صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۱۰۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 13 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): روز قدس نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی حق و باطل، صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صهیونیزم است.(1392/5/10) * فرارسیدن سالروز شهادت امیرمؤمنان علی(ع) و رحلت امام خمینی(ره) را تسلیت می‌گوییم* www.basirat.ir

▼ حرف روز
قدرت مرد الهی
«امام خمینی(ره) یک مرد الهی بود»؛ این جمله‌ای است که در طول دوران مبارزه و پس از پیروزی انقلاب و تا اکنون همواره بر آن تأکید شده است.
رفتار فردی، اجتماعی و سیاسی ایشان حتی در ابعاد دیپلماسی و روابط بین‌الملل از اصول اسلام ناب محمدی نشئت می‌گرفت. مهم‌ترین شاخصه حضرت امام(ره) که جهان غرب و اندیشکده‌های آن هنوز نتوانسته‌اند آن را فهم کنند، همین ابعاد الهی زندگی ایشان است؛ زیرا آنها با سنجه‌های مادی زندگی ایشان و حیات انقلاب اسلامی را تحلیل می‌کنند و بازی خود را نیز بر استراتژی‌ها و راهبردهایی می‌کشانند که اولویت آنها ایجاد هراس پرشدت، در خطر قرار دادن جان و مال رهبر و فرزندان، ایجاد هیاهو و جنجال بین‌المللی، اعمال فشار و تنگنای مالی، تهدید به حمله نظامی و اشغال سرزمین است؛ اما از آنجایی که حضرت امام(ره) حیات معنوی انقلاب را فراتر از این تهدیدات می‌دانستند، به موضوعاتی افتخار می‌کردند که دشمنان ما نه تنها آن زمان، بلکه در آینده هم نمی‌توانند به میزان تولید قدرت آنها پی ببرند. امام(ره) می‌فرمودند: «ادعیه حیات‌بخش که او را «قرآن صاعد» می‌خوانند، از ائمه معصوم(ع) ما است. ما به «مناجات شعبانیه»، «دعای عرفات» حسین‌بن‌علی(ع) و «صحیفه سجادیه» این زبور آل محمد و «صحیفه فاطمیه» که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی  به زهرای مرضیه است، مفتخریم.»
کرنش و انفعال مجموعه کشورهای اسلامی در مقابل غرب که سبب شده نسخه غیر کارآمدی را برای اسلام و مسلمانان عرضه کنند، موجب موضع‌گیری‌های حضرت امام(ره) شده و آنها را این‌گونه خطاب قرار می‌دهند؛ «کارنامه سیاه و ننگین حاکمان بی‌درد کشورهای اسلامی، حکایت از افزودن درد و مصیبت بر پیکره نیمه جان اسلام و مسلمین دارد.»
اکنون که در آغاز دهه پنجم انقلاب قرار داریم، ضرورت توجه به ویژگی‌های الهی حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی برای مقابله با جبهه غرب احساس می‌شود تا همه امور با عینک آمریکا دیده نشود. این امر از این رو مهم است که برخی مسئولان اجرایی کشور تحت تأثیر جنگ روانی غرب قرار گرفته و در بعضی موارد دچار انفعال شده‌اند، در این شرایط این اندیشه الهی که حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیز ادامه‌دهنده آن راه است، می‌تواند در تقویت قدرت و باور به پیروزی تأثیرگذار باشد.

▼ گزارش روز
همبستگی مقدس
«بر‌می‌گردم و عقب‌نشینی نمی‌کنم. گلوله‌هایت را به من پرتاب کن. نترسیده‌ام. هر روز در سرزمینم خواهم بود، آرام و با خانواده‌ام، پر جمعیت. ادامه می‌دهیم.» این آخرین جملاتی است که «رزان النجار» امدادگر ۲۱ ساله‌ فلسطینی در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده است. او ساعاتی پس از انتشار این جملات، وقتی با روپوش سفید و دست‌های بالا گرفته که نشانه پرستار بودن او بود، برای کمک به سوی یکی از آسیب‌دیدگان حاضر در «راه‌پیمایی بازگشت» می‌رفت، هدف تک‌تیراندازهای صهیونیست قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد تا با به شهادت رسیدن یک امدادگر کارنامه جنایات رژیم منحوس صهیونیستی سیاه‌تر از همیشه شود.
هنگامی که دختر قهرمان فلسطینی بر روی دست هزاران نفر از هموطنانش تشییع می‌شد؛ در چهره‌ها‌ی‌ تشییع‌کنندگان امید به پیروزی و اراده ادامه مقاومت و پایان دادن به اشغالگری و تجاوز به وضوح دیده می‌شد. برای آنها مهم نیست که کنوانسیون‌های حقوق بشر، حامیان حقوق زنان و مدعیان حقوق انسانی سکوت کرده‌اند. آنها تصمیم خود را گرفته‌اند و به «راه‌پیمایی بازگشت» ادامه خواهند داد، آنها نه تنها بر ضرورت اجرای قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل که در بند ۱۱ آن حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان را به رسمیت شناخته است، اصرار خواهند کرد؛ بلکه بی‌تردید سرزمین‌شان را نیز پس خواهند گرفت. البته ملت فلسطین در این مسیر تنها نخواهند بود، نه تنها مسلمانان جهان، بلکه همه آنان که قرابتی با انسانیت دارند و از ظلم و جنایت روی گردانند، در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از خیابان‌های تهران تا خیابان‌های صنعا و آنکارا و قاهره و... در منطقه، تا خیابان‌های پایتخت‌ کشورهای اروپایی و آمریکا یک‌ صدا به خیابان خواهند آمد و همبستگی خود را با مردم مظلوم فلسطین اشغالی اعلام می‌کنند. همبستگی مقدسی که پایان رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیست را بیش از همیشه نزدیک کرده است.

▼ اخبار ویژه
سوءاستفاده از مطالبات صنفی
رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به موضوع اعتراضات کامیون‌داران، گفت: این رانندگان خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلاتی، چون پایین بودن کرایه حمل‌ونقل، افزایش حق کمیسیون شرکت‌های باربری، افزیش بهای سوخت و کمبود سهمیه روزانه گازوئیل شده‌اند. وی با تأکید بر ضرورت تسریع در رسیدگی به مطالبات این رانندگان، گفت: کامیون‌داران معترض سیاسی نیستند. این افراد صرفاً خواستار حل مشکلات صنفی و معیشتی خود هستند. ولی متأسفانه رسانه‌های خارجی به دنبال آن هستند که مسائل داخلی ما را وارونه و آن طور که خودشان می‌خواهند، جلوه دهند.

ناتو از اسرائیل در برابر ایران حمایت نمی‌کند!
دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی(ناتو) گفت: این سازمان در صورت حمله ایران، به کمک اسرائیل نخواهد رفت. «ینس استولتنبرگ» به اشپیگل گفت: «اسرائیل یک شریک است، اما نه یک عضو و تضمین امنیت ناتو شامل حال اسرائیل نمی‌شود.» این اظهارات در حالی است که به تازگی رژیم صهیونیستی اقدامات تحریک‌آمیزی علیه کشورمان انجام داده و در کنار آن با اقدام پیش‌دستانه درصدد القای تهدید از سوی ایران است.

پول هنگفت امارات در انتخابات لیبی
منابع لیبیایی از تکاپوی امارات برای آغاز تبلیغات به نفع نامزدی هواداران «خلیفه حفتر» فرمانده کل ارتش لیبی در انتخابات آینده پرده برداشتند. این منابع تأکید کردند، امارات پول‌های هنگفتی برای آغاز تبلیغات به نفع نامزدی این افراد اختصاص داده است. که البته هنوز مشخص نیست نامزد این جریان چه کسی خواهد بود.

▼ اخبار
1ـ اظهار تعجب از نگاه سطحی یک دیپلمات!
«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه با روزنامه «شرق» با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای ایران گفت: «به تازگی مقاله‌ای در روزنامه «شرق» به قلم یکی از دیپلمات‌های سابق با عنوان «برگ‌های برنده را نسوزانیم» منتشر شد که از نظر من خیلی تعجب‌آور بود. بیشتر از این زاویه که چطور شخصی که سابقه کار طولانی در عرصه دیپلماتیک دارد، با نگاهی بسیار سطحی و متأثر از فضاهای ژورنالیستی غربی مسائل منطقه را تحلیل می‌کند.» گفتنی است، در مقاله مذکور به قلم یکی از دیپلمات‌های ارشد دولت اصلاحات با اشاره به نفوذ منطقه‌ای کشورمان به منزله برگ برنده و تأکید بر ضرورت حرکت به سوی برجام منطقه‌ای نوشته شده بود، باید به دیپلماسی فرصت داده شود با حفظ منافع حداکثری از این برگ‌ها که هنوز در دست ماست، برای تثبیت دستاوردهای اقدامات پرهزینه نظامی و بالابردن قدرت چانه‌زنی در عرصه‌های دیگر استفاده شود.

2ـ محض اطلاع ولی‌عهد سعودی!
روزنامه فرانسوی «لوموند» به نقل از برخی منابع مدعی شده است، پادشاه عربستان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور فرانسه تهدید کرده است در صورت دستیابی قطر به سامانه پدافند موشکی «اس 400»، علیه این کشور اقدام نظامی خواهد کرد. به نوشته لوموند، ملک‌سلمان با بیان اینکه تحویل «اس۴۰۰» منافع امنیتی عربستان را تهدید می‌کند، از فرانسه خواسته است فشارها را بر قطر برای جلوگیری از خرید این سامانه افزایش دهد. در واکنش به این موضوع، «شاهین السلیطی» ژنرال سابق وزارت اطلاعات قطر در توئیتر خود با بیان اینکه استفاده از هرگونه سامانه موشکی برای دفاع از استقلال، اراضی و دستاوردهای قطر، حق دوحه است، نوشت: «محض اطلاع «محمدبن‌سلمان» [ولی‌عهد سعودی]، قطر توافق خرید این سامانه را تمام کرده و به آن دست یافته است.» وی مدعی شد: «دوحه سامانه «اس۴۰۰» را آزمایش کرده و این سامانه اکنون بخشی از پدافند هوایی این کشور به شمار می‌رود.»

3ـ مصرف 50 میلیارد نخ سیگار در سال
 دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به مصرف سالیانه 50 میلیارد نخ سیگار در کشور گفت: در حال حاضر، آمار میزان قاچاق دخانیات به کشور به 1200 تریلی در سال می‌رسد. مسجدی افزود: با توجه به ارزان و در دسترس بودن دخانیات در کشور ما حدود 14 درصد مردم جامعه به مصرف این مواد رو آورده‌اند و این 14 درصد بیشترین هزینه را به بودجه درمان کشور تحمیل می‌کنند. وی افزود: سالیانه در جهان حدود 6 میلیون نفر به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که با توجه به آمار این رقم در کشور ما به 50 هزار نفر می‌‌‌رسد. نکته جالب توجه اینجاست که 10 درصد از این مرگ‌ومیرها مربوط به افرادی است که در معرض دود سیگار قرار دارند؛ یعنی 6 هزار نفر در سال قربانی سیگار کشیدن دیگران می‌شوند که از این آمار نیز 20 درصد سهم کودکان زیر 14 سال است.

4ـ جمهوری اسلامی ایران با درخواست ما اینجاست
«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت: ایران از همان ابتدای بحران از جمهوری عربی سوریه در مقابله با تروریسم حمایت کرده است و ما از رهبری و ملت ایران به دلیل این حمایت‌ها تشکر می‌کنیم. وی با انتقاد از حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده از گروه‌های تروریستی در سوریه خاطرنشان کرد: ایران هیچ حضور نظامی در خاک سوریه ندارد؛ بلکه مستشارانی از این کشور کنار ارتش عربی سوریه حضور دارند (و به آنها کمک می‌کنند). المعلم با بیان اینکه سوریه کشوری دارای حاکمیت مستقل است، تأکید کرد: حضور ایران در سوریه قانونی است و بنا به درخواست دولت سوریه بوده، برخلاف حضور آمریکا، فرانسه و ترکیه که بدون اجازه دولت سوریه وارد این کشور شده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ماه گذشته ۲۰۰ هزار کد سهامدار جدید صادر کرد تا تعداد کدهای سهامداری بازار سرمایه به رقم ۱۰ میلیون و ۲۳۴ هزار کد برسد. فریبا اخوان از صدور 32 کد سهامدار خارجی در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و اظهار داشت: نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را یک شرکت آلمانی آبان ماه سال 73 دریافت کرد. وی افزود: تاکنون 1083 کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است.
بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران، واردات گوشی تلفن همراه طی دو ماه نخست سال جاری 1/61 درصد از ارزش کل واردات به کشور را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، 0/61 درصد از ارزش کل واردات به ایران را شامل می‌شد. گفتنی است، افزایش چشمگیر واردات رسمی گوشی تلفن همراه ناشی از اجرای طرح رجیستری تلفن همراه است.
«برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه با اشاره به افزایش تنش‌های اقتصادی آمریکا با اروپا بر سر افزایش تعرفه‌های واردات، گفت: فقط چند روز تا شروع جنگ تجاری تما‌م‌عیار بین آمریکا و اروپا باقی مانده است؛ اما وزیر اقتصاد آلمان پیش‌بینی کرد با توجه به نیاز برخی شرکت‌های آمریکایی به برخی انواع فولاد تولیدی در آلمان، احتمالاً آمریکا واردات آنها را از قانون اعمال تعرفه گمرکی معاف خواهد کرد.
میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه مه (اردیبهشت و خرداد ماه) به روزانه حدود 2 میلیون و 700 هزار بشکه رسید. صادرات نفت خام ایران در این ماه به دلیل تعمیر پالایشگاه‌های داخلی از میانگین بالاتر بوده و با بازگشت پالایشگاه‌ها به مدار تولید، از مقدار صادرات نفت‌ خام کاسته می‌شود. ایران در سال 1396، به طور میانگین 2 میلیون و 115 هزار بشکه در روز نفت ‌خام صادر کرد.
محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات‌ آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: مقایسه میزان ذخایر امسال و میزان ذخایر سدها در روز مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، حجم آب پشت سدهای تهران در سال جاری در مقایسه با سال گذشته کاهش 295 میلیون مترمکعبی داشته است.
اعتراض‌ها به افزایش بهای بنزین در روسیه مناطق گوناگون این کشور را فراگرفته است و معترضان خواستار کاهش بهای بنزین هستند. بهای بنزین سوپر در برخی مناطق تا بیش از 50 روبل (حدود پنج هزار تومان) برای هر لیتر افزایش یافته است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات