صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۴۱۳

از بی‌ثباتی در عربستان تا منزوی شدن آمریکا

1ـ مأموریت ویژه امارات در عراق
روزنامه لبنانی «الاخبار» به تازگی دو سند را منتشر کرده که محتوای آن نشان می‌دهد «الشحی» سفیر امارات در عراق منطبق با دیدگاه‌های ترامپ سعی دارد برنامه‌های خرابکارانه‌ای را در عراق پیگیری کند تا مثلث امارات، عربستان و آمریکا بیشترین سود را با کمترین هزینه به دست آورد. بر اساس این اسناد، امارات تلاش دارد زمینه‌سازی سودآوری آمریکایی‌ها از عراق با استفاده از شرکت‌های خصوصی و پیمانکاران خصوصی را بر عهده بگیرد تا این کشور بتواند سه تریلیون دلاری را که بنا به ادعای ترامپ در عراق به هدر رفته است، بازگرداند و در عین حال با این بهانه کنترل مرزهای مشترک بین سوریه، عراق و اردن را در اختیار بگیرد. همچنین امارات مسئول آن شده است که نظارت میدانی و هوایی و فعالیت‌های امنیتی و جاسوسی برای به شکست کشاندن محور مقاومت پیش برد و با سنگ‌اندازی در روابط میان ایران و عراق در ابعاد سیاسی، ملی و مردمی دو کشور را در برابر یکدیگر قرار دهد.

2ـ عربستان در آستانه بی‌ثباتی و آشوب
بروس ریدل، از مدیران و تحلیلگران برجسته اندیشکده آمریکایی بروکینگز در مطلبی در پایگاه آمریکایی «المانیتور» نوشت: در سال‎های گذشته، پادشاهی عربستان سعودی با چالش از سوی اسامه‌بن‌لادن و القاعده روبه‌رو شد. با این حال، دستگاه امنیتی آن کشور به رهبری شاهزاده محمدبن‌نایف، تهدیدات را خنثی کرد. حتی بهار عربی نیز موجودیت نظام عربستان سعودی را در دوران پادشاهی ملک‌عبدالله تهدید نکرد؛ اما اکنون این کشور در دوران پیشاآشوب قرار گرفته است. وی افزود: هر روز نیز بر دامنه این بی‌ثباتی که بیش از هر چیز، ناشی از اقدامات و سیاست‌های بن‌سلمان است، افزوده می‌شود. در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می‌رسد شک و تردیدهای بسیاری درباره صلاحیت این شاهزاده جوان در عربستان سعودی ایجاد شده است؛ چنانکه در نیم قرن گذشته، ثبات رژیم پادشاهی عربستان سعودی، هیچ‌گاه تا این اندازه و جدی در معرض خطر نبوده است.

3ـ آمریکا منزوی شده است نه ایران
بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران باراک اوباما با انتشار فیلمی از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و وانگ یی، وزیر خارجه چین که در راهروهای سازمان ملل در حال عزیمت به محل نشست اعضای برجام هستند، با «کنایه به دولت دونالد ترامپ» نوشت: «وقتی که شما دور میز نیستید در منو هستید! خروج بیجا و بی‌معنی ترامپ از توافق هسته‌ای آمریکا را منزوی کرده است، نه ایران را.» گفتنی است، نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+4 (فرانسه، آلمان، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا دوشنبه شب به وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد. این دومین باری است که وزرای خارجه ایران و 1+4 پی از خروج آمریکا از برجام گردهم می‌آیند.

4ـ حباب سکه کاهش یافته است
نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر از تعطیلی ۱۲۰۰ واحد طلاسازی در شش ماه گذشته در کشور خبر داد و گفت: کاهش قدرت خرید سبب شده است مردم کمتر اقدام به خرید طلا کنند و به بدلیجات روی آورده‌اند. محمد کشتی‌آرای اظهار داشت: قیمت سکه با احتساب میزان طلای به کار رفته، یعنی 8/133 گرم، قیمت هر مثقال طلا و حدود ۳۰ هزار تومان اجرت ضرب به دست می‌آید؛ بنابراین در حال حاضر حباب سکه رو به کاهش گذاشته و از یک میلیون تومان به ۴۲۰ هزار تومان رسیده و به قیمت واقعی نزدیک شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات