صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۴۸۹

از کنایه لاوروف تا انتقاد مرکل

1ـ اگر کتابی دلم را بلرزاند حتماً درباره آن می‌نویسم
مهناز فتاحی، نویسنده کتاب «فرنگیس» درباره تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتابش گفت: بهمن سال گذشته، در دیدار نویسندگان با حضرت آقا حضور داشتم. از آقا پرسیدم روی کتاب من یادداشتی نمی‌نویسید؟ ایشان کتاب را می‌شناختند و گفتند: «فرنگیس همان زنی است که با تبر یک سرباز عراقی را کشته و مجسمه‌اش را ساخته‌اند.» بعد گفتند: «کتاب را هنوز نخوانده‌ام.» من باز اصرار کردم که روی کتاب من هم یادداشت بنویسند، ایشان فرمودند: «اگر کتابی دلم را بلرزاند، حتماً درباره آن می‌نویسم.» حدود دو هفته پیش اطلاع دادند حضرت آقا روی کتاب تقریظی نگاشته‌اند. به تازگی نیز رهبر معظم انقلاب در جلسه با هنرمندان و نویسندگان، می‌فرمایند: «بگذارید بدانند در آبادان چه گذشت، در خرمشهر چه گذشت، در جنگ‌ها چه گذشت، در روستاهای ما چه گذشت. بر این شرح حالی که برای این خانم کرمانشاهی‌ـ فرنگیس‌ـ نوشته‌اند، من یک حاشیه‌ای آنجا نوشتم، در آن حاشیه نوشتم، ما واقعاً نمی‌دانستیم در روستاهای منطقه‌ جنگی چه حوادثی اتفاق افتاده.»

2ـ ایران و اروپا در آستانه توافق نفتی هستند
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به خبرنگاران آمریکایی گفته ایران و اتحادیه اروپا در آستانه توافقی هستند که با وجود بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، فروش نفت و انتقال درآمدهای نفتی ایران را امکان‌پذیر می‌کند. روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشته است: او در این مصاحبه یک ساعته که در نیویورک انجام شده، در مقایسه با ماه‌های گذشته درباره امکان مقابله با تلاش‌های آمریکا برای به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران، خوش‌بین‌تر به نظر آمده است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مصاحبه با فرید زکریا، مجری شبکه سی‌ان‌ان گفته است: «ما یک توافق ۱۵۰ صفحه‌ای داشتیم که ماه‌ها درباره جزئیات آن گفت‌وگو شده بود و فقط هم با دولت ایالات متحده نبود؛ بلکه با شش کشور دیگر به اضافه اتحادیه اروپا بود. اگر ایالات متحده و رئیس‌جمهور ترامپ به همین سادگی فورا امضایی می‌کند و از آن خارج می‌شود، چرا باید وقت خود را تلف کنیم؟»

3ـ کنایه لاوروف به آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود!
لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: «ما هرگز تهدید تروریستی از جانب ایران مشاهده نکرده‌ایم. ما هرگز رابطه‌ای بین تروریست‌ها با ایرانی‌ها ندیده‌ایم. با وجود ادعای آمریکا و برخی کشور‌های عرب منطقه خلیج‌فارس، مسکو هیچ مدارک و شواهدی در اختیار ندارد که ایران کشوری حامی تروریسم باشد؛ بلکه ایران به طور مؤثر و فعالانه در مبارزه با تروریسم در سوریه کمک می‌کند و من شخصاً این مسئله را تأیید می‌کنم.» وی در ادامه سخنان خود به اقدامات آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش برای مهار ایران در منطقه هم اشاره کرد و گفت: «شما می‌خواهید نفوذ ایران در سه کشور یمن، سوریه و عراق را به کلی از بین ببرید، اینکه این کار چقدر امکان‌پذیر است، مسئله‌ای نیست که من درباره‌اش صحبت کنم؛ اما به یاد نمی‌آورم که در هیچ برهه‌ای از تاریخ امکان‌پذیر شده باشد کشوری به قدرتمندی ایران، با چنین جمعیتی مهار شده یا در قفس زندانی شود.»

4ـ سخنان ترامپ بسیار خطرناک بود
آنگلا مرکل در سخنانی انتقاد شدیدی به سخنرانی اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل وارد کرده و سیاست خارجی وی را بسیار خطرناک توصیف کرد. صدراعظم آلمان با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در تضعیف سازمان ملل، گفته است: طبیعتاً سازمان ملل متحد کامل نیست؛ اما ما سال‌های طولانی اصلاح شورای امنیت را آرزو می‌کنیم. اینکه ما چیزی را نابود کنیم، پیش از اینکه چیز جدیدی را توسعه دهیم، بسیار خطرناک است؛ چنین اقدامی می‌تواند نظم صلح ما را سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنیم، نابود کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات