صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۳۹

حرف روز/ ظرفيت‌هاي اقتصادي جمهوري اسلامي

مسئله مواجهه دشمنان انقلاب اسلامي با جمهوري اسلامي در هر مقطع از چهار دهه عمر پر برکت نظام اسلامي، پيچيدگي‌هاي خاص خود را داشته است. در سال‌هاي اخير، شاهد برخي رويکردهاي تهاجم در فاز جنگ اقتصادي هستیم[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: مسئله مواجهه دشمنان انقلاب اسلامي با جمهوري اسلامي در هر مقطع از چهار دهه عمر پر برکت نظام اسلامي، پيچيدگي‌هاي خاص خود را داشته است. در سال‌هاي اخير، شاهد برخي رويکردهاي تهاجم در فاز جنگ اقتصادي هستیم. جنگ اقتصادي مجموعه اقدامات عامدانه، خصمانه و هدفمند دشمن با ابزارهاي اقتصادي، مانند پول، بانک، محاصره اقتصادي و ابزارهاي غيراقتصادي، مانند اطلاعات، فشارهاي سياسي، جنگ رواني و عمليات اخلال‌گرايانه است که با هدف تضعيف و کاهش توان اقتصاد و مقاومت ملي و در نهايت تغيير رفتار يا رژيم انجام مي‌پذيرد.
اين جنگ اين روزها ابعاد سياسي خود را نيز جلوه‌گر کرده است و تعاملات بين‌المللي آمريکايي‌ها براي همراه‌سازي ديگر کشورها با شدت بيشتري دنبال مي‌شود. بی‌شک، بخشي از اهداف ديدار ترامپ با پوتين در هلسينکي به جلب فشار علیه تهران اختصاص داشته که به زغم تحلیلگران موفق نبوده است.
در اين ميان، آنچه اهميت دارد توجه به ظرفيت‌هاي داخلي براي مقابله با جنگ اقتصادي است. اين ظرفيت‌ها بيش از هر چيز اتفاقاً در همان عرصه اقتصادي قابل توجه است که بايد با مديريتي توانمند که مطالبات اين روزهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي از دولت و مسئولان اقتصادي است و با راندمان حداکثري در خدمت مقابله با جنگ اقتصادي دشمن به کار گرفته شود.
برخورداري قابل ملاحظه ايران اسلامي از منابع زيرزميني يکي از اين ظرفیت‌ها است. در اين عرصه ايران جزء 10 کشور اول جهان و کشور اول منطقه جنوب غرب آسيا و شمال آفريقا از نظر داشتن منابع معدني است؛ به گونه‌ای که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس، حدود 7 درصد ذخاير شناخته شده مواد معدني جهان در ايران قرار دارد.
وجود وضعیت آب و هوايي چهار فصل و موقعيت جغرافيايي کشورمان بستر مناسبي را براي افزايش توليد محصولات کشاورزي به منظور تأمين نيازهاي داخلي و صادرات فراهم کرده است.
در عرصه صنعت، فناوري‌هاي نوين، رشد سطوح مختلف دانش و به کارگيري آن در عرصه توسعه و آباداني کشور، تنوع سرزميني و استعدادهاي لازم براي رشد و گسترش صنعت توريسم، ظرفيت‌هاي عظيم سرمایه‌گذاری و... بخش‌هاي ديگري از ظرفيت‌هاي جمهوري اسلامي به شمار مي‌آيد که در پرتو الگوي اقتصاد مقاومتی مي‌تواند در عرصه مقابله با دشمن به کار آيد و نظام اسلامی را در برابر زياده‌خواهي‌هاي بيگانگان مصون کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات