صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۲۵۷۲

حرف روز/ ایران محدود نخواهد شد

هندي‌ها به واسطه توسعه روابط اقتصادي خود با جمهوری اسلامی ايران خرید نه میلیون بشکه نفت را سفارش داده‌اند که این درخواست دقیقاً مصادف با آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه کشورمان در ماه نوامبر است[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
یادداشت: هندي‌ها به واسطه توسعه روابط اقتصادي خود با جمهوری اسلامی ايران خرید نه میلیون بشکه نفت را سفارش داده‌اند که این درخواست دقیقاً مصادف با آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه کشورمان در ماه نوامبر است. وزیر نفت این کشور با ردّ درخواست ترامپ مبنی بر توقف کامل واردات نفت از ایران گفت: کشورش قصد دارد از یک سیستم پرداخت متفاوت برای خرید نفت ایران استفاده کند. اقدام هندی‌ها به واقع سیلی محکمی بود بر صورت سیاستمداران آمریکا، به ویژه ترامپ که به شدت درصدد به صفر رساندن فروش نفت ایران است. موفق نشدن آمریکا در اعمال تحریم‌ها دلایل متعددی دارد که به طور خلاصه به چند مورد از آنها اشاره می‌شود:
1ـ موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که اجازه محدود کردن کشور را به هیچ قدرتی نخواهد داد؛ از این رو در اهداف كلان اقتصادي هند، ایران یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی محسوب می‌شود.
2ـ مطرح شدن افزایش تولید نفت دو کشور روسیه و عربستان هیچ‌گاه نخواهد توانست جایگزینی برای نفت ایران باشد. چرا که اولاً، مقاصد صادراتی نفت روس‌ها متفاوت با جمهوری اسلامی ایران است. آنها همواره صادرات خود را به اروپا انجام می‌دهند و صادرات نفتی کشورمان به سمت کشورهای آسیایی بوده است. البته روس‌ها به خوبی آگاهند که آمریکا همه تلاش خود را به کار گرفته است تا اروپا را از وابستگی نفتی به روسیه به سمت خود بکشاند و از این رو روس‌ها با آمریکایی‌ها رقابت شدیدی دارند که بازار انرژی اتحادیه اروپا را از دست ندهند. ثانیاً، بحران یمن که به باتلاقی برای عربستان تبدیل شده، سبب شده است سیاست‌های نفتی این کشور شکننده باشد و بنابراین کشورهایی همچون هند نمی‌توانند خود را به نفت عربستان سعودی وابسته کنند و افزایش تولید نفت عربستان را بیشتر یک بلوف سیاسی می‌دانند.
3ـ در پیش گرفتن سیاست‌های پولی دوجانبه و چندجانبه بین ایران و کشورهای دیگر باید با جدیت از سوی بانک مرکزی دنبال شود؛ چرا که این اقدام قدرت مانور کشورمان را در مقابل تحریم‌های آمریکا افزایش خواهد داد و کشورهای بیشتری برای سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران تشویق خواهند شد. از سوی دیگر، با این اقدام هیمنه دلار کم‌کم در جهان خواهد شکست. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات