تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۹۷
تحليل صادق زیباکلام از رويكرد اخير رضايي در گفتگو با آفتاب یزد:

محسن رضایی به دنبال جلب توجه است

مقدمه: گروه سیاسی - پیش از آن که بار و بندیل سفر ببندد و راهی قم و دیدار با یکی از آیات عظام شود، اسباب سیاحتش را با حمله‌هایی رندانه به اصلاحات و دولت یازدهم فراهم ساخته بود تا اینگونه با رویی گشاده به شرفیابی آیت الله مصباح یزدی نائل آمده و چه بسا بساط این گپ و گفت، مسرورانه تر جلوه کند و دو طرف نزدیکی قلبی شان به یکدیگر را به رخ بکشند. .. آن هم در آستانه موسم انتخابات. محسن رضایی با آن قد بلند و رعنایش تنها چند ماه مانده به خرداد96، خیلی دلش می خواهد تا بیش از پیش به چشم بیاید و دیده شود، در سر لیست اخبار قرار گیرد و اصولگرایی خود را به منصه ظهور گذارد. این است که دو روز پیش به قم و دیدار با آیت الله مصباح رفت، که معروف است به پدر معنوی جبهه پایداری. به نظر می آید که او (رضایی) در طول اظهارات چندین ساله خویش، سیاست یکی به نعل زدن و یکی به میخ را ادامه داده تا بگوید" من مستقل هستم". اما عملا حملات اخیر وی به دولت و حالا دیدارش با آیت‌الله‌مصباح، همه معادلات مستقل بودن او را تحت‌الشعاع قرار داده و این پرسش مطرح است که چگونه شده تا محسن رضایی در این دم دمی‌های انتخابات ریاست جمهوری 96، تحرکاتی نه از جنس استقلال بلکه از نوع وابستگی به اصولگرایی نشان می‌دهد. روزی که برای بازگشت به شغل اصلی‌اش درخواست داد، کمتر کسی تصورش را می کرد که او هنوز در سر، باد ریاست جمهوری داشته باشد، آن زمان به خیال خیلی‌ها محسن رضایی به مثابه دهه 60، بار دیگر امیری سپاه را بر ژنرال عرصه سیاست شدن ترجیح داده است. اما حالا شواهد چیز دیگری می گوید. "رضایی" که روزی به دنبال آن بود تا همه جناح‌ها از راست و چپ گرفته تا همه نگاه‌ها را به سمت خود بگرداند و دستانش را دستان کارگری و دلش را مالامال از مهر ملت معرفی کند، نتوانست اعتماد ایرانیان را برای ریخته شدن آرای مزین به نامش در صندوق ریاست جمهوری، داشته باشد. اما او که بر نامزدی ریاست جمهوری چنبره زده تا آن را روزی به دست آورد، اینبار به فکر اینکه همه جناح‌ها و گرایش های سیاسی، وی را با آغوش باز بپذیرند نیست بلکه دل را به دریا زده و دست از آن "دو گانگی سیاسی" برداشته و تا می تواند خود را به محافظه کاران نزیک کرده‌است. اما چرا؟ "صادق زیباکلام" استاد دانشگاه و فعال سیاسی، درباره مواضع اخیر و خاص اصولگرا مابانه محسن رضایی و دیدارش با آیت‌الله مصباح یزدی به آفتاب یزد پاسخ می‌دهد.

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1395/01/23 - شماره 4585 - صفحه 15)

* آقای زیباکلام! محسن رضایی دو روز پیش دیداری با آیت الله مصباح یزدی داشته است، پیش‌از این نیز او اظهارات تندی علیه دولت انجام داده بود، به جریان اصلاحات و هاشمی هم، نیش و کنایه‌هایی زده است. فکر می‌کنید موضع‌گیری‌های اخیر محسن رضایی به ویژه دیدار اخیرش با آیت‌الله مصباح، چه معنایی دارد؟

** من فکر می‌کنم آقای محسن رضایی زمانی که به ایام انتخابات نزدیک می شویم، تمایل به جناح راست پیدا کرده و سعی دارد که خودش را نزدیک به اصولگرایان کند، البته این موضوع، تنها مختص به محسن رضایی نیست، بلکه ما این پدیده را در آقای قالیباف هم شاهد هستیم مثلا اگر خاطرتان باشد در اوایل ماه های بعد از خرداد 88، ایشان (قالیباف) درباره آن حوادث، مواضع تند و یکطرفه نگرفته بود و شاهد بودیم برخی حرف‌های او با مخالفت و انتقادهای شدید اصولگرایان مواجه شد. اما جالب آنکه بعدها وقتی به اواخر سال 91 نزدیک شدیم ایشان (قالیباف) در هر مناسبتی مواضعی می گرفت که اصولگرایان آن را می‌پسندیدند.

آقای محسن رضایی هم می داند که از نیمه دوم سال 95 تنور انتخابات شروع به گرم شدن می کند و او به همان دلیلی که بارها در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده است، در سال 96 هم یک پای جدی انتخابات خواهد بود.

اما صرفنظر از اینکه محسن رضایی تا چه اندازه تمایلات اصلاح طلبی دارد و یا اینکه تا چه اندازه به اصولگرایان معتقد است، همانطور که ما وقتی به محرم نزدیک می‌شویم و لباس سیاه بر تن می کنیم، او زمانیکه به ایام انتخابات نزدیک می شود لباس اصولگرایی بر تن می‌کند در سخنرانی‌اش به اصلاح‌طلبان و هاشمی حمله کرده و با موضع‌گیری‌هایش سعی دارد این موضوع را فرصتی برای جلب توجه اصولگرایان قراردهد.

رضایی با موضع‌گیری‌های این چند ماهه به نوعی فریاد می زند که «اصولگرایان من را ببینید که به آیت الله هاشمی، برجام و اصلاحات حمله می کنم.»

ولی من همیشه درباره آقای قالیباف و محسن رضایی گفته‌ام که اگر شما « سر اصلاحات را هم از بیخ ببرید» اصولگرایان شما را به عنوان نامزد اصلی شان قبول نمی‌کنند و همانگونه که در سال 92 نشان دادند، نامزد اصلی اصولگرایان، کسی مثل آقای جلیلی می‌شود!

بنابراین تحرکات اخیری که محسن رضایی انجام داده است تا خود را به اصولگرایان بچسباند و توسط آنها دیده شود، راه به جایی نمی برد.

منتها او و مشاورینش اصرار دارند که علم و کتل را به‌دست بگیرند و برای اصولگرایان مجلس آرایی بکنند. برای همین است که محسن رضایی قبل از سفرش به قم به هاشمی و دولت و اصلاحات حمله می کند و بعد هم در قم به دیدار آیت الله مصباح یزدی رفته و به تعریف و تمجید می پردازد، اما با عرض معذرت باید بگویم که او با این کارها وقت خودش را تلف می کند و اصولگرایان، وی را کاندیدای اصلی خود نمی دانند مگر اینکه اتفاقات خاصی بیفتد.

* یعنی محسن رضایی چون می داند، کاندیدای اصلاح طلبان نمی تواند باشد اینچنین برای جلب‌نظر اصولگرایان فعالیت دارد؟

** محسن رضایی چاره دیگری غیر از آنچه که انجام می‌دهد ندارد، او می داند که حتی اگر «الف» اصلاح طلبی را بگوید هم خود و هم اصلاح طلبان به آن می خندند!

پس رضایی ناچار است که با کارت اصولگرایان حرکت بکند ولی اصولگرایان او را قبول ندارند.

* از زمانی که محسن رضایی مجدداً تصمیم گرفت تا دوباره لباس سپاه بر تن کند، برخی این گمانه‌زنی‌ها را مطرح می کنند که او در واکنش‌ها و اظهارنظرهای اخیرش بیشتر به دنبال این است که جایگاهش در ساختار نظامی کشور ارتقا یابد.

** ممکن است، محسن رضایی گوشه چشمی به این موضوع که باردیگر در سپاه جایگاه بالایی پیدا کند داشته باشد.اما احتمال این موضوع، ضعیف است. چون محسن رضایی زمانی فرمانده سپاه بوده است، اینکه ایشان بعد از 15،20 سال دوباره بخواهد فرمانده سپاه شود را خیلی جدی نمی‌دانم. بنابراین نگاه اصلی ایشان به ریاست جمهوری است و امیدوار است تا بخشی از اصولگرایان و سپاه را به سمت و سوی خودش بکشد ورای آنها را داشته باشد.

* محسن رضایی دقیقا با چه دیدگاه محاسباتی، می خواهد یکبار دیگر به رقابت های ریاست جمهوری پا بگذارد؟

** شاید محسن رضایی به موارد مختلفی در اینباره فکر کرده است، مثلا او می داند که احمدی نژاد شانس زیادی برای رای آوری از طیف اصولگرا دارد اما ممکن است وی (احمدی نژاد) رد صلاحیت شود، از طرفی این احتمال هست تا قالیباف بنابر دلایلی وارد عرصه ریاست جمهوری نشود، آن وقت است که محسن رضایی بیشتر از کسانی مثل «ولایتی» یا «حداد عادل» شانس رای‌آوری دارد.

در واقع ممکن است « رضایی » با همین نوع تفکر و دیدگاه « چراغ از بهر تاریکی نگه دار!» ایستادگی کرده و بازهم بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود. البته در آن صورت من هم به محسن رضایی حق می دهم. چرا که اگر احمدی نژاد و قالیباف در سال 96 بنا به هر دلیلی در انتخابات حضور نداشته باشند، محسن رضایی شانس اول اصولگرایان برای رای آوری خواهد بود.

* بنابراین شما شرایط سال 96 را به گونه‌ای می‌بینید که ممکن است برای محسن رضایی شانس بیشتری نسبت به دوره‌های پیش وجود داشته باشد؟

** به هر حال انسان به امید زنده است! من هم 40 سال به دنبال توسعه سیاسی و دموکراسی بودم ولی باز هم ادامه می دهم.

* انتقادهایی که محسن رضایی اخیرا از دولت داشته و مثلا تلاش های اقتصادی دولت را نمایشی خوانده است و به برجام انتقاداتی وارد ساخته است را به نوعی مناظره انتخاباتی زودهنگام محسن رضایی با حسن روحانی می دانید؟

** قطعا اولین ابزار اصولگرا شدن و عاملی که باعث جلب نظر اصولگرایان شود این است که به برجام و سیاست‌های اقتصادی روحانی، تنش زدایی، ایجاد فضای باز سیاسی حمله کنید. برای حمله به سیاست‌های آقای روحانی، اولین خاکریز، برجام است، بعد از آن اقتصادکشور است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=32395

ش.د9504546

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات