صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۱۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 18 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): با اطلاع دقیق می‌گوییم که کشور در حال حرکت به سمت مفاهیم و آرمان‌ها و حقایق انقلابی است، اگرچه ممکن است سرعت حرکت، آن‌گونه که انتظار می‌رود نباشد اما نظام در زمینه‌های گوناگون علمی، صنعتی، عزت سیاسی، رشد فکری و معنوی، حرکت رو به ‌جلو دارد و پیشرفت‌های خوبی روی داده است.(1397/6/15)

▼ حرف روز
پشت پرده اتفاقات بصره
در روزهایی که پارلمان عراق در حال آماده شدن برای انتخاب نخست‌وزیر است و گروه‌ها و احزاب شیعی در حال ائتلاف هستند، ماجراهایی مشکوک در عراق و پایگاه مقاومت حشد الشعبی اتفاق می‌افتد و کنسولگری ایران در میان شعله‌های آتش توطئه قرار می‌گیرد. در حالی که جریان رسانه‌ای غربی‌ـ عربی به دنبال آن است که این ماجرا را در اعتراض به ایران و حشد الشعبی وانمود کند؛ اما واقعیت‌های میدانی این اغتشاشات به موضوعات دیگری مرتبط است؛
همه معترضان در بصره مردم این شهر نبودند، بلکه این اعتراضات ماهیتی چندگانه داشت. سناریوی طرح‌ریزی شده بر اساس مدل اغتشاش‌های سال 96 ایران بود. با این رویکرد که مطالبات اقتصادی، رنگ و بوی امنیتی و سیاسی به خود می‌گیرد. جریان مرموز وابسته به حزب بعث طی چند وقت گذشته آماده ورود به درگیری‌های فزاینده و حمله به دفاتر گروه‌های مقاومت بوده است؛ به گونه‌ای که در اعتراض‌های گذشته به دفاتر حزب الدعوه و سازمان بدر حمله شده بود.
اغتشاشات اخیر در بصره نه تنها ماهیتی مطالبه‌گرایانه و اقتصادی نداشت؛ بلکه دارای ماهیتی امنیتی بود. در این میان، ضلع سه‌گانه‌ای هدایت این آشوب‌ها را برعهده داشت:
1‌ـ سرویس‌های جاسوسی عربستان و امارات: این سرویس‌ها با حمایت آمریکا نقش مستقیمی در تحریک مردم داشته‌اند.
2‌ـ مخالفان داخلی(بعثی‌ها): بعثی‌ها همواره در فتنه‌های شکل گرفته در عراق نوک پیکان حمله به مردم هستند. (نقش بعثی‌ها همچون نقش منافقین برای ایران است.) بر اساس برخی اخبار، بیشتر افرادی که به کنسولگری ایران حمله کرده‌اند، بعثی بوده‌اند.
3‌ـ رسانه‌های بیگانه: مهم‌ترین نقش در تحریک مردم را رسانه‌ها برعهده دارند. رسانه‌های بیگانه با القای نقش ایران در کمبود برق و آب در عراق، مترصد تعمیم مشکلات و نوک پیکان اعتراض‌ها به سمت ایران هستند؛ به گونه‌ای که برخی رسانه‌ها این‌گونه عنوان کردند که ایران در مخالفت با نخست‌وزیری العبادی به قطع برق بصره مبادرت ورزیده است.
افزون بر موارد فوق، آمریکا با راه‌اندازی این آشوب‌ها به دنبال القای این است که چنانچه نظر واشنگتن درباره نخست‌وزیری العبادی به ثمر ننشیند، از هیچ اقدامی در داخل عراق ابایی ندارد. پس آمریکا به دنبال دادن پیام یا سیگنال به ایران در جهت هر گونه اقدام مخالف با سیاست‌های واشنگتن است.

▼ گزارش روز
دو سیلی محکم
پرده اول: یک تیم از اشرار گروهک تروریستی پژاک که در شامگاه بیست‌ونهم تیر ماه سال جاری به پایگاه دری واقع در منطقه مریوان استان کردستان حمله کرده بود، جمعه ۱۶ شهریور طی یک عملیات پیچیده و دقیق اطلاعاتی، در کمین رزمندگان غیور قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی کامیاران گرفتار و منهدم شد. طی این درگیری، شش نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسیده و تعدادی نیز مجروح و متواری شدند. در اطلاعیه روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) با اشاره به ضبط سلاح، مهمات و تجهیزات ارتباطی این تیم تروریستی به همت رزمندگان اسلام، تأکید شده است: همان‌گونه که به ملت ایران وعده داده شده است، آتش انتقام رزمندگان غیور دامان همه تروریست‌های مزدور و وابسته به استکبار جهانی را که در پی ایجاد ناامنی، خراب‌کاری و بر هم زدن آرامش در میهن اسلامی هستند، خواهد گرفت.
پرده دوم: روز گذشته پنج فروند موشک زمین به زمین، مقر تروریست‌های حزب دموکرات کردستان عراق را هدف قرار داد. وبگاه کردستان 24 اعلام کرد، دفتر اصلی این حزب در شهرستان کوی سنجق از توابع اربیل هدف حمله موشکی قرار گرفته است. این منبع به نقل از «ابراهیم جوکلی» نوشت: «تعدادی موشک از جانب [خاک] ایران به دفتر مرکزی حزب [گروهک دموکرات] در فاصله 65 کیلومتری مرز ایران اصابت کرده است.» کردستان 24 با بیان اینکه این حمله چند کشته و زخمی بر جا گذاشته است، نوشت یک مسئول دیگر [در گروهک] گفته است پنج نفر کشته و بیش از 35 نفر مجروح شده‌اند. اما برخی منابع دیگر تعداد کشته‌ها را 11 نفر ذکر کرده‌اند. طبق این گزارش، «مصطفی مولودی» دبیر کل ‌و «خالد عزیزی» دبیر کل پیشین [گروهک] حزب دموکرات در میان مجروحان هستند. برخی منابع محلی اظهار داشته‌اند، سران حزب دموکرات کردستان و گروهک دموکرات کردستان ایران در یک نشست مشترک در حال رایزنی بودند که محل جلسه مورد اصابت موشک قرار گرفت.
گفتنی است، پیش از این خانواده‌های شهدای ترور کردستان با انتشار بیانیه‌ای از مسئولان کشور خواسته بودند با قاطعیت با هر گونه حضور تروریست‌های تجزیه‌طلب در کشور مقابله کنند.

▼ خبر ویژه
فروش 200 میلیون یورو ارز دولتی با نرخ آزاد!
عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: خبر موثقی دارم درباره اینکه خریدار شرکت ماشین‌سازی تبریز ۲۰۰ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات دریافت کرده، اما همه این مبلغ را به نرخ بازار آزاد فروخته است. همچنین تحقیق و تفحص از  نحوه واگذاری این شرکت را تحویل هیئت‌رئیسه داده‌ام؛ چرا که این فرد باید پاسخگوی نحوه خرید این شرکت باشد. احمد امیرآبادی با بیان اینکه از آغاز مهر ماه آرای خود را نسبت به لوایح و طرح‌ها در مجلس اعلام می‌کنم، اظهار داشت: بنده و تعدادی از نمایندگان مجلس برای شفافیت آرای خود تصمیم بر اعلام عمومی تمام نظرات و آرای خود در مجلس گرفته‌ایم. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 15 نفر از نمایندگان مجلس به کمپین شفافیت آرای نمایندگان پیوسته‌اند، افزود: هر یک از ما هر روز موافقت و مخالفت خود را درباره لوایح و طرح‌ها در مجلس در فضای مجازی اعلام می‌کنیم، به حتم تعداد نمایندگانی که به این کمپین پیوسته‌اند، افزایش‌ یافته و نمایندگانی که از شفاف نبودن آرای خود سوءاستفاده می‌کنند، باید پاسخگوی مردم باشند.
 
▼ اخبار
1ـ «رأی دادید باید تحمل کنید»، منطقی نیست!

پرویز سروری، دبیر کل حزب جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه بیشتر وعده‌های رئیس‌جمهور در برهه انتخابات اقتصادی بود، خاطرنشان کرد: روحانی وعده داد وضعیت معیشتی مردم به مراتب هر روز بهتر از دیروز شود، همچنین حل مشکلات تولید و ایجاد اشتغال از وعده‌های وی بود. وی با انتقاد از اظهارات برخی دولتی‌ها مبنی بر اینکه مردم چون رأی دادند، باید تحمل کنند، تصریح کرد: در کل معتقدم این حرف که رأی دادید باید تحمل کنید، بسیار سخن بی‌منطقی است؛ چرا که در حال حاضر مردم از دولت مطالبه دارند و خواستار تحقق مطالبات خود هستند. این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه متأسفانه تمرکز دولت بر مسائل حاشیه‌ای است، خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن رئیس‌جمهور از فضای انتخاباتی سبب خوشحالی است و قوه مجریه باید خود را از مسائل حاشیه‌ای جدا کند، هر چند مدتی است رئیس‌جمهور مواضع درستی انتخاب می‌کند، اما در حد حرف باقی می‌ماند.

2ـ نوبخت قلک‌دار روحانی در سازمان برنامه و بودجه است
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره عملکرد اقتصادی و وضعیت مدیریت فعلی این سازمان گفت: کسانی که به نوبخت انتقاد داشتند، حرف‌شان این بود که وی گامی برای توسعه در شرایط بحران برنداشته است. وی با اشاره به اینکه دولت همه مسئولیت‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری را در دست ندارد، گفت: تنها ۵۰ درصد این مسئولیت به عهده دولت است؛ اما در همین میزان نیز ضعف‌هایی دیده شد. ناصری ادامه داد: بهتر بود آقای روحانی شخصی متناسب با فلسفه تشکیل سازمان برنامه و بودجه را برای ریاست این سازمان انتخاب می‌کرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه نوبخت قلک‌دار روحانی در سازمان برنامه و بودجه است، گفت: وی بودجه را مطابق نظر روحانی اختصاص می‌دهد.

3ـ هیچ یک از کسبه خرد بازار جزء محتکران نیستند
سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران درباره کشف انبارهای کالاهای احتکار شده در شهر تهران گفت: گشت‌های عملیاتی سپاه تهران از دی ماه سال گذشته با هماهنگی مقام قضایی و نیروهای انتظامی آغاز شده است. این گشت‌ها با نام رضویون اقدامات خوبی را انجام داده‌اند و مردم عزیزمان در مناطق گوناگون شهر تهران امنیت ناشی از حضور گشت‌های عملیاتی سپاه را به همراه نیروهای انتظامی لمس کرده‌اند. سردار یزدی اظهار داشت: انبارهای کالاهای احتکار شده در تهران طی 25 روز گذشته شناسایی شده که شامل کالاهای گوناگونی بوده‌اند. آمار این کالا و صاحبان‌شان در اختیار مقام قضایی قرار داده شده و مقامات قضایی این آمارها را بیان می‌کنند؛ اما کسانی که شناسایی شده‌اند و صاحبان این کالاها هستند، هیچ یک از کسبه خرد بازار نیستند.

4ـ رشد بهره‌وری به صفر رسیده است!
رئیس سازمان بهره‌وری با بیان اینکه عزمی برای ارتقای بهره‌وری در کشور وجود ندارد و این سازمان یکی از متهمان پایین بودن بهره‌وری است، گفت: در بررسی بهره‌وری کلان کشور، برآورد این سازمان این بوده که در مجموع تحقق رشد بهره‌وری در کشور صفر است. علی‌اکبر اولیاء درباره شاخص‌های بهره‌وری در کشور گفت: نرخ بهره‌وری در حالی به صفر رسیده که از برنامه چهارم توسعه موظف شدیم بهره‌وری را سرلوحه کار خود قرار دهیم که به این کار توجه زیادی نشده است. رئیس سازمان بهره‌وری در ادامه گفت: در برنامه ششم سهم بخش‌های گوناگون از بهره‌وری نیز مشخص شده است و کشور با وجود سابقه دیرینه حضور در سازمان بهره‌وری آسیایی از دهه پنجاه میلادی، انتظار می‌رفت موفقیت بیشتری در بهره‌وری داشته باشد.

▼ اخبار کوتاه
حشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به کسانی که از خارج عراق در این کشور فتنه ایجاد می‌کنند، هشدار می‌دهیم کنسولگری و مراکز اطلاعاتی و جاسوسی آنها را در عراق هدف قرار می‌دهیم.» همچنین نایب‌رئیس حشد الشعبی اعلام کرد: «این گروه اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد سفارت آمریکا و کنسولگری این کشور در ناآرامی‌های اخیر بصره دست داشته‌اند.» وی تأکید کرد: «کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند بین نیرو‌های نظامی، ارتش، حشد، پلیس و مبارزه با تروریسم اختلاف ایجاد کنند، دچار توهم هستند. دولت‌ها و مقامات می‌آیند و می‌روند، اما نیرو‌های نظامی می‌مانند و چون ید واحده وظیفه خود را برای دفاع از امنیت و کشور انجام می‌دهند.»
پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس اطلاعاتی که داریم، بیش از ۸ میلیارد دلار ارز برای ارائه به بازار ثانویه آماده شده است. این در حالی است که برآورد می‌شود مجموع تقاضاها حدود ۴ میلیارد دلار باشد و این نشان می‌دهد، منابع ارزی در بازار ثانویه نسبت به بازار اولیه بالاست. در حال حاضر، نرخ‌های بالای ارز با شاخص‌های اقتصادی تطابقی ندارد و مطمئن هستم ظرف هفته آینده شرایط سیاست‌های ارزی ارتقا می‌یابد.
علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سازوکار جدید برای اعمال نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ایجاد می‌شود. این سازمان یک تشکیلات مستقل جدیدی ذیل بانک مرکزی و در داخل آن خواهد بود؛ اما با شرایط حقوقی و کارکردی کاملاً مستقل که از آن طریق بتواند به طور مستقل با قدرت و اعتبارات نظارت لازم را بر فعالیت بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری اعمال کند.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در یک سخنرانی درباره انتخابات کنگره گفت: خطرات در این انتخابات بیش از هر زمان دیگری است. من اینجا هستم که یک پیام ساده به شما بدهم: شما باید رأی بدهید؛ زیرا دموکراسی ما وابسته به آن است. تنها یک نگاه کوچک به تیتر اخبار باید به شما اعلام کند که این لحظه به معنای واقعی متفاوت است. خطرات بسیار بالا هستند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: قانون اساسی ما ظرفیت‌هایی دارد که استفاده نشده است. معتقدم به جای اصلاح قانون اساسی، به فکر استفاده از همه ظرفیت‌های آن باشیم. وی اظهار داشت: آیا قوای سه‌گانه و سایر نهادها، تمام اختیارات و صلاحیت‌های مصرح در قانون اساسی را به کار گرفته‌اند؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات