تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۲۱۰۶
بررسی آخرین تحولات جنگ سوریه در گفتگو با حسن هانی زاده

تقلای آمریکا برای جلوگیری از نبرد نهایی ادلب

از مدتها پیش آمریکا سلاح های شیمیایی گسترده ای در اختیار گروهک های تروریستی سوریه در ادلب و کلاه سفیدها قرارداده تا اندکی قبل از حمله ارتش سوریه به ادلب علیه غیر نظامیان ساکن این استان مرزی مورد استفاده قرار گیرد.
پایگاه بصیرت / گفتگو با حسن هانی زاده

تقلای آمریکا برای جلوگیری از نبرد نهایی در ادلبارتش سوریه در حال آماده شدن برای انجام آخرین مرحله از نبرد با تروریست ها در سوریه است. پس از پاکسازی جنوب سوریه از لوث تروریست های تکفیری، اینک ادلب آخرین پایگاه شورشیان و تروریست هاست. گروه های مختلف تروریستی اینک در ادلب تجمع کرده اند و می توان گفت پاکسازی این منطقه در شمال غربی سوریه، پرونده جنگ و عملیات میدانی گسترده در این کشور را پس از 7 سال می بندد. آمریکایی ها با ابزار گوناگون درصدد جلوگیری از آغاز و به سرانجام رسیدن این عملیات هستند. درباره اخرین تحولات جنگ سوریه و تحولات سیاسی این میدان با حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه ای گفت و گو کرده ایم.


بصیرت: خیز دوباره آمریکا و انگلیس جهت افزایش فشارها بر دمشق با اقداماتی همچون اعزام ناو سالیوان به منطقه، استقرار بمب افکن های آمریکایی در پایگاه العدید قطر و... چه پیامدهایی می تواند داشته باشد؟

تحرکات مشکوک و همزمان کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی برای تغییر شرایط میدانی سوریه و منع نیروهای مسلح این کشور از آزادسازی شهر ادلب، بحران سوریه را وارد فاز خطرناکی ساخته است. تمرکز گروهک های تروریستی جبهه النصره، جیش الاسلام، داعش، القاعده و لواء التوحید در ادلب که از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان حمایت می شوند نشان می دهد که غرب مایل به پایان دادن به بحران سوریه نیست. ورود ناو هواپیمابر ادمیرال "کوزنتسوف" روسیه به خلیج فارس، آماده باش نیروهای آمریکایی در منطقه و سوریه، آماده باش سامانه های پدافند هوایی مشترک سوریه و روسیه و همچنین آماده باش کامل ارتش رژیم صهیونیستی نشان می دهد که بحران جدیدی در حال شکل گیری در منطقه است. اگر هر یک از طرف های درگیر در بحران سوریه دچار اشتباه محاسباتی شوند و از خود خویشتنداری نشان ندهند قطعا یک جنگ جهانی بزرگ در آینده به وقوع خواهد پیوست که کنترل آن مشکل خواهد بود. هدف دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این است تا از رهگذر بحران سازی در خاورمیانه به نوعی پرونده فساد مالی و اخلاقی خود را تحت الشعاع قرار دهد حتی اگر این امر به بروز یک جنگ جهانی منجر شود. از آنجایی که ترامپ در ورود به کاخ سفید خود را وامدار لابی صهیونیستی می داند؛ لذا آنچه در درجه اول اهمیت برای ترامپ و جان بولتون مشاور امنیت وی قرار دارد تامین امنیت پایدار رژیم صهیونیستی است. از این رو آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی بارها به روسیه تاکید کرده اند که قبل از آزاد سازی ادلب باید تکلیف نیروهای محور مقاومت در سوریه روشن شود. به این مفهوم که آمریکا شرط موافقت با حمله ارتش سوریه به ادلب را اخراج نیروهای محور مقاومت از خاک سوریه تعیین کرده است.

بصیرت: اخباری وجود دارد که ارتش سوریه برای پاکسازی ادلب از وجود تروریست­ها تلاش می کند و در مقابل آمریکا برای اخلال­گری در این برنامه سنگ اندازی می کند. این موضوع تا چه اندازه می تواند در عملیات ادلب تاثیرگذار باشد؟

ارتش سوریه بدون توجه به تهدیدات آمریکا و بدون قبول پیش شرط های این کشور حملات مقدماتی خود را با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه علیه مواضع گروهک های تروریستی در ادلب آغاز کرده است. از این رو آمریکا به نیروهای موسوم به کلاه سفیدها که به عنوان ستون پنجم آمریکا و اسرائیل عمل می کنند دستور داده تا از سلاح شیمیایی علیه اهالی ادلب استفاده کنند تا به این ترتیب دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان متهم کند. این جریان سازی ها زمینه را برای حمله آمریکا علیه مراکز نظامی سوریه فراهم خواهد کرد که قطعا با واکنش تند روسیه مواجه خواهد شد. با اینکه موضع روسیه در برابر آمریکا در سوریه کاملا شفاف نیست اما سفر اخیر ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به مسکو و رایزنی وی با مقامات روسیه موجب شد که دولت روسیه به طور جدی از حمله قریب الوقوع ارتش سوریه و محور مقاومت به ادلب اعلام حمایت کند. اکنون شرایط میدانی و سیاسی در سوریه کاملا مبهم است و پیش بینی هر گونه احتمالی به دلیل سرعت تغییرات میدانی بسیار مشکل است .

بصیرت: انتشار اخباری مبنی بر انتقال مواد شیمیایی به ادلب برای بهره­برداری تروریست­ها و جنگ تبلیغاتی آمریکا جهت متهم کردن دولت سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

از مدتها پیش آمریکا سلاح های شیمیایی گسترده ای در اختیار گروهک های تروریستی سوریه در ادلب و کلاه سفیدها قرارداده تا اندکی قبل از حمله ارتش سوریه به ادلب علیه غیر نظامیان ساکن این استان مرزی مورد استفاده قرار گیرد. اما از مدت ها پیش دولت روسیه در سطح بسیار گسترده ای اطلاع رسانی کرده و نسبت به توطئه جدید آمریکا برای جریان سازی علیه دولت سوریه هشدار داده بود. حتی اگر گروهک های تروریستی از سلاح شیمیایی استفاده کنند قطعا دولت سوریه از استراتژی خود برای آزادسازی شهر ادلب عقب نشینی نخواهد کرد. دولت سوریه در صدد است تا پایان سال میلادی جاری پیروزی نهایی خود را بر گروهک های تروریستی در سراسر سوریه اعلام کند که این امر قطعا به مفهوم شکست سیاست های مشترک کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی و عربستان خواهد بود.

بصیرت: تروریست­ها در ادلب به دنبال تشکیل اتاق عملیات مشترک هستند. نقش حمایتی ترکیه از این گروه­ها در ادلب چیست؟

ترکیه اخیرا به دلیل اختلاف با آمریکا حمایت خود را به صورت تدریجی از گروهک های تروریستی در ادلب کاهش داده و به سمت ایران و روسیه متمایل شده است. اما حضور نیروهای ترکیه در منطقه منبج و ادلب نگرانی هایی برای سوریه، روسیه و ایران ایجاد کرده زیرا مشخص نیست که نیروهای ترکیه تا چه زمانی در ادلب باقی خواهند ماند. اما در هر حال ترکیه به دلیل اختلاف با آمریکا اکنون تلاش دارد تا از ظرفیت های ایران و روسیه برای تقابل با آمریکا استفاده کند. ترکیه همچنین تلاش دارد تا در میان گروهک های تروریستی شکاف ایجاد کند و برخی گروهک ها را به مقابله با نیروهای دموکراتیک مدافع خلق کرد سوریه وادار کند.

بصیرت: در روزهای اخیر وزیر دفاع ایران به سوریه سفر کرده است. در این سفر از توافقات نظامی بین ایران و سوریه صحبت شد و این توافق باعث وحشت صهیونیست­ها شده است؛ این موضوع تا چه اندازه می تواند در اتفاقات اخیر در سوریه تاثیرگذار باشد؟

سفر اخیر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به سوریه از اهمیت بسیار بالایی در راستای قویت محور مقاومت و افزایش حضور محور مقاومت در سوریه برخوردار است. چندین توافقنامه بین وزرای دفاع ایران و سوریه درحوزه بازسازی سوریه، آموزش و بازسازی نیروهای مسلح سوریه، تشکیل نیروهای مردمی در کنار ارتش سوریه برای تقابل با تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی، منع آمریکا از تشکیل یک کمربند امنیتی از جولان تا درعا در جنوب سوریه و در امتداد مرزهای مشترک سوریه و فلسطین اشغالی بخشی از دستاوردهای سفر اخیر وزیر دفاع جمهوری اسلامی به سوریه است. طبیعی است این سفر پیامدهای بسیار مهمی برای امنیت منطقه و سوریه و عراق خواهد داشت و مانع از تمرکز دائمی نیروهای آمریکا در منطقه مرزی شرق سوریه و عراق خواهد شد.

مصاحبه از وحید قاسمی


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات