تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۷۳

نظام اسلامی چگونه تهدیدات شش گانه را به فرصت تبدیل کرد؟

داعش یک تهدید بود اما با درایت نظام اسلامی به یک فرصت برای گسترش عمق راهبردی منطقه ای و توسعه و گسترش حیطه مقاومت تبدیل شد و در شرایطی که ناامنی و ناآرامی در منطقه حاکم شده بود امنیتی پایدار را رقم بزند و ابراهیم وار در گلستانی که گرداگرد او آتش و خون بود « برداً و سلاما » مسیر عزت و صلاح و پایداری را طی کند
پایگاه بصیرت / دیدگاه / ابوالحسن سلطانی زاده
نظام اسلامی چگونه تهدیدات شش گانه را به فرصت تبدیل کرد؟درچهل سال گذشته نظام سلطه از روش های مختلف با یک جنگ هیبریدی و ترکیبی در صدد بوده است که نظام اسلامی را با چالش های گوناکون مواجهه نماید تا از ظرفیت پیش برندگی و انقلابی خود عقب بماند اما نگاهی به دستاوردهای نظام اسلامی نشان می دهد که علیرغم فشارها و،تهدیدات و تحریم های برون مرزی و داخلی، ما توانسته ایم پیروزمندانه از گردنه های سخت و دشوار تهدیدات عبور کرده و نه فقط عبور بلکه آنها را به فرصتی برای ارتقاء توانمندی و کارآمدی نظام تبدیل کند که در ذیل به مواردی از این فرصت سازی های برآمده از دل تهدیدات اشاره می کنیم:
1.    تحمیل جنگ 8ساله
تحمیل جنگ در سال 59  تهدیدی برای اصل بقاء و موجودیت انقلاب اسلامی بود اما نظام اسلامی توانست در پایان دفاع مقدس آن را به فرصتی برای ارتقاء توان قدرت رزم، ایجاد قدرت بازدارندگی، افزایش توانمندی قدرت سپاه و ارتش، خلق هویت نقش بی بدیل برای بسیج و مشارکت دادن آحاد جامعه در این قالب برای خلق حماسه های افتخارآمیز در دفاع مقدس تبدیل کند که این موارد تنها نمونه های کوچکی از این فرصت سازی بود، در اینجا بسیار شایسته است به ذکر جمله ای از امام راحل در این فرصت سازی اشاره کنیم، آنجا که فرمود: ما در جنگ به این نتیجه رسیده ایم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت را شکستیم، در جنگ پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته ایم، ما در جنگ ریشه های انقلاب پربار اسلامی مان را محکم کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرتها و ابرقدرتها سالیان سال می توان مبارزه کرد. تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آنچنانی برخوردار شد و از همه اینها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.
2.    تحریم تسلیحاتی
نظام سلطه 40 سال است ما را تحریم تسلیحاتی کرده، اما به برکت این تهدید، نظام اسلامی فرصت خلق شهرهای موشکی و شهرهای پهپادی را ایجاد کرده است، آنها حتی سیم خاردار را در دوران دفاع مقدس از ما دریغ کردند ولی همان محدودیت باعث شد با اتکاء به خداوند و توان داخلی، در صنعت موشکی به افزایش تولید، نقطه زنی، و شهرهای موشکی برسیم  .
3.    تحریم هسته ای
 در صنعت هسته ای یک وارد کننده بودیم ولی در مقطعی برای فشار به نظام از واگذاری اورانیوم 20 درصدی برای صنایع دارویی خوداری کردند و این تهدید، سرآغازی برای تقویت رویکرد دانشمندان هسته ای کشورمان در چرخه سوخت و غنی سازی اورانیوم تا سقف 20 درصدی گردید، راه اندازی آبشارهای 164تایی سانتریفیوژ و ارتقاء سطح غنی سازی موجب دستیابی به این صنعت بسیار حساس و پیچیده شد و در واقع همین باعث شد تا آنها مذاکره را به فشار ترجیح دهند که اگرچه متاسفانه در این زمینه توفیقاتی را نیز کسب کردند ولی در هر صورت امروز در شرایطی هستیم که می توانیم از این فرصت حاصل شده از تهدید دشمن، خسارت وارده را جبران و توانمندی هسته ای گذشته را باز پروری کنیم.
4.    فتنه 88
 القاء کلید واژه تقلب در انتخابات 88 از سوی دشمن با هدف ایجاد رخنه و تفرقه در صف واحد نظام مردم سالار بود تا بتواند از رهگذر این ترفند ، اعتماد و وفاداری مردم به نظام را که با مشارکت گسترده قریب به 80 درصد حاصل شده بود را به چالش کشیده و اینگونه القا کند که نظام خیانت در امانت کرده و لذا این نظام دیگر قابل اعتماد نیست و به این ترتیب گرانسنگ ترین حلقه واسط بین مردم و نظام اسلامی را که اعتماد است بزداید و مردم را نسبت به انقلاب دلسرد و ناامید کند . اما نظام اسلامی به برکت هوشمندی و بصیرت امام و امت این چالش را به فرصت تبدیل کرده و از دل آن حماسه 9 دی و تجدید میثاق مجدد ملت با آرمانهای انقلاب را خلق کرد .
5.    فتنه داعش
 هیلاری کیلینتون  در کتاب گزینه های سخت خود می نویسد ما خودمان داعش را خلق کردیم تا در نهایت آن را به جان جمهوری اسلامی ایران بیاندازیم . داعش این سرطان خبیث با قساوت و بی رحمی به جان متحدین منطقه ای نظام جمهوری اسلامی افتاد تا بتواند پس از یک دوره کوتاه مدت و پیروزی در عراق و سوریه به جمهوری اسلامی تعرض کند ، سلسله خبیثه عبری – عربی – غربی با همه توان از او حمایت کردند ولی نظام اسلامی به برکت ایثار و شهامت و شهادت مدافعان حرم و هوشمندی رزمندگان مقاومت توانستند بساط این غده سرطانی را در عراق و سوریه جمع کرده و دشمن را ناکام گذارند . داعش یک تهدید بود اما با درایت نظام اسلامی به یک فرصت برای گسترش عمق راهبردی منطقه ای و توسعه و گسترش حیطه مقاومت تبدیل شد و در شرایطی که ناامنی و ناآرامی در منطقه حاکم شده بود امنیتی پایدار را رقم بزند و ابراهیم وار در گلستانی که گرداگرد او آتش و خون بود « برداً و سلاما » مسیر عزت و صلاح و پایداری را طی کند .
6.    فتنه مذاکره
آمریکا با دستکش مخملی بر روی دست چدنی خود اینگونه القا کرده بود که ایران نظامی غیر دمکراتیک با رویکرد افراطی و مخالف مناسبات و نرم های بین المللی است و می خواست ایران را در دنیا منزوی و زمینه ائتلاف های گسترده منطقه ای و بین المللی را ایجاد کند ، نظام اسلامی برای دفع شر و رفع تحریم ها و جلوگیری از اجماع منطقه ای و بین المللی بر اساس استراتژی نرمش قهرمانانه ، مذاکره در موضوع هسته ای را پذیرفت ، در این مجال فرصت پرداختن به چند و چون مذاکرات نیست و این را باید به زمانی دیگر موکول کرد . اما در نهایت پس از یک دوره مذاکرات سخت و فشرده ، برجام تصویب شد ، ایران به تعهداتش عمل کرد اما طرف مقابل دبه کرد و  در نهایت با روی کارآمدن ترامپ از برجام به عنوان یک معاهده بین المللی خارج شد . آنها مذاکره را فرصتی برای عقب نشینی تدریجی ایران اسلامی از مولفه های اقتدار مثل قدرت موشکی یا مسائل منطقه ای تحت عناوین برجام 2 و 3  دنبال می کردند و هنگامی که به صخره سخت انعطاف ناپذیری رهبری و مردم برخورد کردند بنای ناسازگاری را گذاشته و در رفتاری غیر قانونی و خلاف موازین بین المللی از برجام خارج شدند . نظام اسلامی در این صحنه نیز با کشیدن خط بطلان بر روی برجام 2 و 3  دستاورد بسیار ارزشمند بی اعتمادی به دشمن را نهادینه کرد . مذاکره یک تهدید بود اما به فرصتی برای شناساندن ماهیت خیانت و دست چدنی و بدعهدی و غیر قابل اعتماد بودن آمریکا تبدیل کرد و این دستاورد با همه فراز و نشیب مذاکرات ، دستاورد ارزشمندی بود و امروز مذاکره با اروپا در خصوص برجام با هوشمندی ویژه دنبال می شود . در پایان به عنوان جمعبندی به نکات ذیل اشاره می شود .
1.    نظام اسلامی 40 سال آمریکا را از ایران و امروز از منطقه راهبردی غرب آسیا بیرون کرده است و در تمام این 40 سال ، آمریکا در پاسخ به این دو ضربه در حال پدافند است و تمام اقدامات او جنبه تدافعی دارد . در واقع ما در موضع تهاجم و او در موضع تدافع است .
2.    در تمام این 40 سال ، همواره نظام اسلامی به فضل الهی موفق شده تهدیدات را به فرصت تبدیل کند و علیرغم همه فشارها و تهدیدات سربلند و پیروز از میدان خارج شد .
3.    در تمام این 40 سال فشارهای بیرونی به انسجام و وحدت داخلی برای بیگانه ستیزی منجر شده که رمز پیروزی بوده و انشاءالله این پیروزی تکرار خواهد شد .
4.    آمریکا با خروج از برجام نشان داد به هیچوجه قابل اعتماد برای مذاکره نیست و همواره درصدد ضربه زدن چه با مذاکره و چه غیر مذاکره می باشد و روشن شدن این ماهیت دستاورد گرانسنگی برای همه ملت ما بوده است .
5.    به برجام چه آمریکایی و چه اروپایی نباید دل بست و مقدورات کشور را معطل آن کرد باید مسیر اداره کشور از غیر برجام در دستور کار قرار گیرد .
6.    تبیین و روشنگری و بصیرت افزایی برای آحاد مردم جامعه در فرصت سازی تهدیدات نقش موثری در عبور از شرایط پیش رو و گردنه های به ظاهر سخت ایفا می کند . اساس کار دشمن شبهه آفرینی است و اساس کار ما می بایستی بصیرت افزایی باشد .




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات