صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۴۵۸

از مواضع چین تا تصمیم ترامپ

1ـ آمریکا مانع انتقال پول نقد از آلمان به ایران است
پایگاه اینترنتی «واشنگتن‌فری‌بیکن» در گزارشی نوشت، مقامات دولت ترامپ در تلاشند تا مانع آن شوند که ایران 300 میلیون یورو از دارایی خود در بانک‌های آلمان را به تهران منتقل کند. نشریه «بیلد» آلمان در مطلبی ادعا کرده است: دولت ایران نگران آغاز تحریم‌های مجدد آمریکا علیه تهران است و می‌خواهد پیش از آن، 300 میلیون یورو پول نقد را از بانک تجاری ایران در هامبورگ که دست بانک مرکزی آلمان است، وارد کند. بانک تجاری ایران‌ـ اروپا در هامبورگ از اعتبار مالی بالایی برخوردار است که متعلق به دولت ایران است و مسئولیت آن به دست بانک مرکزی آلمان است. «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت، وی و دیگر مقامات ارشد دولت ترامپ در حال فشار به دولت آلمان برای مانع شدن از انتقال چندین میلیون یورو پول نقد به ایران هستند. گرنل افزود: ما در حال تشویق دولت آلمان در عالی‌ترین سطوح هستیم تا مداخله کرده و انتقال پول نقد را متوقف کند.

2ـ دستگیری سرشبکه‌های رسانه‌های معاند خارجی
سرشبکه‌های رسانه‌های معاند خارجی با تلاش و همت پاسداران گمنام سازمان اطلاعات سپاه در سیستان‌وبلوچستان دستگیر شدند. سازمان اطلاعات سپاه استان سیستان‌و‌بلوچستان اعلام کرد: برخی کانال‌های معاند و معارض نظام با جذب و آموزش تعدادی از جوانان ناآگاه، اقدام به نشر اکاذیب و مطالب وحدت‌ستیز در فضای مجازی کرده و از این طریق موجبات بر هم زدن نظم عمومی را فراهم کرده بودند. سازمان اطلاعات سپاه سیستا‌ن‌وبلوچستان در راستای حفظ امنیت جامعه و استحکام وحدت پایدار در استان، پیگیری جدی موضوع را در دستور کار قرار داد و موفق شد اعضای اصلی این تیم‌های خرابکار را در جریان اغتشاشات اخیر پیش آمده در استان شناسایی و دستگیر کند. بر پایه این گزارش، اعضای این تیم‌ها در چندین شهرستان استان شناسایی و به صورت زنجیره‌ای و طی عملیات‌های گوناگون دستگیر شدند که به زودی جزئیات این دستگیری‌ها منتشر خواهد شد.

3ـ تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را نمی‌پذیریم
«هوا چانیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره مواضع چین در نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: «حفظ برجام و اجرای آن، کماکان وظیفه‌ای دشوار است. چین به تلاش‌های خود برای حفظ نتایج چندجانبه‌گرایی ادامه خواهد داد.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در ادامه تأکید کرد: «چین به هیچ وجه تحریم‌های یکجانبه را که طبق قوانین بین‌المللی بی‌اساس هستند، نخواهد پذیرفت و قاطعانه از حقوق و منافع قانونی خود دفاع خواهد کرد.» خبرگزاری شینهوا چین پیشتر گزارش داده بود رعایت مقررات بین‌المللی، تداوم اجرای برجام، دفاع از ثبات خاورمیانه، لغو تحریم‌های یکجانبه و ادامه گفت‌وگوها پیشنهادهایی بوده‌اند که «وانگ یی»، عضو شورای دولتی چین و وزیر خارجه این کشور در نشست وین مطرح کرده است.

4ـ هسته‌ای بهانه است
«ویلیام انگدال» استاد دانشگاه و اقتصاددان آمریکایی در مطلبی تحت عنوان «جدیدترین افسانه‌ها، دروغ‌ها و جنگ‌های نفتی واشنگتن» در مجله اینترنتی «نیو ایسترن آوت‌لوک» نوشته است: «نکته واضح درباره خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد؛ این توافق قرار بود ایران را از تحریم‌های اقتصادی غرب رها و راه را برای ورود میلیاردها دلار سرمایه خارجی‌ به این کشور باز کند که بیش از همه در صنعت نفت و گاز این کشور مصرف می‌شد. بنابراین واقعیت این است که خروج ترامپ از برجام، هیچ ارتباطی با طرح‌های هسته‌ای ایران، به خودی خود نداشت. این تصمیم ترامپ مستقیماً با هدف پیدا کردن بهانه‌ای برای اِعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه فروش نفت ایران و توسعه بخش نفت و گاز این کشور اتخاذ شده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات