تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۴۲

ناکامی ترامپ در مسیر فلسطین‌ستیزی

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1396/12/02 ـ شماره 11098 ـ صفحه 6)

تصمیم جنجال برانگیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس نه تنها هیچ تغییری در واقعیت‌های تاریخی قضیه فلسطین ایجاد نکرد، بلکه این تصمیم نسنجیده سبب شد مساله فلسطین بیشتر مورد توجه جهانیان قرار گیرد و ناکارامدی میانجگیری آمریکا در مسیر مذاکرات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برای همه جهانیان ثابت شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که سفارت این کشور در رژیم صهیونیستی را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل خواهد کرد. ترامپ برای عملی سازی وعده انتخاباتی خود چهارشنبه 6 دسامبر (15 آذر) در اقدامی تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اعلام کرد و گفت: به دولتش دستور داده فرایند انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به آن شهر را آغاز کند. این اقدام به منزله‌ به رسمیت شناختن عملی شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و بر خلاف مواضع پیشین شورای امنیت است. واشنگتن اگر چه برای عملی سازی تصمیم ترامپ تلاش‌های بسیاری کرد. اما این تصمیم با موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها در سطح جهان مواجه شد و بسیاری از سران دنیا اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا را به رسمیت نشناختند. مخالفت‌های جهانی با این تصمیم ترامپ سبب شد شکست دیگری در کارنامه شکست‌های وی ثبت شود. رسانه‌های عربی اخبار و تحلیل‌هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن‌ها می‌پردازد.

اجماع جهانی در حمایت از قدس به عنوان پایتخت فلسطین

تارنمای مرکز پژوهش‌های «الجزیره» قطر، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن و نشریه «المجد» اردن مخالفت کشورهای جهان و مجامع بین‌المللی با تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را مورد توجه قرار داده و این موضوع را شکستی برای ترامپ به شمار آوردند.

به نوشته الجزیره، تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس به نقش فعال آمریکا بری حل تنش فلسطینی- اسرائیلی پایان داد. او با این تصمیم خود تقریبا همه کشورهای جهان حتی برخی از همپیمانان منطقه‌ای آمریکا را علیه خود متحد کرد.

کشورهای عربی و اسلامی در سطوح مختلف تصمیم ترامپ را محکوم کردند و اتحادیه عرب هشدار داد که هر گونه هدف قرار دادن قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل حمله آشکاری به امت عربی است. 14 کشور از 15 کشور عضو دائم شورای امنیت پایبندی خود را به قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه اعلام کردند. بیشتر کشورهای تاثیر گذار اقدام ترامپ را برای روند صلح و ثبات خاورمیانه زیانبار دانستند.

تنها چند ساعت از تصمیم ترامپ نگذشته بود که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل مخالفت خود را با هرگونه تصمیم‌های یکجانبه‌ای که فرصت صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را تهدید کند، اعلام کرد. اتحادیه اروپا هم به شدت مخالفت خود را با تصمیم‌های آمریکا اعلام کرد. از میان اعضای این اتحادیه موضع گیری فرانسه و آلمان برجسته بود.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه نخستین رئیس جمهوری غربی بود که با تصمیم ترامپ مخالفت و اعلام کرد اوضاع نهایی قدس باید از طریق گفت و گوها مشخص شود. «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «ترزامی» نخست‌وزیر انگلیس هم مخالفت خود را با تصمیم ترامپ اعلام کردند. روسیه هم نگرانی خود را از این اقدام ترامپ اعلام کرد.

به نوشته روزنامه "العربی الجدید"، واشنگتن برای عملی سازی تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس بسیار تلاش کرد. اما این تصمیم ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل با شکست روبرو شد و بسیاری از کشورها با طرح ترامپ مخالفت کردند. مخالفت کشورها با طرح ترامپ نشان دهنده منزوی شدن آمریکا در سطح بین‌المللی است. این موضوع شکست دیگری برای ترامپ بود. او تلاش کرد تا در عرصه بین الملل موفقیتی را به دست آورد، اما ناکام ماند. سیاست ترامپ که در آن اولویت را به آمریکا داده است سبب شد آمریکا در عرصه بین الملل تنها بماند و پس از تصمیم ترامپ، درباره میانجیگری ایالات متحده آمریکا در گفت و گوهای صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی با دیده تردید نگریسته می‌شود. زیرا او هواداری خود را به صهیونیست‌ها نشان داده است.

به نوشته العربی الجدید، 128 کشور در سازمان ملل با تصمیم ترامپ مخالفت کردند و تنها 9 کشور این تصمیم را مورد تایید قرار دادند. این نشان داد آمریکا تنها مانده است به طوری که روزنامه «واشنگتن پست» در این زمینه نوشت مخالفت بیشتر کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل با تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل سرزنشی برای آمریکا است.

دوستان و دشمنان آمریکا هشدار داده‌اند که این موضوع روند صلح را ناکام خواهد گذاشت. مخالفت کشورها با تصمیم ترامپ سرزنشی همگانی برای کشوری است که به تنهایی برای به رسمیت شناختن اسرائیل تلاش می‌کند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، کشورهایی هم که با ترامپ همسو شدند از نظر دیپلماسی در سطح بالایی نیستند. گواتمالا، هندرواس، توگو، میکرونزیا، جزایر مارشال، ناورو، بالو از جمله کشورهایی بودند که با تصمیم ترامپ مخالفت نکردند.

به نوشته نشریه المجد اردن، تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس سبب منزوی شدن آمریکا شد. با وجود تلاش‌های آمریکا برای پیش بردن این تصمیم ترامپ در سارمان ملل، اعضای شورای امنیت بین الملل با این موضوع مخالفت کردند.

سود و زیان‌های تصمیم ترامپ درباره قدس

روزنامه‌های «القدس العربی» چاپ لندن، «الدستور» اردن و تارنمای شبکه خبری «الحره» عراق همبستگی کشورهای جهان با مردم فلسطین و آثار زیانبار تصمیم ترامپ برای واشنگتن و تل آویو را مورد توجه قرار دادند.به نوشته روزنامه القدس العربی، «معین معن» تحلیلگر ترک معتقد است تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس سبب شد که در عرصه بین‌المللی همبستگی با مساله فلسطین و قدس افزایش یابد. این تصمیم به کشورهایی که در حمایت از موضوع فلسطین تردید داشتند فرصت داد تا از حق مردم فلسطین دفاع کنند و این بار همه از فلسطین دفاع کردند و برخی کشورها به طور آشکار از به رسمیت شناختن کشور فلسطین سخن به میان آوردند.

با وجود اینکه اختلافات آشکاری میان کشورهای عربی درباره برخی مسائل وجود دارد، اما تصمیم ترامپ همه کشورها عربی را درباره قدس متحد کرد و آنها به طور کامل با تصمیم ترامپ مخالفت کردند.

به نوشته روزنامه الدستور اردن، نتایج نبرد قدس تاکنون نشان دهنده بسیاری از واقعیت‌ها است که باید ادامه داشته باشد و آثاری در روند تنش‌ها به دنبال داشته باشد. نخستین واقعیت آن است که آمریکا که احساس قدرتمندی می‌کرد منزوی شده است.

توجیه‌های آمریکا درباره انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس قانع‌کننده نیست و برای دیپلماسی آمریکا ناگوار است. دومین واقعیت این است که رژیم اسرائیل تاکنون حتی موفق نشده یک کشور را در جهان با خود همراه سازد تا تصمیمی مشابه ترامپ بگیرد. این موضع سبب ناامیدی واشنگتن و تل آویو شده است.

به نوشته تارنمای شبکه خبری الحره، از زمانی که ترامپ تصمیم خود را درباره انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اعلام کرد موجی از نفرت علیه آمریکا در جهان اسلام و عرب حاکم شده است که در کم رنگ شدن نقش و جایگاه آمریکا نقش خواهد داشت.

به طور خلاصه می‌توان گفت تصمیم شتاب زده و نسنجیده ترامپ نه تنها سبب پیچیده‌تر شدن روند صلح شده و آتش تنش‌های دینی و ملی در منطقه شعله ور می‌کند بلکه سبب قدرت یابی جریان‌های تندرویی خواهد شد که موجی از فرهنگ نفرت علیه آمریکا و غرب را به راه خواهند انداخت.

http://jomhourieslami.net/?newsid=164842

ش.د9605048

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات