صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۲۴۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 10 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما در جمهوری اسلامی قریب چهل سال است که توانسته‌ایم در مقابل زورگویی استکبار بایستیم و پیشرفت هم بکنیم. به کوری چشم آنهایی که می‌خواستند جمهوری اسلامی را از بین ببرند، ما ریشه‌دارتر شدیم.(1397/2/6)

▼ حرف روز
دلار در سراشیبی سقوط
پس از افزایش سرسام‌آور قیمت ارز و سکه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته که ارقام بسیار بالایی را تجربه کردند، دیروز به یک باره، قیمت ارز به شدت کاهش پیدا کرد. روند کاهش قیمت ارز که به صورت سرسره‌ای بود، به هجوم افراد به بازار این بار نه برای خرید ارز، بلکه برای فروش دلارهای خود منجر شد. نکته تأمل‌برانگیز این است که اگر نیروهای انقلابی در شبکه‌های اجتماعی به صورت فعال و حرفه‌ای وارد شوند، همواره خواهند توانست نظام و کشور را در مسیر شکوفایی خود جلو ببرند که دیروز نمونه آن در تأثیرگذاری بر کاهش قیمت ارز مشاهده شد. در این میان، رفتار رسانه‌های بیگانه نیز تأمل‌برانگیز بود. شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و من و تو که به صورت 24 ساعته بر طبل افزایش قیمت‌ها می‌کوبیدند، در مقابل کاهش شدید قیمت ارز به طور کامل سکوت اختیار کردند و حتی به صورت زیرنویس نیز به این موضوع اشاره نکردند!
در این میان ذکر چند نکته ضروری است:
1ـ عضویت بالای 40 درصد از کاربران شبکه‌‌های اجتماعی در یک پیام‌رسان خاص که خارج از کشور مدیریت می‌شود، نشان‌دهنده آن است که این امر همواره موجب آسیب‌های زیان‌باری به کشور شده است. نقش مخرب این پیام‌رسان این بار در اقتصاد نیز خود را نشان داد؛ تعیین قیمت ارز در کانال‌های تلگرامی در ساعات آخر شب نشان داد، بالا رفتن قیمت ارز مطابق قواعد اقتصادی کشور نبوده است؛ بلکه بیشتر این اتفاق از طریق عملیات روانی صورت می‌گیرد. حال تعیین ضرب‌الاجل رئیس قوه قضائیه به پایگاه‌ها و کانال‌های تلگرامی قیمت‌ساز ارز، سبب آرامش حدودی بازار ارز شد.
2‌ـ اعلام تعیین اشد مجازات برای مفسدان اقتصادی نشان داد، مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی نیاز اصلی جامعه است و کشور نسبت به این موضوع حساس بوده و این امر می‌تواند دست سوءاستفاده‌کنندگان را قطع کرده و اقتصاد ایران را در مسیر شکوفایی قرار دهد. مشروط به اینکه در اجرای آن نیز سرعت و جدیت لازم وجود داشته باشد.
3‌ـ در جلسه اخیر سران قوا، به رئیس کل بانک مرکزی اختیار لازم برای ورود به بازار ارز داده شد و اعلام شد، بانک مرکزی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز، مداخله خواهد کرد؛ از این رو اعلام این خبر در رسانه‌ها سبب شد دلالان و دارندگان ارز احساس خطر کنند و به دنبال فروش آن باشند که این امر نیز در کاهش شدید قیمت دلار تأثیر بسزایی داشت.

▼ گزارش روز
نیاز به ابتکار
هفتادو‌سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ادعاهای بنیامین نتانیاهو درباره «تورقوزآباد» و مفتضح شدن او در رسانه‌ها و استهزای وی از سوی کاربران فضای مجازی را همه ما در این روزها دیدیم و شنیدیم که مسئولان سیاست خارجی کشور، مسئولان سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی و حتی افرادی از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، این ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را واهی دانستند و شبکه‌هایی، چون یورو نیوز با حضور در منطقه مورد اشاره بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل نشان دادند هیچ نشانه‌‌ای از آنچه عوامل رژیم صهیونیستی می‌گویند، وجود ندارد؛ اما آیا همین تکذیب‌ها و استهزاها کافی است؟ آیا نمی‌توان از این فرصت بهره‌برداری بیشتری برای مفتضح کردن سران رژیم صهیونیستی کرد؟ آیا عبور دستگاه دیپلماسی ما با چند مصاحبه و لبخند از کنار ماجرا کفایت می‌کند؟ در پاسخ این پرسش‌ها می‌توان به مورد مشابهی که در این روزها اتفاق افتاده، اشاره کرد. در همان نشست سازمان ملل که نتانیاهو درباره تورقوزآباد و قالیشویی و تأسیسات هسته‌ای حرف زده است، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعای دیگری را نیز درباره لبنان مطرح کرده و گفته است ورزشگاه العهد لبنان کارخانه موشک‌سازی حزب‌الله است. در این راستا، وزیر خارجه لبنان سفرای کشورهای گوناگون در این کشور و رسانه‌های جمعی داخلی و خارجی حاضر در لبنان را به این ورزشگاه دعوت کرده و دروغ بودن ادعاهای نتانیاهو را به اثبات رسانده است. ابتکار و فرصت‌طلبی قابل توجهی که نه تنها توانسته است افکار عمومی داخلی و خارجی را در این باره اقناع کند؛ بلکه قابل اعتماد نبودن رژیم صهیونیستی و دروغ بودن ادعاهای سران این رژیم جعلی را در پیش چشم نمایندگان کشورهای گوناگون جهان قرار داده و از سفرای خارجی و نمایندگان کشورهایی که برخی از آنها جزء حامیان رژیم صهیونیستی نیز هستند، این تصدیق و اعتراف را اخذ کرده است که ادعاهای رژیم صهیونیستی دروغ محض است. روش‌ها و ابتکارهایی که انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در این زمینه از آن فعالانه‌تر استفاده کند و چنین فرصت‌هایی را به سادگی از دست ندهد.

▼ خبر ویژه          
مرخصی برای مداوا یا برگزاری میتینگ سیاسی!
طی ماه‌های اخیر، تبلیغات و هجمه زیادی علیه دستگاه قضا برای پیگیری نکردن وضعیت بیماری نرگس محمدی شد که وی در چند روز گذشته برای پیگیری مداوای خود از زندان مرخص شد؛ اما خبرهای رسیده حاکی است متأسفانه وی در این مدت نه تنها به مداوا مشغول نبوده، بلکه با برگزاری میتینگ‌های سیاسی که تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، دروغ‌های شاخدار دیگری را علیه نظام اسلامی مطرح کرده است. یکی از حربه‌های این روزهای تحریم‌های مردم ایران مباحث حقوق بشری است که خوراک آن را هم همین منافقین اصلاح‌طلب، همچون نرگس محمدی و دیگر همپالگی‌های وی فراهم می‌آورند و با کمال ناباوری باز ادعای حمایت از مردم ایران را نیز برای این اقدامات خرابکارانه خود به یدک می‌کشند؟! نرگس محمدی، نایب‌رئیس گروهک غیر قانونی کانون مدافعان حقوق بشر (وابسته به شیرین عبادی) است که پس از فرار او به خارج از کشور، اقدامات ضد امنیتی وی در داخل کشور را پیگیری می‌کرد و درصدد تأسیس لگام (لغو گام به گام اعدام) بود که به 10 سال حبس قطعی محکوم شد و در حال حاضر دو سوم حبسش را سپری کرده است. گفتنی است، همسر نامبرده، تقی رحمانی عضو گروهک موسوم به ملی‌ـ مذهبی بود که اواخر سال 1390 از کشور متواری و در پاریس مقیم شد.

▼ اخبار
1ـ مراحل دیگری از انتقام هم اتفاق خواهد افتاد
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه نخستین مرحله انتقام این حمله تروریستی اجرا شد، گفت: عملیات گسترده موشک و پهپاد نیروهای مسلح ارزش والایی داشت؛ از این رو که این پهپادها برای اولین بار با عبور از فضای چند کشور خودشان را با دقت تمام به هدف رساندند و ضربات سنگینی به دشمن وارد کردند‌. موشک‌ها با طی مسافت بیش از 550 کیلومتر خود را به نقطه استقرار دشمن رساندند. مراحل دیگری از انتقام هم اتفاق خواهد افتاد. سرلشکر باقری ادامه داد: این امر نشان می‌دهد، امنیت ملت ایران برای رهبر معظم انقلاب، نیروهای مسلح و حاکمیت کشور خط قرمز محسوب می‌شود. نیروهای مسلح از این پس با رعایت همه ملاحظات امنیتی مراسمات خود را به صورت مردمی برگزار خواهد کرد. با تمهیدات اندیشیده شده این‌گونه حوادث تکرار نخواهد شد. دشمنان بدانند نخواهند توانست امنیت کشور را با خطر مواجه کنند.

2ـ سخنگوی اتحادیه اروپا یا فعال سیاسی!
علی بیگدلی در سخنانی تأمل‌برانگیز که بیشتر به نظر می‌رسد در قامت سخنگوی اتحادیه اروپا بیان شده تا یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفته است: «از زمان خروج ترامپ از برجام اتحادیه اروپا اقدامی برای حفظ برجام نکرده است و اساساً جرئت اقدام علیه ایالات متحده را هم ندارد. بنابراین اگر قرار باشد ایران هم کاری انجام دهد که اروپا هم همراهی نکند، ثمری برای کشور به‌ همراه نخواهد داشت. به نظر باید به پس از برجام فکر کرد؛ یعنی اگر روزی اروپا از برجام خارج شد، ایران باید چه اقدامی انجام دهد تا از وضعیت کنونی رهایی یابد. تصور می‌شود تنها راه این باشد که ایران در رفتارهای منطقه‌ای و بین‌المللی خود یک بازنگری جدی داشته باشد. ایران همچنان در نقطه اول و صفر! نشسته است و دائم از اتحادیه اروپا انتظار داریم.» حال باید از این فعال اصلاح‌طلب پرسید برجام در این میان چه معنایی دارد؟

3ـ شورای رقابت با قیمت‌گذاری خودرو خداحافظی کرد؟
محسن بهرامی‌ ارض‌اقدس، عضو شورای رقابت گفت: از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص کرده و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند؛ اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد. وی افزود: تاکنون شورای رقابت بر مبنای اینکه چه خودروهایی قیمت‌های مسلط، وضعیت تهاجمی و بازار انحصاری دارند، برخی محصولات زیر ۴۵ میلیون تومان دو خودروساز بزرگ را که در بازار رقیب ندارند، مشمول قیمت‌گذاری کرده بود. سهم این خودروها از بازار داخلی بیش از ۸۵ درصد بود و کاملاً وضعیت مسلطی در بازار داشتند؛ اما افزایش قیمت، بسیاری از خودروها را از فهرست قیمت‌گذاری شورا حذف کرد.

4ـ جهانگیری سخنگویی دولت را نپذیرفت
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در گفت‌و‌گویی درباره تغییرات احتمالی در دولت و اینکه سرنوشت سخنگوی دولت چه شد، گفت: هنوز تصمیم‌گیری نشده است، یک مدت آقای روحانی نظر داشتند که آقای جهانگیری سخنگو شود که او نپذیرفت. وی در پاسخ به این پرسش که به نظرتان اگر قرار باشد اکنون تیم اقتصادی دولت تغییر کند، این تغییرات باید به چه صورت باشد، گفته است: رئیس کل بانک مرکزی که اکنون تغییر کرده است، وزیر اقتصاد که نداریم و مجلس وی را استیضاح کرده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم تغییرناپذیر است و تا آخر در داخل دولت می‌ماند. آقای روحانی باید وزیر اقتصادی انتخاب کند. که بین نوبخت و همتی بتواند با یکی از آنها هماهنگ باشد.

▼ اخبار کوتاه
الهه کولایی، عضو حزب منحله مشارکت درباره عامل خارجی در فتنه ۸۸ تصریح کرد: «این تصور وجود داشت که ایران با یک بحران انتخاباتی از جنس انقلاب رنگی روبه‌روست که باید از این فرصت استفاده کرد و حتماً می‌توان این دو را با هم مقایسه کرد و شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها را دید.» گفتنی است، این اظهارات پس از نزدیک به یک دهه از فتنه 88 خط بطلانی بر همه تلاش اصلاح‌طلبان برای ردّ حمایت‌های خارجی و هدف براندازی حوادث پس از انتخابات است.
به نوشته وبگاه «آی‌ـ ۲۴» بنیامین نتانیاهو گفت، هر گونه تلاش برای ارتباط دادن اسرائیل به حمله تروریستی اخیر در ایران مضحک است. وی افزود: «شعار مرگ بر اسرائیل درج شده بر موشک‌های شلیک شده ایران در سوریه اهداف ایران علیه اسرائیل را آشکار می‌کند.» به نظر می‌رسد انتقام سخت سپاه پاسداران از تروریست‌ها حامیان آنها را سخت ترسانده است.
رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی از کاهش 25 درصدی شیرخام تحویلی به کارخانه‌های لبنی خبر داد و گفت: تصمیم برای واردات 25 هزار تن شیرخشک به کشور در وضعیت کنونی و افزایش قابل توجه بهای ارز، قابل دفاع و درست است. وی افزود: طبق بررسی‌ها، کارخانه‌های لبنی روزانه به 19 هزار تن شیرخام و کارخانه‌های تولید شیرخشک به روزانه 2 هزار تن شیرخام نیاز دارند.
رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، با اشاره به حکم روز گذشته تعیین رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور و ضرورت تمرکز ویژه در جهت تحقق منویات شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره این ستاد، ضمن تشکر از حسن اعتماد رئیس‌جمهور، درخواست کرد فرد دیگری برای دبیرکلی ستاد مبارزه با مواد مخدر تعیین و منصوب شود.
حجت‌الاسلام محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از سمت خود استعفا کرد. وی از دی ماه سال 1380 نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه ایلام بود. گفتنی است، در ماه‌های گذشته  مطالبات مردمی بسیاری درباره لزوم تغییر سبک زندگی وی در رسانه‌ها شکل گرفته بود.
حسین اصغری، مدیر کل دفتر سبزی و صیفی با اعلام اینکه ۵ میلیون و ۳۶۰ هزار تن گوجه‌فرنگی تولید شده، گفت: با ممنوعیت صادرات، قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در خرده‌فروشی ۳۶۰۰ تومان و در مزرعه به قیمت هر کیلو ۲ هزار تومان خرید و فروش شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات