سیاسی >>  تاریخ معاصر >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۱۰۶۴
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران بیان کرد

ویژگی های مکتب امام

امام خط مقاومت و خط سازش‌ناپذیری را به ملت ارزانی داشتند و ملت هم در مقابل فشارها، تهدیدها و تحریم‌ها و آن همه جنایت ایستادند، در مقابل کسانی که به دنبال قدرت، مقام و شهرت هستند و امروز برایشان جز قدرت، مقام و منصب چیزی مطرح نیست، با تمام قوا تلاش می‌کنند خط امام(ره) را زیر سؤال ببرند و راه سازش و مذاکره را تقویت کنند
پایگاه بصیرت / گفتگو با حجت الاسلام حمید روحانی
 «نزدیک به سه دهه از رحلت جانسوز حضرت امام خمینی(ره) می‌گذرد، اما میراث ماندگار حضرت امام(ره)، تا ابد خواهد درخشید و برای حق‌طلبان نجات‌بخش خواهد بود. مکتب حضرت امام(ره) و خطوط اصلی فکری ایشان، به منزله نقشه راه انقلاب اسلامی، می‌تواند نیروهای متفرق در مسیرهای گوناگون را، در مسیری واحد به حرکت درآورد. برای تحقق این امر یکی از بهترین راهبردها برای جلوگیری از تحریف یک  مکتب، بازخوانی مستمر و دقیق خطوط اصلی، اصول و مبانی آن مکتب است.» این جملات بخشی از صحبت‌های حجت‌الاسلام دکتر سیدحمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران است که هفته‌نامه صبح صادق در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) گفت‌وگویی با وی داشته است. در ادامه مشروح این گفت‌وگوی کوتاه را می‌خوانید.
ویژگی های مکتب امام
* شجاعت امام(ره) و ایستادگی ایشان را در برابر تهدیدها و تحریم‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
امام(ره) فرزند قرآن و تربیت شده مکتب قرآن بودند و هر آنچه داشتند از قرآن و این مکتب الهی بود. آیه شریفه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» مصداق بارز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است؛ چرا که امام(ره) به علت ارتباط عمیقی که با خداوند متعال داشتند و از دریای لایزال الهی برخوردار بودند، هرگز در مقابل کسانی که به ظاهر قدرتمند و ابرقدرت بودند، کرنش نکردند. امام(ره) اصلاً توجهی به این هیاهوهای جهانی و بین‌المللی نداشتند و اینها را قدرت نمی‌دیدند. اینکه امام(ره) می‌فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، این جمله در حد یک شعار نبود؛ زیرا همه در صحنه عمل‌ هم بارها دیدند که امام(ره)، آمریکا و دیگر جهانخواران و زورمداران را قدرت نمی‌دیدند. اینکه امام در مقابل شاه آن طور فریاد می‌زد که ای بدبخت، بیچاره، چهل‌وپنج سال از عمرت می‌گذرد...! به این دلیل بود که شاه را قدرت نمی‌دید. این شجاعت و شهامت امام(ره) ریشه در قرآن و در ارتباط عمیق ایشان با پروردگار داشت که ایشان را فارغ از هر تزلزلی مصون داشته بود. امام(ره) به شدت در برابر قدرت‌های مادی ایستادگی می‌کردند، کوچک‌ترین تزلزلی نداشتند و هرگز در برابر آنها سازش نمی‌کردند؛ چراکه از قرآن و مکتب اصیل الهی الهام گرفته بودند و به صراحت ارتباط با زورمداران و ستمگران را رد می‌کردند.

* امروز برخی جریان‌ها با تحریف امام(ره) درصدد ترسیم چهره‌ای از امام(ره) هستند که به نوعی ایستادگی ایشان در برابر دشمنان به ویژه آمریکا را زیر سؤال ببرند، لطفاً در این باره توضیح دهید.
 کسانی که راه‌شان از راه خدا جداست، انسان‌های مادی، جهانخواران، جاه‌طلبان و آنهایی که شهوت مقام کر و کورشان کرده، به شدت با اساس اسلام و آیین الهی سر ناسازگاری دارند. لذا می‌بینیم هر شخصیت الهی و مرد خدا در جهت پیشبرد حق و عدالت حرکت کند اینها سعی می‌کنند، کارشکنی کنند. از روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، دو خط آشکار در مقابل هم ایستادند و این جریان به اوج خودش رسید. خط مقاومت برگرفته از قرآن و مکتب عاشوراییان است و هرگونه سازش، تسلیم‌طلبی و بده بستان با ظالمان و ستمکاران را نهی می‌کند. پیامبر اکرم(ص) به طور صریح فرمودند؛ کسی که با ظالم همکاری کند، یا در مقابل ظالم ساکت بنشیند در ظلم او شریک است. بنابراین امام خط مقاومت و خط سازش‌ناپذیری را به ملت ارزانی داشتند و ملت هم در مقابل فشارها، تهدیدها و تحریم‌ها و آن همه جنایت ایستادند، در مقابل کسانی که به دنبال قدرت، مقام و شهرت هستند و امروز برایشان جز قدرت، مقام و منصب چیزی مطرح نیست، با تمام قوا تلاش می‌کنند خط امام(ره) را زیر سؤال ببرند و راه سازش و مذاکره را تقویت کنند؛ بزرگ‌ترین خطری است که آرمان‌های انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند. امروز خطر آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی، ایران اسلامی را تهدید نمی‌کند، اینها ناشی‌تر از آن چیزی هستند که به نظر ما خطرناک باشند. خطرناک آنهایی هستند که در درون نظام به اسم امام(ره) و به نام انقلاب و اصالت اسلام سعی می‌کنند سیاست سازشکارانه را در جامعه ما استواری ببخشند و خط امام(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را کم‌رنگ کنند و خط سازش و تسلیم‌طلبی را رواج بدهند.
* چه ویژگی‌هایی در رهبر معظم انقلاب وجود دارد که شما را به یاد امام راحل می‌اندازد؟
اولین ویژگی رهبر معظم انقلاب که بسیار امیدبخش و الهام‌بخش است اینکه راه مقاومت و خط مقاومت را با قوت دنبال می‌کنند و نسبت به انحراف از آن هشدار می‌دهند و در مقابل‌سازشکاران ملت را آگاهی می‌بخشند که راه مقاومت با راه استقامت را دنبال کنند. اینکه رهبر معظم انقلاب همانند امام(ره) در مقابل ابرقدرت‌ها با شجاعت و شهامت و با همه قدرت ایستاده‌اند و آنها را اصلاً قدرت نمی‌بینند؛ یعنی اهداف امام(ره) را دنبال می‌کنند و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند سازشکاران و عاشقان یقه‌چاک آمریکا به آرمان‌های اسلام و انقلاب ضربه بزنند. این مقاومت و شجاعت رهبر معظم انقلاب و این آگاهی و هوشیاری و بصیرت معظم‌له اجازه نمی‌دهد خط سازش بر خط مقاومت چیره شود و این موضوع اتفاق بسیار ارزشمندی است. ساده‌زیستی، خلوص و مردمی بودن رهبر فرزانه انقلاب، مبارزه ایشان با سرمایه‌داری، اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی جزء ویژگی‌های بارز الگوسازی حقیقی اسلام در میان جامعه و بشریت است. این شعارهایی که ایشان مطرح کردند و رهنمودهایی که درباره کالاهای ایرانی دادند در برابر کسانی است که می‌خواهند این خط را زیر سؤال ببرند. رهبر معظم انقلاب در برابر همه این توطئه‌ها ایستاده‌اند و راه امام(ره) و انقلاب را دنبال می‌کنند.  
مصاحبه از:مجتبی برزگر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات