صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۲۴۳۴

تاکید اردوغان بر تغییر ساختار سازمان ملل

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از ترامپ به پشت تریبون مجمع عمومی آمده و بر لزوم تغییر ساختار سازمان ملل تاکید کرد.

اردوغان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت ، به نقل از اسکای نیوز، اردوغان گفت: سازمان ملل با ساختار کنونی‌اش به کمیته‌ای برای تحقق خواسته‌های پنج کشور عضور دائم (شورای امنیت) بدل شده است و به بحران‌های جهانی اهتمامی نمی‌ورزد. در گذشته شاهد بحران‌های زیادی در جهان بودیم. نسل کشی بوسنی، روآندا، بحران کنونی در میانمار و کشتار روهینجاها همه مسائلی هستند که سازمان ملل نتوانسته آنها را حل کند.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: در بحث فلسطین سازمان ملل کار چندانی نکرد و مواضعش تنها باعث وقیح‌تر شدن ظالمان شد. ما از فلسطین و قدس به عنوان قبله اول‌مان دفاع می‌کنیم. ترکیه از رخوت کنونی جامعه جهانی در قبال فلسطین پیروی نمی‌کند و به قدس و فلسطین پشت نمی‌کند.

اردوغان در اشاره به قطع کمک‌های آمریکا به نهادهای امدادرسان فعال در فلسطین گفت: اکنون بخش آموزش، درمان و خدمات دهی به فلسطینیان چه در داخل فلسطین و چه در خارج آن بسیار ناگوار است. ما بر لزوم رفع این مشکلات تاکید داریم. وضعیت کنونی مشکلات جهان نشان می‌دهد که مدل کنونی جوابگو نیست و سازمان ملل باید ساختارش را تغییر دهد و عملکرد بهتری داشته باشد.

وی به آرمان‌های کشورش نیز اشاره کرد و گفت: ترکیه بر اجرای عدالت اصرار دارد و آرمان‌های ما بر این اساس چیده شده است. جامعه جهانی اکنون بیش از هر زمان دیگری به اجرای عدالت نیاز دارد. نابرابری‌ای که اکنون در سراسر جهان دیده می‌شود باید پایان یابد.

اردوغان با نام بردن از "مولانا" (جلال‌الدین بلخی) به عنوان "شاعری از ترکیه" گفت: ما صدها سال پیش در قونیه شاعر بزرگی چون مولانا داشته‌ایم که بر عدالت و لزوم برقراری آن تاکید می‌کند و مولانا می‌گوید هر چیزی که جای خود نباشد ناعدالتی است و ظالم کسی است که به وظایف خود عمل نمی‌کند. [عدل چه بود؟ وضع اندر موضعش/ ظلم چه بود وضع در ناموضعش]

رئیس جمهوری ترکیه به بحث بحران در سوریه و مساله آوارگان نیز اشاره کرد و گفت: ما بیش از هر کشور دیگری به کمک مردم سوریه شتافته‌ایم. اکنون بیش از چهار میلیون سوری در ترکیه ساکن هستند و ما تا به این لحظه 32 میلیارد دلار برای بهبود شرایط آوارگان سوری هزینه کرده‌ایم. ما اقدامات دیگری در خاک سوریه نیز برای آوارگان سوری انجام داده‌ایم و برای سوری‌ها در شمال این کشور امکانات خدماتی، آموزشی و بهداشتی فراهم کرده‌ایم. در این راه ترکیه کمک‌های بسیار کمی دریافت کرده، جامعه جهانی تنها تقریبا 600 میلیون دلار برای آوارگان به ما داده و اتحادیه اروپا نیز بر اساس توافق مهاجرتی کمی بیش از یک میلیارد یورو از وعده‌هایش را عملی کرده که مستقیما برای آوارگان هزینه شد.

اردوغان افزود: ما موضع قاطعانه‌ای در قبال گروه‌های تروریستی در سوریه داریم. تلاش ما این است که سوریه کشوری امن باشد. ما جرابلس و الراعی را از داعش و عفرین را از کردها آزاد کردیم. ما یادداشت تفاهم سوچی را با روسیه درباره سوریه امضا کردیم و مانع از حمله خونین نظام سوریه به ادلب شدیم و ما با این اقدام مسیر را برای راه‌حل مساله سوریه باز گذاشتیم. ما هدفمان پاکسازی برخی مناطق در سوریه از منبج تا مرزها در عراق است. ما خواهان راه حل سیاسی عادلانه مداوم یا همیشگی در سوریه هستیم. برخی از کشورها با پول و سلاح از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و با پیامدهای این کار خود در آینده مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به فتح‌الله گولن و سازمانش که مسئول کودتای نافرجام سال 2016 در ترکیه معرفی شده‌اند، ادامه داد: تروریست‌ها همواره و فقط از سلاح استفاده نمی‌کنند، برخی از آنها از راه‌های آموزشی و تجاری فعالیت می‌کنند. این سازمان تروریستی و طرف‌های حامی آن تلاش کردند تا ترکیه را تحت فشار قرار دهند. ما با تلاش گسترده ملی طی پنج سال اخیر توانستیم با گروه تروریستی گولن مقابله کنیم. اما متاسفانه برخی از کشورها اصرار دارند که اعضای این گروه تروریستی را تحویل ندهند. نگاه کنید گروه تروریستی گولن در 27 ایالت آمریکا مدارسی دارد و در بودجه دولت آمریکا حمایت‌های مستقلی برای حمایت از این گروه اختصاص می‌یابد. این گروه از سوی جامعه مدنی و برخی کشورها حمایت‌هایی را دریافت می‌کند. من تمامی کشورها را برای تحرک علیه این گروه تروریستی فرا می‌خوانم.

رئیس جمهوری ترکیه هم‌چنین با اشاره به شرایط اقتصادی کشورش و بحران اخیر در آن گفت: باید با قدرت در مقابل لغو توافق‌های بین‌المللی از سوی یک طرف مقابله کنیم. برخی ایجاد آشوب را آسان می‌دانند. باید بدانیم خطر بزرگی در جهانی که امنیت و ثبات و رفاه در آن نباشد وجود دارد. باید آمد و شد انسان‌ها همچون تجارت آزاد باشد. ما باید مشکلاتمان را از طریق گفت‌وگو حل کنیم. ما توافق‌هایی با سازمان تجارت جهانی و گروه 20 و دیگر طرف‌ها داریم و این توافق‌ها را به صورت مثبت می‌توانیم تقویت کنیم.  


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات