صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 29 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کشور از استقلال واقعی برخوردار است و امروز هیچ کشوری به اندازه‌ ایران مستقل نیست و تنها ملتی که آرای او تحت تأثیر هیچ قدرتی قرار نمی‌گیرد، ملت بزرگ ایران است.(1397/1/1)

▼ حرف روز
جوانی، نوآوری و اثربخشی
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دیروز در حکمی حجت‌الاسلام آقای شیخ محمد قمی را به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کردند. سکان مدیریت بزرگ‌ترین دستگاه تبلیغی کشور در دستان کسی قرار گرفته که علوم حوزوی را نزد استادان بزرگی، مانند آیات عظام جوادی‌آملی، شبیری‌زنجانی و سبحانی تلمذ کرده و امروز در کارنامه وی تدریس دروس گوناگونی حوزوی، مدیریت حوزه‌های دانشجویی، مراکز علمی و فرهنگی و پژوهشگری تحلیلی‌ـ راهبردی در حوزه مطالعات دینی و حکومت اسلامی به چشم می‌خورد. آخرین سمتش سرپرستی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه صنعتی شریف بوده است. بی‌تردید، انتصاب یک روحانی فاضل و جوان که خود از رویش‌های انقلاب اسلامی است و یک سال از سازمانی که به ریاستش منصوب شده بزرگ‌تر است، الگوی رفتاری برای مدیران کشور بوده و نشان از اعتماد رهبری به جوانان و توجه به این نکته است که انقلاب اسلامی در آغاز دهه پنجم عمر خود که با مسائل زیادی روبه‌رو است، به گام‌های خلاقانه‌تر، سریع‌تر و بیشتری در پیش‌برندگی چرخش نخبگانی و مدیریتی کشور نیاز دارد.
بر همین اساس، مطالبات ویژه‌ای نیز در فرازی از حکم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به آقای قمی دیده می‌شود. «تبیین و عرضه‌ فکر و فرهنگ و معارف اسلامی با توجه به نیازهای روز و با نوآوری در ادبیات و روش‌ها به گونه‌ای که بر جان و دل مخاطبان بنشیند و وجود آنان را از کوثر حقیقت دین سیراب نماید، رسالت بسیار مهم این سازمان است.» این مأموریت اگر در کنار خروجی نظرسنجی‌ها از تغییر ذائقه رسانه‌ای مردم به ویژه جوانان که در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 50 درصد آنها در تأمین نیازمندی‌های رسانه‌ای خود به دستگاه تبلیغی و رسانه‌ای کشور مراجعه می‌کنند، در کانون توجه قرار گیرد، ضرورت‌های امروز تحول برای ارتقا، نگاه جدی به موضوع اثربخشی اقدامات با تمام الزامات و ابعاد آن و رسیدن به چشم‌انداز راهبردی تعیین شده در حکم برای دوره جدید فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی و همه دستگاه‌های فرهنگی کشور روشن خواهد شد. یادمان باشد ما در وضعیت جنگ روانی و رسانه‌ای با دشمنان انقلاب قرار داریم. تمرکز روی نکته مذکور، زمینه‌های انجام بهینه رسالت دیگر این سازمان از منظر رهبر معظم انقلاب، یعنی «رصد و مقابله‌ هوشمندانه با تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان دین و انقلاب و کشور» را عمیق‌تر و سهل‌تر فراهم می‌کند.
  
گزارش روز
قدم اول
«هدف راهبردی دولت آمریکا در وهله نخست این است که پایه‌های ائتلاف در حال توسعه اسرائیل و کشورهای عربی را برای مقابله با دشمن مشترک، یعنی ایران که هژمونی آمریکا را در منطقه به خطر انداخته و آزادی عمل اسرائیل را در توسل به خشونت با تهدید مواجه کرده است، تقویت کند. ایران بدون تردید مانند هر قدرت دیگر درصدد است تا دامنه نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد. طبیعی است که این اقدامات خوشایند آمریکا، اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) نیست؛ زیرا استیلای منطقه‌ای آنها را در معرض تهدید قرار داده است.» این جملات بخش‌هایی از نوشته «چامسکی» مورخ و زبان‌شناس آمریکایی است که پایگاه اینترنتی «اینترنشنال میدل‌ایست» منتشر کرده است! اما باید به این جملات چگونه نگریست و آنها را تجزیه و تحلیل کرد؟ شما اگر یک غربگرا باشید و معتقد به اینکه آمریکایی‌ها کدخدای جهان هستند و نمی‌توان بدون همراهی آنها پیش رفت، به طور قطعی به این بخش از نوشته‌های چامسکی توجه می‌کنید که گفته است آمریکا در حال تقویت اتحاد ضد ایرانی، صهیونیستی و عربی در منطقه است و با ابراز نگرانی از آسیب‌ها و تهدیدات ناشی از تقویت این محور، می‌گویید باید رفتارمان را تغییر دهیم و سعی می‌کنید با توجه به مصداقی که چامسکی در متن‌ خود درباره افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران آورده، از ضرورت برجام منطقه‌ای سخن بگویید. اما اگر نگاهی انقلابی داشته و توان داخلی کشورمان را باور و به ملت ایران ایمان داشته باشید، نگاه شما در نوشته‌های چامسکی به سمت فرصت‌ها می‌رود و به این جمله که «ایران هژمونی آمریکا را در منطقه به خطر انداخته و آزادی عمل اسرائیل را در توسل به خشونت با تهدید مواجه ساخته است» توجه خواهید کرد و به جای عقب‌نشینی و تجویز صرف نظر کردن از مؤلفه‌های قدرت کشور، افزایش مؤلفه‌های قدرت به منظور رفع همیشگی تهدیدها را در دستور کار قرار می‌دهید! تفاوت این دو نگاه، دقیقاً مشکلی است که امروز گریبان‌گیر کشور شده است! جار و جنجال و تلاش غربگرایان برای عقب نشاندن ایران هیچ‌گاه اجازه رفع قطعی و دائمی تهدیدها را نداده و به نظر می‌رسد برای رفع دائمی تهدیدها در قدم اول باید ترجیح نگاه انقلابی به نگاه غربگرایانه و وادادگی را بسط دهیم.

▼ اخبار ویژه  
پیش‌بینی عجیب و معنادار رسانه سعودی درباره ترکیه!
روزنامه سعودی «عکاظ» در یادداشتی کوتاه با حمله شدید به دولت ترکیه، مدعی شد کودتا در ترکیه قطعی است و این‌ بار موفقیت‌آمیز خواهد بود. «احمد عوض» در این یادداشت می‌نویسد: «همان‌گونه که قراین نشان می‌دهد، ترکیه در آستانه یک کودتای نظامی است که این‌بار دیگر شکست نخواهد خورد. تردیدی در این نیست؛ مخصوصاً وقتی به یاد می‌آوریم که 300 هزار نفر از مهندس و پزشک و نظامی و مدرس و قاضی از کار بر کنار شده‌اند.» این روزنامه نزدیک به مراکز قدرت در عربستان در ادامه مدعی شد ترکیه با بحرانی واقعی مواجه است و نیازمند یک رهبر جدید است. احمد عوض افزود: «رئیس‌جمهور ترکیه به جای حل عاقلانه بحران اقتصادی، می‌خواهد با محبوبیتش با این بحران مقابله کند؛ اما این اقدام وی هیچ فایده‌ای برای ترکیه و ترک‌ها ندارد.»

نتایج نظرسنجی ایرنا نشان می‌دهد، 56 درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند، وضعیت علمی ایران در مقایسه با گذشته بهتر شده است. 56 درصد نیز معتقدند، وضعیت آموزش و پرورش و بهداشت بهتر شده است. همچنین 66 درصد بر این باورند که توانایی دفاعی کشور افزایش پیدا کرده است. 33 درصد نیز گفته‌اند آزادی و حقوق شهروندی رعایت می‌شود؛ اما اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بدتر شده است.
 
▼ اخبار
1ـ ایالات متحده آمریکا معتاد به تحریم است
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای که به نوشته «سی‌ان‌ان» در تهران انجام شده، گفته است: «من معتقدم بیماری‌ای در ایالات متحده وجود دارد که اسمش اعتیاد به تحریم است.» او یادآوری کرده است، این بیماری تنها مختص دولت فعلی آمریکا نیست و دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم تمرکزش را بیش از آنکه روی اجرای تعهداتش در زمینه تحریم‌های برداشته‌ شده قرار دهد، بر ضرورت حفظ تحریم‌های رفع ‌نشده تأکید داشته است. ظریف درباره بازگشت تحریم‌ها گفت: «احساس ما این بود که ایالات متحده یاد گرفته است دست‌کم درباره ایران، تحریم‌ها با وجود ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم.» به نوشته سی‌ان‌ان، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، در عین حال، در این مصاحبه تأکید کرده است توافق هسته‌ای برجام را می‌توان صرف‌نظر از اقدامات دولت ترامپ حفظ کرد.

2ـ حکومت ایران یکی از مقاوم‌ترین حکومت‌ها در منطقه است
شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی با اشاره به مقاصد دولت آمریکا برای براندازی نظام حاکم ایران، نوشت: «تحریم و تهدید سبب تغییر نظام ایران نخواهند شد.» سوزان کردلی، نگارنده این گزارش، با تصریح اینکه هیچ یک از مشکلاتی که در حال حاضر پیش روی ایران قرار گرفته‌اند جدید نیستند، می‌نویسد: «از زمان انقلاب ۱۹۷۹ که شاه سرنگون و نظام اسلامی در این کشور برقرار شد، حکومت ایران ثابت کرده یکی از مقاوم‌ترین حکومت‌ها در منطقه است.» وی یادآوری کرده است ایران بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، از جمله جنگ هشت ساله با عراق و تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی را از سر گذرانده و در برابر آنها دوام آورده است. تحلیلگر الجزیره تأکید می‌کند: «تشدید فشار روی حکومت ایران از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش، نظیر عربستان و اسرائیل نه تنها منطقه درگیر بی‌ثباتی را تهدید می‌کند، بلکه سیاست مناسبی هم برای اجرا نیست.»

3ـ تعیین 2600 تومان مابه‌التفاوت ارز کالاهای وارداتی
هیئت دولت در روزهای اخیر مصوبه‌ای ابلاغ کرد که در آن تأکید شد به جز کالاهای گروه اول همه کالاهای دیگر گروه‌ها مشمول پرداخت اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز زمان پرداخت و نرخ ارز در بازار ثانویه هستند. طبق بند 5 این مصوبه، گمرک موظف شد اخذ مابه‌التفاوت از همه کالاهای وارداتی تأمین ارز شده از طریق شبکه بانکی(حواله و برات) را در دستور کار قرار دهد. مابقی کالاها مشمول مصوبه قبلی دولت برای پرداخت مابه‌التفاوت ارزی می‌شوند. ماشین‌آلات، تجهیزات، قطعات یدکی خط تولید و طرح‌های مرتبط با هریک از دستگاه‌های اجرایی با تشخیص وزارتخانه ذی‌ربط، مواد اولیه وارداتی، قطعات و ملزومات مورد نیاز که محصول نهایی آن با ارز رسمی قیمت‌گذاری می‌شود، با تشخیص وزارتخانه تولیدی ذی‌ربط، مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات لوازم یدکی تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی جزء سه گروه هستند.

4ـ ناتوانی اصلاح‌طلبان در پاسخ به اعتماد مردم
محسن هاشمی در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه حدود 70 درصد کلانشهرها و مراکز استان را نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل مدیریت می‌کنند و فراکسیون امید شامل یک سوم نمایندگان می‌شود، گفت: آنچه موجب درخواست‌ها برای اصلاح یا موجب سرخوردگی و عدم اقبال برخی از گروه‌ها به اصلاح‌طلبان شده است، این است که اصلاح‌طلبان و میانه‌‌‌روها به اندازه پیروزی‌هایی که دارند، اثرگذاری‌های‌شان مثبت و قابل توجه نبوده است. وی افزود: اصلاح‌طلبان آمادگی لازم برای داشتن چنین قدرتی را نداشتند و این قدرت، به یکباره در بسیاری از شهرهای ایران به دست آمده است و از نظر عملگرایی، اصلاح‌طلبان کم آورده‌اند. روی این نقیصه باید به صورت جدی کار شود؛ زیرا برطرف نشدن آن می‌تواند به اعتماد و اقبال جامعه نسبت به اصلاح‌طلبان و معتدلان اثر بگذارد.

▼ اخبار کوتاه
محمدبن‌سلمان در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس‌نیوز» آمریکا در واکنش به رابطه برخورد وی با شاهزادگان ثروتمند سعودی به بهانه فساد و خریدهای گران‌قیمت خود(کشتی تفریحی و...) گفت خریدهای وی کاملاً شخصی بوده و دلیلی برای عذرخواهی نسبت به زندگی مجلل و با شکوه خود نمی‌بیند. وی افزود: من یک شخص ثروتمند هستم و فقیر نیستم، من گاندی و نلسون ماندلا نیستم، من عضوی از یک خانواده هستم که صدها سال پیش از شکل‌گیری عربستان سعودی وجود داشته است!
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفت: روسیه فقط یکی از چهار کشوری است که احتمالاً به صورت بالقوه سعی در مداخله در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را دارد. وی در ادامه گفت: آمریکا همچنین نگران مداخله احتمالی چین، کره شمالی و ایران در انتخابات پیش رو است. بولتون افزود: ما در حال اتخاذ اقداماتی برای جلوگیری از مداخله این چهار کشور هستیم.
برت بروئن، دیپلمات اسبق آمریکایی درباره تشکیل گروه اقدام علیه ایران با بیان اینکه این گروه تأثیر و خروجی نخواهد داشت، به نشریه «فارین‌پالیسی» گفته است: «[برای گروه جدید] نه بودجه جدیدی اعلام شد، نه راهبرد جدید و نه پرسنل جدید. بنابراین، باید آن را نوعی حرکت از سوی واشنگتن دید که با راه انداختن جار و جنجال به دنبال آن است که ژست اقدام بگیرد.»
مردم عراق در اعتراض به بازگشایی کنسولگری عربستان در بصره تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان بصره‌ای با سر دادن شعارهایی علیه عربستان، خواستار بسته شدن کنسولگری این کشور شدند. معاون استاندار بصره در امور اداری، زمستان سال گذشته خبر بازگشایی کنسولگری عربستان در این استان را پس از گذشت ۲۸ سال از بسته شدن آن اعلام کرده بود.
حدود یک ماه پیش آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از توقیف 50 درصد از گوشی‌های وارد شده احتکاری خبر داده بود. این در حالی است که بر اساس جدیدترین آمار گمرک طی چهار ماهه نخست سال ‌جاری بیش از یک میلیون و 357 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه، با 228 میلیون دلار به کشورمان وارد شده؛ اما هنوز به دست مردم نرسیده است!
کارگاه توانمندسازی در فضای مجازی در مرکز فرهنگی رسانه‌ای صبا برگزار شد. در این کارگاه که فعالان مجازی معاونت‌های سیاسی سپاه از سراسر کشور حضور داشتند، موضوعات مربوط به فعالیت در پیام‌رسان‌های مجازی، شناخت مخاطب و تکنیک‌های رسانه‌ای از سوی کارشناسان مورد بحث قرار گرفت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات