تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۱۱۴۹

رژيم صهيونيستي و جنگ رواني در جنوب سوريه

بازيگران مختلف درصدد اين هستند تا از راه توافقات سياسي، نفوذ ايران در سوريه را کاهش دهند و بستر لازم براي خروج کامل ايران از سوريه فراهم کنند. تحرکات صهيونيست ها وحمله به مناطق مختلف سوريه در قالب حملات هوايي به پايگاه هاي نظامي، با اين ادعا صورت مي گيرد که تنها عامل حملات هوايي اسراييل به سوريه حضور ايران است و چنانچه اين حضور همچنان ادامه داشته باشد، دمشق هم بايد منتظر چالش هاي جديد باشد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / ياسر سعيدنژاد

اخيرا زمزمه هاي مبني بر توافقي پنهان و نانوشته بين برخي کشورها براي استقرار نيروهاي سوري در جنوب سوريه در ازاي خروج ساير نيروها در اين منطقه شنيده مي شود. جنوب سوريه منطقه اي است که به دليل نزديکي به مرزهاي فلسطين اشغالي از اهميت ويژه اي براي بازيگران مختلف خاصا آمريکا برخوردار است. سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه اخيرا اعلام کرده بود که فقط نيروهاي دولتي سوريه بايد در مرزهاي جنوبي کشور و نزديک اردن و اسرائيل حضور داشته باشند.

مقامات صهيونيست نيز بارها به روسيه سفر کرده و همواره خواهان خروج نيروهاي ايراني و هم پيمانان آن از مناطق مختلف سوريه بوده اند. در آخرين مورد وزير جنگ اسراييل با سفر به مسکو بارديگر خواهان خروج کامل ايران از سوريه شد.

کمربند امنيتي صهيونيست ها محل نزاع هاي جديد

با کاهش درگيري ها در شمال سوريه، ارتش اين کشور قصد دارد عمليات خود را به مناطق جنوبي گسترش دهد و به حضور نيروهاي تروريستي در اين منطقه همچون غوطه شرقي پايان دهد. اين مناطق به دليل نزديکي به دمشق همواره مستعد ايجاد درگيري بوده و دو استان درعا و قنيطره به محلي براي در مان تروريست ها در جولان اشغالي و نفوذ صهيونيست ها و حملات آنها به مناطق مختلف سوريه شده است.

کمربند امنيتي صهيونيست ها در منطقه جنوبي سوريه متشکل از درعا، قنيطره و جولان است. صهيونيست ها در اين منطقه و در جنوب دو استان درعا وقنيطره با استقرار تروريست ها حائلي را ميان منطقه جولان و مناطق تحت تصرف ارتش سوريه ايجاد کرده اند که اين منطقه حائل همواره نقش مکمل براي صهيونيست ها دارد.

ترس اصلي صهيونيست ها بعد از حمله موشکي به جولان چند برابر شده و براي در اماندن از چنين حملاتي شرط عقب نشيني 60 کيلومتري گروه هاي مقاومت را از جنوب سوريه مطرح کرده اند. ادعايي که در صورت وقوع صهيونيست ها را به اين حد قانع نکرده و در مراحل بعدي صهيونيست ها خط قرمز هاي جديد ديگري همچون عقب نشيني از کل سوريه را براي محور مقاومت مطرح خواهند کرد.

تنف و معامله هيچ در برابر همه

برخي رسانه ها اين گونه القا کرده اند که در صورت خروج آمريکا از تنف، نيروهاي هم پيمان ايران نيز از منطقه جنوب خارج خواهند شد. اين القائات در راستاي توقف عمليات ارتش سوريه در جنوب و محور درعا است. از سوي ديگر اخبار ميداني نشان مي دهد آمريکا با گسترش پايگاه هاي نظامي اش در تنف هيچ قصدي براي ترک اين منطقه ندارد و کساني که اين پيشنهاد را داده اند به دنبال معامله اي مبتني بر هيچ در برابر همه بوده اند.

تحميل قراردادي شبيه طائف

با توجه به کاهش درگيري هاي نظامي در سوريه و افزايش تحرکات سياسي، بازيگران مختلف در اين عرصه به دنبال توافقي سياسي در جهت خروج نيروهاي غير سوري در سوريه هستند. آمريکا واسراييل به دنبال سناريويي شبيه لبنان براي سوريه بعد از جنگ داخلي هستند. سناريويي که منجر به توافق طائف و خروج نيروهاي خارجي از لبنان شد. شبيه همين سناريو نيز اکنون در سوريه پيگيري مي شود. بدين منظور که آمريکا و اسراييل به دنبال تحميل قراردادي سياسي با تاکيد بر خروج هم پيمانان سوريه از اين کشور در قالب نيروهاي خارجي هستند.

در اين ميان اسراييل تمام توجه خود را به سمت روسيه معطوف کرده است. در واقع اسراييل با توجه به نقش مسکو مترصد تاثيرگذاري بر ايران در جهت تحميل چنين قرار دادي است.

در مجموع مي توان گفت بازيگران مختلف درصدد اين هستند تا از راه توافقات سياسي، نفوذ ايران در سوريه را کاهش دهند و بستر لازم براي خروج کامل ايران از سوريه فراهم کنند. تحرکات صهيونيست ها وحمله به مناطق مختلف سوريه در قالب حملات هوايي به پايگاه هاي نظامي، با اين ادعا صورت مي گيرد که تنها عامل حملات هوايي اسراييل به سوريه حضور ايران است و چنانچه اين حضور همچنان ادامه داشته باشد، دمشق هم بايد منتظر چالش هاي جديد باشد. خالي بودن دست رژيم صهيونيستي و تروريست هاي تحت حمايت آنها در جنوب سوريه در عرصه نظامي، آنان را به راه اندازي جنگ رواني کشانده است. نمايش جنجالي حمله شيميايي به غوطه شرقي يکي ديگر از موارد اخير اين جنگ رواني تروريست ها و حاميان آنها بود که هرچند سر و صداي زيادي به پا کرد اما مانع از آزادسازي غوطه شرقي نشد. جنوب سوريه نيز همان مسير را طي مي کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات