تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۸۸۲
پیامدهای انتقال سفارت آمریکا به قدس در میانه ای از کشتار فلسطینان

بنای سفارت بر دریایی از خون

مقامات کشورهای اسلامی باید اکنون مسئله فلسطین را با نظر به جلب حمایت نهادهای بین المللی از حقوق فلسطینی ها بار دیگر در رأس مسائل خارجی خود قرار دهند و در حالی که نسل جدید فلسطینی ها با شجاعت و انگیزه بیشتری علیه اشغالگری صهیونیست ها به پا خواسته اند، از خواسته های مردم فلسطین بیش از پیش حمایت کنند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
بنای سفارت بر دریایی از خونترامپ 15 آذر 1396(5 دسامبر 2017) طی حکمی غیرمنتظره قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرد و در سخنانی پس از امضای حکم، گفت: اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اقدامی است که باید پیش از این‌ها برای پیشبرد صلح و دستیابی به صلحی ماندگار صورت می‌گرفت... ما در کنگره قرار شد که اورشلیم (بیت المقدس) را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت بشناسیم، اما همه روسای جمهور آمریکا آن را به تعویق انداختند، ولی اکنون زمان آن رسیده که به‌طور رسمی اورشلیم را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت بشناسیم... من از وزارت خارجه آمریکا خواسته‌ام که برای اجرای قانونی که 20 سال اجرا نشده است، به سرعت برنامه انتقال سفارتمان به بیت المقدس را آغاز کند...آشکارا می‌گویم انتقال سفارتمان به بیت المقدس مغایر با مذاکرات سازش میان فلسطینی‌ها و طرف‌های اسرائیلی نیست. من همچنان حداکثر تلاش خود را می‌کنم که مذاکرات صلح از سر گرفته شود.
 در عین حال، ترامپ بعد از این سخنرانی، قانون انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس (مصوب 1995) را به مدت 6 ماه دیگر تعلیق کرد و مدعی شد این شش ماه فرصتی برای تحقق این مسئله است و قصد پایان انتظار صهیونیست‌ها را دارد. سرانجام با پایان این 6 ماه دولت آمریکا در مراسمی نمادین روز دوشنبه این هفته، سفارت خود را از تل آویو به قدس منتقل کرد و به همین منظور هیئتی بلندپایه از آمریکا با حضور افرادی چون استیو منوچن، وزیر خزانه داری، ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر دختر و داماد ترامپ و نزدیک به 300 نفر از نمایندگان کنگره آمریکا به قدس اشغالی سفر کردند.
انتقال سفارت آمریکا مصادف با روز یوم النکبه، سال روز تشکیل رژیم جعلی اسرائیل بود. از همین رو در این مراسم درگیری های خونینی روی داد که منجر به شهادت و زخمی شدن شمار زیادی از فلسطینی ها شد. جنایت صهیونیست ها در این روز باعث واکنش قاطع کشورهای مختلف شد.

بنای سفارت بر دریایی از خون

چرایی اقدام ترامپ
دونالد ترامپ در حالی پس از 20 سال اقدام به انتقال سفارت آمریکا به قدس کرد که هیچ یک از روسای جمهور پیش از وی جرات این کار را نداشتند. با توجه به نفوذ زیاد جامعه یهودیان آمریکا در مراکز تصمیم سازی و رسانه‌های آن کشور، برخی معتقدند ترامپ به این دلیل در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  موضوع جنجالی انتقال سفارت به قدس  را اعلام کرد که می خواست حمایت گسترده لابی صهیونیستی و مولتی  میلیاردرهای صهیونیست آمریکایی را با خود همراه کند. این اتفاق نیز رخ داد و ترامپ توانست حمایت میلیاردرهای صهیونیستی مثل برنارد مارکوس (موسس کمپانی هوم دیپوت) شلدون اَدلسون (غول صنعت کازینو) و پاول سینگر (غول حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری) که هر سه نیز عضو  سازمان «ائتلاف جمهوری‌خواهان یهودی» هستند را به دست آورد.
دلیل دیگری را نیز برای تصمیم ترامپ ذکر می کنند و آن یهودیانی هستند که در اطراف ترامپ  و حتی در خانواده  ترامپ جمع شده اند از جمله ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر (دختر و داماد وی) افراد دیگری نیز بعد از ریاست جمهوری ترامپ به تیم او اضافه شدند که در اجرای این تصمیم قطعا تاثیر گذار بوده اند؛ از جمله گرینبلات (نماینده  آمریکا در روند سازش در غرب آسیا) و دیوید فریدمن (سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی) آن‌ها به‌شدت از انتقال سفارت آمریکا به قدس و حتی تداوم شهرک سازی حمایت می کردند.
 تصمیم به اجرایی شدن تصمیم انتقال سفارت در این برهه به باور برخی کارشناسان در زمان مناسبی اتخاذ شد چرا که ترامپ و تیم وی  معتقد بودند این تصمیم با مخالفت جدی جهان اسلام  و کشورهای اسلامی رو به رو نخواهد شد و در عمل هم همین اتفاق هم افتاد و  غیر از کشورهای محور مقاومت، بسیاری از کشورهای عربی عملا تنها به مخالفت زبانی اکتفا کردند و برخی مثل  بن سلمان ولیعهد سعودی حتی از این ایده حمایت نیز کردند. فاکس نیوز از قول بن سلمان در سفر اخیرش به آمریکا نوشت: «طی دهه‌های گذشته رهبران فلسطینی فرصت‌های صلح با اسراییل را یکی پس از دیگری از دست داده‌اند و همه پیشنهادهای صلح را رد کرده‌اند. رهبران فلسطینی یا باید با قبول پیشنهادهای صلح به پای میز مذاکره بروند و یا خفه شوند و این قدر شکایت نکنند.»
از اهمین رو سران رژیم اسرائیل و آمریکا معتقدند تصمیم انتقال سفارت با کوچک ترین واکنش عملی کشورهای عربستان، مصر، اردن ، بحرین و امارات رو به رو نخواهد شد، چرا که این دولت ها طی  یک سال گذشته بارها در آشکارا و نهان بر لزوم سازش با اسرائیل تاکید کرده اند.

انتقال سفارت همراه با کشتار بی سابقه فلسطینی ها
انتقال سفارت آمریکا به قدس در سالروز تشکیل این رژیم اشغالگر (یوم النکبه) صورت گرفت. در سالروز یوم النکبه (روز نکبت) فلسطینی ها هر سال دست به تظاهرات اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی زده و بر اشغالگری رژیم غاصب تأکید می کنند. تظاهرات امسال با مواجه شدن با مسئله انتقال سفارت آمریکا، تبدیل به صحنه جنایت دوباره نظامیان صهیونیست شد. دراین روز که به نام "روز عبور" نامگذاری شده بود، ده‌ها هزار فلسطینی در هفتادمین سالروز "نکبة" در مرزهای نوار غزه با سرزمین های اشغالی تجمع کرده و برای عبور از دیوار حائل تلاش کردند که سربازان اسرائیلی با شلیک گلوله جنگی به مصاف آن‌ها رفتند.

بنای سفارت بر دریایی از خون

در جریان این تظاهرات که مسئله اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس هم به آن اضافه شده بود، بر اثر حمله نظامیان صهیونیست به فلسطینی ها دست کم 61 فلسطینی شهید و بیش از 2770 تن زخمی شدند که از بین زخمی شدگان 225 تن کودک و 79 تن زن بوده و هشت تن از شهدا نیز کودک بودند. از زمان آغاز راهپیمایی بازگشت این بیشترین تعدادی از معترضان فلسطینی است که شهید می‌شوند. همچنین در جریان این کشتار فلسطینی ها توسط نظامیان صهیونیست، 13 خبرنگار زخمی شدند. همزمان با این کشتار، جنگنده‌های اسرائیلی پایگاه گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس را در شمال نوار غزه بمباران کردند. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که پنج پایگاه را در پادگان آموزشی در شمال غزه بمباران کرده است. نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین تلاش کردند چادرهای فلسطینی‌ها در نوار غزه را به آتش بکشند. در کرانه باختری نیز نیروهای رژیم صهیونیستی راهپیمایی فلسطینی‌ها در گذرگاه قلندیا در شمال قدس را سرکوب کردند.
این اقدام وحشیانه صهیونیست ها واکنش شدید ایران و برخی دیگر از کشورها، همچون ترکیه را برانگیخت، اما سران کشورهای مرتجع عربی سکوت کرده و تنها خواستار عدم کشتار فلسطینی ها شدند و البته دبیر کل اتحادیه عرب این اقدام را شدیدا محکوم کرد.
از سوی جمهوری اسلامی ایران، سخنگوی وزارت امور خاجه، بهرام قاسمی، کشتار سبعانه ده ها تن و زخمی شدن تعداد بیشماری از فلسطینیان توسط نیروهای نظامی و نژادپرست رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی را به شدت محکوم کرد و گفت: با اینکه رژیم صهیونیستی سابقه ای بس طولانی در اشغالگری، کشتار و جنایت دارد متاسفانه حمایت های بی دریغ آقای ترامپ و هیات حاکمه آمریکا و تلاش های شرم آور برخی رهبران خام اندیش و نورسیده منطقه برای برقراری ارتباط پیدا و پنهان، ذلت بار و ننگین با این رژیم، باعث جری تر شدن و گستاخی بیشتر رهبران رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن تظاهرات مسالمت آمیز جوانان فلسطینی در آستانه روز «پسح» شده است.
قاسمی ضمن فراخواندن جامعه جهانی و تمامی آنانی که هنوز دل در گرو انسانیت در جهان امروز دارند، برای انجام اقدامات فوری و قاطع در برابر جنایات اخیر رژیم صهیونیستی، افزود: در این برهه حساس به نظر می رسد کشورهای منطقه به جای پرداختن به نزاع های درونی و تسلیح خود برای تهدید سایر کشورهای اسلامی، باید تمامی ابزارها و نیروهای ملی و مردمی خود را در جهت مبارزه با سیاست های توسعه طلبانه و ضد بشری رژیم صهیونیستی به کار گیرند.
مجلس و دولت ترکیه نیز با محکوم کردن اقدام صهیونیست ها، از مقامات کشورهای اسلامی برای برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای اسلامی در روز جمعه و به میزبانی ترکیه برای بررسی این موضوع دعوت کردند.
 فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما در مواضعی محتاطانه، از هر دو طرف یعنی فلسطینی‌ها و نظامیان صهیونیست خواست که خویشتنداری کنند. موگرینی در واکنش به کشتار 55 فلسطینی غیرمسلح گفت: ما از همه انتظار داریم که برای جلوگیری از از دست رفتن جان افراد بیشتر، حداکثر خویشتنداری را به کار ببندند. اسرائیل باید به حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و اصل تناسب در استفاده از زور احترام بگذارد.
در همین جهت الازهر مصر با صدرو بیانیه، مردم لبنان و اردن با تظاهرات علیه رژیم اسرائیل و انصارالله یمن نیز با صدور بیانیه ای، کشتار فلسطینی ها را محکوم کردند.

پیامدهای انتقال سفارت آمریکا
اقدام ترامپ به انتقال سفارت آمریکا به قدس، که در میانه ای از کشتار مردم فلسطین توسط صهیونیست ها و با لبخند امریکایی ها صورت گرفت،  بدون شک پیامدهای مهمی را به دنبال خواهد داشت. از سال ۲۰۰۰ تا کنون بیش از ۱۰۰ جلسه بین طرفین فلسطینی و صهیونیستی در قالب ۱۸ طرح صلح برگزار شده است، اولین آن مربوط به سال ۲۰۰۰ تحت عنوان کمپ دیوید 2 و آخرین آن گفتگوهای صلحی است که مقدمات آن از سوی ژنرال سیسی از اواخر ۲۰۱۶ تاکنون در حال شکل گیری است. آمریکا یکی از کشورهائی است که همواره موضع حمایت از مذاکرات، البته با جانبداری از رژیم اشغالگر قدس، را اتخاذ کرده است. انتقال سفارت از تل آویو به بیت المقدس به منزله شلیک تیر خلاص به مذاکرات سازش است.
موضوع دیگر به انتفاضه سوم بر می گردد. علاوه بر حملات متعدد اشغالگران به گروه های مقاومت، تاریخ فلسطین سه انتفاضه را تجربه کرده است، انتفاضه اول از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴، انتفاضه دوم از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ و انتفاضه سوم که از اواخر ۲۰۱۵ شکل گرفته و تاکنون ادامه دارد. انتقال سفارت به بیت المقدس بی تردید انتفاضه سوم را شعله ورتر از گذشته می کند.

بنای سفارت بر دریایی از خون

علاوه بر این خبرنگار نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش اسرائیل  با بزرگ‌ترین سناریو از زمان جنگ ۵۱ روزه در غزه در تابستان سال ۲۰۱۴ مواجه است. «تسیون نانوس» تحلیلگر صهیونیست گفت: غزه همچون بمبی است که در مقابل ما (صهیونیست‌ها) منفجر خواهد شد. وی افزود، این جشن‌ها (جشن سالگرد اشغال سرزمین فلسطین و تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی) و پدیده‌های شادی که ما در آن به‌سر می‌بریم، هرگز به ما سودی نخواهد رساند، تا زمانی که با غزه به این شکل رفتار می‌کنیم،‌ این منطقه به بمبی در برابر ما تبدیل و منفجر خواهد شد.

در مجموع باید گفت اقدام ترامپ به انتقال سفارت از تل آویو به قدس باعث شد بار دیگر مسئله فلسطین که در سایه تروریسم تکفیری در منطقه، به حاشیه رفته بود، به صدر مسائل جهان اسلام برگردد و از این رو کشورهای اسلامی نباید این مسئله را به سادگی رها کنند. اکنون با تصمیمات عجولانه و ناشیانه ترامپ، موجی از مخالفت با آمریکا در بین افکار عمومی و حتی برخی از کشورهای اروپایی شکل گرفته است و زمینه برای فشار بر ترامپ و نتانیاهو فراهم است. مقامات کشورهای اسلامی باید اکنون مسئله فلسطین را با نظر به جلب حمایت نهادهای بین المللی از حقوق فلسطینی ها بار دیگر در رأس مسائل خارجی خود قرار دهند و در حالی که نسل جدید فلسطینی ها با شجاعت و انگیزه بیشتری علیه اشغالگری صهیونیست ها به پا خواسته اند، از خواسته های مردم فلسطین بیش از پیش حمایت کنند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات