صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 12 اسفند

پرسش‌های بی‌پاسخ!/ نمی‌توان نتیجه جنگ را پیش‌بینی کرد/دفاع عجیب نماینده فراکسیون امید به جای نظارت!
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
فردای نزدیک

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه (1396/12/10)، پیروزی را از آنِ ملت‌های مؤمن و مجاهد دانستند و با تأکید بر لزوم پافشاری بر مشترکات اسلامی، فرمودند: «امیدواریم همگی آن روزی را ببینیم که شما در قدس نماز جماعت می‌خوانید و آن روز نیز دیر نخواهد بود و به زودی خواهد آمد چه امثال ما باشند یا نباشند.»
شاید آن روزی که رهبر معظم انقلاب به صهیونیست‌ها هشدار دادند که 25 سال آینده را نخواهند دید، کمتر کسی تصور می‌کرد این صحبت روز به روز به واقعیت نزدیک شود. در واقع، می‌توان گفت صهیونیست‌ها که همواره در سال‌های اخیر با احساس قدرت و غرور در منطقه جولان می‌دادند، اکنون در سایه‌ تحولات منطقه و بروز و ظهور هوشمندانه، قدرتمندانه و شجاعانه‌ محور مقاومت در خنثی‌سازی توطئه‌های گوناگون آنها و به ویژه جدیدترین آن، یعنی فتنه تروریسم تکفیری، در هیچ برهه‌ای در سال‌های اخیر به اندازه‌ شرایط موجود احساس ضعف نکرده‌اند. به عبارت دیگر، آنها اگرچه تصور می‌کردند با تجهیز تروریست‌های تکفیری در حمله به سوریه خواهند توانست محور مقاومت را تضعیف کرده و با قطع مجاری گوناگون ارتباطی آنها با هم، آن را متلاشی کنند، در سایه‌ ایستادگی مثال‌زدنی و روحیه‌ تسلیم‌ناپذیری فرزندان مقاومت، به ویژه در سوریه، اکنون نه تنها در تحقق این رؤیای خود به طور کامل شکست خورده‌اند؛ بلکه در وضعیتی بی‌سابقه از نزدیکی جمهوری اسلامی ایران به مرزهای(جعلی) خود هراس جدی دارند. در واقع، درست در شرایطی که در اوج فتنه‌‌های تروریسم تکفیری در منطقه، همگان تصور می‌کردند دیر یا زود محور مقاومت تضعیف خواهد شد، در سایه‌ ایستادگی و سازش‌ناپذیری فرزندان مقاومت نه تنها این رؤیای دشمنان تعبیر نشده است، بلکه دقیقاً در سایه‌ دستاوردهایی که در خلال سرکوب این فتنه‌ها برای مقاومت حاصل شده است، چشم‌انداز نابودی و اضمحلال دشمنان آنها در منطقه،‌ به ویژه رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری روشن‌تر و قابل‌تحقق‌تر شده و در صورت حماقت و دست زدن به هرگونه اقدام نسنجیده‌ای از سوی صهیونیست‌ها علیه هر یک از ارکان محور مقاومت، این رژیم بیش از پیش آسیب‌پذیر بوده و در تیررس مقاومت قرار دارد.

▼ گزارش روز
 پرسش‌های بی‌پاسخ!

روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» نوشت: «اتحادیه اروپا برخلاف گذشته که با صمیمیت و صداقت از برجام در برابر آمریکا حمایت می‌کرد، اکنون دیگر در مورد برجام پافشاری نمی‌کند. سفر حساس وزیر خارجه انگلیس که چندی پیش به ایران انجام شد و دست خالی برگشت، مزید بر علت دوری اتحادیه اروپا از ما و به همان نسبت نزدیکی به مواضع آمریکاست.» حال باید از نویسنده این سطور پرسید مگر چه اتفاقی در سفر اخیر وزیر خارجه انگلستان به تهران رخ داده است که وی فکر می‌کند موجب قهر انگلیسی‌ها شده و اروپا را از ایران دور کرده است؟ پرسشی که پاسخ آن را می‌توان در مطلبی یافت که پیشتر روزنامه «شرق» منتشر کرده و نوشته بود: «سفر بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا به عمان و سپس به ایران حکایت از وساطت برای آزادی نازنین زاغری داشت که ناکام ماند. در حالی‌ که احتمالاً وزیر خارجه انگلیس انتظار داشت دست خالی بازنگردد.» پاسخی که البته خود پرسش‌های بیشتری را به وجود می‌آورد؛ آیا برای آنکه بخواهیم در برجام آن هم با شرایط کنونی که بر اساس گفته‌های صریح مقامات ایرانی از جمله عباس عراقچی که در روزهای اخیر در بریتانیا اظهار داشت «آمریکا هر روز تعهدات خود را نقض می‌کند»، باید هر روز امتیاز بدهیم و اقداماتی خلاف مصالح کشور و امنیت ایران اسلامی، چون آزادی جاسوسانی مانند زاغری را انجام دهیم؟ این منطقی و منطبق با منافع ملی ماست که به جای اصرار بر حقوق و حق کشور و برخورد از موضع قدرت مدام به دنبال راضی کردن طرف‌های غربی باشیم؟ مهم‌تر از اینها چه تضمینی وجود دارد که کشورهای اروپا با گرفتن چنین امتیازهایی در کنار ایران بمانند و روابط گسترده اقتصادی و سیاسی خود با آمریکا را قربانی منافع ایران کنند؟ پرسش‌هایی که متأسفانه تاکنون پاسخ واضح، منطقی و مستدلی درباره آنها شنیده نشده است.

▼ اخبار ویژه
 نمی‌توان نتیجه جنگ را پیش‌بینی کرد

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از منابع قدس اشغالی، یک افسر صهیونیستی در دیدار با تعدادی از خبرنگاران نظامی صهیونیست خاطر نشان کرد: «جنگ آتی با حزب‌الله جنگ سختی خواهد بود و ما گزینه استفاده از پهپادهای انتحاری را بررسی می‌کنیم.» وی افزود: «فرماندهی جبهه داخلی «اسرائیل» از ستاد مشترک ارتش خواهد خواست که برخی مناطق را به اشغال خود درآورده و «دشمن» را نابود کند؛ به ویژه آنکه احتمال می‌رود ضربات سختی به ارتش وارد شود.» این افسر صهیونیست در پاسخ به پرسشی درباره نحوه پایان نبرد آتی با حزب‌الله، مدعی شد: «هنوز نمی‌توانیم پاسخ درستی به این پرسش بدهیم، اما اگر بتوانیم سیدحسن نصرالله، دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان را ترور کنیم، به معنای این است که در جنگ پیروز شده‌ایم.»

 نشانه‌های پیروزی ایران مشخص است
خوان کول، استاد تاریخ دانشگاه میشیگان، طی یادداشتی در وبگاه آمریکایی تروث‌دیگ، نقاط درخشان اقتصاد ایران را بررسی کرد و نوشت: اقتصاد ایران با وجود مشکلات مهم اقتصادی که با آنها مواجه است و همچنین با وجود مشکلات واقعی در توزیع درآمد نابرابر، شاهد نقاط درخشانی است که مطبوعات غربی به ندرت به آنها اقرار می‌کنند. وی در ادامه افزود: فشار آمریکا علیه ایران، بی‌اهمیت نیست و پیشرفت اقتصادی را کُند می‌کند؛ اما اگر شما سود و زیان را حساب کنید، به طور قطع ایران به تدریج در حال پیروز شدن است.

▼ اخبار
1ـ اصلاح‌طلبان باید پاسخگو باشند

«صادق زیباکلام» در یادداشتی در روزنامه «شرق» نوشت: «سخنی به اغراق نرفته اگر گفته شود کسر درخور توجهی از ۲۴ میلیون ‌نفری که به دکتر روحانی رأی داده بودند، دچار تردید، اگر نگفته باشیم پشیمان، از رفتن پای صندوق شدند.» وی اضافه کرد: «اصلاح‌طلبان باید صادقانه به مردم در برابر سهمی که در پیروزی روحانی داشته‌اند، پاسخگو باشند. با جدایی از روحانی، این سهم از بین نمی‌رود، برعکس باید همه مسئولیت‌های‌مان را در قبال انتخاب روحانی بپذیریم و به ‌علاوه از آنچه کردیم ـ با توجه به باور درست ‌بودن آن ـ دفاع کنیم.» گفتنی است، روزنامه «آرمان» نیز در یادداشتی به قلم «علی صوفی» وزیر دولت اصلاحات نوشت: باید توجه داشت که امروز دولت در جایگاهی است که پس از گذشت حدود هشت ماه از آغاز به کار آن، با اعتراضات زیادی از جانب گروه‌های گوناگون مواجه شده و شاهد دلسردی رأی‌دهندگان به دکتر روحانی هستیم.

2ـ دفاع عجیب نماینده فراکسیون امید به جای نظارت!
«ابوالفضل موسوی‌بیوکی» نماینده مردم یزد و عضو فراکسیون امید مجلس گفت: آقای آخوندی بدشانسی زیادی آورد و اتفاقاتی پشت سر هم افتاد که سبب شد افکار عمومی وزیر را مقصر بپندارد؛ در حالی که در ایران بودجه و امکانات و شرایط اقتصادی و روابط خارجی کشور مساعد نیست. وزرا مشکلات زیادی بر سر راه خود دارند... . در ماه‌های پایانی سال هستیم؛ بیش از ۲۰ میلیون مسافرت کوتاه و بلند از طرق زمینی، هوایی و دریایی در عید خواهیم داشت. وزارت راه و شهرسازی در چنین شرایطی اگر مدیرش را از دست بدهد، با وضعیت ناگواری رو‌به‌رو خواهد بود. حتی سؤال از وزیر وقت و دغدغه او را به سمتی دیگر متمایل می‌کند و تمرکز وزیر از حل مشکلات و ایجاد امکانات پرت می‌شود. آرامش وزارتخانه را در این شرایط نباید به هم زد.

3ـ آغاز یک جنگ اطلاعاتی
مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: امشب لابه‌لای مطالعه مقالات منابع غربی درباره ایران به خبری بسیار عجیب برخورد کردم. گویا دولت آقای روحانی موافقت کرده است تجهیزات بسیار پیشرفته آمریکایی که مخصوص انتقال اطلاعات دیجیتال به مسافت‌های دوردست است، در ایران نصب شود! ماجرا به ایستگاه‌های اندازه‌گیری و لرزه‌نگاری (CTBT معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای) مربوط می‌شود که در تهران، کرمان و شوشتر تعبیه شده و حالا بناست به تجهیزات فوق مدرن آمریکایی مجهز شود. این ابزارها در ظاهر با هدف نظارت بر لرزه‌های ناشی از یک آزمایش احتمالی هسته‌ای نصب می‌شود؛ ولی هیچ کس دقیقاً نمی‌داند تجهیزات جدید آمریکایی چه اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و به کجا ارسال خواهد کرد. ایران عضو رسمی CTBT نیست و حال درگیر یک جنگ اطلاعاتی بزرگ با آمریکا شده است.

4ـ توصیه فارین پالیسی به دونالد ترامپ
پایگاه «فارین ‌پالیسی» ضمن متهم کردن ایران به ارسال سلاح و نیرو به سوریه، نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا باید کریدور هوایی ایران به سوریه را مسدود کند. این پایگاه در ادعایی تکراری و نخ‌نما مدعی شده است جنگنده‌های ایرانی به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در کشتار کمک کرده و زمینه را برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی فراهم می‌کنند. در گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده است، هم اکنون این فرصت برای آمریکا وجود دارد که حضور ایران را در سوریه محدود کند و این اقدام را با پایان دادن به سیاست‌های اشتباهی که چنین دستاوردی داشته است، صورت دهد. ارزیابی اقدامات ایران در سوریه نشان می‌دهد، این اقدامات اغلب شامل ایجاد کریدوری از تهران به دریای مدیترانه است. به این ترتیب ایران به سوریه و لبنان متصل می‌شود.

▼ اخبار کوتاه
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۹ ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۳۸۷ تن توپ فوتبال، بسکتبال، والیبال، هندبال، اسکواش، هاکی، توپ تنیس روی میز و چمن و توپ بدمینتون از کشور‌های گوناگون وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم توپ به کشور، دو میلیون و ۲۸ هزار و ۱۹۲ دلار ارز از کشور خارج شد. همچنین ۴۸ تن انواع توپ به کشور‌های گوناگون جهان صادر شده است که صادرات این حجم توپ درآمد ۲۰۲ هزار و ۹۵۷ دلاری برای کشور به همراه داشته است.
«اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و «الیوت انگل» عضو ارشد دموکرات  پیش‌نویس قانونی به نام «طرد اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران» را ارائه کردند که در صورت تصویب، دولت آمریکا باید شرکت‌هایی را که سهم مالکیت سپاه از آنها کمتر از 50 درصد است، مشمول تحریم کند تا به این ترتیب، خطر معامله احتمالی با شرکت‌های ایرانی را بیش از پیش بالاتر ببرند.
مصطفی کواکبیان گفت: طرح پارلمان اصلاحات یک پارلمان دموکراتیک، سراسری، پویا و حزب‌محور است که با نیت خارج کردن احزاب اصلاح‌طلب از رخوت شکل خواهد گرفت و البته این پارلمان در برابر آقای خاتمی قرار نگرفته است. وی افزود: مردم از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و ما باید با فساد سیستماتیک مقابله کنیم و مردم هم باید به صحنه پرسش‌گری بیایند و حکومت پاسخ آنان را بدهد.
دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به توطئه‌های دشمن درباره انتخابات پیش روی این کشور، گفت: زمانی كه سفارت آمریكا و سعودی از ایجاد فهرست انتخاباتی و حمایت مالی از آنها سخن می‌گویند، باید هوشیار باشیم. آنها برای مناطق مهمی، مانند هرمل و بعلبك برنامه دارند.
ولادیمیر پوتین در مراسم رونمایی از موشک‌های جدید این کشور که دارای پیشرانه و کلاهک اتمی هستند، گفت: «هرگونه حمله اتمی به روسیه و متحدان‌مان را فوری با حمله اتمی متقابل و بدون توجه به عواقب آن پاسخ خواهیم داد.»
روزنامه «رأی‌الیوم» با اشاره به هزینه بسیار گزاف رژیم صهیونیستی در صورت هرگونه ماجراجویی نظامی علیه ایران، تأکید کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم جرئت عملی کردن تهدید خود علیه ایران را ندارد.
رئیس سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد: ۱۷ هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی منطقه مکران برای اجرای طرح‌های اقتصادی به متقاضیان و سرمایه‌گذاران واگذار شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات