صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۵۰

اخبار ویژه روزنامه‌ها 3 تیر

روزنامه جمهوری اسلامی **

* مسافرانی که برای تماشای مسابقات جام جهانی به روسیه رفته‌اند 12 میلیون یورو از ایران خارج کرده‌اند. رئیس دفاتر خدمات جهانگردی ایران گفت: 3000 ایرانی برای دیدن جام جهانی از کشور خارج شده‌اند.

* ریچارد کلایدرمن، وارد تهران شد. وی بارها در سرزمین‌های اشغالی به اجرای کنسرت پرداخته و جزو معدود موزیسین‌هایی است که به‌طور علنی در حمایت از رژیم صهیونیستی دارای فعالیت بوده است. تقارن برنامه موسیقی ریچارد کلایدرمن در ایران با یکی از روز‌های منحوس دوران شاه بسیار جلب توجه می‌کند هرچند هنوز نحوه توزیع و تقسیم درآمدهای میلیونی این برنامه و دلال آن مشخص نیست. آلبومی که کلایدرمن در سال 1370 ارائه کرد شامل یک آواز صهیونیستی بود که در تنهایی قوم یهود سروده شده است و کلایدرمن از آن آلبومی با نام "اسرائیلی تنهای اسرائیل!" ساخته است.

* حاشیه‌های اجلاس گروه هفت در کانادا و رسوائی‌های ترامپ همچنان ادامه دارد. به گزارش شبکه «سی. بی. اس نیوز»، در جریان این نشست، زمانی که ترامپ برای امضای بیانیه پایانی گروه 7 تحت فشار قرار گرفت، دو شکلات «استاربرست» از جیبش در آورده و یکی از آن‌ها را به سمت صدراعظم آلمان پرت کرده و گفته است: «آنگلا! نگو که من هرگز هیچ چیزی به تو ندادم». این خبر درحالی منتشر شده که به دنبال نشست گروه 7 در کانادا، مقام‌های آلمانی عکسی جنجالی از این نشست منتشر کردند؛ عکسی که به گفته برخی کارشناسان غربی، نشان دهنده اوج تنش‌ها بین آمریکا و اروپا بود، ترامپ، ساعاتی بعد درحالی که در هواپیما به مقصد سنگاپور برای دیدار با رهبر کره شمالی بود، امضای خود را پس گرفت.

* به گزارش تارنمای رادیو «شمس اف ام» تونس، دبیر اتحادیه ائمه جماعت تونس گفت: درآمد حاصل از حج در عربستان هزینه تجاوز به کشورهایی مانند سوریه و یمن می‌شود و به همین دلیل بهتر است تونسی‌ها امسال به حج نروند. به گزارش تارنمای «رادیو شمس اف ام» وی افزود: گفته می‌شود عربستان با این درآمد از استعمارگران برای ویران کردن کشورهای اسلامی اسلحه می‌خرد که این امر با تعالیم دین اسلام در تعارض است. آل سعود، در جنگ یمن که بیش از سه سال است ادامه دارد، هزاران نفر از زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع یمن را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده و زیرساخت‌های این کشور فقیر نیز ویران کرده است.

*********************************

روزنامه خراسان**

دردسرهای لغو دستور دولت احمدی نژاد برای شرکت دولتی

در حالی که دولت دهم با صدور مصوبه ای در اردیبهشت ماه سال 90، یکی از شرکت های مهم دولتی را منحل و تصمیماتی را در خصوص اموال و نیروی انسانی آن گرفت، این مصوبه در دولت اول حجت الاسلام روحانی، لغو و به تعدادی از اعضای کابینه دستور داده شد برای آغاز مجدد فعالیت این شرکت اقدام کنند. اما گزارش جدید یک عضو کابینه به مسئولان اجرایی نشان می دهد به رغم این دستور، به علت واگذاری مرکز اصلی آن شرکت به یک نهاد دولتی دیگر، مجموعه مذکور فاقد ساختمان مناسب برای ادامه فعالیت های خود است.

تداوم سختگیری کشور همسایه برای انتقال ارز به ایران

گزارش یک مسئول اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه نشان می دهد به رغم همکاری های مناسب اقتصادی دستگاه های مختلف با یکی از کشورهای همسایه که باعث سفر رئیس جمهور کشورمان به آن جا شده است و نیز قرابت های فرهنگی، قومی و مذهبی بین استان های مرزی دو طرف، بررسی ها نشان می دهد، برخوردهای سختگیرانه مسئولان آن کشور موجب نبود امکان انتقال ارز حاصل از صادرات، از طریق سیستم بانکی به داخل کشور شده است.

*********************************

روزنامه ایران**

خلاف‌گویی‌های غضنفری

روزنامه جوان، نامه محسن رضایی درخصوص برخی ابهامات پذیرش قطعنامه و پایان جنگ را منتشر کرده که در آن تلویحاً به کتابی اشاره شده که انتشارات کیهان منتشر کرده و رهبر معظم انقلاب نیز به برخی مطالب آن واکنش نشان دادند. به گزارش خبرآنلاین، در بخشی از نامه محسن رضایی آمده است: اینجانب که افتخار 16 سال فرماندهی سپاه در زمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب را داشته‌ام، پس از کناره‌گیری از فرماندهی سپاه،‌ بارها و بارها شاهد توهین‌ها، دروغ‌ها و تحریف‌های دفاع مقدس بوده‌ام ولی به دلیل آنکه موضوع جنگ، شخصی و سیاسی نشود سکوت را بر دفاع از خود و دفاع مقدس ترجیح داده‌ام، لکن اخیراً که در رابطه با تحریفات دفاع مقدس در یک کتاب، نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب نوشتم، ایشان فرمودند: خود شما که در جنگ فرمانده بودید چرا جواب نمی‌دهید؟ من این کتاب را خواندم و در حاشیه آن نوشتم: «این خلاف است.» اشاره محسن رضایی به کتاب «راز قطعنامه» با عنوان فرعی «چرایی علل پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ تحمیلی» نوشته کامران غضنفری است که در آن تأکید کرده برخی از مسئولان وقت امام را وادار به نوشیدن جام زهر یا پذیرش صلح با عراق کرده‌اند. کامران غضنفری این روزها با چاپ یک کتاب دیگر با عنوان «حسن روحانی در یک نگاه» بحث برانگیز شده است. کتابی که اگر چه مجوز چاپ نگرفته اما به صورت پی‌دی‌اف در فضای مجازی منتشر شده است. او در این کتاب ادعاها و تهمت‌های ناروایی را علیه رئیس جمهوری مطرح کرده است.

وثیقه ۶۵۰ میلیونی برای نسرین ستوده

رضا خندان گفت: برای همسرم وثیقه ۶۵۰ میلیونی صادر شده ولی او چنین وثیقه‌ای را قبول نمی‌کند. رضا خندان- همسر نسرین ستوده- در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: همسرم با اتهام تبانی و اجتماع و تبلیغ علیه نظام بازداشت شده است. وی افزود: برای همسرم ٦٥٠ میلیون در همان روز اول قرار وثیقه صادر شده اما خانم ستوده چنین وثیقه‌ای را قبول نکرده و فعلاً در بازداشت موقت است. خندان گفت: همسرم اتهامات را بی‌اساس و ساختگی می‌داند و وثیقه را متناسب نمی‌داند و در حال حاضر در بند عمومی زنان بازداشتگاه اوین است. رضا خندان چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ از بازداشت نسرین ستوده خبر داده بود.

«شرط آزادی بقایی» تکذیب شد

در پی انتشار خبری در کانال تلگرامی منتسب به محمود احمدی‌نژاد تحت عنوان «شرط آزادی حمید بقایی»، روابط عمومی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد: «زندانی حمید بقایی در حال سپری نمودن دوران محکومیت خود می‌باشد و انتشار این گونه اخبار سراسر کذب و دروغ که از مصادیق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است، با اهداف خاصی در جهت مظلوم نمایی و زیر سؤال بردن دستگاه شریف قضایی طراحی و اجرا می‌گردد.» به گزارش ایسنا، سازمان زندان‌ها در پایان تأکید کرده حق هرگونه پیگیری حقوقی و کیفری را در این خصوص برای خود محفوظ می‌دارد. کانال رسمی احمدی‌نژاد با انتشار یادداشتی در تلگرام ادعا کرده بود: «شرط رهایی آقای حمید بقایی از زندان، عذرخواهی از رئیس قوه قضائیه اعلام شده است.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

درخواست مذاکره مستقیم با آمریکا «خودباختگی» است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: درخواست مذاکره مستقیم با آمریکا، تفسیری جز خودباختگی در برابر آمریکا ندارد و این خواب هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد. علاء‌الدین بروجردی در واکنش به نامه 100 تن از فعالان سیاسی خطاب به مسؤولان عالی‌رتبه نظام و درخواست بازنگری در تصمیمات اساسی و مذاکره مستقیم با آمریکا، گفت: در طول 4 دهه گذشته و از دوران حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و در دوره رهبری مقام معظم رهبری شاهد افراد خودباخته در برابر آمریکا بودیم. وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها اعتبارشان را نزد همپیمانان خود از دست داده و به عنوان دولت منفور و هنجارشکن در عرصه بین‌المللی از آنها یاد می‌شود، تا به حال وضعیت آمریکا در عرصه جهانی به این میزان بد نبوده و در حالت انزوا قرار نداشته است. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: خط سیاسی نظام با منطق بسیار قوی در این زمینه روشن است؛ آمریکا دشمن ملت ایران بوده و این دشمنی را در طول انقلاب به اثبات رسانده است. بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت ادامه داد: هدف‌گذاری آمریکا با خروج از برجام در جهت تمدید دوباره تحریم علیه ملت ایران نشان از دشمنی افزون‌تر آمریکا با ملت و جمهوری اسلامی ایران دارد با این حال چنین درخواستی در این مقطع تفسیری جز خودباختگی در برابر آمریکا ندارد و این خواب هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد.

گزارش‌های مجلس در هیأت نظارت بر برجام مطرح نمی‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: گزارش‌های 6 ماهه مجلس درباره برجام که طبق قانون تهیه می‌شود، هیچ‌وقت در هیات نظارت مطرح نشده است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه هیات نظارت بر برجام در ایران هر تصمیمی بگیرد سایر ارکان نظام از جمله مجلس نیز می‌پذیرند، یک انتقاد به این هیات مطرح کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی در دوره قبل، قانون «اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام» را تصویب کرد اما گزارش‌های 6 ماهه مجلس درباره برجام که طبق این قانون تهیه می‌شود، هیچ وقت حتی در هیات نظارت مطرح هم نشده و هیچ گزارشی هم از این هیات به مجلس داده نشده است. وی تصریح کرد: برجام همان طور که در عرصه بین‌المللی یک رژیم سیاسی جدید ایجاد کرد، در حوزه سیاست خارجی ایران نیز یک رژیم و ساختار جدید در حوزه روابط بین‌الملل شکل داد که متولی پیشبرد آن هیات نظارت است، لذا در شرایط کنونی هم هیات نظارت بر اجرای برجام باید درباره ماندن یا رفتن از برجام تصمیم بگیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره رفتار آینده اروپا با برجام در مدت باقیمانده از مذاکرات، تاکید کرد: اروپایی‌ها برجام را به عنوان تابعی از مجموعه اختلافات خود با آمریکا می‌بینند و طبق منافع خودشان تصمیم خواهند گرفت.

احکام قضایی فاجعه منا بزودی صادر می‌شود

محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره آخرین وضع پرونده حادثه منا افزود: این پرونده همچنان مفتوح است و رسیدگی‌ها ادامه دارد. وی گفت: از آنجایی که این پرونده مربوط به مسائل بیرون مرزهای ماست و بویژه کشور عربستان سعودی سیستم قضایی بسیار لغزنده‌ای دارد و قابل اعتماد نیست، رسیدگی‌ها دشوار است. لاریجانی ادامه داد: سال 94 جنایتی بزرگ در منا اتفاق افتاد اما متاسفانه همچون سایر جنایت‌‌‌هایی که در منطقه رخ می‌دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در حال گذار است. وی گفت: ما در قوه‌قضائیه به شکایت شاکیان این پرونده رسیدگی کردیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، برای آنها پرونده تشکیل دادیم و این رسیدگی ادامه خواهد داشت و ان‌شاءالله در آینده

نه چندان دور احکام قوه‌قضائیه صادر می‌شود. دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضائیه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم برای رسیدگی به این پرونده صبر کنیم اما این پرونده باید در مسیر بین‌المللی پیگیری شود و علت عدم حصول نتیجه تا امروز، آلودگی دستگاه‌‌های امنیتی، قضایی و سیاسی کشورهای دیگر است.

بنا بر این گزارش، فاجعه منا مرگبارترین حادثه در تاریخ حج تمتع دوم مهر سال 94 و برابر با ۱۰ ذی‌الحجه ۱۴۳۶قمری و ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی روی داد که به شهادت و مفقود شدن بیش از 7 هزار تن از حاجیان انجامید.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات