صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۱۴۵۵

حرف روز/ شکست عربستان در مقابل حزب‌الله

انتخابات پارلمانی لبنان برای اولین بار بر اساس قانون تناسبی و پس از 9 سال، در تاریخ 6 می (16 اردیبهشت) برگزار شد که نتیجه آن پیروزی قاطع حزب‌الله و هم‌پیمانان آن بود. طبق قانون اساسی لبنان، نخست‌وزیر باید از بین سنی‌های این کشور انتخاب شده[...]
پایگاه بصیرت / محمدرضا بلوردی
یادداشت: انتخابات پارلمانی لبنان برای اولین بار بر اساس قانون تناسبی و پس از 9 سال، در تاریخ 6 می (16 اردیبهشت) برگزار شد که نتیجه آن پیروزی قاطع حزب‌الله و هم‌پیمانان آن بود. طبق قانون اساسی لبنان، نخست‌وزیر باید از بین سنی‌های این کشور انتخاب شده و برای تشکیل دولت معرفی شود؛ از همین‌رو سعد حریری با وجود اینکه شکست‌خورده اصلی انتخابات اخیر به شمار می‌آید و بخشی از کرسی‌های خود را به نفع گروه‌های دیگر از دست داده است، از سوی میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان برای تشکیل دولت جدید معرفی شده؛ اما با گذشت حدود دو ماه هنوز توفیقی در این امر نداشته است.
حریری پس از پایان ماه مبارک رمضان به بهانه دیدار با خانواده خود به عربستان سعودی سفر کرد؛ در حالی که کاملاً مشخص است هدف این سفر جلب رضایت سعودی‌ها به منزله حامی اصلی جریان وابسته به حریری (المستقبل) در بحث تشکیل دولت جدید بود. براساس اخبار موجود، وی در این سفر نتوانسته است با شخصیت‌های سعودی ملاقاتی داشته باشد و در مقابل سعودی‌ها از رهبرانی، همچون سمیر جعجع و ولید جنبلاط برای سفر به ریاض دعوت کردند تا درباره آینده روند سیاسی لبنان با آنها گفت‌وگو کنند. به هر حال، این بی‌توجهی عربستان و مشخصاً شخص محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی به سعد حریری را باید در این جست‌وجو کرد که ریاض قصد دارد ضمن توافق با گروه‌هایی مانند قوات لبنانیه (سمیر جعجع) آزادی عمل را از سعد حریری بگیرد؛ چرا که به باور عربستان، حریری بیشتر از اینکه نماینده این کشور در لبنان باشد، در حال حاضر به گونه‌ای عمل می‌کند که در نهایت سیاست‌های حزب‌الله و محور مقاومت در لبنان اجرایی ‌شود.
واقعیت این است که پافشاری بن‌سلمان برای سهم‌خواهی بیشتر در لبنان که همزمان در سطح منطقه با اقدامات و سیاست‌هایی مانند نبرد حدیده در یمن و استقبال از طرح موسوم به «معامله قرن» در سرزمین‌های اشغالی دنبال می‌شود، باعث می‌شود ریاض بیش از گذشته جایگاه خود را در لبنان از دست بدهد. مقامات جدید ریاض باید به این درک برسند که چه بخواهند و چه نخواهند، شیوه سعد حریری در لبنان موفق‌تر است و او به این نتیجه رسیده است که برای موفقیت در صحنه سیاسی لبنان باید نظرات محور موسوم به 8 مارس و مشخصاً حزب‌الله را مد نظر داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات