صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۱۴۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 23 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): خداوند در قرآن می‌گوید که سست نشوید و با دشمن سازش نکنید؛ خدای متعال برای شما کم نمی‌گذارد و پاداش شما را خواهد داد.(1397/4/9) www.basirat.ir

▼ حرف روز
پاسخ معتبر
پس از آنکه رئیس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور داد راه‌حل‌هایی برای مقابله با دور جدید تحریم‌ها ارائه کند، «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای به آقای روحانی، 12 بسته اجرایی را در قالب «برنامه جامع پیشنهادی مقابله با آثار تحریم‌ها» ارائه کرد. هرچند ارائه‌ این برنامه باید مدت‌ها پیشتر از این صورت می‌گرفت؛ اما ارائه‌ آن در وضعیت حساس کنونی نیز می‌تواند پاسخ معتبر دولت برای مقابله با تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا باشد. در واقع، این برنامه حداقل از سه نظر اهمیت دارد:
1ـ پاسخی به دشمنی‌های آمریکا است و نشان می‌دهد ملت ایران، راه‌حل مسائل خود را در درون می‌جوید. از این نظر، موفقیت در اجرای این برنامه، گام مهمی در خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا خواهد بود. به ویژه از آن رو که ارائه‌ این برنامه، حاکی از انسجام دولت و عزم راسخ آن برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا و کاستن از نوسانات و پیامدهای آن در اقتصاد کشورمان خواهد بود. به عبارت دیگر، با توجه به اعمال دور جدیدی از تحریم‌های آمریکا در حدود یک ماه آینده، اقدام زودهنگام دولت برای مقابله با این تحریم‌ها، می‌تواند نوسانات بازار داخلی از اعمال این تحریم‌ها را هم از نظر روانی و هم از نظر عملی به حداقل برساند.
2ـ در سال‌های اخیر، رویکرد نگاه به بیرون دولت برای حل مسائل کشور نه تنها نتیجه‌ چندانی در پی نداشته؛ بلکه عاملی برای انشقاق میان مجموعه‌ نخبگان و نیروهای سیاسی کشور بوده است که اکنون با تمایل دولت به درون‌گرایی، ان‌شاءالله این انشقاق و شکاف مرتفع خواهد شد و شاهد افزایش همگرایی و هماهنگی میان نیروهای سیاسی کشور و انسجام آنها در حل و رفع مشکلات خواهیم بود. تحقق این انسجام و وحدت درونی، عامل مهمی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان است.
3ـ افزون بر آنچه گفته شد، موفقیت در اجرای این برنامه و خنثی‌سازی تحریم‌ها یا کاستن از دامنه‌ نوسانات و تکانه‌هایی که در اثر اعمال آنها ایجاد می‌شود، آزمونی برای اثبات کارآمدی دولت است که امیدواریم با وحدت و هم‌نوایی مجموعه‌ دستگاه‌ها، نخبگان و نیروهای توانمند کشور، این کارآمدی محقق شود تا نقشه‌ دشمن برای زمین‌گیر کردن نظام از طریق تحریم نقش بر آب شود.

▼ گزارش روز
همکاری مسئله‌دار!‌
همکاری آقازاده‌ها با چهره‌های شناخته شده ورزش، سینما، موسیقی و... جدیدترین پدیده‌ای است که می‌توان از آن به منزله یک معضل یا یک چالش نام برد! برای درک بهتر این موضوع کافی است چند اظهار نظر یا نمونه از این همکاری‌ها را در نظر بگیرید؛ فیلم مستندی درباره اسب دوپینگی یک فوتبالیست پر حاشیه ساخته می‌شود و در جشن اکران آن، با حضور بازیگران، خواننده‌ها، آقازاده‌ها، فوتبالیست‌ها و... به مناسبت تولد خانم کارگردان از سوی یکی از مسئولان شهرداری تهران 20 بیلبورد شهری برای تبلیغات فیلمش به او هدیه داده می‌شود! بیلبوردهایی که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد برای در اختیار داشتن‌شان باید حدود 6 میلیارد تومان هزینه کرد! معنای این اقدام عبارت است از اینکه بودجه شهرداری تهران که باید صرف ساخت شهر، خدمات‌رسانی به مردم و... شود، به همین سادگی به جیب این چهره‌ها می‌رود! در نمونه‌ای دیگر، یکی از آقازاده‌ها که تخلفات مالی گسترده‌ای دارد و توانسته است با زد و بند و دور زدن قوانین و... وام‌های میلیاردی دریافت کند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک ابر بدهکار بانکی به شمار می‌آید، مبالغ دریافتی خود را به حوزه سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی برده و به عنوان «تهیه‌کننده» فعالیت خود را آغاز می‌کند و شاهد هستیم سلبریتی‌های سینما، موسیقی و ورزش که با هر بهانه و با کمترین اطلاع و آگاهی از کوچک‌ترین مشکلات و نارسایی‌ها برآشفته می‌شوند و توئیت‌پراکنی می‌کنند، درباره این مفسدان اقتصادی سکوت محض اختیار کرده‌اند و هیچ اشاره‌ای به ورود پول‌های کثیف به فضای سینما و سریال‌سازی ندارند. در نمونه‌ای دیگر، با فاصله‌ای کمتر از یک روز پس از اعلام مسئولان ذی‌صلاح درباره ممنوعیت برخی از مصادیق بد پوششی، تعدادی از بازیگران در افتتاحیه یک فیلم که یکی دیگر از دورهمی‌های پرتعداد همین چهره‌هاست، آشکارا به این تصمیم دهن‌کجی می‌کنند! این موارد در کنار مصادیق متعدد دیگر در این زمینه را بگذارید کنار اظهار نظر یکی از نظریه‌پردازان بخش تندروی جریان اصلاحات که پیشتر اعلام کرده بود باید اهداف خود را از طریق سلبریتی‌ها پیش ببریم!

▼ اخبار ویژه                   
اتحاد آمریکا و سعودی علیه ایران
به گزارش «بلومبرگ» یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: تیم‌هایی از دولت آمریکا در سفری سه روزه به عربستان راه‌های قطع جریان ارسال پول به ایران بدون ایجاد اختلال در بازارهای انرژی را بررسی کرده‌اند. این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: مقاماتی از وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا و چند وزارتخانه عربستان اقدامات گوناگونی را به منظور تضمین عرضه نفت کافی به بازار پس از ضرب‌الاجل 4 نوامبر بررسی کرده‌اند. وی افزود: آمریکا در حال همکاری با کشورهای گوناگون از جمله عربستان به منظور اطمینان یافتن از عرضه نفت به بازار به مقدار کافی است. این مذاکرات بخشی از راهبرد دولت آمریکا با هدف منزوی کردن ایران است.

رهبری ایران بسیار باهوش است
«اسکات بِنِت» افسر سابق جنگ روانی ارتش آمریکا درباره سفر دکتر ولایتی به روسیه و تحویل پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس‌جمهور این کشور، گفت: رهبری ایران بسیار باهوش است که با رهبران روسیه دیدار کرده و به آنها وابستگی سرنوشت‌های ایران و روسیه را گوشزد می‌کند. به عبارت دیگر، آنچه رهبری ایران می‌گوید خیلی ساده و درک آن نیز آسان است. رهبری ایران می‌گوید کاری که آمریکا در قبال ایران انجام می‌دهد، در نهایت با روسیه و چین نیز انجام خواهد داد، مگر آنکه این کشورها با یکدیگر متحد شده و علیه این استبداد، تروریسم و ریاکاری بین‌المللی ایستادگی کنند.

▼ اخبار
1ـ سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ «رؤیای نشئگی» است
«فارین‌پالیسی» با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ علیه ایران می‌نویسد: «پمپئو می‌گوید آمریکا فشار مالی بی‌سابقه‌ای بر حکومت ایران اِعمال خواهد کرد. اما در حقیقت این رؤیا که دولت ترامپ می‌تواند بقیه دنیا را به پذیرش رژیم تحریمی خود متقاعد کند، آرزویی است که بر اساس یک «رؤیای نشئگی» ساخته شده است. دولت ترامپ که از پس انجام دادن کارهای ساده‌ای مانند اخذ صلاحیت نامزدهای پیشنهادی‌اش، پُر کردن جاهای خالی در کابینه‌اش، عملی کردن دستورات اجرایی‌اش یا حفظ روابطش با قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین متحدان آمریکا برنمی‌آید، توانایی تحقق چنین موضوع را نیز قطعاً نخواهد داشت و آمریکا را در میان کشورهای دیگر منزوی‌تر و بی‌اعتبارتر خواهد کرد و در مقابل ایران می‌تواند هر زمان که اراده کند، فشار هسته‌ای را افزایش دهد؛ به این ترتیب استراتژی‌ دولت ترامپ  برای موفقیت نیست. استراتژی‌ در مسیر فاجعه است!»

2ـ نظر افکار عمومی جهان عرب درباره آمریکا
نتایج یک نظرسنجی جدید از رشد نگرش‌ منفی نسبت به آمریکا در میان جوامع کشورهای عربی حکایت دارد. داده‌های به دست‌ آمده از شاخص‌های افکارسنجی جهان عرب، که «مرکز عربیِ پژوهش و مطالعات سیاسی» بر اساس مصاحبه‌های رو در رو با 18830 پاسخ‌دهنده از کشورهای عربی (مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، موریتانی، فلسطین، عربستان سعودی، سودان و تونس) انجام داده، نشان می‌دهد، در سال 2014، 49 درصد از اعراب به سیاست آمریکا نگاه منفی داشتند. این رقم سال 2015 به 65 درصد و سال 2016 به 77 درصد افزایش یافت و در سال جاری به 79 درصد رسیده است. این پژوهش نشان می‌دهد، اعراب در زمینه‌های گوناگون با سیاست خارجی آمریکا مخالف هستند و تنها 6 درصد از پاسخ‌دهندگان از سیاست آمریکا در قبال فلسطین حمایت کرده‌اند و 8 درصد گفته‌اند حامی سیاست آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی هستند.

3ـ به جای بستن تنگه هرمز بر سر توان موشکی مذاکره کنیم!
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم «علی خرم» نوشت: اگر جمهوری اسلامی کماکان قصد دارد از روش‌های مسالمت‌آمیز برای مقابله با تحریم‌های آمریکا استفاده کند و می‌خواهد گزینه درگیری اعم از بستن تنگه هرمز و... را کنار ‌گذارد و اگر بناست نظر اکثریت قریب به اتفاق مردم برای پرهیز از جنگ و تشنج محترم شمرده شود، باید با چشمان باز و با شجاعت و به ‌دور از شعار پذیرفت که گزینه همکاری با اروپا بهترین و تنها گزینه مسالمت‌آمیز موجود است... ملاحظات اروپا موضوع عجیب ‌و غریبی نیست، بارها از زبان رؤسا و وزرای خارجه آن کشورها بیان شده و مواردی است که ایران از عهده رفع آنها برمی‌آید. باید نشان داده شود ایران یک بازیگر تقویت‌کننده صلح و آرامش در منطقه و جهان است و داشتن موشک یا حمایت از حزب‌الله و حماس دارای سطح تحلیلی است که می‌توان با منطق قوی با اروپا درباره آن صحبت کرد.

4ـ حمله موشکی رژیم‌صهیونیستی به شرق غزه
در پی حمله موشکی رژیم صهیونیستی به منطقه‌ای در شرق نوار غزه، نیروهای مقاومت نیز با شلیک موشک به سوی شهرک‌های صهیونیستی به این حملات پاسخ دادند. به گزارش المیادین، یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی، منطقه ملکه در شرق غزه را هدف موشک قرار داد. منابع فلسطینی همچنین اعلام کردند: اردوگاه آوارگان بریجی در مرکز غزه هدف حملات موشکی رژیم صهیونیستی قرار گرفت. خبرگزاری اسپوتنیک نیز از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهرک‌های جنوب سرزمین‌های اشغالی طی حملات موشکی از نوار غزه در شب گذشته خبر داد. صدای آژیر خطر ساعت 1:30 بامداد در شهرک‌های گوناگون نظیر اشکول، شورای منطقه‌ای هاف اشکلون و شار هانیگف شنیده شده است.

▼ اخبار کوتاه
به گزارش رأی‌الیوم، منابع ارشد در تل‌‌آویو اعلام کردند رژیم صهیونیستی به تازگی یک تانک «مرکاوا» به اردن اهدا کرده است. روزنامه عبری‌زبان «جروزالم‌پست» به نقل از منابع مذکور، تصریح کرد تانک مرکاوا یکی از پیشرفته‌ترین جنگ‌افزارهای نظامی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود که طی هفته‌های گذشته از طریق مرزهای میان اسرائیل و اردن و از طریق یک کامیون انتقال داده شد. به نوشته این روزنامه، تانک اهدایی رژیم صهیونیستی به اردن قرار است در موزه نظامی اردن (رویال تانک) به نمایش گذاشته شود.
خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از یک دیپلمات روس که اشاره‌ای به نامش نشده، نوشت: «درخواست‌ها برای خروج حزب‌الله از سوریه پیش از ریشه‌کن شدن تروریسم، غیرقابل قبول است.» این دیپلمات روسیه گفته است: «مبارزه حزب‌الله با تروریسم افراطی، با سیاست‌های روسیه در خاورمیانه همخوانی دارد.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ترامپ در دیدار آینده خود با پوتین قصد دارد با وی درباره خروج ایران و حزب‌الله از سوریه مذاکره کند.  
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد: هیئت منصفه عالی فدرال دادخواستی علیه 12 مأمور اطلاعاتی روسیه به علت تخلفات هکری مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا صادر کرد. درست چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، حمله سایبری به رایانه‌های ستاد انتخاباتی «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها انجام شد و اطلاعاتی که در پی این حمله سایبری در رسانه‌ها منتشر شد، تأثیری منفی بر نتیجه انتخابات گذاشت.
به دنبال عرضه نشدن کالاهای وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومان، از امروز شنبه ۲۳ تیر ستاد «تشدید مبارزه با احتکار و اختفا» راه‌اندازی خواهد شد. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند، جست‌وجوی کسانی که ارز دولتی گرفته و کالای خود را به بازار عرضه نکرده‌اند ستاد نمی‌خواهد؛ چون فهرست این افراد در اختیار دولت است.
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: پرونده ۳۰ متهم ارزی که به تازگی دادستان تهران از صدور کیفرخواست‌شان خبر داده، در شعب ویژه سکه و ارز رسیدگی می‌شود. غلامحسین اسماعیلی افزود: در مباحث ارزی اگر موضوع اخلال در نظام اقتصادی تا حد افساد فی‌الارض باشد، پرونده در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود.
سردار موسی کمالی درباره نامه وزیر ورزش برای معافیت هفت فوتبالیست از خدمت مقدس سربازی گفت: تقاضای وزیر ورزش برای معافیت هفت فوتبالیست کشور کاری غیر قانونی و غیر قابل اجراست و ستاد کل نیروهای مسلح هیچ اقدامی برای معافیت انجام نخواهد داد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات