تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۵۱

رئیس‌جمهور: برجام شاه‌کلید نیست، تنها یک کلید است!

(روزنامه كيهان ـ 1396/12/12 ـ شماره 21857 ـ صفحه 3)

رئیس‌جمهور در جریان سفر استانی خود به هرمزگان پروژه‌های مهمی را افتتاح کرد و همچنین در سخنرانی در جمع برگزیدگان این استان گفت که برخی تصور می‌کنند که برجام شاه کلید است!

روحانی روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران مردم استان هرمزگان را نگهبانان همیشه تاریخ از خلیج‌فارس و تنگه استراتژیک هرمز نامید و ضمن قدردانی از استقبال پرشور مردم استان هرمزگان از کاروان دولت تدبیر و امید، گفت: «در جریان این سفر بیش از 4 هزار میلیارد اعتبار برای اجرای طرح‌های مختلف در نظر گرفته شد.»

وی در ادامه افزود: «دیروز طرح‌های بسیار خوبی در سطح استان به بهره‌برداری رسید که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به شروع فاز سوم اسکله بندر شهید رجایی و تکمیل فاز دوم این بندر‌اشاره کرد، ضمن اینکه تصمیم گرفته شد که خط آهن بندرعباس به کنار اسکله‌ها کشیده شود تا مستقیماً بار از کشتی روی ریل قرار بگیرد.»

رئیس‌جمهور با‌اشاره به افتتاح بخش اول طرح فولاد در استان هرمزگان با ظرفیت 1/5 میلیون تن، اظهار داشت: «در بخش انرژی و سوخت نیز طرح مهم پالایشگاه بندرعباس آغاز شد و با این طرح تولید بنزین در این پالایشگاه، 4 میلیون لیتر در روز اضافه شد که کیفیت یورو 4 دارد.»

انتقال آب از جنوب به مرکز

رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت‌اشتغال‌زایی برای دولت گفت: «آمار اخیر مرکز آمار بسیار امیدوارکننده بود و براساس این آمار در فصل پاییز امسال نسبت به فصل پاییز سال گذشته بیش از 950 هزار‌اشتغال ایجاد شده که اقدام بسیار خوبی در تاریخ کشور به‌شمار می‌رود و باید این مسیر با قوت ادامه یابد.»

روحانی اظهارداشت: «در استان‌هایی همانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان و ‌خراسان رضوی وضعیت بارش‌ها بدتر بوده است بکارگیری شیوه‌های نوین آبیاری اراضی کشاورزی و بهره‌گیری از کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند تا حدودی مشکلات را در این مسیر کاهش دهد و در همین راستا اقدامات ارزنده‌ای در استان هرمزگان انجام گرفته است که از جمله آنها می‌توان به تجهیز 100 هزار هکتار از 170 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری‌اشاره کرد.»

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی پیرامون انتقال آب از سواحل جنوبی به فلات مرکزی ایران گفت: «این تصمیم که آب را از این منطقه به فلات مرکزی ایران منتقل کنیم ، اتخاذ شده و توسط بخش خصوصی در حال اجرا است. همه کشورهای جنوبی خلیج‌فارس نیز در حال استفاده از آب دریا و پیشبرد طرح‌های مشابه هستند و البته باید تلاش شود در این پروژه‌ها مسایل زیست محیطی مد نظر قرار بگیرد. اصل این نگرانی درست است و البته این نکته هم مهم است که ناچاریم آب دریا را شیرین کنیم و به داخل کشور ببریم.»

رشد علمی کشور چقدر بوده؟

رئیس‌جمهور چهارشنبه شب در جلسه برگزیدگان و توسعه استان هرمزگان به ایراد سخن پرداخت. وی گفت: «انقلاب صنعتی دستاوردها و نکات مثبت زیادی داشت، اما در کنار خود مشکلاتی نیز ایجاد کرد.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با همه این توصیف‌ها برای ما ممکن نیست که از انقلاب صنعتی فاصله بگیریم و بگوییم چون صنعت برای ما مشکلاتی ایجاد کرده آن را نمی‌خواهیم، اظهار داشت: «برخی گمان می‌کردند صنعت با سنت‌های ما سازگار نیست و لذا باید از آن فاصله بگیریم، اما این تصوری خطا و‌اشتباه است، چرا که چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، صنعت خودش را بر ما تحمیل کرده و تحمیل می‌کند. ما باید تلاش کنیم آثار بد انقلاب صنعتی برای سلامت جسم و روح انسان‌ها را کمتر کنیم.»

در این باره باید متذکر شد که این سخن رئیس‌جمهور درست است که نمی‌توان خود را از جریان تحولات صنعتی دنیا بر کنار دانست. بنیانگذار و همچنین رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تاکید داشته‌اند. حتی نگاه رهبرانقلاب از این هم فراتر است. ایشان همواره بر توجه به رشد علمی کشور تاکید داشته‌اند که به تبع آن می‌توان به تبدیل علم تولید شده به فناوری باشیم. وقتی فناوری را بومی‌کنیم آنگاه هر آنچه در این عرصه تولید کنیم با فرهنگ ما همخوانی خواهد داشت. لذا لازم است رئیس‌محترم جمهور بر رشد علمی کشور توجه بیشتری داشته باشند.

نگاه انفعالی بستر آفت‌ها

رئیس‌جمهور تصریح کرد: «امروز صنعت و تحولات مربوط به دنیای ارتباطات چنان با زندگی ما مخلوط شده و سبک زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده که به هیچ‌وجه نمی‌توانیم خود را از این دگرگونی‌ها جدا نگه داریم. دیگر این اختیار را نداریم که بگوییم کدام یک از این تحولات و دستاوردهای ناشی از آن خوب است یا بد و حلال است یا حرام؛ ما وارد این فضا شده‌ایم و این تحولات بر ما تحمیل شده‌اند که اتفاقاً فواید زیادی نیز داشته‌اند و البته باید در برابر آثار سوء آنها نیز از خودمان مراقبت کنیم.»

به واقع کسی از دولت نخواسته است که اینترنت را ببندد و یا هرچه شبکه پیام رسان وجود دارد تعطیل کند. رئیس‌محترم جمهور گفته که «دیگر این اختیار را نداریم که بگوییم کدام یک از این تحولات بد است یا خوب...» اینکه چرا نمی‌توانیم بگوییم جای سؤال است. آیا نمی‌توان به نوجوانان و جوانان در مورد برخی آسیب‌ها و اثرات سوء آگاه کرد و به آنها گفت؟ اگر منظور روحانی از «گفتن» اعمال کردن نظر است. به این صورت که آنچه توسط کارشناسان مضر تشخیص داده می‌شود حذف گردد. در این باب هم راهکار بسیار است و اگر مجموعه دولت با توجیه نتوانستن از زیر بار آن شانه خالی کند قطعا اثرات سوء آن در نسل‌های آینده نمود بیشتری خواهد یافت.

موضوع مخالفت، مدرسه و دانشگاه نبود

روحانی خاطر نشان کرد: «در نتیجه این تحولات سبک زندگی ما تغییر کرده و پس از این نیز تحت تأثیر تحولات آینده تغییر خواهد کرد، منتها ما اصول، عقاید، هویت و باورهایی داریم که باید از آنها حفاظت و مراقبت کنیم. مگر در دوران انقلاب صنعتی نتوانستیم از هویت‌مان دفاع کنیم. وقتی انقلاب صنعتی رخ داد نیز برخی‌ها فکر می‌کردند، مدرسه و دانشگاه نوجوانان و جوانان ما را از خدا جدا می‌کند، اما مگر چنین اتفاقی افتاد؟»

باید یادآور شد که اگرچه آن سخن که مدرسه و دانشگاه نوجوانان و جوانان ما را از خدا جدا می‌کند به طور کلی و بی‌هیچ تبصره و تخصیصی نمی‌تواند درست باشد اما باید گفت، آن نسل‌ها مگر چه دیده بودند که این سخنان را می‌گفتند؟ جامعه ایرانی می‌دید که جوانان یا برای تحصیل به اروپا می‌رفتند و عمدتا در بازگذشت دچار همان کژتابی‌هایی می‌شدند که عمده جامعه به اصطلاح روشنفکر اروپایی به آن دچار بودند و یا در داخل مراکز آموزش عالی را در سیطره هیاهوی افرادی می‌دیدند که شاخص‌ترین آنها شخصی به نام «آخوندزاده» بود که نه تنها با دین بلکه با هویت ایرانی نیز می‌جنگید و پیشنهاد تغییر رسم الخط فارسی به لاتین را داد. هنوز هم دلسوزان دغدغه نفوذ این افکار آلوده را دارند که جوانان را به ورطه‌های پوچی و وادادگی می‌کشانند. آیا این سخن از رئیس‌جمهور جامعه اسلامی پذیرفته خواهد شد که ما تکلیفی درخصوص دین و فرهنگ و سلامت اخلاق و روان و هویت ایرانیان نداشته ایم؟!

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز شاهد آن هستیم که جوانان مؤمن کشورمان با استفاده از دستاوردهای تحولات دنیای جدید به امور دینی و ایمانی خود می‌پردازند و مثلاً مکرر جوانانی را می‌بینیم که در موبایلشان، قرآن یا زیارت عاشورا می‌خوانند، گفت: «نکته مهم این است که باید برای شرایط جدید امروز و آینده برنامه داشته باشیم. تحولات دنیای جدید را نه می‌توان رها کرد و نه می‌توان با این تحولات مبارزه و مقابله کرد.»

همه با هم برای حفظ داشته‌ها

روحانی اضافه کرد: «امروز وظیفه همه ما برای حراست از داشته‌هایمان سخت‌تر از قبل شده و دیگر فقط دولت، حوزه‌های علمیه یا دانشگاه‌ها به تنهایی نمی‌توانند بار مسئولیت حراست از دین را به تنهایی بر عهده بگیرند. امروز همه باید به صحنه بیایند و همه باید احساس مسئولیت کنند.»

این سخنان رئیس‌محترم جمهور را باید به فال نیک گرفت. اینکه ایشان همه افراد را در مسئولیت‌های مختلف به همراهی با دولت برای حراست از داشته‌ها فراخوانده است. قطعا این همان چیزی است که از رئیس‌جمهور کشور ایران با اکثریت قاطع مسلمان و ریشه‌های فرهنگی و تمدنی عمیق انتظار می‌رود. جامعه ایرانی امیدوار است رئیس‌دولتش و دولتمردانش این سخنان را به عزمی جدی و آن عزم را به عملی اصولی و کارشناسانه بدل کنند.

برجام شاه کلید نبود!

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: «یک زمان سیاست خارجی در اختیار دیپلمات‌ها بود، اما امروز یک شبکه پیام‌رسان بین‌المللی می‌تواند در سیاست خارجی اثرگذار باشد و یک شخصیت سیاسی برنامه‌ها و اقدامات خود را با مطالعه در تمامی این موضوعات سازماندهی می‌کند.»

در این باره باید گفت، همانطور که قبلا نیز تاکید شده منظور تعطیل کردن شبکه‌های پیام رسان نیست بلکه این موضوع مطرح است که چرا باید یک شبکه پیام رسان برای شرایط کشور تعیین تکلیف کند و عرصه خود را در اختیار آشوب آفرینان قرار دهد؟ کدام کشور حتی در میان غربی‌ها وجود دارد که فعالیت چنین شبکه‌هایی را تحمل می‌کند؟ ضمن آنکه چرا نباید این عرصه در اختیار شبکه‌های پیام رسان داخلی باشد؟

دکتر روحانی با‌اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد دستاوردهای برجام در کشور، خاطر نشان کرد: «برخی تصور می‌کنند که برجام شاه‌کلیدی است که می‌تواند هر قفلی را بگشاید و این در حالی است که برجام شاه کلید نبوده و تنها یک کلید است.»!

تصریح رئیس‌جمهور به شاه کلید نبودن برجام در حالی است که آنچه پیش از اجرای این توافق گفته شده با این گفته اخیر مغایرت دارد. این درحالی است که مسایلی از قبیل: مهار تورم، برطرف کردن رکود و چرخیدن چرخ کارخانه‌ها، ازدواج،‌اشتغال، پروژه‌های عمرانی و... حتی آب خوردن مردم با برجام پیوند زده شد. هنوز چندماه از اجرای برجام نگذشته بود که روزنامه دولت (ایران) در گزارشی مدعی شد که افزایش عمر خدمه پرواز یکی از دستاوردهای پسا‌برجام است! مواردی از این دست بسیار است. حال چگونه ممکن است برجام را شاه کلید ندانیم؟

http://kayhan.ir/fa/news/127495

ش.د9605089

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات