تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۹۹۶۷
برجام اگر برای حسن روحانی حاشیه است برای برخی‌ها خود متن است!

نگاهی به خرده روایت‌های برجامی ‌آقا محسن!

پایگاه بصیرت / رضا بردستانی

(روزنامه آفتاب يزد – 1396/11/19 – شماره 5111 – صفحه 2)

برجام و خرده روایت هایش، قطعا حالاحالاها از برخی چهره ها و رسانه ها فاصله نخواهد گرفت به عبارتی ساده‌تر، حتی اگر همه ی آن هفت جزء تصویب کننده برجام هم کوتاه بیایند حداقل آقامحسن از این ماجرا و خطی که حالا دیگر تکراری شده کوتاه نخواهد آمد!

برجام «سندی سیاسی» بدون «خاصیت اقتصادی» است!

موضوع برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه که با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد:«بررسی عملکرد این مجمع در آستانه ۴۰سالگی انقلاب اسلامی» بود و اما در همین برنامه که به بررسی عملکردها و پیشینه شخصی محسن رضایی پرداخته می‌شود ازجمله این که:«بنده در سال 1357 زمانی که امام وارد ایران شدند عضو یک گروه چریکی به‌نام منصورون بودم که حلقه دوم حفاظت حضرت امام خمینی را به‌عهده داشت، البته حلقه اول را شهید بهشتی و عراقی تشکیل می‌دادند.» گریزی هم به دیگر مسائل زده می‌شود از جمله این که:«مردم تماشاچی‌اند و کشور همچنان جناحی اداره می‌شود.»

این جمله دبیر مجمع چنین نتیجه ای حاصل می‌آورد که:«دیگر با اصولگرایی و اصلاح‌طلبی مشکلات ریشه‌ای را نمی‌توان حل کرد، این بازی تمام شده است. دیگر با اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مشکلات کشور قابل حل نیست، این بازی نمی‌تواند کشور را اداره کند، مردم را باید وارد اقتصاد کشور کرد نه اینکه آن‌ها تماشاچی باشند.»

البته در تحکیم این دکترین اضافه کرده است:«در بعد اقتصادی و اجتماعی، عقب‌ماندگی‌های جدی داریم» و توضیح داده است که:«در دهه پنجم انقلاب، باید دانشجویان، نخبگان و مسئولان کشور همت کنند و شکاف‌ها را پر کنند.»

و اما اصل موضوع، حمله ای است به روح و روان برجام؛ همان برجامی‌که با بررسی سخنرانی ها و موضع گیری های یک سال گذشته محسن رضایی متوجه می‌شویم تناقضات و فراز و نشیب هایی جدی داشته است. وی در همی‌برنامه با اشاره به اینکه برجام بیشتر مسئله سیاسی است، اما قرار بود اثر اقتصادی داشته باشد؛ می‌گوید:«ترامپ با زیر سوال بردن برجام اجازه نمی‌دهد ما از امتیازات آن استفاده کنیم، لذا برجام به سند سیاسی بدون خاصیت اقتصادی تبدیل شده است.» البته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این را نیز عنوان کرده است که:«ترامپ با ایجاد تردید و شک و شبهه در طرف‌های اروپایی اجازه نمی‌دهد ایران از امتیازات برجام استفاده کند، دولت باید فکری برای این موضوع کند.»

موضع ایران در رابطه با برجام جدی است!

رضایی پیش‌ترها با اشاره به اینکه موضع ایران در رابطه با برجام جدی است، اظهار کرده بود:«دولت طرفدار برجام است و زحمات زیادی برای آن کشیده، اما اشکالاتی در خود برجام وجود دارد.» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام اینکه دولت به این نتیجه رسیده است که کوچکترین تغییر در برجام، سقوط آزاد برجام خواهد بود، چنین اعتقادی را بیان کرده بود که:«با تغییر در برجام اسمی‌برای دولت نمی‌ماند و اگر اعتباری کسب کرده به‌کلی آن اعتبار برجام از بین می‌رود، لذا مقاومت دولت را خوب می‌بینیم، دولت در برابر تغییرات در برجام خواهد ایستاد.» این همان نکته ی مغفول مانده و خلط شده ای است که حسن روحانی در نشست رسانه ای اخیر خود با شرکت خبرنگاران داخلی و بین المللی تحت عنوان«اشتباه ترامپ» بر آن دست می‌گذارد و عنوان می‌کند:«ترامپ برجام را با تعهد حزب دموکرات آمریکا اشتباه گرفته است!» اشتباهی که برخی داخلی ها نیز مرتکب شده و برجام را

نه تعهد جمهوری اسلامی‌ایران در جامعه بین الملل که تعهد دولت حسن روحانی عنوان می‌کنند؛ گویی با پایان دولت دوازدهم، به صورت اتوماتیک برجام نیز به پایان رسیده، به تاریخ می‌پیوندد.

همه ماجرا اما این نیست یعنی چه محسن رضایی معتقد باشد:«برجام «سندی سیاسی» بدون «خاصیت اقتصادی» است!» و چه رندانه بگوید:«دولت طرفدار برجام است و زحمات زیادی برای آن کشیده...»؛ پیش‌ترها اظهارات و حرف های دیگری نیز درباره برجام بر زبان جاری ساخته است.

برجام تبدیل به حقانیت ایران در جهان شد

27 مهرماه 96 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که امروز فضای جهانی به نفع ایران است، گفته بود:«جمهوری اسلامی‌هزینه هنگفتی برای برجام پرداخت، ولی این هزینه تبدیل به حقانیت ایران در جهان شد؛ به طوری که امروز همه دنیا آمریکا را مقصر می‌دانند که این فرصت خوبی است و باید از آن استفاده کرد.» و این عبارت با آن که برجام را خواسته باشیم به پای تعهدات محدود به یک دولت بنویسیم، بسیار متفاوت است.

برجام مثل برف در اثر نقض‌های پی‌درپی آمریکا، در حال آب شدن است

حملات و خرده روایت های آقامحسن پیرامون«برجام» به سخنرانی ها، مصاحبه ها و برنامه های تلویزیونی ختم نمی‌شود! مثلا در یک مورد، دبیر مجمع که علاقه ای خاص به فضای مجازی دارد؛ در صفحه اینستاگرام خود می‌نویسد:«برجام مثل برف در اثر نقض‌های پی‌درپی آمریکا، در حال آب شدن است.» در متن تفصیلی‌تر این یادداشت که در صفحه شخصی محسن رضایی در اینستاگرام منتشر شده است، می‌خوانیم:«ایران در مذاکره هسته‌ای با سیاست «نرمش قهرمانانه» و با شجاعت وارد شد، اگر ایران در برجام امتیازاتی گرفته است، حالا که برجام مثل برف در اثر نقض‌های پی‌درپی آمریکا، در حال آب شدن است، باید مسئولان کشور از خود شجاعت نشان دهند و از آب رفتن کامل برجام و بی‌خاصیت شدن آن جلوگیری کنند، احتیاط گاهی عینِ ترس است. آیا دولت نمی‌خواهد از بی‌خاصیت شدن برجام جلوگیری کند؟ اگر جلوی نقض‌های پی‌درپی آمریکا گرفته نشود، مدتی دیگر از برجام هیچ‌چیزی نمی‌ماند.»

دو اشتباه اساسی در برجام

محسن رضایی اما این بار در یک برنامه تلویزیونی به بررسی برجام پرداخته، دو اشتباه اساسی در برجام را مورد توجه قرار می‌دهد: «در مسئله برجام واقعاً نظام وقت گذاشت و دفاع کرد از اینکه این مذاکرات جلو برود، بارها رهبر بزرگوار انقلاب دفاع کردند، خود ما بارها به پیروی از رهبر انقلاب اسلامی‌حمایت کردیم از مذاکرات ولی دو اشتباه اساسی صورت گرفت، یکی اشتباهات تاکتیکی است، یکی اشتباهات استراتژیکی در برجام. اشتباهات تاکتیکی یک بخشی مربوط به شتابزدگی بود، لذا پیوستی که باید در زمینه اقتصاد نوشته می‌شد، این پیوست خیلی ضعیف است یعنی باید در پیوست اقتصادی حداقل 15-10 حکم برای خزانه داری آمریکا می‌نوشتند که به محض اینکه این امضا شد خزانه داری آمریکا آن 15-10 حکم را ابلاغ کند به اقتصاد آمریکا و به اقتصاد بین‌الملل، حالا آن احکام نیست! لذا در کلیات، در اجمال بحث‌هایی شده است اما روی زمین نمی‌آید و پیاده نمی‌شود، لذا وقتی الان دوستان ما به بانکهای بزرگ خارجی مراجعه می‌کنند، دولت، بانک مرکزی مراجعه می‌کنند می‌گویند ما می‌ترسیم، می‌گویند چرا می‌ترسید؟ تحریم ها برطرف شده است، می‌گویند تحریم ها برطرف شده است ولی حکم روشنی برای ما از طرف خزانه داری آمریکا نیامده است، آنها باید یک حکمی‌به ما می‌دادند که شما مبادلات را با ایران شروع کنید.

اشتباه استراتژیکی آن ها هم این بوده که آمدند تاکتیک را به جای استراتژی گرفته‌اند، در حالی که هر کسی تاریخ سیاسی آمریکا را مطالعه کند می‌بیند که جمهوری‌خواه دارند، دموکرات دارند، دموکرات طرفدار مذاکره‌اند. یاسر عرفات آمد با کلینتون قراردادی بست فکر کرد نفر بعدی که می‌آید پایبند است، آقای بوش آمد زد زیر قرارداد و اسلحه اش را گذاشت کنار به امید اینکه گل دریافت کند، بعد آمدند از آقای یاسر عرفات گل هم گرفتند یعنی انتخابات نوار غزه را با اینکه سازمان ملل تایید کرد و ابتدا خود آقای بوش هم تایید کرد ولی بعد که آمدند و نتایج آراء را خواندند آقای بوش زد زیر آن و قبول نکرد، وقتی اوباما عوض می‌شود، دموکرات ها عوض می‌شوند و جمهوری خواه ها می‌آیند باید یک تاکتیک دیگری در پیش گرفت.»

کمیسیون نظارت بر برجام خواب است!

محسن رضایی با انتشار توئیتی به انتقاد از کمیسیون نظارت بر برجام پرداخت: «کمیسیون نظارت در خواب؛ روح و جسم برجام زخمی‌است. تا دیر نشده فکری کنند.»

ارسال برجام به کنگره عقب‌نشینی ترامپ است

«ما خویشتندارانه و با تدبیر رفتار می‌کنیم، ولی اگر کسی خیال خامی‌در باره ایران درسر داشته باشد، درمقابل او خواهیم ایستاد. آقای ترامپ علاوه بر این که بلوف‌های بسیاری زده است، اما احتمالا مشاورانش درباره اقتدار نیروهای مسلح ما به او اطلاعاتی داده‌اند که موجب شده، بخشی از رفتار ترامپ در مقایسه با اتهامات سابق وی حالت عقب نشینی داشته باشد. همچنین فرستادن بررسی توافق به کنگره هم نوعی عقب نشینی محسوب می‌شود، زیرا کنگره نمی‌تواند از برجام بیرون بیاید. احتمالا در کنگره تحریم‌های جدیدی وضع می‌کنند، ولی خروج از برجام برایشان بسیارمشکل است.»

در برجام به تحریم پنهان توجه نشد

«دو لایه تحریم وجود داشت، یکی تحریم هوشمند ایران که در هیچ دادگاهی رقم نخورد بلکه بخش خصوصی دنیا با استفاده از تعامل هدایت شده از صحنه ارتباط با ایران کنار گذاشته شد و دیگری لایه تحریم های آشکار است. از اشتباهات جدی سیاست خارجی ما این بود که تیم اقتصادی در مذاکرات وجود نداشت. باید یک تیم قدرتمند اقتصادی در کنار ظریف و سایر دیپلمات ها شرکت می‌کرد و اگر به ابعاد تحریم های پنهان توجه می‌شد برجام کاملاً موفقیت آمیز بود.»

مردم از کمیته نظارت بر برجام راضی نیستند

«دولت تحریم‌های جدید آمریکا را تبدیل به فرصت کند. کوچکترین تجاوز دشمن را با شدت پاسخ می‌دهیم.»

حتی نیروهای حزب‌اللهی هم نباید نقد کنند

کسی که با صراحت از کیسه مردم ابراز عقیده، مردم را ناراضی از کمیته نظارت بر برجام معرفی می‌کند در جایی دیگر همین مردم را تایید کننده برجام بر می‌شمارد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «برجام مصوب مقام معظم رهبری مورد تایید مردم و نظام است» اظهار کرد: «حتی نیروهای حزب‌اللهی هم که می‌خواهند خیلی انقلابی باشند نباید وارد حریم شوند...»

نقطه پایانی این خرده روایت‌های متناقض، انتخابات ریاست جمهوری است یا مجلس یازدهم؟

کسی که 27 تیرماه 95 به صراحت گفته بود:« برجام نقد نشود» خود از بزرگترین منتقدین برجام است که دست بر قضا با دقت در طول و عرض گفته و تحلیل ها متوجه این مهم می‌شویم که روی خط ناکارآمد نشان دادن برجام حرکت می‌کند. کاری به چرایی موضوع نداریم چون به این اظهار نظرات عادت داریم اما بد نیست گاه گاهی، انسان به اظهارات قبلی خود رجوع کند و در اعلام مواضع جدید، حد وسطی را در نظر بگیرد که محکوم به تضاد نشود!

http://aftabeyazd.ir/?newsid=98441

ش.د9604960

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات