تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۱۵
چرا کلاه سفیدها به اردن منتقل شدند؟

موساد و تخلیه سرمایه های خود از سوریه+تصاویر

کلاه سفیدها نقش مهمی در بسیاری از سناریوهای رسانه ای غرب علیه دولت دمشق (بخصوص در جنجال های متعددی تحت عنوان استفاده از سلاح های شیمیایی) ایفا کردند و رها کردن آنان در سوریه می توانست به رسوایی غرب منجر شود. نکته دیگر خارج کردن فرماندهان ارشد شورشی به بهانه خروج کلاه سفیدهاست. فرماندهانی که دارایی های ارزشمند موساد محسوب می شوند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / ایمان ایرانی

موساد و تخلیه سرمایه های خود از سوریهارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه هفته جاری (31 تیر 1397) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که حدود 800 نیروی کلاه سفید فعال در سوریه را به همراه خانواده‌های آنها از طریق سرزمین‌های اشغالی فلسطین به اردن منتقل کرده است. نیروهای کلاه سفید از جنوب غرب سوریه یعنی جایی که نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه در حال پیشروی هستند، به اردن منتقل شده‌اند. طبق اخبار اعلامی، این افراد سپس به آلمان، کانادا و یا بریتانیا منتقل خواهند شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی ویدئویی گفته است: رئیس جمهور ترامپ و همچنین ترودو، نخست‌وزیر کانادا علاوه بر دیگران از ما برای خروج صدها عضو کلاه سفید از سوریه درخواست کمک کردند.

برخی منابع میدانی اعلام کرده اند در میان این گروه چهار فرمانده ارشد گروه های شورشی نیز وجود دارند که مشخص نیست به اردن منتقل شده اند یا در اسرائیل به سر می برند. این چهار تن عبارتند از؛ معاذ نصار و ابوراتب از فرماندهان گروه «فرسان الجولان» (شوالیه های جولان)، احمد نحاس از فرماندهان «سیف الشام» و علاء الحلاقي از فرماندهان «جيش ابابيل». اطلاعات منتشره حاکی است این چهار تن از ابتدای ناآرامی ها در سوریه به استخدام سازمان جاسوسی موساد درآمده و طی این سال ها تحت نظارت آن فعالیت می کرده اند.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی که سال گذشته درباره حمایت های اسرائیل از گروه های شورشی در سوریه منتشر کرد نوشت ارتش اسرائیل ماهانه 5 هزار دلار به گروه فارس الجولان پرداخت می کرده و یک واحد ویژه ارتش مسئول نظارت بر کمک های مالی و فعالیت های این گروه و سایر گروه های شورشی سوری بوده است. سخنگوی یکی از این گروه ها در مصاحبه با وال استریت ژورنال می گوید؛ ما بدون کمک های اسرائیل زنده نمی ماندیم.

موساد و تخلیه سرمایه های خود از سوریه

سه تن از فرماندهان ارشد گروه های شورشی که اخیراً توسط رژیم صهیونیستی از جنوب سوریه تخلیه شدند

یکی از دلایل اصلی خارج کردن این فرماندهان از سوریه و انتقال آنها به سرزمین های اشغالی آن است که با توجه به پیشروی های سریع ارتش سوریه در استان درعا و قنیطره و پاکسازی این مناطق، بیم آن می رفت که این فرماندهان به اسارت درآمده و ابعاد و جزئیات همکاری های آنان با اسرائیل، آمریکا و برخی کشورهای دیگر منطقه و فرامنطقه افشا شود که به هیچ عنوان برای آنان خوشایند نبوده و نیست. مسئله دیگر آنکه ارتش اسرائیل طی 7 سال اخیر سرمایه گذاری مادی و نظامی روی این افراد کرده و حاضر نیست این مهره ها را به سادگی از دست بدهد. بدون شک برای طرح های آینده تل آویو در منطقه چنین مزدوران تقریباً کم خرج اما بی نهایت بی رحمی مورد نیاز خواهند بود.

رائد صالح رهبر کلاه سفیدها سال 2016 از سوی دولت آمریکا پناهندگی گرفت. کلاه سفیدها هم می توانستند مانند سایر شورشیان جنوب سوریه، سوار بر اتوبوس شده و به استان ادلب بروند اما غربی ها ترجیح دادند که آنان را از سوریه خارج سازند. ارتش اسرائیل مدعی شده است عملیات تخلیه کلاه سفیدها را به دلایل حقوق بشری انجام داده است اما واقعیت را باید در مسائل و نگرانی های دیگری جست.

کلاه سفیدها نقش مهمی در بسیاری از سناریوهای رسانه ای غرب علیه دولت دمشق (بخصوص در جنجال های متعددی تحت عنوان استفاده از سلاح های شیمیایی) ایفا کردند و رها کردن آنان در سوریه می توانست به رسوایی غرب منجر شود. نکته دیگر خارج کردن فرماندهان ارشد شورشی به بهانه خروج کلاه سفیدهاست. فرماندهانی که دارایی های ارزشمند موساد محسوب می شوند. نکته آخر هم اینکه آینده نشان خواهد داد غربی ها و اسرائیل چه برنامه ای برای استفاده از این گروه دست آموز در راستای اهداف خود در منطقه خواهند داشت.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات