آذربایجان شرقی >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۲۷

جنگ اقتصادی و الزامات آن (1)

در وضعیت جنگی معمولاً همه مردم اختلافات خود را کنار گذاشته و همه در برابر دشمن متحد می گردند و هر کس به اندازه توان خود در مبارزه با دشمن سهیم می گردد.
پایگاه بصیرت / احمد قهرمانی

وقتی از جنگ صحبت می کنیم، معمولاً صحنه های جنگ نظامی و ابزار آلات آن و خون و خون ریزی در ذهن متبادر می شود. ولی امروزه انواع دیگری از جنگ داریم که نه تنها در آن ها از ابزار آلات نظامی و خون ریزی چیزی مشاهده نمی شود بلکه با دست خود رقیب و فناوری های نوین و در داخل شهرها و خانه های آنان اتفاق می افتد که در بیشتر مواقع بعد از واگذاری سنگرها متوجه حمله دشمن می شوند.
جنگ نرم فرهنگی و جنگ نیمه سخت اقتصادی از جمله این جنگ ها می باشد که توسط دشمن برنامه ریزی شده و در میدان خودی و توسط عوامل خودی به اجرا در می آید. آثار و پیامدهای این نوع جنگ به مرور مشاهده شده و به دلیل هماهنگی با فرهنگ دشمن و وابستگی اقتصادی ایجاد شده و عملیات روانی دشمن به سختی و با زحمت فراوان و دادن هزینه های زیاد قابل جبران خواهد بود.
امروزه کشور ما از لحاظ اقتصادی در وضعیتی قرار دارد که به فرمایش مقام معظم رهبری، دشمن اتاق جنگ خود را در وزارت خزانه داری تشکیل داده است( در دیدار مسئولان نظام در دوم خرداد1397). دشمن قسم خورده نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت چهل سال و اجرای همه ترفندهای مختلف سخت افزاری و نرم افزاری برای براندازی، این بار اتاق فرماندهی جنگ را در وزارت خزانه داری تشکیل داده تا جنگ تمام عیار اقتصادی را بر علیه نظام و انقلاب فرماندهی نماید. جنگی که هدف آن اخلال در معیشت مردم و ورشکستگی اقتصادی مردم و دولت و نظام را دنبال کرده و سعی می نماید با ایجاد و گسترش نارضایتی و ناامیدی در میان مردم، بین مردم و مسئولین و نظام فاصله ایجاد نموده و با کشاندن آنها به کف خیابان به هدف براندازی خود نائل گردد.

در این یادداشت به ویژگی های جنگ اقتصادی و راهبردهای دشمن در این زمینه اشاره شده و چالش های بروز کرده در نتیجه این جنگ بیان می شود:
1- ویژگی و شرایط وضعیت جنگی
در وضعیت جنگ سخت و نظامی همه فرماندهان نظامی و نیروهای رزمنده و مجاهد در حالت آماده باش به سر برده و وضعیت دشمن را رصد و پایش می کنند تا دچار غفلت و پاتک های دشمن نگردند. مواظب جاسوس های نفوذی دشمن می باشند تا اطلاعات خودی را به دشمن منتقل ننماید و فرماندهان جسور با طرح ریزی برنامه های دقیق و برآورد و جمع آوری اطلاعات، نقشه های عملیاتی دشمن را پیش بینی کرده و تدابیر لازم را برای خنثی کردن حملات دشمن می اندیشند و در موارد لزوم با آفندهای غافل گیر کننده دشمن را مقهور خود می نمایند. در وضعیت جنگی معمولاً همه مردم اختلافات خود را کنار گذاشته و همه در برابر دشمن متحد می گردند و هر کس به اندازه توان خود در مبارزه با دشمن سهیم می گردد. وضعیتی که ملت شریف ایران در جنگ هشت ساله دفاع مقدس شاهد آنها بوده و با تمام وجود این وضعیت را لمس کرده است.
وضعیت جنگ اقتصادی امروزی نیز ایجاب می کند که فرماندهان این عرصه یعنی مسئولین امر و کارگزاران دولت که به عنوان برنامه ریز و سیاست گذار مسائل اقتصادی کشور می باشند بایستی در این وضعیت جنگی که متفاوت با وضعیت عادی و مصالحه و سیاست برد- برد می باشد، با تمام توان به میدان آمده و با برنامه، نقاط قوت خود را تقویت کرده و نقاط ضعف اقتصادی را رفع نمایند. متأسفانه وضعیت اقتصادی چند ماهه اخیر در کشور، اتخاذ چنین تغییر رویه ای در بین مسئولین اقتصادی کشور را نشان نمی دهد. فرماندهان این میدان هنوز برنامه خاص وضعیت جنگی ارائه نداده اند.اختلالات در بازار ارز و طلا و نوسان قیمت دلار در بازار طی چند ماه گذشته که نشان دهنده بی ثباتی در بازار اقتصادی کشور می باشد، دلیل آشکاری بر این مدعا می باشد.
2- راهبرد دشمن
در این برهه زمانی دشمن به دلیل شکست های پیاپی در مقابل نظام و انقلاب اسلامی در عرصه داخلی و منطقه ای و برای پوشش این شکست ها و انحراف افکار عمومی و جبران شکست های خود، در تلاش برای فتح قلوب و مغز های مردم به وسیله مدیریت حب و بغض ها و شک و یقین ها و اختلال در معیشت مردم و درآمد دولت و ایجاد ورشکستگی اقتصادی از طریق تحریم های ظالمانه، در صدد براندازی نظام به وسیله خود مردم با ایجاد نارضایتی ها و اغتشاشات داخلی و ایجاد فاصله بین مردم و مسئولین می باشد. برای این کار دشمن سعی دارد از ستون پنجم خود در داخل، غربگرایان و منافقان و سلطنت طلبان استفاده نماید.فرماندهان جنگ اقتصادی دشمن در این مبارزه از ابزار تحریم برای به نتیجه رسیدن استفاده می نمایند. همان جریانات و عوامل داخلی که دشمن در میدان به اصطلاح مذاکره و دیپلماسی، سیاست های خود را با بهره گیری از ظرفیت آن ها پیش برد.
بنابراین راهبرد فعلی دشمن تأکید بر ابزار اقتصادی و تحریم برای براندازی می باشد. به نظر دشمن تحریم اقتصادی باعث ایجاد چالش های اجتماعی و تحریک شکاف های اجتماعی خواهد شد و رسانه ها و شبکه های اجتماعی با تصویرسازی متضاد از جامعه و برجسته کردن اختلافات داخلی، باعث احساساتی شدن جامعه و شورش علیه حاکمیت خواهند شد. از جمله برنامه های تحریمی آمریکا، ری ترن، داماتو و کاتسا می باشد که توسط خود آمریکا علیه ایران و علیه بازوهای قدرت نظام و انقلاب مثل سپاه برنامه ریزی شده است. تحریم های دیگری مثل کنوانسیون مبارزه با تروریسم و پولشویی و FATF و... که توسط سازمان ملل بر علیه ایران تصویب شده است که قسمت های تعلیق شده این تحریم ها هم بعد از خروج آمریکا از برجام قرار است اجرایی گردد، از این جمله هستند. ترامپ با چینش فرماندهان این میدان کارزار مثل پمپئو و جان بولتون و ...سعی در تحریک افکار عمومی داخل جمهوری اسلامی ایران بر علیه حاکمیت را دارد.
3- چالش های داخلی جنگ اقتصادی
در این کارزار اقتصادی وضعیت داخلی و راهبردهای بکار گرفته شده طی چند سال گذشته و فرهنگ غالب اقتصادی در میان مردم با وجود تأکیدات فرمانده کل قوا، نقطه امید دشمن و محل نفوذ دشمن شده است و وضعیت اقتصاد داخلی هم در بعد سیاست اقتصادی و هم در بعد اتخاذ راهبرد مناسب اقتصادی در مواجهه با نقشه های دشمن و هم در بعد فرهنگ اقتصادی غالب و رایج در میان مردم هنوز با چالش های جدید پیش رو خود را تنظیم نکرده است.
نظام اقتصادی کشور ویژگی هایی دارد که از طرف کارشناسان اقتصادی به عنوان پاشنه آشیل از آنها یاد می گردد. اقتصاد وابسته به نفت و درآمد نفتی که از زمان های قدیم به عنوان یک سیاست استعماری برای کشورهای جهان سوم به یادگار گذاشته شده است، از جمله ویژگی ها و چالش های نظام اقتصادی ماست.
تا امروز در بهترین حالت 45 درصد بودجه کشور از طریق فروش نفت تأمین شده است و سیاست های طراحی شده برای نجات کشور از این چالش تا امروز نتیجه نداده و به عنوان اهرم فشار از طرف دشمنان در زمان های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.
اقتصاد دولتی و وابسته به دولت از دیگر ویژگی های نظام اقتصادی ما می باشد که در آن بیشتر کارهای اقتصادی توسط دولت انجام می گیرد و نتیجه آن رانت و فساد اقتصادی می باشد و از چالاکی لازم برای رشد و توسعه برخوردار نبوده و بهره وری در آن پایین می باشد. معامله با ارز بین المللی دلار که کلیه اختیارات معامله با آن توسط هر کشور و در هر جا با اجازه آمریکا امکان پذیر می باشد، از چالش های دیگر تجارت خارجی در اقتصاد ایران می باشد، اهرمی که دشمن در هر موقعیتی از آن برای فشار بر ملت ایران استفاده کرده و می کند و با وجود راهکارهای گوناگون برای رهایی از آن و تأکید مقام معظم رهبری بر نجات کشور از آقایی و سروری دلار، تا حالا فرماندهان این عرصه کارزار برای آن برنامه ای عملیاتی اجرا نکرده اند.
دلال بازی و سفته بازی از دیگر ویژگی های نظام اقتصادی کشور ماست که هر از چند گاهی باعث اختلال در وضعیت و ثبات اقتصادی کشور، با هدایت نقدینگی موجود در دست مردم به بازارهای مختلفی مثل دلار و طلا، مسکن و... می گردد.
سیاست وابستگی و نگاه به بیرون و تفکر حل مشکلات اقتصادی کشور با کمک کشورهای غربی از دیگر سیاست های اشتباه فرماندهان این میدان کارزار اقتصادی می باشد که با وجود توقف در توسعه فناوری هسته ای و دادن امتیازات مختلف به کشورهای غربی و قبول کردن برجام، نتیجه ای برای کشور در بر نداشته است. فرهنگ و سبک زندگی مصرف گرا و اسراف گرا از دیگر ویژگی های نظام اقتصادی کشور ماست که هم در میان مردم و هم در میان مسئولان رایج بوده و موجب هدر رفت سرمایه های کشور شده و به عنوان یک نقطه ضعف، توسط دشمن مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات