صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۲۵۱۰

از راهبرد نظامی تا عملیات روانی

1ـ به صفر رساندن صادرات نفت ایران ناممکن است
بر اساس اخبار و اطلاعات رسانه‌های غربی، هم اکنون حدود 600 هزار بشکه نفت و میعانات گازی از صادرات نفت ایران کاهش یافته و به حدود 2 میلیون بشکه در روز رسیده است. پیش‌بینی کارشناسان بین‌المللی حوزه انرژی حاکی از آن است که با آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، صادرات نفت خام ایران تا پایان سال جاری میلادی به دو سوم میزان کنونی کاهش خواهد یافت و به حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه نیز خواهد رسید و کمتر از این میزان نخواهد شد. در پی خروج یکطرفه آمریکا از برجام این کشور تلاش کرده است دیگر کشورهای جهان را با تهدید به اعمال جریمه‌های مالی به توقف خرید نفت ایران و پایان دادن به مبادلات اقتصادی با کشورمان وادار کند؛ اما به تازگی مقامات آمریکایی با پی بردن به قطعی بودن شکست این سیاست مجبور شده‌اند با تغییر موضع اولیه خود درباره به صفر رساندن فروش نفت ایران، اعلام کردند درخواست‌های معافیت از این تصمیم را بررسی خواهند کرد. گفتنی است در این زمینه هند، ژاپن و کره جنوبی به شدت به دنبال معافیت هستند و بر اساس گزارش خبرگزاری‌های معتبر واردات نفت ایران از سوی چین حتی رشد 2/5 درصدی داشته است.

2ـ عملیات روانی درباره انتقال موشک‌های ایران به عراق
خبرسازی‌ها برای ایجاد تنش‌های روانی بین دو ملت ایران و عراق در چند ماه گذشته شدت بیشتری گرفته است. پس از قطع صادرات برق ایران به عراق، مخالفان جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت تلاش کردند با نفوذ در میان اهل سنت و شیعیان عراق به سیاست ایران‌هراسی دامن بزنند. در این راستا اخبار غیر واقعی درباره زائران عراقی در مشهد مقدس که در ادامه خبرسازی سال گذشته زائران ایرانی شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین منتشر شد، در جهت ایجاد بدبینی بین دو ملت انجام گرفته است. همچنین خبرگزاری رویترز مدعی شده است، عراق به پایگاه استقرار موشک‌های ایرانی تبدیل شده است که این امر تهدیدی برای منطقه به شمار می‌رود. گفتنی است در حقیقت، هدف این گزارش افزایش تنش‌ها بین تهران و بغداد با هدف برهم زدن رابطه جمهوری اسلامی ایران و عراق است؛ از همین رو رسانه‌های محور آمریکایی، سعودی و عبری به بازتاب و برجسته‌سازی چنین شایعاتی دست زده‌اند.
 
3ـ راهبرد نظامی آمریکا تغییر می‌کند؟
از جمله نشانه‌های تغییر راهبرد در ارتش آمریکا که ناظر به درگیری‌ها
در منطقه غرب آسیا، سیاست آمریکا در مقابله با روسیه، چین، کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران است، تغییر رهبران نظامی این کشور است.‌ در این راستا انتصاب فرماندهان ارشد نظامی آمریکا که سابقه عملیات ویژه و عملیات اطلاعاتی دارند، نشان‌دهنده راهبرد نظامی این کشور در سال 2019 میلادی است؛ زیرا در راهبرد مقابله با ایران باید کشورها و گروه‌های مورد حمایت ایران، شناسایی و مشخص شوند؛ از این رو برای اجرای این راهبرد، آمریکا باید مجموعه‌ای از تلاش‌های اطلاعاتی،‌ جاسوسی، تبادل اطلاعات، اقتصادی،‌ تأسیس سامانه‌های دفاع موشکی،‌ افزایش قابلیت‌های سایبری و دفاع سایبری، ‌برنامه‌ریزی، ‌آموزش دفاعی، ‌توسعه دکترین‌ها و تأسیس مؤسسات را در اولویت قرار دهد.

4ـ بازسازی و نوسازی صنعت هواییمدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از تأمین ۲۰۰۰  میلیارد تومان تجهیزات این صنعت خبر داد و گفت: 54 فرودگاه کشور و 152 ایستگاه کمک ناوبری به مراکز سازندگی تبدیل شدند و کمتر نقطه‌ای بود که عملیات عمرانی در آنجا انجام نشود. رحمت‌الله مه‌آبادی افزود: در فاصله کوتاه انعقاد برجام تا خروج آمریکا از آن توانستیم هزار میلیارد تومان تجهیزات خریداری و وارد کنیم، همچنین به میزان هزار میلیارد تومان پروژه اجرا کردیم. همین امر موجب شد تاب‌آوری صنعت هوایی به سه دهه آینده برسد؛ بنابراین در جنگ اقتصادی کنونی تصمیم‌گیران اصلی کشور می‌توانند با قدرت چانه‌زنی بیشتر منویات نظام جمهوری اسلامی را اجرا کنند. وی اظهار داشت: اولین پروژه افتتاح فاز اول سامانه مدیریت ایمنی ناوبری هوایی کشور است. این سامانه به شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمای کشوری اطمینان می‌دهد، هیچ خطری پنهان نخواهد ماند و تهدیدی متوجه شرایط ایمنی نخواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات