صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۴۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 7 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زمانی نیست؛ گنجینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کند.(1388/6/24)

▼ حرف روز
امید و برجسته‌سازی موفقیت‌ها
باید پذیرفت که امید و برجسته کردن موفقیت‌ها نیاز حتمی جامعه امروز ماست. اگر بنا داریم از مشکلات و مسائل پیش‌رو عبور کنیم، چاره‌ای نیست جز اینکه با برشماری ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود و جایگاهی که در سطح منطقه کسب کرده‌ایم، امید به حل مسائل و بهبود امور را در مردم زنده‌تر نگه داریم.
برای نمونه، مسئولان کشور طی سال‌ها و دهه‌های گذشته موفق شده‌اند کشور را در زمینه اکثریت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به نقطه خودکفایی برسانند و در همه سال‌های سپری شده کمترین نقص و کمبودی هم در زندگی مردم آشکار نشده است؛ اما حالا چه شده است که مردم تصور می‌کنند اگر نخرند، قحطی و کمبود کالا رخ خواهد داد؟ مضاف بر اینکه هجوم مردم برای خرید کالاها، خود عاملی اساسی برای به هم خوردن رابطه عرضه و تقاضا و گران‌تر شدن کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است؛ مسئله‌ای که تنها به اقلام خوراکی محدود نیست و در حوزه انرژی نیز وضعیت همین گونه است؛ در حالی که با مجاهدت فرزندان این ملت، کشور به ویژه در تولید بنزین به نقطه قابل اتکا رسیده و ذخایر استراتژیک کشور کاملاً اطمینان‌بخش است؛ اما باز گاه و بی‌گاه می‌شنویم و می‌بینیم که مردم بر اثر یک شایعه به سمت پمپ بنزین‌ها هجوم برده‌اند.
در زمینه سیاست خارجی نیز ماجرا به همین شکل است؛ اینکه جمهوری اسلامی توانسته یا می‌تواند با بهبود سازوکارها و ارتباط با همسایگان خود، بخش عمده‌ای از مسائل مربوط به تجارت خارجی خود را حل و فصل کند، هیچ‌گاه در کشور به مثابه دستاوردی که مردم را به نقطه آرامش و امید برساند، مورد توجه واقع نمی‌شود؛ حتی توافق اخیر وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+4 مبنی بر آمادگی این کشورها برای ایجاد سازوکار مالی و اقتصادی، چندان در داخل اثر مثبت بر جای نمی‌گذارد.
همه این مثال‌ها که اندکی از بسیارهاست، نشان می‌دهد جامعه و اقتصاد کشور محتاج مجموعه‌ای از تدابیر و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، تبلیغاتی و رسانه‌ای است؛ در غیر این صورت حتی اگر مشکلات در عالم واقع هم حل و فصل شود و از اقتصاد کشورمان رخت بربندد، باز هم در ذهن و ادراک مردم حل و فصل نشده است.

▼ گزارش روز
وظیفه همگانی
انتشار تصاویری از پارکینگ‌های پر و قفسه‌های خالی چند شعبه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تأمل‌برانگیز و عجیب است! آن هم در روزهایی که دشمنان، جنگ اقتصادی و رسانه‌ای تمام‌عیاری علیه  ملت ایران به راه انداخته‌اند؛ از یک‌سو دولت آمریکا همه تلاش خود را به کار بسته تا با زورگویی و قلدربازی تحریم‌های گسترده‌ای علیه کشورمان به اجرا درآورد و لذا از هر حربه‌ای برای وادار کردن کشورهای جهان به منظور همراهی با خود در این تحریم‌های ظالمانه استفاده می‌کند و از سوی دیگر رسانه‌های فارسی‌زبانی که بودجه آنها با پول‌های هنگفتی از آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای، چون امارات و عربستان تأمین می‌شود، به صراحت و در کمال وقاحت مردم ایران را تشویق و ترغیب می‌کنند که دست به احتکار کالا بزنند.
اگرچه مطالبه‌گری از مسئولان برای حل مشکلات اقتصادی، بی‌اثر کردن تحریم‌ها، اصلاح مدیریت داخلی و کنار گذاشتن مدیران ناکارآمد بسیار ضروری است؛ اما در این وضعیت و در کنار همه وظایف دولتمردان، یکی از خاکریزهای مهم مقابله با دشمن و بی‌اثر کردن این جنگ تحمیلی، همراهی مردم با یکدیگر و مراقبت برای نیفتادن در دام توطئه دشمن است!  واقعیت این است که همان‌گونه که بارها به صراحت اعلام شده و انبارهای ذخیره کشور گواه آن است، هیچ مشکلی برای تأمین نیازهای مردم در کشور وجود ندارد و آنچه این روزها در برخی فروشگاه‌ها و از سوی بخشی از مردم دیده می‌شود‌ـ هرچند تعدادشان به نسبت کل جمعیت کشور بسیار بسیار اندک است، اما همین اندک نیز می‌تواند کمک کار دشمن در این تقابل اقتصادی و روانی شده و در نتیجه به بسط ناامیدی و نگرانی و اضطراب به کل جامعه ایران منتهی شود‌ـ موضوعی است که می‌تواند از هر نوع جنگ و حربه دشمن آسیب‌زننده‌تر باشد و شرایط را برای همه سخت کند. بر همین اساس وظیفه همه ما است نه تنها خود در دام این بازی شوم رسانه‌ای و تبلیغاتی نیفتیم؛ بلکه در روشن‌سازی جامعه و همراه کردن اطرافیان‌مان برای عبور از این وضعیت تلاش کنیم.    

▼ خبر ویژه                                  
گاف جدید نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی شد یک انبار هسته‌ای در «تورقوز آباد» کشف کرده، در اظهاراتی که به یک گاف شبیه است، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها ۱۲ بار در ایران بازرسی انجام داده است. در مصاحبه‌ای که بامداد امروز از بخش انگلیسی شبکه «صدای آمریکا» پخش شد هم نتانیاهو بار دیگر ادعای وجود انبار هسته‌ای در تورقوز آباد را تکرار کرد. او سپس با بیان اینکه شش هفته پیش مدارکی را در اختیار آژانس قرار داده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده، بار دیگر از آژانس خواست به ساختمانی که او گفته برود و این مرکز را بازرسی کند. به نظر می‌رسد، مجری صدای آمریکا و نتانیاهو هر دو تعداد گزارش‌های مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را با میزان بازرسی‌های انجام شده اشتباه گرفته‌اند؛ چرا که آژانس از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران در 12 گزارش فصلی تأیید کرده است ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است. در حقیقت، میزان بازرسی‌ها ارتباطی به تعداد گزارش‌های منتشر شده ندارد و آنطور که آژانس اعلام کرده، تاکنون چند هزار نفر ساعت از مراکز گوناگون مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بازرسی شده است.

▼ اخبار
1ـ اظهارات مضحک عادل الجبیر!
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت: ریاض از راهبرد آمریکا برای مقابله با ایران حمایت می‌کند. وی افزود: ایران به فعالیت‌های تروریستی و رفتار ستیزه‌جویانه‌اش ادامه می‌دهد. پادشاهی عربستان سعودی مراتب حمایت خود را از راهبرد جدید ایالات متحده در برخورد با ایران، از جمله مقابله جدی با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی و حمایت این کشور از تروریسم، اعلام می‌کند. وی با متهم کردن ایران به آموزش و تجهیز شبه‌نظامیان تروریست، افزود: «عربستان سعودی معتقد است برای رسیدن به صلح و ثبات در منطقه، به مهار ایران و سیاست‌های مخرب این کشور نیاز است.» وزیر خارجه عربستان که کشورش چهار سال است بی‌وقفه مناطق گوناگون یمن را بمباران می‌کند و در این مدت به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست» بیش از ۵۰ هزار نفر را کشته، در اظهارات مضحکی گفت: سیاست خارجی عربستان سعودی بر اصل حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشات مبتنی است!

2ـ پیش‌بینی نفت ۱۰۰ دلاری تا سه ماه آینده
رئیس بخش تحقیقات کالایی بانک استاندارد چارترد گفت: تحریم‌ها علیه ایران ممکن است موجب ایجاد یک «شکاف ناخوشایند» در بازار در پایان سال ۲۰۱۸ شود و قیمت نفت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند. به گزارش پایگاه خبری اس پی گلوبال، پل هورنسل افزود: برقراری مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر احتمالاً موجب کاهش تولید حدود 1/4 میلیون بشکه‌ای نفت ایران در روز تا پایان سال خواهد شد. این تحلیلگر نفتی افزود: «این شکاف ناخوشایند برای سه ماهه پایانی سال و به ویژه ماه دسامبر پیش‌بینی می‌شود و بخشی از آن نیز در سه ماهه نخست سال آینده خود را نشان خواهد داد.» هورنسل گفت: «شرایطی در سه ماهه پایانی امسال رخ می‌دهد که ممکن است بازار را به شدت بترساند و قیمت‌ها به صورت موقت به ارقام بسیار بالا، نظیر بالای 90 دلار برسد. قیمت 100 دلار هم خیلی دور از ذهن نیست.»

3ـ گرا دادن برای مذاکره از خبرگزاری الجزیره!
حسین موسویان، دیپلمات سابق، از متهمان دستگیر شده در پرونده مذاکرات هسته‌ای سال ۸۴ و فردی که گفته می‌شود عقل منفصل دولت در ماجرای برجام بوده، به تازگی طی یادداشتی در خبرگزاری الجزیره نوشت: «با توجه به شرایط نامساعد در فضای سیاسی فعلی داخل آمریکا، ممکن است ایران صبر کند تا ترامپ قدرت را از دست داده و با جانشین بعدی در صورتی که شریک خوبی برای مذاکره باشد، گفت‌وگو کند.» او همچنین افزود: «به عبارت دیگر، ایران تا به حال صبر کرده و می‌تواند دو سال دیگر تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ صبر کند. در این فاصله، اگر دولت ترامپ تصمیم به تغییری بنیادین در خط‌ومشی سیاست خارجی خود در قبال ایران گرفت، ایران ممکن است برای مذاکره مجدد اعلام آمادگی کند.»

4ـ هلاکت نفر دوم گروهک تروریستی جیش‌العدل
در پی عملیات در منطقه مرزی سراوان چهار نفر از تروریست‌های پلید به هلاکت رسیدند و دو نفر از آنان زخمی شدند. سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام این خبر گفت: با شناسایی اجساد تروریست‌ها مشخص شد یکی از تروریست‌های معدوم «ملاهاشم نکری» نفر دوم گروهک تروریستی جیش‌الظلم(عدل) است که طی سال‌های اخیر فرماندهی بسیاری از عملیات‌های تروریستی و خرابکارانه این گروهک در حمله به پاسگاه‌ها و مقرهای مرزی منطقه، از جمله کمین علیه مرزبانان ناجا در سال 92 و شهادت 14 نفر از رزمندگان هنگ مرزی سراوان و نیز حمله به نیروهای مرزبانی ناجا در تهلاب میرجاوه را که به شهادت 9 نفر و اسارت سرباز براتی در سال 96 منجر شد، عهده‌دار بوده است.

▼ اخبار کوتاه
ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق با بیان اینکه هیچ گزینه‌ای جز گفت‌وگوی صریح با ایران وجود ندارد، از کشورهای عربی خواست با ایران به صراحت وارد گفت‌وگو شوند. الجعفری در بخش دیگری از سخنان خود به ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و ادعاهای او مبنی بر حضور نیروهای ایرانی در خاک عراق را محکوم کرد. وزیر خارجه عراق تأکید کرد، کشورش از آرمان فلسطین حمایت می‌کند و قدس را پایتخت این کشور می‌‌داند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: اروپایی‌ها در چند ماه گذشته تلاش وسیعی را انجام دادند و دست کم تاکنون هفت بانک مرکزی توافق کرده‌اند راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند و در آینده نیز این راهکار را به مؤسسه‌ای تبدیل کنند. در این سیستم کار فقط با یورو انجام می‌شود و هیچ حضوری در بازارهای دلاری و آمریکا ندارد، به نظرم راهکار خوبی برای از بین بردن یکی از سازوکارهای تحمیلی آمریکا در حوزه بانکی است.
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن عنوان کرد: «متأسفانه، سرویس‌های اطلاعاتی در غرب به ویژه از طرق غیر مستقیم برخی اتباع دوتابعیتی ایران را برای انتقال داده‌ها و اطلاعات خاصی تحت فشار قرار می‌دهند.» وی با بیان اینکه اتباع ایران به کشور خود عشق می‌ورزند، یادآور شد: «ممکن است برخی اوقات به تصور اینکه چنین داده‌هایی محرمانه نیستند، به این امر اقدام کنند.»
فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی از تیزبینی و درایت مرزبانان این فرماندهی و جلوگیری از یک عملیات انتحاری خبر داد. سردار ماشاءالله جان‌نثار در این باره اظهار داشت: مرزبانان با اشراف اطلاعاتی توانستند از انتقال محموله‌ای از سلاح و مهمات که با هدف شوم انجام عملیات انتحاری علیه مردم و دسته‌های عزاداری در ایام ماه محرم و صفر قصد ورود به کشور را داشتند، جلوگیری کنند.
مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم گفت: اگر وقتی نرخ رشد به جای ۸ درصد، ۲ درصد است، مسئولان هم یک چهارم حقوق و مزایای سالیانه خود را بگیرند، آن موقع به جز سر تکان دادن، فکرشان را به جنب و جوش وا می‌دارند!
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه وضعیت بازار خوب نیست، اظهار داشت: گروه‌های ضد انقلاب با سوء‌استفاده از مشکلات موجود اقتصاد در تلاشند کسبه گوناگون از جمله طلافروشان و موبایل‌فروشان را به اعتصاب و اعتراض وادار کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات