تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۰۳۱۴

هدف از این ساختارشکنی‌ها چیست؟

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1396/12/09 ـ شماره 11104 ـ صفحه 6)

محمود احمدی‌نژاد بار دیگر دست به قلم شد؛و نامه‌ای تند‌تر از همیشه نوشت، متن نامه اوهمراه بود با ساختارشکنی‌هایی عجیب و غریب، مخاطب نامه هم رهبر معظم انقلاب بود. احمدی نژاد در این نامه خواهان برگزاری انتخابات آزاد و زودهنگام ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی شد.

این که یک شهروند می‌تواند حرف‌های خود را آزادانه مطرح کند، اتفاق مبارکی است و تحقق یکی از شعارهای انقلاب اسلامی مردم ایران در سال 1357 که "آزادی" را فریاد می‌زدند. فقط این نکته کوچک(!) در این میان وجود دارد که 79 میلیون و 999 هزار و 999 نفر دیگر از جمعیت 80 میلیونی ایران نیز باید بتوانند، نظرات خود را آزادانه و بدون نگرانی‌های امنیتی بیان کنند. مردم ایران برای آزادی بیان یک نفر انقلاب نکردند بلکه برای آزادی بیان همه مردم ایران بپاخاستند و نظام جمهوری اسلامی را برپا داشتند.

کسی که مدعی آزادی‌های مدنی است، آیا در 8 سالی که در راس قدرت بود و در بخش اعظم آن، تمام نهادهای حکومتی همراه و حامی او بودند، این چنین مدافع حقوق شهروندی و آزادی بیان بود یا این که دوران ریاست جمهوری‌اش آکنده از محدودیت‌های متعدد برای فعالان مدنی و شکایت‌های مکرر از مطبوعات منتقد و تضییقات فراوان علیه آنان بود؟ آیا او در قبال همه متهمان قضایی این گونه از حقوق شان دفاع می‌کرد یا این که فقط دو بار علیه قوه قضاییه شورید و از لزوم دادرسی عادلانه سخن گفت؟ اول بار زمانی که مشاورش علی اکبر جوانفکر را به اوین بردند و بار دوم وقتی که معاون سابقش حمید بقایی را به اتهامات مختلف دستگیر کردند

مگر احمدی نژاد همان کسی نیست که به عامل فاجعه کهریزک پست داد و او را به ریاست سازمان تامین اجتماعی گمارد؟ آیا قربانیان کهریزک، مستحق برخورداری از حقوق بشری که احمدی نژاد امروز مدعی ان شده است، نبودند؟!

مگر همین فرد در دوران ریاست جمهوری خود وقتی درباره برخی بازداشت شدگان مورد سوال رسانه‌ها قرار می‌گرفت نمی‌گفت که قوه قضائیه مستقل است و در چارچوب قانون عمل می‌کند؟ آیا با دستگیری یکی از اطرافیان احمدی‌نژاد، ناگهان قوه قضائیه غیرمستقل و غیرقانونی شد؟!

طرفداران سابق احمدی نژاد، سال‌ها منتقدان او را بی‌بصیرت نامیدند و بسیار آزردند. آنها او را به عرش بردند و ستودند و حتی اطاعت از او را اطاعت از خدا نامیدند. اینک به آن مدعیان بصیرت می‌توان گفت که دیدید چه کسانی بصیرت داشتند و چه کسانی بی‌بصیرت بودند؟! جالب اینجاست که برای توجیه بی‌بصیرتی شان می‌گویند که احمدی نژاد در ابتدا خوب بود ولی بعدها تحت تاثیر مشایی و بقایی، بد شد! آیا واقعاً این قدر سخت است اعتراف به این که بگویند اشتباه کردیم و از کسانی که به خاطراحمدی نژادبه آنان ظلم کردند حلالیت بخواهند؟!

اینک احمدی نژاد، با هر نیتی، ولو با هدف بازگشت به قدرت در حال فعالیت سیاسی است و عده‌ای می‌گویند چرا با او برخورد نمی‌شود؟ باید از فعالیت آزادانه افراد ولو با هدف رسیدن به کرسی‌های قدرت حمایت کرد و از این منظر، رفتار قوه قضائیه در مدارا با احمدی نژاد اصولی است. اماهمان‌طور که گفتیم آزادی فعالیت سیاسی باید همه ایرانیان را در بر بگیرد و الّا پرونده احمدی نژاد نیز به پرونده حجیم برخوردهای دوگانه در ایران افزوده می‌شود.

فارغ از اینکه محمود احمدی نژاد در نامه‌اش چه گفته نکته جالب اینجاست که او هر چه بیشتر اعلام موضع می‌کند بر دامنه کسانی که پیش‌تر حامی‌اش بودند و حالا به صف منتقدانش پیوسته‌اند افزوده می‌شود. احمدی نژاد صریح‌تر شده و حامیان سابق او هم صریح‌تر و تند تر.

از میان کسانی که نامه احمدی نژاد را خوانده و ترجیح داده‌اند جوابش را بدهند می‌توان به محمد علی رامین اشاره کرد. فردی که از او به عنوان یار سابق احمدی نژاد و البته تئورسین نفی هلوکاست نام می‌برند. او پیش از این هم حرف‌های تندی خطاب به احمدی نژاد زده بود که با واکنش‌های تند رسانه‌های نزدیک به رئیس جمهور سابق مواجه شده بود.

این بار او کار را یکسره کرده و گفته است محمود احمدی‌نژاد درنامه‌ای که ابتدا از رسانه‌های صهیونیستی انگلیس و آمریکا منتشر شد، ضمن تشکیک ابلهانه در صداقت بیانات آیت‌الله خامنه‌ای (29بهمن96)، خودش را در جایگاه نماینده ملت، قطب ایران، منجی انقلاب و مصلح نظام اسلامی فرض کرده و انحلال فوری مجلس شورای اسلامی، حذف شورای نگهبان، ابطال انتخابات ریاست جمهوری، برکناری رئیس قوه قضائیه، آزادی تمام مجرمان و بستن تمام پرونده‌های قضائی و تعیین مرجع حکمیت مورد قبول خودش را، شرط همراهی رهبری با مردم در اصلاح اداره کشور معرفی کرده است! و در پایان نوشته: «امیدوارم اجرای صحیح و سریع این پیشنهادها بتواند در بازیابی اعتماد عمومی موثر واقع شود»؛ یعنی تازه این موارد، آغاز مطالبات اوست که صرفاً «راهگشای اصلاح امور در جهت خواست مردم» است و اگر رهبری نظام حسب این دستورات «در اتخاذ تصمیمات اساسی و به موقع» موفق بشود، مابقی دستورات خودش را صادر خواهد کرد.

حالا باید دید او این بار هم مورد تفقد رسانه‌های احمدی نژاد قرار خواهد گرفت !

عباسعلی کدخدایی نیز اگر چه بسیار رسانه‌ای است اما معمولا وارد مجادلات سیاسی آنچنانی نمی‌شود. در این فقره او برای پاسخگویی به محمود احمدی نژاد پیش قدم شده است. یک ناگفته را گفته و تلویحا گفته، ناگفته‌های دیگری هم دارد.

آنچه او برملا کرده راز سر به مهر یک جلسه در سال 88 و بعد از انتخابات است. سخنگوی شورای نگهبان در کانال تلگرامی‌اش نوشته است:« ظاهرا دوشنبه 25 خرداد 88 بعد از ظهر از دفتر رئیس‌جمهور وقت اطلاع دادند که آقای رئیس‌جمهور ساعت 21:30 منتظر شماست. تعجب کردم چون ارتباط و رفت و آمدی نداشتم. سوال کردم از دفتر ایشان بپرسند موضوع چیست؟ پاسخ این بود که برخی مسائل روز.علیرغم شلوغی کارها، با مشورت دبیر محترم و در ساعت مقرر به دفتر ایشان رفتم. در دفتر با آقای الهام مواجه شدم. به شوخی گفتم معلوم شد موضوع چیست و کار، کار چه کسی است؟ اظهار بی‌اطلاعی کرد. به همراه رئیس‌جمهور به یکی از اطاق‌ها رفتیم. بعد از تعارفات گفت چرا نتیجه انتخابات را اعلام نمی‌کنید؟ _منظور اعلام صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان بود_ گفتم هنوز شکایت‌ها بررسی نشده است و در زمان دریافت و بررسی شکایات هستیم.قطعا بعد از بررسی شکایات، نتیجه نهایی اعلام خواهد شد. اصرار از ایشان که نتیجه را زودتر اعلام کنید و مقاومت از سوی من مبنی بر اینکه تا زمانی که شکایات رسیدگی نشود، امکان اعلام صحت انتخابات نیست. البته موضوع دیگری نیز مطرح شد که فعلا از حوصله این متن خارج است.یاد آوری این نکته ضروری است که این نظر از سوی سایر اعضا محترم شورا نه تنها مورد قبول واقع نگردید، بلکه مهلت قانونی رسیدگی به شکایات با موافقت رهبر معظم انقلاب تمدید هم شد. حالا باید دید چه کسانی دنبال مهندسی انتخابات بودند؟ شورای نگهبان و یا مهندسی در کسوت مقام اجرایی.

همچنین حمید رسایی که روزگاری از حامیان پر و پاقرص احمدی نژاد بود و یک تنه به مصاف همه منتقدان احمدی نژاد می‌رفت حالا دیگر ابایی ندارد از اینکه اعتراضات تند و تیزش را از رئیس جمهور محبوب سابقش بیان کند. آنچنان انتقاد می‌کند که انگار نه انگار روزی شیفته رئیس دولت نهم بوده است. او احمدی نژاد را یاور شیطان خوانده است.

صحن علنی مجلس هم شاهد مطرح شدن نام محمود احمدی نژاد بود. یک نماینده مجلس خواستار برخورد با احمدی‌نژاد شد و گفت:‌ در شرایطی که مردم داغدار از دست دادن هموطنان خود در سانحه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج و شهادت جمعی از نیروهای مخلص نظام و رهبری هستند، آقای احمدی‌نژاد در نامه‌ای به ساحت شورای نگهبان و رهبر معظم انقلاب توهین کرده است.

عبدالحمید خدری در تذکری به قوه قضاییه، گفت: از وزیر اطلاعات و قوه قضاییه استدعا داریم که با این شخص معلوم‌الحال برخورد قاطع کنند. اگر آن روزی که او در خانه ملت و از طریق خانه ملت به مردم و نمایندگان توهین می‌کرد، مجلس در حرکت انقلابی طرح عدم کفایت او را تقدیم می‌نمود امروز کار به اینجا کشیده نمی‌شد. خدری احمدی‌نژاد را شخصی «معلوم‌الحال» و «ناقص‌العقل» خواند و گفت که او امروز هر کاری می‌خواهد می‌کند اما هیچ یک از مسئولان و نهادهای امنیتی با او برخوردی نمی‌نمایند. این اتفاقات همچون مثال معروف است که «خوبی که از حد بگذرد نادان گمان بد ‌برد» انتظار ما این است که با این فرد برخورد صورت گیرد.

محسنی‌اژه‌ای: اظهارات اخیر احمدی نژاد خلاف شرع و قانون است

همچنین سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد و نامه او به مقام معظم رهبری گفت:متاسفانه فردی که قبلا مسئولیت بزرگی در کشور داشته صحبتها و حرف‌هایی می‌زند که در آن خلاف شرع و قانون وجود دارد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری خوددر پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پرونده احمدی نژاد و همچنین نامه‌ اخیرش و صحبت‌های باهنر در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دستگیری او، گفت: در این‌باره چندین بار صحبت‌هایی داشتم که قاعدتا برای شما و مردم قانع‌کننده نبوده است.

محسنی اژه‌ای گفت: این پرونده غیر از آنکه به آن اتهامات دیگری افزوده شده، اقدام عملی دیگری به معنای احضار، تفهیم اتهام و بازداشت صورت نگرفته است، البته باز هم مسائلی از سوی فردی اتفاق افتاده است که قبلا مسئولیت بزرگی در کشور داشته و متاسفانه صحبتها و حرفهایی می‌زند که در آن خلاف شرع و قانون وجود دارد.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: ان‌شاءالله این مسائل در فرصت مناسب خود رسیدگی می‌شود، لکن در پرونده مورد نظر، غیر از جمع‌آوری ادله بیشتر، هنوز اقدام قضایی به معنای احضار، تفهیم اتهام یا بازداشت صورت نگرفته است.

وی سپس گفت: چنین مطلبی در مورد صحبت‌های آقای باهنر را نشنیده‌ام.

عباس عبدی: احمدی‌نژاد با یک فالگیر هندی مرتبط است!

عباس عبدی می‌گوید احمدی‌نژاد با یک فالگیر هندی مرتبط است و رفتارهای اخیر او به این مناسبات او مرتبط است.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در بخشی از یادداشت نوشته است که احمدی‌نژاد با یک فالگیر مشهور هندی مرتبط است و کارهایی که اخیراً انجام می‌دهد با این ارتباط او مرتبط است.

او می‌گوید فالگیر هندی گفته بود که حکومت ایران به زودی پایان خواهد یافت؛ بر همین مبنا احمدی‌نژاد تقلا می‌کند تا سردمدار اپوزیسیون شود!

بر اساس آنچه عبدی روایت کرده، زمانی که آن پیشگو برای پایان حکومت ایران اعلام کرده بود هم گذشته اما گویا احمدی‌نژاد همچنان به همان سیاق و بر مبنای همان «وهم» به رفتارهای خود ادامه می‌دهد. عباس عبدی با تمسخر ضمنی این پیشگویی و تنظیم رفتارهای احمدی‌نژاد بر مبنای آن، نوشته است که "احتمالاً در این پیشگویی بداء حاصل شده است". حاصل شدن بداء که در ادبیات دینی برای مباحث مربوط به تقدیر و قضا و قدر استعمال می‌شود، به این معناست که اتفاقی که قرار بوده بیفتد، رخ ندهد.

حیدری: احمدی نژاد آن قدر حاشیه امن دارد که هرچه دلش می‌خواهد می‌گوید

همچنین یک عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه موضوع آقای احمدی نژاد به نظر بسیار پیچیده می‌آید؛ مجموعه عواملی را در تحلیل نامه سرگشاده‌ای اخیر وی به مقام معظم رهبری برشمرد.

غلامرضا حیدری درباره نامه احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق به مقام معظم رهبری که در آن خواستار برکناری رئیس قوه قضائیه و برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری و مجلس شده بود، اظهار داشت: موضوع آقای احمدی نژاد به نظر بسیار پیچیده می‌آید؛ اگر بخواهیم نامه سرگشاده‌ای اخیر وی را به مقام معظم رهبری را مورد کنکاش قرار دهیم یکی از عوامل آن جریان اصوالگرایی یا هر جریانی است که ایشان را رئیس‌جمهور کرد و عامل دیگر جریانی است که آنقدر از احمدی نژاد حمایت کرد که در برنامه پخش زنده تلویزیونی هر اتهامی را که خواست را به مرحوم هاشمی رفسنجانی زد و اجازه دفاع از خود نیز به ایشان داده نشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از عوامل، جریانی است که به صورت مافیایی در زمینه قاچاق کالا و موسسات مالی عمل می‌کند و در زمینه تکنولوژی دور زدن تحریم‌ها هزاران میلیارد از اموال ملت را غارت کرد که از بابک زنجانی به‌عنوان یکی از مصادیق آن می‌توان نام برد؛ لذا باید مجموعه این عوامل با یکدیگر دیده شوند.

وی اضافه کرد: آقای احمدی‌نژاد آنقدر حاشیه امن دارد که هرچه دلش می‌خواهد می‌گوید و در نامه سرگشاده خود به مقام معظم رهبری به‌صورت کاملا پر مدعا قصد زیر و رو کردن تمامی ارکان نظام را دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: جریانی که هر روز رئیس دولت اصلاحات را محدودتر و ممنوع‌التصویر می‌کند اگر یکی از کارهای احمدی نژاد را ایشان انجام می‌داد، مشخص نبود که چه حکمی برای وی در نظر می‌گرفت و شاید این حکم، اعدام بود!

حیدری تصریح کرد: اگر بخواهیم نامه آقای احمدی‌نژاد مورد کنکاش قرار بگیرد باید این مجموعه عوامل به‌صورت سیستمی مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص اینکه آقای احمدی‌نژاد از صبر نظام در اقدامات خود سوء استفاده می‌کند، اظهار داشت: در عمل شاهد هستیم که احمدی‌نژاد حاشیه امنی دارد.

کوهکن: رئیس جمهور سابق حرف بزرگتر از وزنش نزند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز با بیان اینکه صبر و ظرفیت نظام بالا است اما در جای لازم هم برخورد قانونی می‌کند، به رئیس‌جمهور سابق توصیه کرد به اندازه کوپنش حرف بزند و حرف‌های بزرگتر از وزنش نزند.

محسن کوهکن، درباره نامه احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق به مقام معظم رهبری که در آن خواستار برکناری رئیس قوه قضائیه و برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری و مجلس شده بود،گفت: این موضوع که نظام جمهوری اسلامی، صحبت‌های کسی را که رئیس‌جمهور سابق بوده، تحمل می‌کند باید مثبت ارزیابی کرد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اتفاقاتی در حدود یک الی دو ماه گذشته در کشور رخ داد که باید نحوه مدیریت این اتفاقات را به رخ دنیا کشید؛ در دی ماه، برخی آشوب طلبان با تحریکات بیگانگان حرکاتی انجام دادند، با این حال مسئله جمع شد و در بحث حوادث اخیر خیابان پاسداران نیز به هر جهت با تدبیر موضوع مدیریت شد و همه این امور سعه صدر نظام را نشان می‌دهد.

کوهکن در ادامه افزود: نوشتن نامه در خصوص مشکلات و ایرادات بصورت محرمانه به مقام معظم رهبری مشکلی ندارد اما اینکه مطالبی که به ذهن یک شخص رسیده و اطرافیان برای او تحلیل داشته اند، در قالب نامه سرگشاده باشد، نشان می‌دهد قصد و نیت خاصی در این کار بوده است؛ در مبانی اعتقادی ما اگر انجام کار اصلاحی با قصد خالص نباشد دیگر نه کار به نتیجه می‌رسد نه آن شخص ثوابی نصیبش می‌شود.

کوهکن افزود: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور سابق دچار کیش شخصیت و مبتلا به غرور کاذب شده و باید به یاد بیآورد که اینگونه نبوده که داشتن مسئولیت‌های رده بالا در نظام جمهوری اسلامی، تا پایان مصونیت به همراه دارد چرا که حتی رئیس جمهوری در این نظام بوده که با لباس مبدل فرار کرده یا برخی از مسئولان بوده‌اند که از کار برکنار شده‌اند یا حتی اعدام شده‌اند.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: صبر و ظرفیت نظام جمهوری اسلامی بالا بوده اما در جای لازم هم برخورد قانونی می‌کند؛ ضمن آرزوی عاقبت به خیری برای رئیس‌جمهور سابق، به وی توصیه می‌کنم به اندازه کوپنش حرف بزند و حرف‌های بزرگتر از وزنش بیان نکند.

وجه مشترک اظهارنظرهائی که این روزهادرباره محموداحمدی نژادومواضع شفاهی وکتبی او می‌شود و قسمتی از‌ آنها را ملاحظه کردید، اینست که همه اورایک فرد غیرعادی می‌دانند که درصدد ساختارشکنی است. اما اینکه این ساختارشکنی باچه هدفی صورت می‌گیرد سئوالی است که پاسخ‌های متنوعی دارد. بیشترین سخن هابرتلاش برای رسیدن مجدد به قدرت متمرکزاست اما ازراه ساختارشکنی.

ایرادمشترکی هم که بسیاری ازصاحبنظران به حاکمیت به خاطرعدم برخورد با این ساختارشکنی وارد می‌کنند اینست که قبل ازاحمدی نژادافرادی بودندکه یامتهم به ساختارشکنی بودندویااگردراین مسیرقدم برداشتندشایدحتی یک دهم اونیزپیش نرفتندولی باانهاشدیدترین برخوردهاصورت گرفت.این دوگانگی دربرخورداست که برجسته‌ترین سئوال افکارعمومی درحاشیه رفتارغیرعادی احمدی نژاد است،کسی که بارفتارهایش تمام خط قرمزهاراپشت سرگذاشته وهمچنان برای خودواطرافیان خودخط قرمزقائل است !

http://jomhourieslami.net/?newsid=165649

ش.د9605226

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات