بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۹۳

تحلیل نیوزویک از پاسخ ایران به خروج آمریکا از برجام

نیوزویک در مطلبی به واکنش قاطع ایران در قبال تهدیدات دونالد ترامپ برای خروج از برجام پرداخت.
به گزارش بصیرت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نیوزویک در مطلبی نوشت: «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران اخیرا درخصوص نقض برجام به دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) هشدار داد و گفت در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این کشور متضرر خواهد شد و بهای آن را خواهد پرداخت. وی تاکید کرد در این صورت پاسخ قاطعی در انتظار ناقضان برجام خواهد بود.

مقامات ایرانی در حالی به احتمال خروج ترامپ از برجام واکنش نشان دادند و آمریکا را تهدید کردند که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی جدید ترامپ به تازگی کار خود را در کاخ سفید آغاز کرده است. وی به اتخاذ مواضع خصمانه و سرسختانه به ویژه در قبال ایران معروف است.

در ادامه این مطلب آمده است: پیام تهران به آمریکا بی شک نشان دهنده این امر بود که ایران از مشاور امنیت ملی تازه از راه رسیده کاخ سفید هیچ بیمی ندارد.

به موجب توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 تهران متعهد شد در قبال رفع کامل تحریم های بین المللی اعمال محدودیت هایی بر برنامه هسته ای اش را بپذیرد. علی رغم پایبندی ایران به برجام، طرف آمریکایی همواره به نقض این توافق اصرار می ورزد. ترامپ پس از ورود به کاخ سفید ادعا کرد این توافق سرشار از "معایب وحشتناک" است و باید اصلاح شود. با این حال، تهران اعلام کرده است این توافق اصلاح ناپذیر است.

براساس توافق هسته ای ایران، هر 120 روز یک بار رئیس جمهور آمریکا تعلیق تحریم های ایران را امضا می کند. موعد بعدی امضای تعلیق تحریم ها 12 مه است. ترامپ تهدید کرده است این بار از برجام خارج خواهد شد و تحریم های جدیدی را علیه تهران اعمال خواهد کرد.

روحانی روز دوشنبه در اظهاراتی درخصوص نقض عهد طرف آمریکایی گفت: «رئیس جمهور جدید آمریکا که ادعاهای بسیاری دارد و فراز و نشیب های بسیاری در حرف و عمل از خود نشان داده، 15 ماه است تلاش می کند برجام را نقض کند؛ اما ساختمان برجام آنقدر محکم است که با چنین لرزه هایی تکان نمی خورد.»

هشدار رئیس جمهور ایران به ترامپ در حالی صورت گرفت که جان بولتون نخستین روز کاری خود در کاخ سفید را آغاز کرد. کارشناسان معتقدند ورود وی به دولت ترامپ احتمال اتخاذ مواضع سرسختانه تر در قبال ایران را افزایش می دهد. بولتون در زمان ریاست جمهوری جرج بوش به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل مشغول به کار بود و از طرفداران جنگ عراق به شمار می رود.

نیوزویک در ادامه نوشت: با توجه به اینکه ترامپ از زمان آغاز فعالیت های انتخاباتی خود به عنوان نامزد ریاست جمهوری آمریکا همواره تاکید کرده بود برجام "بدترین توافق تاریخ" است، به نظر می رسد بولتون برای متقاعد کردن وی برای خروج از این توافق نیاز به تلاش زیادی نداشته باشد.

مشکل اصلی ترامپ با این توافق گنجانده نشدن مساله برنامه موشکی ایران در آن است. ترامپ می خواهد با اعمال محدودیت بر برنامه های موشکی تهران این توافق را به اصطلاح اصلاح کند. با این حال، مقامات ایرانی به هیچ وجه زیر بار مذاکره بر سر فعالیت های موشکی خود نمی روند. مقامات ایرانی اعلام کردند برنامه های موشکی این کشور تنها جنبه دفاعی دارد.

با در نظر گرفتن تمام موارد، این تهران است که اکنون موضع قدرتمندانه تری اتخاذ کرده است. ایران اعلام کرده در صورت فروپاشی برجام  قادر است ظرف 48 ساعت با رفع محدودیت های کنونی برنامه هسته ای خود را مجددا آغاز کند. روحانی در اظهارات روز گذشته اش تاکید کرد ایران برای تمامی موارد احتمالی خود را آماده کرده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات