صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۰۳۰۱

از عبور ساده تا تاریخ عبرت‌آموز

1ـ به تاریخ خاورمیانه نگاه کن و عبرت بگیر!
رابرت فیسک، از تحلیلگران مشهور انگلیسی در یادداشتی که در گاردین منتشر شده، به کنایه نوشت: «خدا را شكر ترزا مى، نخست‌وزير انگليس استقبال گرمى از محمدبن سلمان، ولي‌عهد عربستان کرد. وقتى حرف از پول، سلاح و قدرت به ميان مى‌آيد، ما هر خودکامه عرب را در آغوش خواهيم گرفت، به ویژه اگر اربابان ما در واشنگتن هم همين احساس را داشته باشند.» وی در ادامه با هشدار به بن‌سلمان درباره قابل اعتماد نبودن غرب می‌نویسد: «در زمان صدام ما در ابتدا او را دوست داشتيم و زماني که در سال ١٩٨٠ به ايران حمله کرد، به او کمک کرديم و او را دولتمردى بزرگ خوانديم؛ اما زماني که در سال ١٩٩٢ به کويت حمله کرد، او را تروريست خوانديم. وقتى در مصر، جمال عبدالناصر دولت فاسد فاروق را سرنگون‌ـ دولت وابسته به انگليس‌ـ و كانال سوئز را ملى كرد، ما او را تروريست و «موسولينى رود نيل» خوانديم. فرانسوى‌ها از حافظ اسد در سوريه تجليل مى‌كردند، اما همين كه با آنها همراهى نكرد او را تروريست خواندند.»

2ـ نباید از کنار برنامه‌های دشمن ساده عبور کنیم

غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمن طراحی ویژه‌ای برای مقابله با  انقلاب انجام داده است و همه توان خود را به میدان آورده، نوشت: الآن برنامه دشمن در راستای سیاه‌نمایی، چشم‌پوشی از اتفاقات خوب و نشان دادن و برجسته کردن کوچک‌ترین و جزئی‌ترین اتفاقات است. دشمن به دنبال این است که مشکلاتی را که برای انقلاب ایجاد کرده، به پای انقلاب بگذارد و بر همین اساس امروز تبیین وضعیت قبل از انقلاب برای مردم از وظایف فعالان فرهنگی است. وی افزود: پس از فتنه 88 یک هجمه حساب‌شده‌ای به سمت‌وسوی رهبر معظم انقلاب ایجاد شد؛ هدف اصلی دشمنان تهمت زدن به نزدیکان و خدمتگزاران معظم‌له و بدبین کردن مردم نسبت به ایشان است تا رابطه مردم و رهبر معظم انقلاب را تضعیف کنند که مردم نباید این‌گونه برنامه‌ها را ساده بگیرند.

3ـ نقش پر رنگ عربستان در بی‌ثباتی منطقه

ولی‌عهد عربستان سعودی طی گفت‌وگو با یک روزنامه‌نگار مصری با انتقاد شدید از ایران و ترکیه، این دو کشور را در کنار گروه‌های شبه‌نظامی «مثلث امروزی شر» نامید. محمدبن‌سلمان در اظهار نظری جالب مدعی شد، پروژه ایران در حال فروپاشی است و ما همه جا آن را در محاصره داریم. البته وی توضیح نداد که پروژه ایران چیست و چگونه در حال فروپاشی است. وی در مصاحبه خود درباره ترکیه نیز گفته است: حکومت این کشور در تلاش است امپراتوری عثمانی را بار دیگر زنده کند. این در حالی است که عربستان سعودی با حمایت‌های گسترده مالی و معنوی از گروه‌های تکفیری و همچنین حمله مستقیم نظامی به یمن و دخالت آشکار در سرکوب مردم انقلابی بحرین و تلاش برای کودتا در قطر در بی‌ثباتی منطقه و آتش‌افروزی نقش پر رنگی داشته است.

4ـ کمی هم از عملکرد خودتان بگویید!

روزنامه «آفتاب یزد» در مطلبی با عنوان «موتور را روشن کن!» نوشت: «... حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و دیگر دولتمردان باید موتور را روشن کنند؛ اما نه برای نبش قبر دولت احمدی‌نژاد که دیگر تأثیری بر صحنه سیاسی ایران ندارد؛ بلکه درباره عملکرد هشت ماهه دولت دوازدهم! این روزها بسیاری می‌گویند بذر ناامیدی پاشیده نشود؛ اما اولین بذر یأس، همان ترکیب کابینه بود.» گفتنی است، روزنامه «قانون» نیز چندی پیش نوشته بود: برخلاف اظهار نظرهای پرامید و در باغ سبز نشان‌دادن آقای روحانی و اطرافیان‌شان به ویژه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، بازخوردها از عملکرد روحانی و تیمش در اذهان، بسیار متفاوت و متناقض است و زنگ ناامیدی از دولت این بار زودتر و پر طنین‌تر از همیشه به صدا درآمده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات