششان نخورده است، هم‌پیمان واشنگتن به حساب می‌آیند و هیچ‌گاه تحریم نمی‌شوند.

ظریف با تاکید براینکه مشارکت ایران در نبرد با تروریست‌ها در برخی کشورها تنها محدود به ارسال مستشاران نظامی است، گفت: ما نمی‌خواهیم که حضور نظامی درهیچ یک از کشورهای منطقه داشته باشیم ولی اگر در کشوری هستیم، به درخواست دولت آن کشور و مطابق با قواعد بین‌المللی بوده است.

وی ادامه داد:معتقدیم که ایجاد امنیت یک کشور بر عهده خود مردم و نیروهای نظامی آن کشور است و خارجی‌ها تنها باید نقش کمک‌کننده را داشته باشند.

ظریف درخصوص پایگاه‌های نظامی برخی کشورهای خارجی در خاورمیانه افزود: در عین حال معتقدیم که استقرار نیروهای نظامی خارجی، ذاتا منطقه را بی‌ثبات می‌کند. با این حال ما به تصمیم همسایگان خود در این خصوص احترام می‌گذاریم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین با تاکید بر اینکه دولت آمریکا در ماه‌های گذشته، سیگنال‌های متناقضی به ایران و منطقه ارسال کرده است، گفت: ایران در خصوص توافق‌هسته‌ای جدی است و ما معتقدیم که این توافق می‌تواند بنیانی برای همکاری‌ها باشد.

وی ادامه داد: لازم است در این خصوص به درک بهتری برسیم چرا که می‌بینیم سوءبرداشت‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

ظریف درخصوص محدودیت‌های اعمال شده در توافق‌هسته‌ای گفت: برخی محدودیت‌هایی که ایران برای اعتماد سازی با آنها موافقت کرده است، در سال‌های آینده لغو خواهد شد اما ما همچنان به عدم ساخت تسلیحات هسته‌ای متعهد خواهیم بود. ظریف در پاسخ به سئوالی درباره برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی گفت: معتقدم که بمب هسته‌ای، امنیت هیچ کشوری را تامین نمی‌کند. این سلاح غیرقابل پذیرش و به علت ماهیت آن حتی غیرقانونی است.

ظریف با اشاره به طرح مشترک تحریم‌های ایران و روسیه که هم‌اکنون در مجلس نمایندگان آمریکا در دست بررسی است، با تاکید بر اینکه این تحریم‌ها نقض توافق هسته‌ای است، گفت: واکنش ما در زمان مناسب اعلام خواهد شد. تحریم‌ها برای آمریکا نه سرمایه که همواره یک بدهی بوده است.

ظریف افزود: اگر روزی برسد که آمریکا بخواهد سیاست خود را تغییر دهد، چنان شبکه‌ای از تحریم‌ها تنیده است که خود در تله آن‌ها گرفتار خواهد شد. استفاده از تحریم‌ها به هر صورت غیرسازنده است.

وزیرخارجه کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اتهام‌هایی که طرف آمریکایی متوجه ایران کرده است، گفت: همانطور که در برجام آمده، موضوع درباره موشک‌هایی است که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده باشند. از آن جایی که ما هیچ کلاهک هسته‌ای نداریم، چنین موشک‌هایی هم طراحی نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: موشک‌های ما برای مقاصد دفاعی است. این موضعی است که به آن متعهد هستیم و امیدواریم که دیگر کشورها هم چنین موضعی اتخاذ کنند.

تهران حق خروج از برجام را برای خود محفوظ می‌دارد

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفتگو با نشریه «نشنال اینترست» به بدعهدی آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای واکنش نشان داد و تاکید کرد که تهران حق خروج از برجام را برای خود محفوظ می‌دارد.

دکتر ظریف درباره موارد نقض توافق هسته‌ای گفت: ما مسیری را که در توافق تعیین شده بود، پیموده و اعتراض‌ به نقض برجام را به کمیسیون مشترک ارجاع داده‌ایم. این موضوع را در آینده هم در کمیسیون به بحث خواهیم گذاشت تا اطمینان حاصل کنیم که برای کوتاهی‌های آمریکا چاره اندیشی خواهد شد.

وی ادامه داد: این موضوع نه تنها در دولت ترامپ که در دولت قبلی آمریکا هم در کمیسیون مشترک مورد بحث بوده است؛ برای نمونه زمانی که تسهیل قرارداد خرید فروش هواپیما ماه‌ها به طول انجامید، آن را به این کمیسیون ارجاع دادیم.

ظریف افزود: (تایید) قرارداد ایرباس نزدیک به 9 ماه و قرارداد بوئینگ نزدیک به 4 ماه برای آمریکا زمان برد که از دیدگاه ما، زمانی طولانی است. برای بخشی از این موضوع در کمیسیون مشترک چاره اندیشی شد، برای بخشی نه.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: چنانچه نقض عمده‌ای در اجرای مفاد توافق رخ دهد، آنچه که در برجام از آن به عنوان عدم اجرای عمده تعهدات یاد شده است، ایران گزینه‌های دیگری از جمله خروج از توافق هسته‌ای را در اختیار دارد.

ظریف در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات و مواضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گفت: اظهارات تصنعی (مقام‌های آمریکایی) موجب دستیابی به تفاهم بیشتر نخواهد شد. ما باید در خصوص سیگنال‌هایی که می‌فرستیم، با دقت بیشتری عمل کنیم؛ اخیرا دیدیم که سیگنال‌های اشتباه هفته‌های گذشته در منطقه ما، به ویژه پس از نشست ریاض، چه پیامد‌های جدی را نه در روابط ایران با هم‌پیمان‌های آمریکا که در میان خود آن‌ها به همراه داشت.

وی افزود: به همین جهت معتقدم که برای درک پیچیدگی‌های شرایط کنونی، باید این موضوع را در نظر گرفت.

ظریف گفت: ایران آغازگر یک تفاهم مورد حمایت شورای امنیت، نه تنها با آمریکا که با گروه 1+5 بود. در این مرحله ما راضی به اجرای صرف این توافق هستیم.

وی ادامه داد: همانطور که در گذشته گفته بودیم، قرار بود که برجام یک زیربنا باشد، نه سقف همکاری‌ها. اما برای اینکه این توافق، زیربنای مستحکمی باشد، باید اطمینان حاصل کنیم که تعهدات همه طرف‌ها به طور صحیح و کامل اجرایی شده است. این چنین شرایطی در صورت تحقق می‌تواند زمینه ساز پیشرفت باشد.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما در مبارزه با افراطی‌گرایی و تروریسم همواره دنباله‌روی سیاستی ثابت بوده‌ایم؛ چه در افغانستان در زمان سلطه طالبان بوده باشد و چه زمانی که آمریکا، عراق را به اشغال خود در آورده بود و ما به مقابله با عناصری پرداختیم که مشوق تروریسم بودند.

وی افزود: امروزه هم علیه عناصر تروریستی و تندرو در عراق اقدام می‌کنیم. این موضوع برای سوریه هم صدق می‌کند و سیاست ثابت ایران است.

ظریف گفت: این اما برای دیگر کشورها صدق نمی‌کند. کشورهایی در منطقه هستند که پیوسته از افراطی‌گرایی حمایت کرده‌اند. این‌ها همان‌هایی هستند که ر‍ژیم طالبان در افغانستان را به رسمیت شناختند، همان‌هایی که امروزه قطر را تحت فشار می‌گذارند و همان‌هایی که هم در سوریه و هم در عراق و به طور کلی در منطقه، با ایران اختلاف دارند.

ظریف افزود: برخی کشورها پیوسته از گروه‌های اشتباه حمایت کرده‌اند. 94 درصد از آن‌هایی که در اقدام‌های تروریستی دخیل هستند، از این کشورها می‌آیند. موضوع سر سابقه یکدستی است که ایران و این کشورها از خود به جای گذاشته‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ولی ما نمی‌خواهیم که آنها را نادیده بگیریم. چنین هدفی نداریم. معتقد نیستیم که منطقه می‌تواند با نادیده گرفتن عربستان سعودی یا حتی تلاش برای این کار، ایمن شود. معتقدیم که عربستان سعودی بخش مهمی از امنیت منطقه است؛ همانطور که دیگر کشورها هم باید بخش مهمی از این تفاهم امنیتی باشند.

ظریف در پاسخ به سئوالی درباره آینده روابط ایران و آمریکا گفت: این موضوع کاملا بستگی به رویکرد طرف آمریکایی دارد. آمریکا باید به ایران به عنوان کشوری در منطقه نگاه کند که مردمش ده ساعت در صف می‌ایستند تا رای بدهند.

وی ادامه داد: آمریکا باید این تصورهای خودخواهانه را که بارها از جانب برخی از اعضای دولت این کشور مطرح شده است، کنار بگذارد. واشنگتن باید این تصور را کنار بگذارد که می‌تواند در منطقه جنجال به پا کند و از منافع مالی آن بهره‌مند شود.

ظریف افزود: معتقدم منافع مالی کوتاه‌مدت هستند؛ چرا که یک اختلاف ناشی از برآوردهای نادرست، نظیر آنچه که امروزه بین هم‌پیمان‌های آمریکا در منطقه خلیج فارس شاهد هستیم، بیش از اینها پابرجا خواهد بود و پیامد‌های بی‌پایانی برای امنیت منطقه و جهان به همراه خواهد داشت.

با همکاری تهران و ریاض می‌توان بحران‌های منطقه را حل کرد

وزیر خارجه کشورمان همچنین در گفتگو با شبکه خبری المیادین لبنان با تاکید بر این که فعالیت موشکی ایران دفاعی است، افزود: با همکاری تهران و ریاض می‌توان بر بحران‌های منطقه فائق آمد.

دکتر ظریف تصریح کرد: آمریکا تمامی هشدارها به خصوص هشدار ایران را درخصوص جنگ عراق نادیده گرفت و آشوب را در این کشور گسترش داد.

وی افزود: توافق هسته‌ای ازسوی ایران اجرایی شده است و این آمریکا است که این توافق را نقض می‌کند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سئوالی در خصوص اتهامات آمریکا مبنی بر این که ایران توافق هسته‌ای را با آزمایش‌های موشک بالستیک نقض می‌کند، همانند موشک‌هایی که از استان کرمانشاه و کردستان به سمت داعش در دیرالزور شلیک کرد، گفت:همان‌طور که در برجام آمده، موضوع درباره موشک‌هایی است که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده باشند. از آن جایی که ما هیچ کلاهک هسته‌ای نداریم، چنین موشک‌هایی هم طراحی نمی‌کنیم.

ظریف افزود: موشک‌های ما دفاعی هستند و ما تسلیحاتی به قیمت 110 میلیارد دلار از جمله تسلیحات پر زرق و برق نمی‌خریم، ما خود سلاح‌های خود را تولید می‌کنیم و امیدواریم روزی برسد که هیچ کسی نیاز به تولید و خرید این سلاح‌ها نداشته باشد.

وی افزود: ما سلاح‌های خود را تنها برای دفاع از خود استفاده می‌کنیم و امیدورایم که روزی همه کشورها این موضع را اتخاذ کنند و هرگز سلاح‌های پر زرق و برق خود را جز برای دفاع از خود استفاده نکنند.

وزیرخارجه ایران همچنین از پشتیبانی سوریه و عراق از سوی ایران دفاع کرد و دخالت نظامی ایران در این کشورها را رد کرد و آنها را محدود به همکاری مستشاری نظامی در این کشورها دانست.

ظریف در باره یمن نیز ابراز امیدواری کرد که در صورت نرسیدن به توافق در یمن و سوریه با کار و اقدام مشترک به مسایل خاتمه داده شود.

ظریف همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، آن را انتخابی ناصحیح دانست و گفت: تاثیر این همه‌پرسی بر امنیت عراق و منطقه فاجعه‌بار خواهد بود.

وی ادامه داد: به آنها گفته‌ایم که این تصمیم اشتباهی است و فکر می‌کنم همه کشورهای منطقه در این خصوص اتفاق نظر دارند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=141417

ش.د9602829

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات